Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#64465
Rex kirjoitti:Tuosta Turku - Ahvenanmaa - Tukholma rautiestä on tehty aikoinaan tarkkakin esitys saariston siltoineen ja laskelmineen. Harmikseni en löydä sitä enää netistä ja en ole varma onko sitä koneellakaan enää,

Itse en muista että ehdotelmassa olisi puhuttu rautatiestä mitään, vain autoille tarkoitetusta tiestä. Ehdotelmaa lanseerattiin nimellä Lännentie. Tämä oli silloisen Turun ja Porin läänin maaherran, Esko Kulovaaran kuningasajatus josta ei tietenkään tullut mitään.
Kulovaara sai sittemmin potkut maaherran pestistä sekoittaessaan omat ja yhteiskunnan rahat väärällä tavalla keskenään.
tekijänä Rex
#64467
Ei tässä on nyt eriasiasta kysymys. Se selvitys Turku - Tukholma rautiestä turkin oli kenenkään maaherran tekele, en tosin muista kenen, mutta ei siinä puhuttu Lännen motarista mitään, vaan juurikin Turku-Tukholma rautatiestä. 2000-luvulla sitä ei tehty, vaan on vanhempi. Täytyy katsoa omat arkistot läpi josko se jostain löytyisi.

Oli myös baltian rengas ja nordic triangle ja muita rautatievisioita. Mutta kyllä erikseen on tehty jonkin tahon toimesta Turku - Tukholma rautatieselvitys. Olen etsinyt sitä netistä muutamana päivänä mutta tuntuu ettei sitä löydy enää.

Mielestäni muuten kun Baltian maat riitelevät rail balticasta, Suomen ehkä kannattaisi laittaa fokus http://www.europakorridoren.se/sv/ - saamaan tuo projekti Turkuun, Helsinkiin ja Pietariin.
#64475
Rex kirjoitti:Ei tässä on nyt eriasiasta kysymys. Se selvitys Turku - Tukholma rautiestä turkin oli kenenkään maaherran tekele, en tosin muista kenen, mutta ei siinä puhuttu Lännen motarista mitään, vaan juurikin Turku-Tukholma rautatiestä. 2000-luvulla sitä ei tehty, vaan on vanhempi. Täytyy katsoa omat arkistot läpi josko se jostain löytyisi.

Oli myös baltian rengas ja nordic triangle ja muita rautatievisioita. Mutta kyllä erikseen on tehty jonkin tahon toimesta Turku - Tukholma rautatieselvitys. Olen etsinyt sitä netistä muutamana päivänä mutta tuntuu ettei sitä löydy enää.

Mielestäni muuten kun Baltian maat riitelevät rail balticasta, Suomen ehkä kannattaisi laittaa fokus http://www.europakorridoren.se/sv/ - saamaan tuo projekti Turkuun, Helsinkiin ja Pietariin.

Melkoisen matalalla profiililla tällaista Turku - Tukholma rautatie-asiaa on käsitelty, itse en muista törmänneeni tähän koskaan millään tavalla.

Sinänsä ajatuksen asteella kiinnostava, mutta käytännössä olisi mahdoton. Turkuun kyllä muutamia vuosia sitten tuli junalautta. Raideleveys Suomessa on erilainen kuin vaikkapa Ruotsissa, joten Turussa oli telinvaihtoasema jossa vaunujen raideleveys vekslattiin Suomen raideleveyteen. Tämä loppui pari kolme vuotta sitten.

Varsinaisen rautatien vetäminen Tukholmasta Turkuun olisi aivan yhtä utopistista kuin Kulovaaran Lännentie-idea. Olisi samalla ankara kolaus nykyiselle autolauttaliikenteelle.

Toisaalta, mitä mahdottomimpien asioiden suunniteleminen ja ajatuksellinen pyöritys on juuri sitä toimintaa, josta löytyy toteutettavia kultajyviä jotka vievät kehitystä eteenpäin!
#69082
Jo 1920-luvulla alkoi Teknillisellä Korkeakoululla olla tilanpuutetta silloisessa sijainnissaan Hietalahdentorin ympäristössä. Eliel Saarinen ehdotti uuden kampusalueen sijoittamista Hesperiankadun pohjoispuolelle, Taka-Töölön lounaisnurkkaan. Suunnitelman keskellä kulkee nykyinen Mechelininkatu. Alue olisi ollut noin 500*500 metriä, eli huomattavasti Otaniemen kampusta pienempi.

