Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä grendy
#29159
Nyt sitten ratkesi tuo ylhäällä oleva uutinenkin:
Aamulehti kirjoitti:Wizz Air aloittaa Tampereella

Unkarilainen halpalentoyhtiö Wizz Air alkaa lentää Tampereelta Gdanskiin kaksi kertaa viikossa. Ensimmäinen vuoro lennetään 12. kesäkuuta. Yhtiö käyttää samaa terminaalia kuin halpalentoyhtiö Ryanair, joka on lentänyt Tampereelta jo useita vuosia.
Lyhyt uutinen tässä vaiheessa vielä ainakin ;).. Tullaankohan näkeen samat reitit kun Turusta kun eikös sielläkin Gdansk ollut ensimmäinen kohde? Budapest ja Varsova ainakin kiinnostaa vaikka Budapestissä oonkin jo käynyt, mutta ehdottomasti uudelleen käymisen arvoinen paikka :).. Gdanskista en tiedäkään oikestaan mitään joten pitäs vähän perehtyä onko mistään kotosin.
tekijänä jusa-masa
#29384
Tämän päivän Aamulehdessä oli juttu, että Tampere ja Oulu kilpailee siitä kumpi saa Air Balticin ottamaan itsensä Hub asemakseen Suomessa. Omasta mielestäni Tampere olisi loistava sijainniltaan Euroopan suuntaan katsottaessa ja uskoakseni myös hinnaltaan, mutta toi Oulun elinkeinoelämän tekemä investointi Oulun kenttään huolettaa, koska sinne tulee nykyaikaisemmat tilat ja putket suoraan lentokoneisiin.

Tämän vuoden aikana se sitten saadaan selville kumpi vie voiton tässä kilpailussa. Tietysti Tamperelaisena on pakko vetää kotiinpäin näissä asioissa. :D
Avatar
tekijänä 16valve
#29390
jusa-masa kirjoitti:Tämän päivän Aamulehdessä oli juttu, että Tampere ja Oulu kilpailee siitä kumpi saa Air Balticin ottamaan itsensä Hub asemakseen Suomessa. Omasta mielestäni Tampere olisi loistava sijainniltaan Euroopan suuntaan katsottaessa ja uskoakseni myös hinnaltaan, mutta toi Oulun elinkeinoelämän tekemä investointi Oulun kenttään huolettaa, koska sinne tulee nykyaikaisemmat tilat ja putket suoraan lentokoneisiin.

Tämän vuoden aikana se sitten saadaan selville kumpi vie voiton tässä kilpailussa. Tietysti Tamperelaisena on pakko vetää kotiinpäin näissä asioissa. :D
Tuo Oulun investointi on kyllä todella järkevä ja toivoisin vastaavaa myös Tampereelle. Investointeihin toki auttaa se, mitä enemmän kenttää käytetään yleensäkin. Itse lennän ko. kentältä melkeinpä kuukausittain ja toivon todella, että terminaaleja kehitetään aktiivisesti. On tosi hyvä, että teollisuus on löytänyt myös Lentokentäntien varret. Uutta rakennuskantaa on noussut ihan kiitettävästi. Yksi asia, mikä harmittaa tosi paljon on se, että SAS ei enää lennä suoria lentoja Kööpenhaminaan, vaan Tukholmassa joudutaan tekemään välilasku. No tuleepahan Arlanda tosi tutuksi, kun kaikki lennot tehdään sen (tai Helsingin) kautta.
tekijänä bitterfly
#29406
Tuohon Airbalticin hubiin liittyen. Myös Turun lentoasema on ainakin esittänyt kiinnostuksensa Airbalticille hubin suhteen.

Tämä selvisi, kun tiedustelin asiaa Turun lentoaseman johdolta sähköpostitse.
Avatar
tekijänä grendy
#29407
^Aika epätodennäköistä kuitenkin luultavasti että se Turkuun sijoittuisi kun kaikissa uutisissa (ei vain Tampere-vetoisten lehtien siis) on puhuttu Tampereesta tai Oulusta. Ja eri asiahan se on että jos Air Baltic on kiinnostunut jommasta kummasta ja sitten Turun lentokenttä on kiinnostunut Air Balticista.
tekijänä bitterfly
#29408
grendy kirjoitti:^Aika epätodennäköistä kuitenkin luultavasti että se Turkuun sijoittuisi kun kaikissa uutisissa (ei vain Tampere-vetoisten lehtien siis) on puhuttu Tampereesta tai Oulusta. Ja eri asiahan se on että jos Air Baltic on kiinnostunut jommasta kummasta ja sitten Turun lentokenttä on kiinnostunut Air Balticista.
Kaikki on kiinni strategiasta. Mitkä kaupungit hubiin sidottaisiin jne. Ouluhan voisi lähinnä palvella Suomen pohjoisia osia. Tampere on ideaali lähinnä Tampereen yläpuolisten alueiden hubina. Jos taas olisi tarkoitus palvella koko Suomea, silloin Turku olisi paras vaihtoehto.

