- 23.03.12 15:10
#45406
Hankkeen hyöty/kustannussuhde on kuitenkin 1,5 eli hanke on selkeästi kannattava.
Tämä E18 Muurla-Lohja -motarin hintainen hanke sentään menee raideliikenteen kehittämiseen, mikä on mielestäni positiivista. Hanke myös vastaa tulevaisuuden joukkoliikennetarpeisiin. Mikäli tämä parantaa muun junaliikenteen toimintavarmuutta ja lisää tehokkuutta, on hanke valtakunnallisesti myös merkittävä.
Pääkaupunkiseudulla on ollut tapana, osallistua myös kuluihin merkittävissä määrin, katsotaan nyt paljonko se on?
Jokaisella on varmaan mielipide siihen, miten valtion pitäisi rahansa käyttää (niin minullakin), mutta toivoisin että keskustelu kulkisi asiallisesti ilman maakunta vs PKS -keuhkoamista.
Valtioneuvoston sivuilta:
Kehyskaudella liikennehankkeissa keskitytään erityisesti vähäpäästöisyyttä, liikenneturvallisuutta ja elinkeinoelämän kannalta tärkeiden kasvua edistävien hankkeiden toteuttamiseen. Kehysriihessä hyväksyttiin hallituskauden suuret hankkeet vuosille 2012–2016. Ohjelman koko on 1,0 miljardia euroa ja se sisältää mm. seuraavat hankkeet: E18 Hamina-Vaalimaa, E18 Vaalimaan rekkaliikenteen odotusalue, Vt 3 Tampere-Vaasa (Laihian kohta), Vt 5 Mikkeli-Juva, Vt 6 Taavetti-Lappeenranta, Vt 8 Turku-Pori, Riihimäen kolmioraide, Ylivieska – Iisalmi - Kontiomäki ratayhteyden parantaminen ja sähköistys, Rauman meriväylä, Kehä I:n parantaminen, Helsinki-Riihimäki -rataosan kapasiteetin lisääminen, E 18, Kehä III:n kehittäminen, Vt 22 Oulu-Kajaani, Vt 4 Rovaniemen kohta, tie-, meri- ja rautatieliikenteen ohjausjärjestelmien uusiminen sekä Helsingin ratapihan parantaminen.
Hallitus teki myös periaatepäätöksen Pisara-radan toteuttamisesta, Riihimäki-Pasila radan 2. vaiheesta, Imatra-Luumäki kaksoisraiteesta sekä ratavälin parantamisesta Imatralta Venäjälle.