Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Tekijänä Heikki K
#97436
grendy kirjoitti: 28.03.19 08:49 Paras olisi kun Finavia operoisi Helsinki-Vantaata ja muut olisi sitten muuta ja pystyisivät kilpailemaan oikeasti.
Toisaalta tamperelaisena en hirveästi innostu ajatuksesta, että kenttä olisi kaupungin ja sitten käytäisiin vuosittainen budjettivääntö siitä, paljonko se saa tuottaa tappiota.
Avatar
Tekijänä grendy
#97451
Heikki K kirjoitti: 28.03.19 15:12
grendy kirjoitti: 28.03.19 08:49 Paras olisi kun Finavia operoisi Helsinki-Vantaata ja muut olisi sitten muuta ja pystyisivät kilpailemaan oikeasti.
Toisaalta tamperelaisena en hirveästi innostu ajatuksesta, että kenttä olisi kaupungin ja sitten käytäisiin vuosittainen budjettivääntö siitä, paljonko se saa tuottaa tappiota.
Mulle kyllä kävis toi. En tiedä onko Lappeenrannassa tilanne tuollainen, mutta uskoisin että aika positiivissävytteinen meininki on kun yhteydet paranee ja turisteja tulee kaupunkiin lisää ja lisää.
Etika kirjoitti: 28.03.19 15:08 Tuossa vaiheessa Pirkkala oli se Etelä-Suomen halpalentokenttä ja silloinkin matkustajamäärä oli korkeimmillaan vähän reilut 700 000 (2008). Se keräsi ihan pääkaupunkiseutua myöten matkustajia ja siitä nuo matkustajamäärät tulivat. Ei Tampereen seutu yksin tuollaista matkustajamäärää tue, kun Ryanairin päätöksellä tuo rooli on siirtynyt Lappeenrantaan. Yhdelle tuollaiselle kentälle Etelä-Suomessa on varmasti kysyntää, mutta ei ne useampaa elätä.

Ja muutenkin edes tuo 700 000 matkustajaa ei ole kovin paljoa lentoyhtiöiden näkökulmasta. Sen kokoisilla kentillä Euroopassa on yleensä yhteydet maan ja naapurimaiden pääkentille ja ehkä yhteen tai kahteen isompaan hubiin Euroopassa, muttei sitäkään kovin usein.
No en kai väittänytkään että pelkästään tamperelaisten myötä noihin lentolukemiin päästiin. Tässä on kysymys siitä, että pk-seudun ulkopuolella riittää paljon kapasiteettia, jotka mieluummin lentäisivät muualta kuin Hki-Vantaalta. Finavia on ainut jota syyttävä sormi voi osoittaa siitä, että tämä "halpalentokapasiteetti" on häviämässä ja hävinnyt Tampereelta ja siirtynyt muualle. Luulisi jokaisen kilpailusta jotain ymmärtävän haluavan itselleen asiakkaita, mutta tässä Finavia on myöntänyt että "menkää sitten muualle, me ei taivuta". Tampereelle se ei todellakaan ole hyvä asia.
Tekijänä Sam33
#97453
grendy kirjoitti: 29.03.19 15:12 Finavia on ainut jota syyttävä sormi voi osoittaa siitä, että tämä "halpalentokapasiteetti" on häviämässä ja hävinnyt Tampereelta ja siirtynyt muualle. Luulisi jokaisen kilpailusta jotain ymmärtävän haluavan itselleen asiakkaita, mutta tässä Finavia on myöntänyt että "menkää sitten muualle, me ei taivuta". Tampereelle se ei todellakaan ole hyvä asia.
No en nyt ihan yksin Finaviaa syyttäisi. Ryanair jokunen vuosi sitten ilmoitti muutenkin että syrjässä olevien pienempien kysyntä on heikompaa ja se tosissaan pohtii siirtymistä pääkentille kuten Helsinki-Vantaalle. Ryanairin toiminta Suomessa on muutenkin niin marginaalista, joten heillä on oikeasti mahdollista siirtää koneita sinne joka niistä suostuu tappiota kantamaan. Alkuvuodesta juuri luvattiin lisää verorahoja Lappeerannan lentoasemalle "uusien yhteyksien neuvottelemiseksi".

Jos Norwegian ei olisi Helsinki-Vantaalla niin vahva, niin varmasti Ryanair lentäisi myös sinne.
Klazu peukuttivat tätä
Tekijänä jusa-masa
#97489
TA-DAA! Niin lähtee valtion omistama Patriakin siirteleen toimintojaan... ensiksi lähti lennonjohto, sitten Ryanair, nyt osittain Patria ja niin vaan korostuu hinnoittelu tässäkin. Oliko kentän alasajamista ja pyrkimystä keskittää tämäkin kenttä Vantaalle?