Kuva
#72056
Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmässä oli linkki Hullu arkkitehti -blogiin, jossa kuvia 70-luvun suunnitelmista Hernesaareen. Jäivät toteutumatta, mutta 2010-luvun versio taitaa olla lopulta melko samansuuntainen. Satamalle ja telakalle on vähemmän tilaa, meritäyttöä on vähemmän ja korkeusasemat ylempänä merenpinnan nousuun varautumisen takia.

http://hulluarkkitehti.fi/2015/02/03/ta ... telusta-2/

Kuva
Avatar
tekijänä RV
#72292
No huhhuh, hemmetisti kiitoksia! :) Vaikka kuinka umpiviherpiipero olisi, on hänen myönnettävä, että tuossa on kartassa monia väyliä, jotka olisivat aivan järkeviä (em. pohjois-Helsingin liikenne on uskomattoman kaoottista ja peräisin 50-luvulta, "Korsonväylä" ja "Malminväylä"/mikä lienee taas poistaisi laajentamispaineet ja kierrot kaukaa säteettäisiltä valtakunnallisilta pääteiltä). Porintie olisi myös ollut järkevä vetää nimenomaan Helsingin kautta sinne Vihtiin.

Itse asiassa jännää, miten tuon suunnitelman hankkeet ovat toteutuneet/toteutetaan jossakin vaiheessa vuosikymmenien varrella lähes täysin Smith-Polvisen esittämässä konseptissa kantakaupunkia ja 4 säteittäistä väylää lukuunottamatta -esimerkiksi Laajasalon tunneli, Sörnäistentunneli, Hakamäentie, Viikki-Kivikko-yhdyskatu, Keskustatunneli ja toivon mukaan Kehä II.

Loppujen lopuksi koko suunnitelman alta olisi lähtenyt huomattavasti vähemmän rakennuksia kuin mitä on kauhisteltu jälkeenpäin! Tämäkin oltaisiin voitu eliminoida vetämällä Kaisaniemen puiston kautta pohjoiskeskuskehä ja rannan kautta eteläinen. Joka tapauksessa Kamppiinhan oli tulossa Tukholman Sergelintoria vastaava monumentaalisen modernistinen keskusta torneineen - harmi ettei sitä tullut. Kun karttaa katsoo, niin eihän tuossa ole melkein mitään purettavaa. Hermannin alue on joutomaata, samoin Ruoholahden, näin esimerkiksi. Se oli silloin se.
#78725
Onhan tuo kiva visio, mutta menee enemmän huumoriosastolle. Matka on sama kuin Pariisista Lontooseen, mutta asukaspohjat vähän pienempää luokkaa. Lisäksi siltaa/merenalaista tunnelia tarvittaisiin vähintään yhtä paljon.
#78726
Olisikoha vanha Turun ja Porin läänin entisen maaherran märkä uni nostettu kellarista uudelleen päivänvaloon? Tosin nyt rautatiemallinnoksella. Tästä samasta asiasta kirjoitettiin muutama rivi jo runsas vuosi sitten tässä samassa ketjussa.
viewtopic.php?t=299&p=64465
#78729
Kai tuo ajatus syntyy silloin tällöin ihan spontaanistikin. Sinänsä matka Turusta (ja Helsingistä) Tukholmaan on kutkuttavan lyhyt, mutta kaikki ovat vähän liian pieniä kyliä, jotta merenalaisia tunneleita kannattaisi rakentaa. Tällä kertaa lisämausteena on myös tuo hyperloop, joten aika scifi-tasolla liikutaan.
Avatar
tekijänä RV
#78739
sekovene kirjoitti:Kai tuo ajatus syntyy silloin tällöin ihan spontaanistikin. Sinänsä matka Turusta (ja Helsingistä) Tukholmaan on kutkuttavan lyhyt, mutta kaikki ovat vähän liian pieniä kyliä, jotta merenalaisia tunneleita kannattaisi rakentaa. Tällä kertaa lisämausteena on myös tuo hyperloop, joten aika scifi-tasolla liikutaan.



Tukholmaan, jo 2 ja puolen miljoonan asukkaan (metropoli) kansainvälisen kokoluokan "kylän" ja siihen vielä bonuksena Ahvenanmaa joka näyttäisi vain vihreää valoa kun yhteys Ruotsinkin suuntaan aukenisi olisi täysin järkevää rakentaa maantie- ja rautatieliikenteelle tunnelit.
#78784
RV kirjoitti:Tukholmaan, jo 2 ja puolen miljoonan asukkaan (metropoli) kansainvälisen kokoluokan "kylän" ja siihen vielä bonuksena Ahvenanmaa joka näyttäisi vain vihreää valoa kun yhteys Ruotsinkin suuntaan aukenisi olisi täysin järkevää rakentaa maantie- ja rautatieliikenteelle tunnelit.


Aha, no sit se on just niin.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13