Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä RV
#60537
Tampere-Äänekoski-väli on ihan oikeasti hyvin tukkoinen (varsinkin Orivedelle ja Jämsältä Äänekoskelle KVL 10 000-25 000 kaksikaistaisilla osuuksilla), minkä lisäksi se on erittäin heikkotasoinen (pihatieliittymiä jne). Vanha tie toki jää viereen niille, jotka haluavat maisemia katsella. Onneksi osa tuosta onkin maakuntakaavoissa. Oletko ajellut koskaan Jkl-Äänekoski-väliä? Varmaan tuskaisin ajokokemus tässä maassa.
#60545
Tehari kirjoitti:No eipä se motarin ylläpito sen enempää maksa kuin normaalin valtatien.

Sen motarin lisäksi vanha valtatie jää yleensä rinnalle. (Olkoonkin, että valtatien liikennemäärä pienentyy ja siten kustannukset laskevat). Motarilla on kuitenkin paljon enemmän siltoja ja liittymiä yms. joiden ylläpito maksaa paljon: siltaremontit eivät todellakaan ole ilmaisia. Väittäisin siis, että motarin ylläpitokustannukset ovat korkeat.
Avatar
tekijänä RV
#60549
^Tie- ja raideliikenteelle Suomessa yleisesti voisi perustaa oma ketjunsa, johon nää viestitkin voitaisiin siirtää...
#60766
RV kirjoitti:Tampere-Äänekoski-väli on ihan oikeasti hyvin tukkoinen (varsinkin Orivedelle ja Jämsältä Äänekoskelle KVL 10 000-25 000 kaksikaistaisilla osuuksilla), minkä lisäksi se on erittäin heikkotasoinen (pihatieliittymiä jne). Vanha tie toki jää viereen niille, jotka haluavat maisemia katsella. Onneksi osa tuosta onkin maakuntakaavoissa. Oletko ajellut koskaan Jkl-Äänekoski-väliä? Varmaan tuskaisin ajokokemus tässä maassa.


Ex-tyttöystävän koirat haettiin Äänekoskelta ja sitä aiempi eksä on kotoisin Ivalosta. Eli kyseinen väli on hyvinkin tuttu.
Avatar
tekijänä RV
#60832
TommiM kirjoitti:
RV kirjoitti:Tampere-Äänekoski-väli on ihan oikeasti hyvin tukkoinen (varsinkin Orivedelle ja Jämsältä Äänekoskelle KVL 10 000-25 000 kaksikaistaisilla osuuksilla), minkä lisäksi se on erittäin heikkotasoinen (pihatieliittymiä jne). Vanha tie toki jää viereen niille, jotka haluavat maisemia katsella. Onneksi osa tuosta onkin maakuntakaavoissa. Oletko ajellut koskaan Jkl-Äänekoski-väliä? Varmaan tuskaisin ajokokemus tässä maassa.


Ex-tyttöystävän koirat haettiin Äänekoskelta ja sitä aiempi eksä on kotoisin Ivalosta. Eli kyseinen väli on hyvinkin tuttu.


Toki myös Liikennevirasto ja empiiriset kokemukseni tukevat väitettäni. Ei liikenteen kehittämisen tarve lopu sinne Tampereen hujakoille.
#61014
Asemakaavaluonnos Käpylään 1920-luvulta, hieman nykyistä urbaanimpaa oli suunnitelmissa, mutta suunnitteluparadigma ehti muuttua ennen toteutusta.
Kuva
Avatar
tekijänä RV
#62895
Yksi mielenkiintoisimpia toteutumattomia visioita Suomesta on niin sanottu Lännentie, eli maantieyhteys mantereelta Ahvenanmaalle kahta eri reittiä.

Mielestäni asiaa tulsii ehdottomasti harkita uudestaan - haaveilen, että joskus vaarina Turusta Tukholmaan vielä menee moottoritie ja juna.
#62922
En kyllä tiedä mitä järkeä olisi vetää motari Affenanmaan 25 000 asukkaalle, kun laivat kulkee ja jotenkin "kivempi" et merellisyys säilyisi. Enemmin se junayhteys tunnelissa välillä Turku-A-maa-Tukholma kuin motari.
#62924
Krio kirjoitti:En kyllä tiedä mitä järkeä olisi vetää motari Affenanmaan 25 000 asukkaalle, kun laivat kulkee ja jotenkin "kivempi" et merellisyys säilyisi. Enemmin se junayhteys tunnelissa välillä Turku-A-maa-Tukholma kuin motari.

Tämähän oli aikanaan Turun ja Porin läänin maaherrana olleen Esko Kulovaaran - varmaan kännipäissään - keksimä mahti-idea motarista Ahvenanmaalle, jolla ei tietenkään ollut mitään edellytyksiä toteutua. Idea putkahti esiin niinä aikoina jolloin Turkua autoistettiin voimaperäisesti ja suunniteltiin moottoritien vetämistä Ruissalonkin poikki Hirvensalon saaresta Pansioon, jne! :D

Kulovaaran tarkoituksena oli kai saada nimensä järkälemäisenä historian lehdille ja esitteli loistoideaansa Kekkosellekin mutta sai sittemmin Kekkoselta kenkää maaherran pestistä onnistuttuaan - kuten moni muukin virkamies niinä aikoina - sekoittamaan virkamiesmoraalinsa vaatimukset ja omat taloudelliset etunsa. ;)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Esko_Kulovaara
#62934
Krio kirjoitti:Heh, mutta mikä tulisi olemaan siltojen korkeus tuolle motari+rautatielle, jos se lähtisi Saaristosta Ahvenanmaalle? 60 metriä, että varmasti mahtuisi autolautat menemään?

