Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#62900
bitterfly kirjoitti:^ Eikö se sitten pysyisi paremmin perässä juurikin pyrkimällä erilleen maakuntakentistä, jotka ovat yleishyödyllistä tuettavaa toimintaa?

Ja joku raha siinäkin pitää olla, kuinka paljon investoidaan lentokenttään, joka taistelee samasta kakusta muiden pohjoimaiden päärkaupunkien kanssa. Tässä törmätään samaan ilmiöön kuin kauppakeskushankkeilla, jotta kaikki laskevat tulevaisuutensa vetämällä ympyrän ja laskemalla väestömäärän, ottamatta huomioon kuinka monen muun hankkeen tai kaupan ympyrällä on osittain sama peittoalue.


On toisekseen harhaluulo, että taistelemme samasta kakusta. Helsinki haluaa olla pohjolan ykköskenttä vaihdoissa ja on selvää, että kentän parantamisella halutaan lisätä tuota mahdollisuutta ja samalla nostaa tuottoa. Eivät SAS ja Finnair kilpaile samasta kakusta kuin Suomen asiakkaissa.


P.S. On vaikea kuvitella, että paikallinen liike-elämä on kiinnostunut sijoittamaan rahaa toimintaan, joka aiemmin maakunnissa on ollut sille maksutonta. Tosin eihän bitterflylla mitään tietoa tällaisesta tukemishalusta ole, mistä lienee peräisin tuo lausuma ja kenen puolesta se on annettu.
tekijänä erk75
#62909
Bernheart kirjoitti:Onko ajatus siis se, että jos Tampereelle tehdään 60 miljoonan euron investointi, niin lentoliikenne lähtee siellä räjähdysmäiseen nousuun? Eli jos Helsingissäkin investoidaan (vaikka aivan eri perustein, koska Helsinki on hubi ja tuottaa voittoa), niin Tampereellekin pitää investoida, ilman mitään analyysiä siitä, haluaako joku lentää sinne vai ei?


Helsinki-Vantaa 143m€, Oulu 21m€, Kuusamo useampi m€:a ja nyt puhutaan Hki-Vantaan osalta uusista >200m€ investoinnista.

Samaan aikaan Tampereella: Ryanair on lentänyt Tampereelle vuodesta 2003 asti, mutta yhtä ainutta euroa ei ole Finavialta tai valtiolta näkynyt kentän perusparannukseen erityisesti Terminaali 2:n tarpeita ajatellen. Vuonna 2004 asia oli jo esillä, mutta Finavian kommentti oli, että Ryanairin lentoliiketoiminta on niin epävakaata, ettei sen varaan voida laskea minkäänlaisia investointeja. Tarve olisi ollut noin 2m€:a (10% Oulun investoinneista ja reilut 1% Helsingin investoinneista).

Tätä taustaa vasten on aika naurettavaa heitellä ilmaan olkinukkeja kysymyksen muodossa liittyen kuvitteellisiin 60 miljoonan euron investointeihin, jollaisia ei kukaan ole edes ehdottanut. Tampere-Pirkkalan lentoliikenne lähti räjähdysmäiseen nousuun Ryanairin myötä, ja sitä olisi entisestään vauhdittanut terminaali 2:n (tekemättä jätetty) remontti, jonka myötä kentällä olisi voitu palvella edes kahta konetta samanaikaisesti. Aikanaan Ryanairin laajentumista haittasi nimittäin sopivien lentoslottien puute.

Suomen lentoliikenne on ylipäätään täysin lapsenkengissä verrattuna muihin pohjoismaisiin kenttiin: Wikipedian mukaan (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_th ... _countries) vuonna 2012 HEL oli sijalla 4, OUL sijalla 20 ja TMP sijalla 27!!! Väliin mahtuu sellaisia megalopoliksia kuin esim. Stavanger (7.), Trondheim (8.) ja Bodö (16.) Norjassa, Luulaja (19.) Ruotsissa. Ja tietysti kaikki muiden maiden kakkoskaupungit ovat valovuosia Suomen kakkoskaupunkia/kaupunkeja edellä: Bergen (5.), Malmö (13.,). Jopa Göteborgin City Airport menee Tampereen edelle (24.) kuin myös Haugesund Norjassa (25.).