Voihan olla, että Airbaltic ei ole kuvitellutkaan sitovansa pk-seutua, eteläistä ja itäistä Suomea tähän konseptiin ja ne tulisivat jatkossakin lentämään Riaan kautta. Silloin on paljon mahdollista, että Airbalticilla pohditaan, vedetäänkö raja Tampereelle vai Ouluun.

Joka tapauksessa hankkeen taustalla on varmasti halu lisätä tarjontaa Suomessa, ilman että on pakko lennättää koneita ylikapasiteetilla Riiasta Suomeen ja takaisin.

Tämä on kaikkein neutraalein kannanottoni asiaan, enkä aio asiaa vatvoa tämän enempää. Viestini tarkoitus oli olla vain ilmoitusluontoinen, että myös Turku on ainakin ilmoittanut halukkuutensa. Eli on omasta puolestaan mukana. Huolittiin sitä tai ei.
Avatar
tekijänä Klazu
#29421
On kyllä vähintäänkin rasittava ajatus kiertää jonkun Suomen pikkukentän kautta ja sitten VIELÄ Riian kautta. Vai miten tämän hubin mahtaa olla tarkoitus Air Balticin liikennettä reitittää? Oulu ei kyllä palvelisi kuin pohjoista Suomea ja miten paljon tuolla Oulun yllä on maksavia asiakkaita... Eli siihen vaihtoehtoon en usko.

Itse en ole vielä koskaan Air Balticilla lentänyt, kun ajatus vaihdosta Riiassa jollain pienellä Euroopan yhteydellä on täysin turha. Suorat lennot ovat ehdottomia Euroopan sisällä.
Avatar
tekijänä grendy
#29424
^Ei kai se tarkota että Suomen hubista Riikaan lennetään ja sieltä vasta Eurooppaan kun tälläkin hetkellä Riikaan pääsee monesta paikasta Suomesta? Riian kenttä on jonkun uutisen mukaan käynyt liian pieneksi ja tarkoitus on varmaan kääntää Suomesta Riikaan lennettävät yhteydet kotimaan lennoiksi ja uudesta Hubista sitten ympäri Eurooppaa....näin ainakin itse oon käsittänyt! :)

Kyllähän se hassulta tuntuisi lentää esim Turusta Ouluun ja sitten Oulusta esim Espanjaan. Toisin päin on kuitenkin loogisempi kun matka-ajallahan näissä asioissa tietysti kilpaillaan, eli pohjoisesta etelämmäksi hubiin matka lyhentää automaattisesti matka-aikaa. Mutta toisaalta kun Riiassa on tällä hetkellä paljon liityntäyhteyksiä niin Suomesta Riikaan ja sieltä pidemmälle on kyllä ihan toimiva ratkaisu, paitsi itse en kyllä noiden liityntäyhteyksien perään jaksa liputtaa kun suorat lennot on vaan niin paljon kätevämmät. Välilaskut tietty poislukien.
tekijänä Jussi
#29427
Klazu kirjoitti:Itse en ole vielä koskaan Air Balticilla lentänyt, kun ajatus vaihdosta Riiassa jollain pienellä Euroopan yhteydellä on täysin turha. Suorat lennot ovat ehdottomia Euroopan sisällä.
Manner-Euroopan ja Britannian osalta toivoisin sisäisten lentojen jatkossa muuttuvan entistä enemmän erilaisiksi juniksi siten että Suomesta voisi lentää suunnilleen minnepäin keskieurooppaa tahansa ja että junalla olisi edullista ja kohtuullisen nopeaa posottaa lopullisen määränpääkaupungin keskustaan.

