Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä neropatti
#4550
En loytany talle omaa viestiketjua joten paatin aloittaa oman. Kuullostaa hyvalle ei valttamatta enaan kuulukkaan 2030 jalkeen toteutettaviin projekteihin.

Helsingin tunnelirata säästäisi miljoonia
Julkaistu: 16.3.2006 21:15:59



Selvitys Helsingin keskustan alta kulkevan Pisara-raideyhteyden toteuttamisesta julkistettiin torstaina.

Noin 250 miljoonan euron maanalainen tunnelirata kiertäisi kantakaupungin alla 7,5 kilometrin lenkin.

Pisaran tuomat yhteiskuntataloudelliset hyödyt arvioidaan merkittäviksi. Jokainen siihen sijoitettu euro tulisi takaisin 1,6-kertaisena. Pisara toisi taajamaliikenteeseen noin 2–4 miljoonan euron vuosittaiset säästöt
Avatar
tekijänä grendy
#4551
Jos hanke toteutuu, aloitetaan nelisen vuotta kestävät rakennustyöt aikaisintaan 2020-luvulla.


No onhan toi parempi kun 2030 ;)
tekijänä Beaver
#4552
grendy kirjoitti:
Jos hanke toteutuu, aloitetaan nelisen vuotta kestävät rakennustyöt aikaisintaan 2020-luvulla.


No onhan toi parempi kun 2030 ;)


Hitto etta on itsekin jo vanha kun toi valmistuu :P
tekijänä neropatti
#4558
Mutta on taa vaan hullua etta ei ole suomen suurimmalla kaupungilla minkaanlaista intohimoa tehda heidan pikku kylastaa kunnon kaupunkia pistaa aina valilla ihmetyttamaan.
tekijänä late-
#4582
neropatti kirjoitti:Mutta on taa vaan hullua etta ei ole suomen suurimmalla kaupungilla minkaanlaista intohimoa tehda heidan pikku kylastaa kunnon kaupunkia pistaa aina valilla ihmetyttamaan.


Pisarahan on pitkälti valtion piikkiin menevä rata ja valtio haluaa ensin rakentaa Kehäradan ja rantaradan kaupunkiradan jatkon Leppävaarasta.

Helsingillä on edelleen pelissä mukana omana hankkeenaan Töölön metro.

Vaan saas nähdä voisiko tästä tilanne kehittyä kiinnostavaan suuntaan. Pisaran alkuperäinen versiohan alkaa idässä Huopalahdesta, jolloin se voisi palvella kaikki samat asemat kuin Töölön metro. Mikäli Töölön metron linjaus myös saataisiin käyttöön, rataa ei olisi pakko rakentaa niin syvälle. Ja valtio maksaisi.

Toistaiseksi Helsinki haluaa panna maan alle kaksi rinnakkaista rataa, mutta lieköhän siihen aidosti rahaa. On myös ihan kiinnostavaa, että Etelä-Espooseen ei kuulemma voi millään rakentaa useampaa rinnakkaista pintarataa eikä Topeliuksenkadulle ratikoille rinnakkaista rataa helpottamaan Mannerheimintien kuormia, mutta maan alle voidaankin sitten ihan hyvin panna kaksi rataa päällekkäin samalle linjalle.

Tietysti Töölön metron kanssa lasketaan Viikin, Laajasalon ja jopa Lentoaseman jatkojen varaan, mutta mikään niistä ei oikein ole taloudellisesti realistinen ellei Santahamina tosiaan äkisti vapaudu. Sen sijaan Huopalahdesta alkava Pisara olisi varmasti edullisempi kuin mini-Pisaran ja Töölön metron yhdistelmä ja nykyinen metro voitaisiin aikanaan integroida siihen teknisesti melko helposti, kun lähijunien liikennöinti on saatu VR:ltä pois.
tekijänä Jape
#4590
Pisaraksi nimetyn rautatieyhteyden tarve- ja toteuttamiskelpoisuusselvitys on valmistunut Ratahallintokeskuksen, YTV:n ja Helsingin kaupungin yhteishankkeena. Pisara yhdistäisi toteutuessaan pääradan ja rantaradan kaupunkiradat Helsingin kantakaupungin alla kiertävällä 7,5 kilometrin pituisella tunneliradalla. Uudella radalla olisi kolme asemaa: Töölössä Oopperan kohdalla, ydinkeskustassa Forumin - Makkaratalon kohdalla sekä Hakaniemessä rinnakkainen asema metron kanssa. Hankkeen kustannusarvio on 250 milj. euroa