Suurimpana syynä tähän pidän täysin peittelemätöntä ja sumeilematonta Helsinki-Vantaan suosimista yhdessä Finnairin Aasian-strategian ohella. Finnairilla - ja sitä kautta Finavialla ei ole ainakaan viimeiseen 25 vuoteen ollut minkäänlaista intoa muiden kuin HEL -kentän kehittämiseen.

Toivoisin - Juhani Tammista lainatakseni - että argumentoisitte mistä erityisesti Suomen kakkoskenttien täydellinen alennustila johtuu, jos se ei siis mitenkään johdu mielestänne Helsingin ja Finnairin täydellisestä suosimisesta!

Muilta osin lepään tässä kohtaa laukkuni ja lopuksi totean, että jopa Reykjavikin (Ei siis Keflavikin, joka on Islannin päälentoasema) lentokentän matkustajamäärä on suurempi kuin Rovaniemen ja lähes Turun tasoa.
#62910
Muistakaa nyt fakta, että iso osa Hki-Vantaan tuloista tulee lentokentän oheistoiminnasta, eli kaikista liikkeistä mitä siellä on lentomatkustajia varten. Näitä samoja palveluita ei ole olemassa ainakaan Pirkkalassa. Naurettava pieni koppi tax-free shoppina ja joku peruskahvila josta nyt saa kahvin halutessaan. Okei, nämä palvelut tarvitsevat ihmisiä, mutta niitä ihmisiä on kyllä kulkenut vuosittain satoja tuhansia Pirkkalassakin. Onko mitään yritystä ollut edes että lentokentän palveluita lisättäisiin ja täten saataisiin lisää tuottoa asemalle? NO EI!

Vuosikausia on väännetty naurettavasta 2.terminaalin remontista ja se ei vieläkään ole alkanut! Ja tällä miljoonan remontilla saadaan vähän uutta maalia pintaan, ei mitään uutta liiketilaa. Eli kyllä Finavia on ihan omaa tyhmyyttään jättänyt hyödyntämättä matkustajien tuoman potentiaalin oheisostoksiin. Jos haluttaisiin tehdä oikeasti bisnestä niin näin ei todellakaan olisi toimittu. Heti kun uutta liikennettä matkustajineen alettiin saada Pirkkalaan niin olisi välittömästi pitänyt ruveta repimään sitä ylimääräistä rahaa näiltä ihmisiltä. Nyt sitten ollaan tässä tilanteessa että valitetaan kuinka lentokentät tuottavat tappiota ja se ei todellakaan ole mikään ihme kun ei edes yritetä. Tämä fakta kertoo kaiken siitä kuinka Finaviaa ei vain kiinnosta maakuntakentät. Annetaan vaan ihmisten kulkea peltiterminaalien läpi ja porukan setelit menevät ihan muualle kuin lentokentälle. Shit happens.
#62913
grendy kirjoitti:Muistakaa nyt fakta, että iso osa Hki-Vantaan tuloista tulee lentokentän oheistoiminnasta, eli kaikista liikkeistä mitä siellä on lentomatkustajia varten. Näitä samoja palveluita ei ole olemassa ainakaan Pirkkalassa. Naurettava pieni koppi tax-free shoppina ja joku peruskahvila josta nyt saa kahvin halutessaan. Okei, nämä palvelut tarvitsevat ihmisiä, mutta niitä ihmisiä on kyllä kulkenut vuosittain satoja tuhansia Pirkkalassakin. Onko mitään yritystä ollut edes että lentokentän palveluita lisättäisiin ja täten saataisiin lisää tuottoa asemalle? NO EI!