On jotenkin vaikea ymmärtää miten nopea junayhteys Tallinnasta Berliiniin ei olisi sekä käyttäjille, junayhtiöille ja alueen valtioille järkevä ja kannattava hanke.
tekijänä bitterfly
#29428
Heh.. joo ei todellakaan ole tarkoitus lentää Suomen hubista Riikaan. Se oli varsin pöljä ajatus. Eiköhän tarkoitus ole hubittaa Suomen kautta sellaiset reitit, jotka ovat Riikan kautta liian epäedulliset bisnessmatkailijoille, eli Saksan ja läntisen Euroopan reittejä.

Turku aikoinaan kävi kovia neuvotteluja Köpiksen reitin säilyttämiseksi juurikin siitä syystä, että Helsingin kautta kiertäminen oli liian hidasta ja hankalaa alueen talouselämälle. Sama ongelma on Riikan kautta kiertämisessä ja siksi Airbaltic on varmasti laskenut, että on kannattavampaa länteen suuntautuvat reitit Suomesta lentää kokonaan ilman Riika-lenkkiä.

Sinänsä huvittaa, että Klazu puhuu suorien lentojen nimeen ja arvostelee uuden hubin perustamista pieneen suomalaiseen kaupunkiin, vaikka nimen omaan hubin vaikutuksesta suorien lentojen määrä Suomessa kasvaa. Ehkä Helsinki-Vantaan "ei ihan niin pienessä terminaalissa" on sitten hieman vähemmän stressaavaa vaihtaa. :D
Avatar
tekijänä grendy
#30197
YLE Tampere kirjoitti:Pirkkalaan vain yksi iso terminaali?

Tampere-Pirkkalan lentoasemalla saattaa tulevaisuudessa olla vain yksi iso terminaali. Aiotusta kakkosterminaalin laajennuksesta luovuttaisiin ja varat käytettäisiin nykyisen ykkösmatkustajahallin parantamiseen. Lopullista päätöstä ei vielä ole. Lentoasemia hallinnoivalle Finavialle malli käy, jos matkustajia löytyy. Tampereen Kauppakamarin toimitusjohtaja Tommi Rasila näkee yhden terminaalin järjestelmässä paljon etuja.
- Meillä olisi yksi hyvin toimiva terminaali, joka palvelisi sekä halpalentoyhtiöitä että verkostoyhtiöitä. Sen volyymi tulisi kasvamaan aika merkittävästi tästä nykyisestä, eli mentäisiin miljoonan paremmalle puolelle. Kasvavalla matkustajamäärällä pystyttäisiin turvaamaan sekä lentoreitit että maapalvelut.
- Ehdottomasti se on miettimisen arvoinen. Toivon ja uskon, että tässä Finnavian kanssa päästään lopputulokseen.
Tampere-Pirkkalan lentoaseman tulevaisuutta mietittiin kauppakamarin suuressa lentoseminaarissa maanantaina. Mukana ovat olleet mm. elinkeinoelämän ja lentoyhtiöiden edustajat. Ajallisesti lähimpänä on lentoaseman terminaaliratkaisu. Tähän asti on pohdittu kakkoshallin laajentamista - sitä käyttävät halpayhtiöt eli lähinnä Ryanair. Esiin on kuitenkin noussut ajatus ykkösterminaalin parantamisesta kaikkien lähtijöiden ja tulijoiden tilaksi. Helsinki-Vantaan lentokentän johtaja Juha-Pekka Pystynen ei tyrmää ajatusta, vaan kytkee sen kaikkien lentoasemien yhteispeliin ja työnjakoon.
YES please! Yksi iso yhtenäinen rakennus kuulostaa paljon järkevämmältä kun kaksi pientä erillistä rakennusta, onhan se nyt kaiken järjen mukaan halvempaakin kun ei tarvitse kaikkia samoja palveluita kahteen kertaan tehdä!
Avatar
tekijänä grendy
#30199
Pistetään nyt vielä edellisestä postauksesta uusi uutinen Aamulehdestä jossa oli enemmän informaatioo:
Aamulehti kirjoitti:Kaikki lentoyhtiöt saman katon alle

Tampere-Pirkkalan lentoaseman kakkosterminaalin remontti on saanut uuden mausteen. Yhtenä vaihtoehtona on noussut esiin kakkosterminaalin remonttirahojen sijoittaminen ykkösterminaaliin. Ykkösterminaalia käyttävät reitti- ja lomaliikenteen lentokoneet. Kakkosessa toimivat halpalentoyhtiöt.

- Tämä on yksi mahdollisuus, jota selvitämme. Meillä on muutamia vaihtoehtoja, vahvisti Helsinki-Vantaan lentokentänjohtaja Juha-Pekka Pystynen.

