Bernheart kirjoitti:Onko ajatus siis se, että jos Tampereelle tehdään 60 miljoonan euron investointi, niin lentoliikenne lähtee siellä räjähdysmäiseen nousuun? Eli jos Helsingissäkin investoidaan (vaikka aivan eri perustein, koska Helsinki on hubi ja tuottaa voittoa), niin Tampereellekin pitää investoida, ilman mitään analyysiä siitä, haluaako joku lentää sinne vai ei?
Helsinki-Vantaa 143m€, Oulu 21m€, Kuusamo useampi m€:a ja nyt puhutaan Hki-Vantaan osalta uusista >200m€ investoinnista.
Samaan aikaan Tampereella: Ryanair on lentänyt Tampereelle vuodesta 2003 asti, mutta yhtä ainutta euroa ei ole Finavialta tai valtiolta näkynyt kentän perusparannukseen erityisesti Terminaali 2:n tarpeita ajatellen. Vuonna 2004 asia oli jo esillä, mutta Finavian kommentti oli, että Ryanairin lentoliiketoiminta on niin epävakaata, ettei sen varaan voida laskea minkäänlaisia investointeja. Tarve olisi ollut noin
2m€:a (10% Oulun investoinneista ja reilut 1% Helsingin investoinneista).
Tätä taustaa vasten on aika naurettavaa heitellä ilmaan olkinukkeja kysymyksen muodossa liittyen kuvitteellisiin 60 miljoonan euron investointeihin, jollaisia ei kukaan ole edes ehdottanut. Tampere-Pirkkalan lentoliikenne lähti räjähdysmäiseen nousuun Ryanairin myötä, ja sitä olisi entisestään vauhdittanut terminaali 2:n (tekemättä jätetty) remontti, jonka myötä kentällä olisi voitu palvella edes kahta konetta samanaikaisesti. Aikanaan Ryanairin laajentumista haittasi nimittäin sopivien lentoslottien puute.
Suomen lentoliikenne on ylipäätään täysin lapsenkengissä verrattuna muihin pohjoismaisiin kenttiin: Wikipedian mukaan (
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_th ... _countries) vuonna 2012 HEL oli sijalla 4, OUL sijalla
20 ja
TMP sijalla 27!!! Väliin mahtuu sellaisia megalopoliksia kuin esim. Stavanger (7.), Trondheim (8.) ja Bodö (16.) Norjassa, Luulaja (19.) Ruotsissa. Ja tietysti kaikki muiden maiden kakkoskaupungit ovat valovuosia Suomen kakkoskaupunkia/kaupunkeja edellä: Bergen (5.), Malmö (13.,). Jopa Göteborgin City Airport menee Tampereen edelle (24.) kuin myös Haugesund Norjassa (25.).
Suurimpana syynä tähän pidän täysin peittelemätöntä ja sumeilematonta Helsinki-Vantaan suosimista yhdessä Finnairin Aasian-strategian ohella. Finnairilla - ja sitä kautta Finavialla ei ole ainakaan viimeiseen 25 vuoteen ollut minkäänlaista intoa muiden kuin HEL -kentän kehittämiseen.
Toivoisin - Juhani Tammista lainatakseni - että
argumentoisitte mistä erityisesti Suomen kakkoskenttien täydellinen alennustila johtuu, jos se ei siis mitenkään johdu mielestänne Helsingin ja Finnairin täydellisestä suosimisesta!
Muilta osin lepään tässä kohtaa laukkuni ja lopuksi totean, että jopa Reykjavikin (Ei siis Keflavikin, joka on Islannin päälentoasema) lentokentän matkustajamäärä on suurempi kuin Rovaniemen ja lähes Turun tasoa.