Jos Turun telakalla vielä tultaisi rakentamaan Allure of The Seas -kokoisia laivoja ei 60m riittäisi korkeudeksi saaristoväylän kohdalla, Alluren korkeus vesirajasta on Wikin mukaan 64,9m. Nykyiset autolautat taitaisivat mahtua 60 metrisen sillan alta.

Näyttää telakka menevän päin helvettiä nykyisessä Korealaisessa omistuksessa! :smt013
Avatar
tekijänä RV
#62969
Kantti kirjoitti:
Krio kirjoitti:En kyllä tiedä mitä järkeä olisi vetää motari Affenanmaan 25 000 asukkaalle, kun laivat kulkee ja jotenkin "kivempi" et merellisyys säilyisi. Enemmin se junayhteys tunnelissa välillä Turku-A-maa-Tukholma kuin motari.

Tämähän oli aikanaan Turun ja Porin läänin maaherrana olleen Esko Kulovaaran - varmaan kännipäissään - keksimä mahti-idea motarista Ahvenanmaalle, jolla ei tietenkään ollut mitään edellytyksiä toteutua. Idea putkahti esiin niinä aikoina jolloin Turkua autoistettiin voimaperäisesti ja suunniteltiin moottoritien vetämistä Ruissalonkin poikki Hirvensalon saaresta Pansioon, jne! :D

Kulovaaran tarkoituksena oli kai saada nimensä järkälemäisenä historian lehdille ja esitteli loistoideaansa Kekkosellekin mutta sai sittemmin Kekkoselta kenkää maaherran pestistä onnistuttuaan - kuten moni muukin virkamies niinä aikoina - sekoittamaan virkamiesmoraalinsa vaatimukset ja omat taloudelliset etunsa. ;)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Esko_Kulovaara


a) Motari Pansioon olisi aivan järkevä
b) Kyllä Tukholma-Turku-Helsinki-Pietari-akselilla aivan varmasti löytyisi liikennettä ja rahoittajia ulkomailta.
c) Kai se on uskottava, että jokainen mun esittämä ajatus täällä teilataan.

ps. löytyykö Pansion motarille lähdettä?
#62973
RV kirjoitti:a) Motari Pansioon olisi aivan järkevä
b) Kyllä Tukholma-Turku-Helsinki-Pietari-akselilla aivan varmasti löytyisi liikennettä ja rahoittajia ulkomailta.
c) Kai se on uskottava, että jokainen mun esittämä ajatus täällä teilataan.

ps. löytyykö Pansion motarille lähdettä?

a) Mihin tarkoitukseen motaria Pansioon tarvittaisi, ja kuka sitä käyttäisi, mihin kohtaan Pansiota se päättyisi?
b)Kuka rahoittaisi tien ja sillat Turusta Tukholmaan? Voisitko laskea karkeat kustannukset väylälle?
c) Odotellaan järkevämpiä ajatuksia aina välillä, ei kaikkea teilata.

En nyt suoraan muista mistä sen Ruissalon poikki menevän ohikulkumotarin suunnitelmat näin. Jos sitä tarkoitat?
Avatar
tekijänä RV
#62974
Kantti kirjoitti:
RV kirjoitti:a) Motari Pansioon olisi aivan järkevä
b) Kyllä Tukholma-Turku-Helsinki-Pietari-akselilla aivan varmasti löytyisi liikennettä ja rahoittajia ulkomailta.
c) Kai se on uskottava, että jokainen mun esittämä ajatus täällä teilataan.

ps. löytyykö Pansion motarille lähdettä?

a) Mihin tarkoitukseen motaria Pansioon tarvittaisi, ja kuka sitä käyttäisi, mihin kohtaan Pansiota se päättyisi?
b)Kuka rahoittaisi tien ja sillat Turusta Tukholmaan? Voisitko laskea karkeat kustannukset väylälle?
c) Odotellaan järkevämpiä ajatuksia aina välillä, ei kaikkea teilata.

En nyt suoraan muista mistä sen Ruissalon poikki menevän ohikulkumotarin suunnitelmat näin. Jos sitä tarkoitat?



EIkös Perno-Pansio ole suuri lähiö? My apologize, jos erehdyin.

Varmaankin Venäjä ja Ruotsi ynnä Norja sekä Tanska, joiden liikenne Pietariin helpottuisi valtavasti.
#62975
RV kirjoitti:EIkös Perno-Pansio ole suuri lähiö? My apologize, jos erehdyin.

Varmaankin Venäjä ja Ruotsi ynnä Norja sekä Tanska, joiden liikenne Pietariin helpottuisi valtavasti.

RV, olet kyllä välillä niiiiiiin ulalla heittäessäsi kaikenlaista suoraan from stetson! :D
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13