Pystynen osallistui Tampereen Kauppakamarin järjestämään lentoseminaariin maanantaina. Uusi vaihtoehto keskittäisi toiminnan ykkösterminaaliin, jossa toimisivat rinta rinnan kaikki yhtiöt. Sitä Pystynen ei kuitenkaan vielä kerro, miten lentokenttiä pyörittävä Finavia laskuttaisi erilaisia lentoyhtiöitä. Uusi järjestely saattaisi tietää viranomaismaksujen laskua nykyisille ykkösterminaalin yhtiöille, kuten Finncommille, Air Balticille ja Blue1:lle. Viranomaismaksujen aleneminen taas lisäisi Tampere-Pirkkalan kentän houkuttelevuutta.

Ratkaisu olisi kokonaan uusi avaus Suomessa. Sillä haettaisiin vastausta myös Euroopan unionille, joka selvittää parhaillaan kakkosterminaalin hintatasoa ja sitä, tuetaanko alhaisella maksulla Ryanairia, joka on tällä hetkellä kakkosterminaalin ainoa käyttäjä.

Remontti on varma

Pystysen tutkittavien remonttivaihtoehtojen listalla on myös se, ettei tehdä mitään tai korjataan vain kakkosta.

- No oikeastaan se ei ole vaihtoehto, ettei tehdä mitään. Päivän uutinen on se, että remontti tehdään, mutta miten, se on vielä päättämättä.
Päätöksiä on määrä tehdä syksyllä ja valmista silloin, kun "lisäkapasiteettia tarvitaan". Remontti maksaisi noin kaksi miljoonaa euroa. Kustannuksia jakaisivat valtio eli Finavia, seutukunta ja yksityiset yritykset. Tampere-Pirkkalan kakkosterminaalin kautta kulkee vuosittain satojatuhansia matkustajia, mutta rakennuksen kunto ja koko eivät vastaa nykypäivän vaatimuksia. Seminaarissa vakuutettiin monta kertaa, että lentoyhteydet ovat tärkeitä niin alueen vientiyrityksille kuin matkailusta eläville palvelun tarjoajille. Pystysen mukaan tulevalla ratkaisulla pyritään tekemään kokonaisuuden kannalta paras ratkaisu. Pelkkä kakkosterminaalin remontti ei sitä olisi.

- Suomessa osataan tehdä hyviä osaoptimointeja, mutta kokonaisuudet jäävät hoitamatta tai näkemättä.

Tampereen kauppakamarin toimitusjohtaja Tommi Rasila on innoissaan terminaalien mahdollisesta niputtamisesta.
- Se olisi järkevää. Vaikka kakkonen remontoitaisiin, se olisi vain osaratkaisu. Meidän pitää kehittää myös ykkösterminaalia, jotta reittiliikenne voisi hyvin.

Fakta

Kaksi terminaalia:
Terminaali 1:ssä toimivat Blue1, Finncomm, Wingo, Air Baltic ja tilauslennot.
Terminaali 2 on halpalentoterminaali, ja tällä hetkellä sieltä operoi Ryanair. Kesäkuussa aloittaa Wizzair.
Määrissä kakkonen on ykkönen. Sen kautta kulki viime vuonna 437 000 matkustajaa, kun ykkösestä kulki 191 000.
Miksihän Hki-Vantaan johtaja on selvittämässä Tre-Pirkkalan tilannetta? :D
tekijänä jusa-masa
#30203
grendy kirjoitti:Miksihän Hki-Vantaan johtaja on selvittämässä Tre-Pirkkalan tilannetta? :D
Toivotaan niin, että nyt pyritään tälläkin asialla tekemään varmaksi se, että Tampereesta tulee seuraava kehityskohde ja HKI-Vantaan luonnollinen jatke kun johtajistokin tulee mukaan suunnitteluun. :D (Vai oliko vain vierailulla ja aamulehti kehitti ison selvittämässä jutun tosta) :mrgreen:
Avatar
tekijänä 16valve
#30204
Tämä terminaalien yhdistäminen olisi todella hyvä piristysruiske Tampere-Pirkkalan kentälle. Varsinkin jos lentoyhtiöitä on tulossa alueelle muitakin. Mitä enemmän kenttää käytetään, sitä todennäköisemmin siihen myös satsataan. Nyt talouden elpymisen myötä yritykset lentävät enemmän, kuin vaikkapa viime vuonna. Jees, mahtava uutinen :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 23