Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä Hmm
#45156
Klazu: Olet tehnyt kommenteillasi tällä foorumilla ja blogissasi selväksi, että inhoat ja väheksyt Helsinkiä (syistä, joita en tunne). Kun kaikki tietävät tämän, on vaikeaa motivoitua seulomaan asiallista kritiikkiä myrkyn seasta.
tekijänä sekovene
#45157
Klazu kirjoitti:Ei minulla mitään lukemia noista ole, mutta veikkaukseni oli että näissä projekteissa pääkaupunkiseutu saa rahaa huomattavasti enemmän kuin väestömääränsä (1/5) koko maasta on.
Ok.
tekijänä zeizei
#45160
Klazu kirjoitti:Ei minulla mitään lukemia noista ole, mutta veikkaukseni oli että näissä projekteissa pääkaupunkiseutu saa rahaa huomattavasti enemmän kuin väestömääränsä (1/5) koko maasta on.
En tiedä miten luvut oikeasti menevät, mutta eikös olisi loogista että kasvavan alueen infraan investoidaan enemmän?

Esimerkkinä pääkaupunkiseudun väestökehitys viime vuosikymmeninä:
1970 693 000 + 150 000
1980 755 000 + 60 000
1990 822 000 + 67 000
2000 949 000 + 127 000
2010 1 036 000 + 87 000

Eikä näytä laantumisen merkkejä..
tekijänä peelasuks
#45161
Jos jätetään aluepolitiikka sikseen ja sen sijaan mietitään onko tuo pisara tosiaan parasta, mitä tuolla rahalla voi pk-seudulle saada.

Ainakin hankkeen alkuvaiheessa rataa markkinointiin kuitenkin ensisijaisesti sillä, että kaukojunia mahtuisi enemmän Helsingin päärautatieasemalle. Näin maallikosta tuntuu, että aseman väitetty ahtaus on silkkaa yrityksen puutetta: Miksi ihmeessä kymmenen minuutin välein kulkeva lähijuna tarvitsisi enemmän kuin yhden raiteen asemalta? Jos ratapihalla on jotain suunnitteluvirhettä vaihdejärjestelyissä niin eiköhän ne ole ilman tunneliakin korjattavissa.

En siis lainkaan kiistä sitä, etteikö Pisararata olisi oikein hyvä ja kiva lisä pääkaupunkiseudun joukkoliikenteeseen. Sehän parantaa kovasti lähijunien palvelutasoa Töölössä ja Kalliossa, saattaapa monet matkat lyhentyä jopa varttitunnin verran. Varmaankin vaihdot metroon nopeutuvat myös. On se tunneli kuitenkin niin kallis, että olisi sillä rahalla paljon muutakin hyvää saanut. Vaikkapa kohtuullisen laajan ratikkaverkoston kantakaupungin ulkopuolelle tai muuta mikä palvelisi myös alueita, jotka eivät nykyisin ole raideliikenteen ulottuvilla.
Avatar
tekijänä Janne_H
#45162
peelasuks kirjoitti: Miksi ihmeessä kymmenen minuutin välein kulkeva lähijuna tarvitsisi enemmän kuin yhden raiteen asemalta?
Siksi koska pääkaupunkiseudun lähijunaliikenne ei ole yhden junan tai raiteen varassa.
Rautatieasemalle tulee ja lähtee noin 10 minuutin välein neljältätoista linjalta lähijunia. Kyllä se Pisararata kummasti helpottaisi ja avaisi pussinpohjaa.
Avatar
tekijänä RV
#45163
Klazu kirjoitti:Jahas, UPnotOUTia kiukuttaa taas kerran eri tavoin asioista ajattelevat ihmiset.

Minusta on aika erikoista miten on aina ok syyttää muun Suomea muutamien miljoonien (maksimissaan muutaman kymmenen miljoonan euron) arvoisista paikallisprojekteistaan (ohitusteistä, eritasoliittymistä, ratapätkistä) ainaisesta valtion tukien lypsämisestä, kun pääkaupunkiseutu hyötyy itse suurten infra-projektien yhteydessä valtionavustusten muodossa jopa miljardien eurojen edestä. Ei minulla mitään lukemia noista ole, mutta veikkaukseni oli että näissä projekteissa pääkaupunkiseutu saa rahaa huomattavasti enemmän kuin väestömääränsä (1/5) koko maasta on.