Vuosikausia on väännetty naurettavasta 2.terminaalin remontista ja se ei vieläkään ole alkanut! Ja tällä miljoonan remontilla saadaan vähän uutta maalia pintaan, ei mitään uutta liiketilaa. Eli kyllä Finavia on ihan omaa tyhmyyttään jättänyt hyödyntämättä matkustajien tuoman potentiaalin oheisostoksiin. Jos haluttaisiin tehdä oikeasti bisnestä niin näin ei todellakaan olisi toimittu. Heti kun uutta liikennettä matkustajineen alettiin saada Pirkkalaan niin olisi välittömästi pitänyt ruveta repimään sitä ylimääräistä rahaa näiltä ihmisiltä. Nyt sitten ollaan tässä tilanteessa että valitetaan kuinka lentokentät tuottavat tappiota ja se ei todellakaan ole mikään ihme kun ei edes yritetä. Tämä fakta kertoo kaiken siitä kuinka Finaviaa ei vain kiinnosta maakuntakentät. Annetaan vaan ihmisten kulkea peltiterminaalien läpi ja porukan setelit menevät ihan muualle kuin lentokentälle. Shit happens.


Olen samaa mieltä, että Pirkkalaa voisi kyllä parannella, tosin ongelma on, että halpalentofirmoille ei kelpaa jo valmiiksi halpa ja moderni pääterminaali.
Aika rohkeasti otat kantaa ilman laskelmia siihen, että yksi taxfree-kauppa toisi noita tarvittavia tuloja, ilmeisesti sinulla on tietoa siitä, miten lentoaseman liikevaihto muodostuu. Koska olettamasi on, että Finavia ei halua ilmaista rahaa, niin saapas nähdä havaitseeko uusi taatusti kapitalistinen omistaja tämän "kultakaivoksen", sillä Finavia myi shoppinsa pois:

http://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ ... alle-2014/

Ensimmäiset Helsinki-Vantaan WDFG -myymälät tullaan avaamaan keväällä. WDFG:in suomalaiseen tytäryhtiöön siirtyy noin 50 finavialaista vanhoina työntekijöinä.


P.S Yhteyksien avaaminen on todella ilmoitusasia, kenenkään estämättä, EU:ssa:

http://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ ... elsinkiin/
tekijänä Teemu
#62914
Bernheart kirjoitti:P.S. On vaikea kuvitella, että paikallinen liike-elämä on kiinnostunut sijoittamaan rahaa toimintaan, joka aiemmin maakunnissa on ollut sille maksutonta. Tosin eihän bitterflylla mitään tietoa tällaisesta tukemishalusta ole, mistä lienee peräisin tuo lausuma ja kenen puolesta se on annettu.


Lappeenrannan lentokenttä pysyy Finavialla
"Lappeenrannassa Finavian päätös on pettymys.
- Se hidastaa kentän toimintojen kehittämistä, Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöt Oy:n toimitusjohtaja Tom Hultin toteaa"

Kilpailuviraston päätös, epäilty määräävän markkina-aseman väärinkäyttö maakuntalentoasemien maahuolinta- ja eräiden matkustajapalveluiden markkinoilla:
"...Fly Lappeenranta investoi Lappeenrannan lentoaseman sisätiloihin, kuten lähtöselvitysalueeseen, baaritiloihin ja matkatoimistoon sekä parkkialueen rakentamiseen..."
"...LIA:n mukaan maahuolintapalveluiden osalta Airpro painosti LIA:n vuoden 2011 lopulla ehdoiltaan tiukkaan sopimukseen, jotta Ryanairin lennot Lappeenrannan asemalle saatiin turvattua. Tammikuun lopussa 2012 Finavia kuitenkin irtisanoi huolintapalvelusopimuksen 60 vuorokauden irtisanomisajalla. Lisäksi Finavia irtisanoi helmikuussa kuukauden irtisanomisajalla LIA:n vuokrasopimuksen koskien Lappeenrannan lentoaseman lähtöselvitysalueen toimitilaa...."


Kovasti näyttävät ainakin yrittävän Lappeenrannan lentoaseman kehittämistä ja sitä kautta paikallisen liike-elämän edellytysten parantamista. Toki kilpailuviraston päätös oli Finavian kannalta myönteinen, mutta se, että tällaisia asioita ylipäätään pitää kilpailuviraston kautta ratkoa, kertoo paljon Finavian yhteistyökyvystä paikallisten toimijoiden kanssa.
tekijänä bitterfly
#62917
Bernheart kirjoitti:
Kuten aiemmin totesin, en usko jo velkaantuneiden kuntien olevan valmiita ottamaan valtiolta taakaksi tappiollista lentoasemaliiketoimintaa. Ihmettelen, miksi ehdotat ratkaisua, joka olisi perin Helsinki-keskeinen ja vaikeuttaisi maakuntien lentoliikennettä etkä kannata menettelyä, joka takaa lentoliikenteen tulevaisuuden verkostoperiaatteen avulla.