Kuva

Pisara-hanke parantaisi huomattavasti kaupunkirataliikenteen yhteyksiä Helsingin kantakaupunkiin ja mahdollistaisi samalla Helsingin asemalle päättyvän muun junaliikenteen kehittämisen.

Helsingin ratapihan kapasiteetti alkaa olla jo nyt täysin käytössä, eikä häiriöitä tasaavaa varakapasiteettia ruuhka-aikoina enää jää syksyllä 2006 alkavan Kerava–Lahti-oikorataliikenteen jälkeen. Myöskään tilaa laituriraiteiden lisäämiseksi ei ole.

Pisara-rata vapauttaisi suurimman osan kaupunkirataliikenteen käytössä olevista kahdeksasta laituriraiteesta, mikä mahdollistaisi Helsinkiin päättyvän taajama- ja kaukojunaliikenteen kehittämisen ja parantaisi junaliikenteen toimintavarmuutta. Samalla Pisara-rata poistaisi tarpeen rakentaa Pasilaan päättyvän lähiliikenteen uusi terminaali. Pisara-radan ansiosta junat voivat tulevaisuudessakin ajaa Helsingin keskustaan saakka.

Selvityksen mukaan Pisara on yhteiskuntataloudellisesti kannattava hanke, jonka hyöty-kustannussuhde on 1,6–2,3 liikennejärjestelmän kehityksestä riippuen. Hankkeen jatkokäsittelyyn otetaan kantaa parhaillaan tarkistettavana olevan Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman (PLJ 2007) yhteydessä.


- RHK

Jos joku asiantuntija voisi valaista, miksi rakennustyöt alkavat aikaisintaan joskus 2020-luvulla - vaikka hanke jo tässä vaiheessa todetaan näin selvästi, jos ei nyt suorastaan pakolliseksi, niin erittäin kannattavaksi - olen pelkkänä korvana.
tekijänä late-
#4594
Jape kirjoitti:Jos joku asiantuntija voisi valaista, miksi rakennustyöt alkavat aikaisintaan joskus 2020-luvulla - vaikka hanke jo tässä vaiheessa todetaan näin selvästi, jos ei nyt suorastaan pakolliseksi, niin erittäin kannattavaksi - olen pelkkänä korvana.


Vastaavia tuloksia saatiin kantakaupungin joukkoliikenteen kehittämisselvityksessä (KANJO) vuonna 1997. Helsingin kaupungilla ei kuitenkaan ole ollut kiire Pisaran kanssa. Valtiolta on ensisijaisesti haluttu rahaa metron jatkamiseksi länteen. Valtiokaan ei tosin aiemmin ole Pisaraa hoputtanut.

Mielenkiintoisinta tässä on tietysti Länsimetron H/K 0,92 vastaan Pisaran 1,6 - 2,3. Siinä on jo vähän selittelemistä.

Sellaisiakin visiosuunnitelmia on joskus ehdotettu, että yhdistettäisiin Länsimetro, Pisara ja Töölön metro. Syntyisi siis linjat Etelä-Espoo - Kerava ja Itä-Helsinki - Espoon keskus. Lisäksi toki myös linja Itä-Helsinki - Etelä-Espoo. Näitä vaihtoehtoja vain ei voi toteuttaa koska niitä ei voi toteuttaa eli Helsinki ja VR eivät aikoinaan ole osanneet sopia asioista.