”Patria kypsyi Finavian hinnankorotuksiin – siirtää lentäjäkoulutustaan Pirkkalasta Espanjaan”

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006058964.html
grendy peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä TurkuCubed
#97493
jusa-masa kirjoitti:TA-DAA! Niin lähtee valtion omistama Patriakin siirteleen toimintojaan... ensiksi lähti lennonjohto, sitten Ryanair, nyt osittain Patria ja niin vaan korostuu hinnoittelu tässäkin. Oliko kentän alasajamista ja pyrkimystä keskittää tämäkin kenttä Vantaalle?

”Patria kypsyi Finavian hinnankorotuksiin – siirtää lentäjäkoulutustaan Pirkkalasta Espanjaan”

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006058964.html
Menee off-topiciin, mutta tällainen hintojen nosto on todellista kuritusta Suomen lentäjäkoulutukselle - kuten Patrian ratkaisusta näkyy. Suomen lentäjäkoulutus on hyvin arvostettua maailmalla jo pelkästään moninaisten sääolosuhteiden takia ja alalla on pulaa lentäjistä, ja näin kansainvälisen ja arvostetun koulutuksen ajaminen pois Suomesta pelkän hinnoittelun takia on ihan hullua. Lentokoulutksen ja yleisilmailun lintukoto, Helsinki-Malmi, voi hyvin, vaikkakin toiminta on Hki-Vantaan ja kaupungin toimien vuoksi osittain rajoitettua. Sekin on kuitenkin suuren uhan alla sinne suunnitellun asuinalueen takia, eikä Malmin kentälle ole vastaavaa korvaavaa kenttää missään Suomessa.
Avatar
Tekijänä 16valve
#98706
Ryanair jatkaa sittenkin Tampere-Pirkkalan kentällä.
Aamulehti kirjoitti:Ryanair jatkaa lentoja Tampere-Pirkkalasta – Korvaavan halpalentoyhtiön löytäminen olisi ollut vuosien työ

Halpalentoyhtiö Ryanair jatkaa keväällä lentoja Tampere-Pirkkalan ja Budapestin välillä.

– Suora, säännöllinen lentoyhteys Budapestiin on merkittävä asia sekä kaupunkilomista nauttiville että talouselämälle Pirkanmaan alueella, sanoo Finavian aluejohtaja ja Tampere-Pirkkalan lentoaseman päällikkö Mari Nurminen tiedotteessa.

– Ryanairin jatkaminen täällä on positiivinen viesti ja se kertoo siitä, että kysyntää riittää, Nurminen jatkaa.

Maaliskuussa Aamulehti uutisoi, että Ryanair lopettaisi lennot Tampereelta kesän jälkeen. Nyt tilanteeseen tuli kuitenkin muutos.

Korvaajan löytäminen olisi ollut vaikeaa
Business Tampere on neuvotellut lentoyhteyksistä tiiviisti Ryanairin kanssa. Lentoliikenteen kehittämisen johtaja Marja Aallon mukaan tärkeintä on nyt se, ettei Tampere menetä Ryanairia kokonaan.

– Ryanair on meidän halpalentoyhtiö. Vaihtoehdon löytäminen olisi ollut vuosien työ, hän sanoo.

Tulevana talvena on Aallon mukaan sovittava paitsi ensi kesän markkinointiyhteistyöstä Ryanairin kanssa, käännettävä jo katseet tulevaisuuteen.

– Jos kesälle 2021 aiotaan saada jotain uusia reittejä, ensi keväänä niiden on oltava neuvottelupöydässä.

Aalto uskoo, että uudet yhteydet voisivat olla samoja, joista on keskusteltu ennenkin: Tampere-Pirkkalasta Saksan kohteisiin, Lontooseen, Amsterdamiin ja mahdollisesti talviaikaan aurinkokohteisiin Italiaan ja Espanjaan.

Lentoja kahdesti viikossa
Tampereen ja Unkarin Budapestin välisiä lentoja operoidaan kaksi kertaa viikossa. Lähtöajat Tampereelta ovat keskiviikkona kello 22.05 ja sunnuntaina kello 16.25. Paluulennot Budapestista saapuvat Tampere-Pirkkalan lentoasemalle keskiviikkoisin kello 21.40 ja sunnuntaisin kello 20. Budapestin-lennot käynnistyvät 29. maaliskuuta 2020. Lentoja voi jo nyt varata Ryanairin verkkosivuilta. Finavia jatkaa neuvotteluja Ryanairin ja muiden lentoyhtiöiden kanssa uusien reittien avaamiseksi.

– Olemme panostaneet Tampere-Pirkkalan lentoaseman kehittämiseen lähivuosina yli 20 miljoonaa euroa. Viime vuonna valmistuneen lentoliikennealueen kehittämisen ja perusparannuksen ansiosta lentokenttämme on hyvässä iskussa, sillä myös terminaalien asiakastiloja ja palveluita parannettiin muutama vuosi sitten, Nurminen kertoo.
https://www.aamulehti.fi/a/719ffb63-744 ... 2737894164
AQ peukuttivat tätä
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23