Sinä et välitä tosiassa maakuntakentistä paskan vertaa ja ylläpidolle voin sanoa sen verran, että tunnukseni saa poistaa, sillä minä en halua olla tämän henkilön kanssa samalla foorumilla. Pärjään oikein hyvin ilman Taloakin.
Avatar
tekijänä Klazu
#62918
Loppujen lopuksi Helsinki-Vantaankin kohtalo on yhden korren varassa ja se on Finnairin pysyminen pystyssä ja heidän nykyisen strategian toteuttaminen. Helsinki-Vantaahan on lähinnä vain Finnairin vaihtokenttä ja en usko että mikään One World -lentoyhtiö hyödyntäisi sitä tässä tarkoituksessa jos Finnairin paha perisi. Valtionyhtiönä Finnair kyllä varmaan pysyy pystyssä viimeiseen saakka, vaikka vaikeudet ovatkin jatkuvia. Mutta aika heikko on Helsinki-Vantaankin tilanne kun kaikki on käytännössä yhden lentoyhtiön varassa.
#62919
ktpama kirjoitti:"State aid: Commission consults on new state aid rules for airports and airlines"

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-644_en.htm

En nyt osaa arvioida tämän mahdollista vaikutusta maakuntakenttiin tai Helsinki-Vantaaseen.



Tämä vielä muistutuksena lentokenttäkeskusteluun. Helsinki-Vantaan minkäänlainen subventoiminen tulee hankaloitumaan/loppumaan, jonka vuoksi mietin, että siksikö Finaviaa piti pääomittaa tänä vuonna pikavauhtia, ennen uusien sääntöjen astumista voimaan?
#62920
bitterfly kirjoitti:
Bernheart kirjoitti:
Kuten aiemmin totesin, en usko jo velkaantuneiden kuntien olevan valmiita ottamaan valtiolta taakaksi tappiollista lentoasemaliiketoimintaa. Ihmettelen, miksi ehdotat ratkaisua, joka olisi perin Helsinki-keskeinen ja vaikeuttaisi maakuntien lentoliikennettä etkä kannata menettelyä, joka takaa lentoliikenteen tulevaisuuden verkostoperiaatteen avulla.


Sinä et välitä tosiassa maakuntakentistä paskan vertaa ja ylläpidolle voin sanoa sen verran, että tunnukseni saa poistaa, sillä minä en halua olla tämän henkilön kanssa samalla foorumilla. Pärjään oikein hyvin ilman Taloakin.



Klazu: olet oikeassa. Tosin jonkinlainen rooli noin isolla kentällä tulee aina olemaan.
Bittefly: en käsitä, miten verkostoperiaatteen kannattaminen voi olla maakuntakenttien vastustamista tai miten se osoittaa, etten välittäisi niistä.
#62921
Bernheart kirjoitti:Olen samaa mieltä, että Pirkkalaa voisi kyllä parannella, tosin ongelma on, että halpalentofirmoille ei kelpaa jo valmiiksi halpa ja moderni pääterminaali.
Aika rohkeasti otat kantaa ilman laskelmia siihen, että yksi taxfree-kauppa toisi noita tarvittavia tuloja, ilmeisesti sinulla on tietoa siitä, miten lentoaseman liikevaihto muodostuu. Koska olettamasi on, että Finavia ei halua ilmaista rahaa, niin saapas nähdä havaitseeko uusi taatusti kapitalistinen omistaja tämän "kultakaivoksen", sillä Finavia myi shoppinsa pois:



Ei yksi taxfree-kauppa todellakaan tilannetta paranna, onhan muillakin lentokentillä n+1 muutakin liikettä kuin vain taxfreeta. On ravintoloita ja vaikka mitä muita liikkeitä. Pirkkalassa voisi hyvin olla Finlaysonin myymälää, muumi-kauppaa jne mitä nyt mieleen äkkiä tulee. Ihan vaan yleistettynä: kaupallista toimintaa missä ihmiset saavat odotellessa aikansa ja rahansa kulumaan. Liikkeiden vuokratuloistahan sitä rahaa tulee. Nyt Pirkkalaan ei ole mahdollista perustaa yhtään kauppaa koska siellä ei ole vuokrattavaa tilaa! Tarjonnalla luodaan edes se mahdollisuus mutta kun sitä mahdollisuuttakaan ei anneta.