Tilanne voi muuttua, kun rataverkon omistaa nyt RHK ja lähijunaliikenne saattaa tulla kilpailutettavaksi lähivuosina. Sitä ennen integrointi ei ole realistinen vaihtoehto.
Avatar
tekijänä Rokkikukko
#4605
Se mikä näissä kaikissa hienoissa suunnitelmissa aina masentaa, on aikataulu. Ymmärrän tietysti että rahaa palaa nätisti tällaisiin hankkeisiin ja jostain se pitää irroittaa, mutta toisaalta jos hyöty on kiistaton, niin miksi asettaa rakentamisen aloitusajankohta jonnekkin parinkymmenen vuoden päähän. Näissä hankkeissa tuntuu muutenkin aina olevan monta eri osapuolta, jotka palloittelevat keskenään iäisyydet. Niillä kaikilla rahoilla jotka ovat menneet erilaisten juna-, metro- ja junahankkeiden selvityksiin olisi jo ehkäpä jotain pientä voitu jonnekin rakentaa. Kerpele! Onhan se tietty kiva sitten, että vanhana skubbena voi maan alla junassa huristella.. :|
tekijänä Joggeri
#5949
Sitä vähän mietiskelin, etteikö olisi kaukonäköistä tunneloida pisara jo hieman ennen Pasilaa....?? Sinne kun rakennetaan lähitulevaisuudessa sitä Pusines Distriktiä, niin eikö olisi kiva, kun saataisiin tällä tavoin jo kavennettua maanpäällistä raidealuetta...? ja jos jossain hamassa tulevaisuudessa kaikki raiteet menisivät jo pasilassa maan alle, niin huhhuh mitä mahdollisuuksia se avaisikaan Keskipasilalle kaavoittamisen muodossa.... Puhumattakaan töölön puiston mahdollisuuksista! Siinäpä olisi kaavoitettavaa puistolääniä!

Tiedän, että saattaa olla "hieman" rahakysymys tämä meikäläisen ehdotus, mutta älkää vain väittäkö, etteikö sellainen olisi tajuttoman hienoa :D
Avatar
tekijänä Chae-chu
#27570
Sori vanhasta nostosta.

Selailin tuossa hieman vanhoja poliitikkojen ym. blogikirjoituksia liittyen Helsingin tuleviin joukkoliikennehankkeisiin ja erityisesti pisara- ja metroasioihin. Eräästä keskustelusta löysin hyvän pointin:
Jos ja kun Pisara tehdään, niin Helsingin de fakto päärautatieasema on Hakaniemi. Siellä yhtyvät itä- ja länsimetro, rantarata, lentokenttärata, Martinlaakson rata, päärata, viisi ratikkalinjaa (jatkossa toivottavasti useampi), sekä neljän seitsämästä pääväylästä bussit.


Vaikka kirjoitus onkin hieman hyökkäävään sävyyn aseteltu on siinä kuitenkin pointti jota en itse ole tullut ainakaan ajatelleeksi, Hakaniemessä tosiaan tulisi Pisaran myötä sijaitsemaan yksi Helsingin joukkoliikenteen tärkeimmistä solmukohdista jonka maankäyttöä ja liikenneratkaisuja tulisi miettiä tarkasti. Esimerkiksi Hakaniemen torin seutu ja se ranta joka johtaa Merihakaan on ylimitoitettua ja osittain turhaa tilan haaskausta. Torin kojut sun muut mahtuisivat pienemmällekin alueelle ja se "rantabulevardi" on pelkkää tyhjää tilaa johon voisi keksiä jotain järkevää. Nyt varsinkin kun on mediassa ollut puhetta uuden Hakaniemen sillan rakentamisesta vanhan paikalle, olisi hyvä suunnitella uudestaan tuota koko seutua ja sen maankäyttöä.

Linkki tuohon lainattuun keskusteluun: Klik!
Avatar
tekijänä zeizei
#27571
Tulisihan Hakaniemestä nykyistä tärkeämpi, mutta kaukojunat säilyisivät rautatieasemalla. Joten päärautatieasema pysyisi yhä mielestäni nykyisellä paikalla, jossei käyttäjämäärissä, niin ainakin statuksellisesti.

