Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#90387
Tuota pitää miettiä silloin, kun lasketaan minkälaista investointia ollaan tekemässä. Kun investointi on tehty, kannattaa sitä käyttää niin paljon kuin mahdollista. Vajaakäytöllä oleva väylä tarkoittaa sitä, että väylästä on rakennettu liian iso.

Jos optimoidaan mahdollisimman lyhyitä etäisyyksiä (mikä mielestäni on järkevää), ei tehdä moottoriteitä.
tekijänä hmikko
#90389
Kannattavuuslaskelmissa kaiketi tavallisin mittari on aika, eli lasketaan jonkun oletetun autoilijaporukan ajansäästöä. Se vaikuttaa äkkiseltään järkevältä, mutta ongelma vissiin tuppaa olemaan siinä, että maksimiaika, jonka ihmiset tyypillisesti ovat valmiita käyttämään päivittäiseen työmatkaan (tms.) on luokkaa 20-30 min, mikä johtaa siihen, että nopeammilla väylillä saadaankin hajanaisempi kaupunki/työssäkäyntialue, ei (ajassa) lyhyempiä matkoja. (Toki osa porukkaa suostuu matkustamaan päivittäin paljon pidempiäkin aikoja.)
tekijänä tontzae
#90484
arkkinikkari kirjoitti:Länsiväylän bussikaistat muutetaan vähäpäästöisten autojen (ja taksien) kaistoiksi.

Tekniikka & talous: Länsiväylän bussikaistat uuteen käyttöön - Tesla-kuskit saavat oman ohituskaistan

Co2 raja vois ollu isompi esim 100g. Turhaa pitää uloimmaista kaistaa vajaakäytöllä. Espoon alueella 3+3 kaistalukuun hyvä pyrkiä Kivenlahteen asti.
Kehä 1 lintuvaara-Konala, ruuhkat poistuivat kun 3+3 käytössä. 20 milj investoinnilla. Tuusulan väylä kehä1-Kehä3 edullisesti parannattavissa, sillat rakennettu valmiiksi 3-kaistan geometriaan.
Avatar
tekijänä hylje
#90771
Varmaan keskeinen osa liikennemäärästä tulee läpikulkuliikenteestä, kun artikkelin mukaan projektiin koplataan suorien linjalauttojen lyhentäminen pääsaarelta Föglön saaren satamaan.
Avatar
tekijänä veka
#90780
Totta kai, mutta ei se linjaliikennekään määrällisesti ole tuolla kohdalla niin hääviä, että noin kallis tunneli olisi perusteltu. Yksi oikein hyvä ominaisuus tässä hankkeessa kuitenkin on. Se vähän lähentäisi Ahvenanmaan pääsaarta Suomeen. Siksikään en erityisesti usko tunnelin läpimenoon. Suomi ja erityisesti Suomen kieli on monille tuolla vielä pahempi peikko kuin vaikka Venäjä ja venäläiset.
#91538
Nytpä tuo Suomen vilkkaimmin liikennöity kaksikaistainen tieosuus (15 km) sitten saadaan viimein moottoritieksi. Rakentaminen on tarkoitus saada päätökseen vuonna 2021, toivoa sopii että jo nyt pahasti ruuhkautunut väli ei Äänekosken tehtaan rekkarallin vuoksi tuota ennen tukkeudu täysin.

https://yle.fi/uutiset/3-9934481

Näin oman kotiseutuni merkittävän kasvun näkökulmasta täytyy tätä jollakin tavalla juhlistaa. :smt026 Tätä tienpätkää on pidetty alueen elinkeinotoiminnan kehittymisen esteenä jo vuosikausia. Seuraavaksi sitten Vaajakosken ohituksen kimppuun.

Kuva
Arska, Oskari, tontzae tykkäsi tästä
tekijänä tontzae
#91674
Karmee vääntö ollu vuosikymmeniä toi Tikkakosken pätkä, samaa vääntöä kuin Kivenlahti-Kirkkonummi joka nyt motari. Tikkakosken osuudella liikennemäärät kovimmat 1+1 tieosuudella mitä Suomesta päätieverkolla löytyy, toinen pätkä taitaa olla se Vaajakosken kohta.
  • 1
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52