Sivu 23/23

Re: Tampere-Pirkkalan lentokenttä

Lähetetty: 28.03.19 15:12
Kirjoittaja Heikki K
grendy kirjoitti: 28.03.19 08:49 Paras olisi kun Finavia operoisi Helsinki-Vantaata ja muut olisi sitten muuta ja pystyisivät kilpailemaan oikeasti.
Toisaalta tamperelaisena en hirveästi innostu ajatuksesta, että kenttä olisi kaupungin ja sitten käytäisiin vuosittainen budjettivääntö siitä, paljonko se saa tuottaa tappiota.

Re: Tampere-Pirkkalan lentokenttä

Lähetetty: 29.03.19 15:06
Kirjoittaja grendy
Heikki K kirjoitti: 28.03.19 15:12
grendy kirjoitti: 28.03.19 08:49 Paras olisi kun Finavia operoisi Helsinki-Vantaata ja muut olisi sitten muuta ja pystyisivät kilpailemaan oikeasti.
Toisaalta tamperelaisena en hirveästi innostu ajatuksesta, että kenttä olisi kaupungin ja sitten käytäisiin vuosittainen budjettivääntö siitä, paljonko se saa tuottaa tappiota.
Mulle kyllä kävis toi. En tiedä onko Lappeenrannassa tilanne tuollainen, mutta uskoisin että aika positiivissävytteinen meininki on kun yhteydet paranee ja turisteja tulee kaupunkiin lisää ja lisää.
Etika kirjoitti: 28.03.19 15:08 Tuossa vaiheessa Pirkkala oli se Etelä-Suomen halpalentokenttä ja silloinkin matkustajamäärä oli korkeimmillaan vähän reilut 700 000 (2008). Se keräsi ihan pääkaupunkiseutua myöten matkustajia ja siitä nuo matkustajamäärät tulivat. Ei Tampereen seutu yksin tuollaista matkustajamäärää tue, kun Ryanairin päätöksellä tuo rooli on siirtynyt Lappeenrantaan. Yhdelle tuollaiselle kentälle Etelä-Suomessa on varmasti kysyntää, mutta ei ne useampaa elätä.

Ja muutenkin edes tuo 700 000 matkustajaa ei ole kovin paljoa lentoyhtiöiden näkökulmasta. Sen kokoisilla kentillä Euroopassa on yleensä yhteydet maan ja naapurimaiden pääkentille ja ehkä yhteen tai kahteen isompaan hubiin Euroopassa, muttei sitäkään kovin usein.
No en kai väittänytkään että pelkästään tamperelaisten myötä noihin lentolukemiin päästiin. Tässä on kysymys siitä, että pk-seudun ulkopuolella riittää paljon kapasiteettia, jotka mieluummin lentäisivät muualta kuin Hki-Vantaalta. Finavia on ainut jota syyttävä sormi voi osoittaa siitä, että tämä "halpalentokapasiteetti" on häviämässä ja hävinnyt Tampereelta ja siirtynyt muualle. Luulisi jokaisen kilpailusta jotain ymmärtävän haluavan itselleen asiakkaita, mutta tässä Finavia on myöntänyt että "menkää sitten muualle, me ei taivuta". Tampereelle se ei todellakaan ole hyvä asia.

Re: Tampere-Pirkkalan lentokenttä

Lähetetty: 29.03.19 15:41
Kirjoittaja Sam33
grendy kirjoitti: 29.03.19 15:12 Finavia on ainut jota syyttävä sormi voi osoittaa siitä, että tämä "halpalentokapasiteetti" on häviämässä ja hävinnyt Tampereelta ja siirtynyt muualle. Luulisi jokaisen kilpailusta jotain ymmärtävän haluavan itselleen asiakkaita, mutta tässä Finavia on myöntänyt että "menkää sitten muualle, me ei taivuta". Tampereelle se ei todellakaan ole hyvä asia.
No en nyt ihan yksin Finaviaa syyttäisi. Ryanair jokunen vuosi sitten ilmoitti muutenkin että syrjässä olevien pienempien kysyntä on heikompaa ja se tosissaan pohtii siirtymistä pääkentille kuten Helsinki-Vantaalle. Ryanairin toiminta Suomessa on muutenkin niin marginaalista, joten heillä on oikeasti mahdollista siirtää koneita sinne joka niistä suostuu tappiota kantamaan. Alkuvuodesta juuri luvattiin lisää verorahoja Lappeerannan lentoasemalle "uusien yhteyksien neuvottelemiseksi".

Jos Norwegian ei olisi Helsinki-Vantaalla niin vahva, niin varmasti Ryanair lentäisi myös sinne.

Re: Tampere-Pirkkalan lentokenttä

Lähetetty: 04.04.19 19:01
Kirjoittaja jusa-masa
TA-DAA! Niin lähtee valtion omistama Patriakin siirteleen toimintojaan... ensiksi lähti lennonjohto, sitten Ryanair, nyt osittain Patria ja niin vaan korostuu hinnoittelu tässäkin. Oliko kentän alasajamista ja pyrkimystä keskittää tämäkin kenttä Vantaalle?

”Patria kypsyi Finavian hinnankorotuksiin – siirtää lentäjäkoulutustaan Pirkkalasta Espanjaan”

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006058964.html

Re: Tampere-Pirkkalan lentokenttä

Lähetetty: 04.04.19 20:04
Kirjoittaja TurkuCubed
jusa-masa kirjoitti:TA-DAA! Niin lähtee valtion omistama Patriakin siirteleen toimintojaan... ensiksi lähti lennonjohto, sitten Ryanair, nyt osittain Patria ja niin vaan korostuu hinnoittelu tässäkin. Oliko kentän alasajamista ja pyrkimystä keskittää tämäkin kenttä Vantaalle?

”Patria kypsyi Finavian hinnankorotuksiin – siirtää lentäjäkoulutustaan Pirkkalasta Espanjaan”

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006058964.html
Menee off-topiciin, mutta tällainen hintojen nosto on todellista kuritusta Suomen lentäjäkoulutukselle - kuten Patrian ratkaisusta näkyy. Suomen lentäjäkoulutus on hyvin arvostettua maailmalla jo pelkästään moninaisten sääolosuhteiden takia ja alalla on pulaa lentäjistä, ja näin kansainvälisen ja arvostetun koulutuksen ajaminen pois Suomesta pelkän hinnoittelun takia on ihan hullua. Lentokoulutksen ja yleisilmailun lintukoto, Helsinki-Malmi, voi hyvin, vaikkakin toiminta on Hki-Vantaan ja kaupungin toimien vuoksi osittain rajoitettua. Sekin on kuitenkin suuren uhan alla sinne suunnitellun asuinalueen takia, eikä Malmin kentälle ole vastaavaa korvaavaa kenttää missään Suomessa.