Radan keskusta-asema näköjään tulisi wikipedian mukaan forumin kulmille, joten metrosta lähijuniin vaihto tosiaan olisi helpoin Hakaniemessä. Mutta keskustaan lähijunilla(sekä lentokentältä) tulevat todennäköisesti nousisivat pois keskusta-asemalla. No, tulevaisuus näyttää. :)

Mutta hyvä nosto, tämä ketju olisi kaivannut enemmänkin uutisia tuohon väliin!

Edit. Tosin onhan aiheesta puhuttu ketjussa Helsingin raideliikenne.
Avatar
tekijänä Chae-chu
#27572
Sehän on aivan ymmärrettävää että siitä Forumin (tai mihin sinne se nyt sijoittuukaan) pysäkistä tulee käytetyin ja ns. pääpysäkki, mutta Pisara lisäisi myös Hakaniemen käyttöä ja näinollen sitä (Hakaniemeä) voisi suunnitella eteenpäin ja parantaa jo olemassa olevia asioita, esim. parantaa alueen ulkonäköä. Eikös Hakikseen oltu jotain uusia hotelleitakin suunniteltu?

Hakaniemeen voisi myös mahdollisesti siirtää joidenkin Rautatientorilta lähtevien bussien päätepysäkit ja näin parantaa bussien sumaa tuolla ydinkeskustassa. Tai ehkä vielä futuristisemmin tehdä Hakaniemeen Kampin tyylinen bussiterminaali (ilman sitä jättimäistä ostoskesskusta) josta lähtisi kaikki idän ja koillisen suunnan bussit (ja mitä muita sieltä steissiltä nyt lähteekin). Hakaniemi on kuitenkin vielä kohtalaisen lähellä keskustaa joten ei (?) olisi iso vaiva näillä busseilla matkustaville kävellä/mennä ratikalla/metrolla Hakaniemeen ja sieltä eteenpäin.
tekijänä avuba
#27574
Jos pisara-radan keskustan asema tulisi siihen Forumin kulmalle, niin Rautatientorin metroaseman länsipäähän voisi rakentaa kulkuyhteyden pisara-radan asemalle, joten vaihtoyhteys olisi oikeastaan yhtä helppo kuin Hakaniemessä.
Avatar
tekijänä Chae-chu
#27576
avuba kirjoitti:Jos pisara-radan keskustan asema tulisi siihen Forumin kulmalle, niin Rautatientorin metroaseman länsipäähän voisi rakentaa kulkuyhteyden pisara-radan asemalle, joten vaihtoyhteys olisi oikeastaan yhtä helppo kuin Hakaniemessä.


Hyvä pointti! Rautatientoriltahan puuttuu tosiaan se toinen ulos/sisäänkäynti, tuosta saisi helpon yhteyden metroon suoraan Forumilta. Löytyykö jostain hyvää karttaa metroasemien oikeasta sijoittumisesta maan alla? Muistan nähneeni vain jotain sinnepäin-karttoja joissa asemat on sijoiteltu vähän niin ja näin.
Avatar
tekijänä zeizei
#27581
Chae-chu kirjoitti:
avuba kirjoitti:Jos pisara-radan keskustan asema tulisi siihen Forumin kulmalle, niin Rautatientorin metroaseman länsipäähän voisi rakentaa kulkuyhteyden pisara-radan asemalle, joten vaihtoyhteys olisi oikeastaan yhtä helppo kuin Hakaniemessä.


Hyvä pointti! Rautatientoriltahan puuttuu tosiaan se toinen ulos/sisäänkäynti, tuosta saisi helpon yhteyden metroon suoraan Forumilta. Löytyykö jostain hyvää karttaa metroasemien oikeasta sijoittumisesta maan alla? Muistan nähneeni vain jotain sinnepäin-karttoja joissa asemat on sijoiteltu vähän niin ja näin.

Sanoin aikaisemmin että forumin kulmille, mutta tässä helmikuun uutisessa sanotaan taas että makkaratalon paikkeille. Tiedä sitten, ehkä sillä ei ole varmaa paikkaa vielä. Makkaratalolta kyllä pistäisi helposti tunnelin rautatieasemalle.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20