Pääkaupunkiseudulla on käynnissä tälläkin hetkellä monia miljardi-luokan projekteja ja Pisara-rata on jälleen yksi lisää. Miljardi on valtavasti rahaa pienessä Suomessa, joten kaikki vaihtoehdot tulisi miettiä. En epäile etteikö työryhmä olisi asiaa tutkinut, mutta en epäile etteikö Helsingin päärautatieaseman liikennettäkin voisi niin halutessaan selkeyttää, esimerkiksi juuri kaukojunien kääntämisen välttämisellä.

Ja miksei Pasilastakin voisi kehittää enemmän uutta keskusasemaa ja päättää osa paikallisjunista sinne. Eikös nämä suuret tulevaisuudensuunnitelmat sillä alueella tukisi tätä ajatusta. Vai onko tosiaan niin että jokaisen paikallisjunavuoron on todellakin pakko päättyä Helsingin keskustaan? Hyvin vuoroja voisi ajaa samalla linjalla joka toinen -periaatteella Pasilaan ja keskustaan saakka. Vuorotiheys oli kuitenkin niin hyvä, ettei tuosta olisi edes kohtuutonta haittaa.

Mutta ei, trolliahan tällaiset projektien mielekkyyden pienetkin kyseenalaistukset ovat. Vain yksi totuus on pääkaupunkiseudun kohdalla sallittua. You're either with us, or against us tyyppistä polarisointia.
Anteeksi nyt vain, mutta Pääkaupunkiseudun monet tie- ja rataprojektit ovat saaneet odottaa rahoitustaan monesti 1950-luvulta lähtien! Liikenne- ja matkustajamäärät Pkseudun tie- ja rautatieverkolla ovat monin-, moninkertaiset muuhun Suomeen verrattuna, ja infra on tähän suhteutettuna heikkotasoista. 80 000 päivittäisen ajoneuvon pätkällä Kehä I:sellä on liikennevaloja, ja yhden metrolinjan aikaansaamiseen meni 50 vuotta.
tekijänä Ala Amurin Viki
#45398
peelasuks kirjoitti:Jos jätetään aluepolitiikka sikseen ja sen sijaan mietitään onko tuo pisara tosiaan parasta, mitä tuolla rahalla voi pk-seudulle saada. Ainakin hankkeen alkuvaiheessa rataa markkinointiin kuitenkin ensisijaisesti sillä, että kaukojunia mahtuisi enemmän Helsingin päärautatieasemalle. Näin maallikosta tuntuu, että aseman väitetty ahtaus on silkkaa yrityksen puutetta
Erittäin hyvä kysymys. Nythän on jo suoraan myönnetty – kun valtion osallistuminen on saatu varmaksi – että Pisaran vapauttamat raiteet Helsingin asemalla tulevat jäämään Pisaran häiriötilanteiden vararaiteiksi kaupunkijunille. Eli sekin vähä mitä kaukojunaperusteita tälle hankkeelle oli, on nyt poistunut. Pisara ei missään nimessä ollut sitäkään ennen kaukojunahanke, vaikka lobbarit valtion rahojen vuoksi niin kiihkeästi uskottelevatkin.

Pisara on myös PK-seudun kannalta hanke huonoimmasta päästä: on aivan selvää, että jos Pisaraan upotetaan mijardi euroa, niin modernit raitiotiet, muut kaupunkiradat ja metron laajennukset tulevat siirtymään hamaan tulevaisuuteen. Mutta VR-trackille ja louhintafirmalle hanke on erinomainen: miljardista riittää jättiurakkaa vähintään 5 vuodeksi.