Finavia kirjoitti:Finavian lentoasemaverkoston tappio on keskimäärin noin 20 miljoonaa euroa vuodessa. Tappio johtuu ennen kaikkea verkoston laajuuteen nähden pienistä matkustajamääristä. Finavia kattaa lentoasemaverkoston tappiot Helsinki-Vantaan lentoaseman kaupallisten palveluiden tuotoilla, minkä johdosta yhtiölle on strategisesti keskeistä huolehtia Helsinki-Vantaan menestysedellytyksistä. Finavia rahoittaa toimintansa oman toiminnan tuotoilla, eikä se saa valtion tukea palvelujensa tuottamiseen.


Luulisi että tyhmempikin tuosta ymmärtäisi että kaupallisia palveluita voisi kokeilla muuallakin niin ehkä päästäisiin tuosta 20m€ tappiosta eroon tai ainakin pienemmäksi sitä?
#62923
Toisaalta kaupalliset palvelut pelittävät parhaiten kentällä jossa on pakko viettää aikaa, eli vaihtokentällä. Helsingissä palveluita käyttänevät lähinnä ne, jotka joutuvat kentällä odottamaan vaihtoyhteyden lähtemistä, kun taas muut matkustajat kävelevät lähinnä ovelta portille ja portilta ovelle kulkematta lahjatavaramyymälän kautta. Ei lentokentän ravintolassa kukaan huvikseen istu.

Pirkkalassa ei ymmärtääkseni ole vaihtoyhteyksiä lainkaan, tai ainakin ovat hyvin harvassa.
#63392
Nyt se on varmaa – Tampere-Pirkkalan kakkosterminaalin uudistaminen alkaa

Tampere-Pirkkalan lentoaseman kakkosterminaalin rakennustyöt alkavat vuonna 2014.

EU-komissio antoi päätöksensä terminaalin rahoitusjärjestelyjen laillisuudesta.

Finavia ja Tampereen kaupunki sopivat terminaalin uudistamisesta jo kesällä 2012. Töitä ei kuitenkaan voitu aloittaa ennen EU:n päätöstä.

– Olemme tyytyväisiä, että kauan odotettu päätös EU:sta vihdoin tuli ja pääsemme käynnistämään työt lentoasemalla. Viemme nyt valmistelevat työt loppuun, jotta saamme rakennustyöt kakkosterminaalissa ensi vuonna mahdollisimman pitkälle, sanoo Finavia lentoasemaverkostosta vastaava johtaja Joni Sundelin.

Uudistamistöiden kustannusarvio nousee 3,3 miljoonaan euroon. Rahoitukseen osallistuvat Liikenne- ja viestintäministeriö, Tampereen kaupunkiseudun kunnat sekä Finavia, kukin kolmanneksella kustannuksista.

– Kansainvälinen lentoasema on tärkeä kilpailukykytekijä koko Pirkanmaan alueelle. Olemme iloisia, että lentoaseman kehittäminen pääsee vauhtiin, sanoo elinkeino- ja maankäyttöjohtaja Jyrki Laiho Tampereen kaupungilta.


http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194859 ... alkaa.html

http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/2 ... irkkalassa
Viimeksi muokannut Janne76, 10.12.13 15:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#63393
^Uskoo ken haluaa ;).. On ollut jo niin monta kertaa "varmaa" tämäkin maalausoperaatio, että ennen kun työt alkavat niin en usko :D
#63415
No, on tässä viivyttelemisessä puolensakin. Jos pelaavat oikein pelinsä niin saadaan hieman edullisemmin koko kohde ja tätä myötä se tarkoittaisi kiinteän budjetin kohdalla enemmän esim. myymälätilaa tmv.

Tätä ei kaada kuin ryanin lopettaminen terminaalista ennen remontin alkua.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22