Lopuksi vertailun vuoksi: Pisaran hinnalla saisi koko PK-seudun täyteen noin 200 km modernia pikaraitiotietä (= maanpäällistä metroa ilman raskaita tunneliasemia). Mutta tuon sijaan Pisaralla saadaankin vain vaivaiset kolme uutta hankalasti syvältä maan alta tavoitettavaa asemaa. Ei todellakaan viisasta edes Helsingin seudun kannalta.
Avatar
tekijänä grendy
#45402
^Ai tollain on nyt myönnetty? Ei morjens mitä kusetusta koko touhu. Miljardilla saadaan tosiaan kolme uutta maanalaista juna-asemaa... melko vaatimatonta!
tekijänä Ala Amurin Viki
#45405
grendy kirjoitti:Miljardilla saadaan tosiaan kolme uutta maanalaista juna-asemaa... melko vaatimatonta!
Itse asiassa kolme uutta asemaa on teoreettinen luku. Pisaran keskusta-asemahan ainoastaan korvaa nykyisen rautatieaseman keskusta-aseman. Miljardilla siis saadaan saavutettavuutta lisää kahden aseman verran. Eikä tuo miljardi tule riittäämään – mm. Länsimetro on ylittänyt jo nyt miljardin hinnan, vaikka tukea hakiessa sen kerrottiin maksavan 400 M€.... Vantaalla taas kaupunkijunille tarkoitetun Kehäradan tunneliosuudesta on tähän mennessä tullut 55 M€ lisälasku... Se olisi yhden uuden kokonaisen raitiotien valtion osuus. Hullua, täysin hullua!
Avatar
tekijänä UPnotOUT!
#45406
Hankkeen hyöty/kustannussuhde on kuitenkin 1,5 eli hanke on selkeästi kannattava.

Tämä E18 Muurla-Lohja -motarin hintainen hanke sentään menee raideliikenteen kehittämiseen, mikä on mielestäni positiivista. Hanke myös vastaa tulevaisuuden joukkoliikennetarpeisiin. Mikäli tämä parantaa muun junaliikenteen toimintavarmuutta ja lisää tehokkuutta, on hanke valtakunnallisesti myös merkittävä.
Pääkaupunkiseudulla on ollut tapana, osallistua myös kuluihin merkittävissä määrin, katsotaan nyt paljonko se on?

Jokaisella on varmaan mielipide siihen, miten valtion pitäisi rahansa käyttää (niin minullakin), mutta toivoisin että keskustelu kulkisi asiallisesti ilman maakunta vs PKS -keuhkoamista.

Valtioneuvoston sivuilta:

Kehyskaudella liikennehankkeissa keskitytään erityisesti vähäpäästöisyyttä, liikenneturvallisuutta ja elinkeinoelämän kannalta tärkeiden kasvua edistävien hankkeiden toteuttamiseen. Kehysriihessä hyväksyttiin hallituskauden suuret hankkeet vuosille 2012–2016. Ohjelman koko on 1,0 miljardia euroa ja se sisältää mm. seuraavat hankkeet: E18 Hamina-Vaalimaa, E18 Vaalimaan rekkaliikenteen odotusalue, Vt 3 Tampere-Vaasa (Laihian kohta), Vt 5 Mikkeli-Juva, Vt 6 Taavetti-Lappeenranta, Vt 8 Turku-Pori, Riihimäen kolmioraide, Ylivieska – Iisalmi - Kontiomäki ratayhteyden parantaminen ja sähköistys, Rauman meriväylä, Kehä I:n parantaminen, Helsinki-Riihimäki -rataosan kapasiteetin lisääminen, E 18, Kehä III:n kehittäminen, Vt 22 Oulu-Kajaani, Vt 4 Rovaniemen kohta, tie-, meri- ja rautatieliikenteen ohjausjärjestelmien uusiminen sekä Helsingin ratapihan parantaminen.

Hallitus teki myös periaatepäätöksen Pisara-radan toteuttamisesta, Riihimäki-Pasila radan 2. vaiheesta, Imatra-Luumäki kaksoisraiteesta sekä ratavälin parantamisesta Imatralta Venäjälle.
Avatar
tekijänä UPnotOUT!
#45407
Ala Amurin Viki kirjoitti:
grendy kirjoitti:Miljardilla saadaan tosiaan kolme uutta maanalaista juna-asemaa... melko vaatimatonta!
Itse asiassa kolme uutta asemaa on teoreettinen luku. Pisaran keskusta-asemahan ainoastaan korvaa nykyisen rautatieaseman keskusta-aseman. Miljardilla siis saadaan saavutettavuutta lisää kahden aseman verran. Eikä tuo miljardi tule riittäämään – mm. Länsimetro on ylittänyt jo nyt miljardin hinnan, vaikka tukea hakiessa sen kerrottiin maksavan 400 M€.... Vantaalla taas kaupunkijunille tarkoitetun Kehäradan tunneliosuudesta on tähän mennessä tullut 55 M€ lisälasku... Se olisi yhden uuden kokonaisen raitiotien valtion osuus. Hullua, täysin hullua!
Tässä päivitettyä tietoa Ala-Amurin Vikille! VALTIO OSALLISTUU 30 PROSENTILLA!

Kaupungit vastaavat omista kustannuksistaan
Länsimetron kustannukseksi on laskettu 713,6 miljoonaa euroa. Kaupungit ovat sopineet keskinäisestä kustannusjaosta rajalta poikki -periaatteen mukaisesti eli kumpikin maksaa omalla alueellaan syntyvät rakennuskustannukset. Kaupunkien osuudet jakautuvat niin, että Espoon osuus on 72 prosenttia ja Helsingin 28 prosenttia.Kustannusarvio on laadittu vuoden 2007 lokakuun hintatasolla. Kustannustasoa mittaavan maarakennuskustannusindeksin pisteluku oli tuolloin 131,5. Kustannusarvio sisältää koko hankkeen rakentamisen ja suunnittelun.

Valtio osallistuu 30 prosentilla Valtio on sitoutunut osallistumaan Länsimetron rakennuskustannuksiin 30 prosentin osuudella. Rakennuskustannusten katoksi valtio on kuitenkin asettanut 200 miljoonaa euroa. Valtionavustuksen kattosumma on kiinnitetty maanrakennuskustannusindeksin vuoden 2007 lokakuun hintatasoon.
tekijänä xoop
#45410
UPnotOUT! kirjoitti:VALTIO OSALLISTUU 30 PROSENTILLA!
Tämä tosin ei koske Pisaraa, siitä ei ole vielä rahoitusosuuspäätöksiä. Veikkaan kuitenkin että valtion osuus tässä tulee ylittämään tuon 30%.
tekijänä Ala Amurin Viki
#45412
UPnotOUT! kirjoitti:Hankkeen hyöty/kustannussuhde on kuitenkin 1,5 eli hanke on selkeästi kannattava
Pisaran h-k on saatu siten, että Pisaraa on verrattu vaihtoehtoon jossa kaupunkijunat jäisivät Pasilaan. Eli se on tehty virheellisesti. LVM:n ohjeen mukaan h-k-suhteen pitää perustua laskelmaan, jota on verrattu 0-vaihtoehtoon. Tämä virhe on jälkikäteen myönnetty epävirallisesti, mutta ei tietenkään virallisissa papereissa.

Länsimetron hinta on metroyhtiön Martti Merran arvion mukaan nousemassa yli miljardin (Lähde: Taloussanomat 16.1.2008). Yleisradion ruotsinkielinen uutistoimitus kertoi hankkeen rakennuskustannusten näyttäneen kohoavan yli 800 miljoonaan euron (Lähde: Svenska YLE 10.01.2008). Hinta on noussut siis satoja miljoonia alkuperäisestä 400 M€:sta.

Maksuosuudet muuttunevat vielä kustannusten noustessa. Espoon puolella tehty ylitys nostaa Espoon osuutta ja Helsingin puolella tehty ylitys nostaa Helsingin osuutta. Kuten aiemmin kirjoitin, on mielestäni täysin hullua heittää metroon 800-1.000 M€ kun sillä saisi parhaimmillaan koko PK-seudulle noin 200 km modernia ratikkarataa, jonka saavutettavuus olisi aivan eri admösfääreissä kuin liityntäliikenteeseen ja harvakseltaan maan alla pysähtelevän metron (jolle näyttää kasaantuvan lisäongelmia käsittämättömän automaattisekoilun myötä).

Eli Helsinki, Espoo ja valtio haaskaavat rahojaan nyt täysin ylimitoitettuihin hankkeesiin. Ei se muuksi muutu vaikka miten päin noita lukuja kääntelisi. Pisarasta on tulossa Länsimetroakin rajumpi ylilyönti ja se tulee torppaamaan muita (parempia) PK-seudun raidehankkeita hamaan tulevaisuuteen. Tai sitten Espoolla, Vantaalla ja Helsingillä on heittää miljardeja joka hankkeeseen päällekkäin. En tiedä vaikka olisikin, mutta eppäillä tuota soppii. Valtio ainakin näyttää olevan p.a.
tekijänä avuba
#45414
Jos vastaava hanke tehtäisiin sinne tanpereelle niin tuskimpa täällä olisi kukaan valittamassa. Eivät ainakaan helsinkiläiset. :lol:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 20