Eli pääasia, ettei vaan ole valtiolla, luvuista, liiketaloudellisista tosiasioista ja kaikesta muusta viis. Oukki doukki.
Viittasin kommentilla Finavian normaaliudesta siihen, että ei se ole mitenkään "pk-seutulainen" yritys. Se on valtion firma, jonka tehtävä on pitä koko maassa lentoasemaverkostoa. Viittasin siis tähän kommenttiin:
Finavia toimii pitkälti pääkaupunkiseudun poliitikkojen suosiollisella avustuksella, joten onhan selvää mihin sen mielenkiinnon pitää kohdistua.
Eli ei Finavia ole mitenkään pk-seutulaisten poliitikkojen avustuksella toimiva. Takana on koko eduskunnan tahto, kuten jo tuo keskustelukin osoittaa. Finavian perustamisesta on aikanaan säädetty lailla:
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2009/20090145
Ote hallituksen esityksestä:
3 Esityksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset
Ilmailulaitoksen liiketoiminta yhtiöitetään nykyisellä konsernirakenteella. Perustettava osakeyhtiö olisi elinkelpoinen ja pystyisi turvaamaan nykyiset yhteiskunnalliset tehtävänsä.
Ilmailulaitoksessa on katteellisia ja alikatteellisia liiketoimintoja. Yhteiskunnalle strategisesti tärkeitä alikatteellisia toimintoja, kuten maakuntalentoasemien ylläpito ja valtakunnalliset lennonvarmistuspalvelut, rahoitetaan yhteisön oikeuden sallimalla tavalla markkinaehtoisten ja kannattavien liiketoimintojen tuotoilla, joita ovat lentoasematoimintaan olennaisesti liittyvä kiinteistöliiketoiminta ja muut kaupalliset palvelut. Kaupallinen liiketoiminta on järjestetty kaikilta osin liiketaloudellisin perustein.
Ilmailulaitos ei tarvitse valtion talousarviorahoitusta edellä kuvatun ristisubventiomahdollisuuden ansiosta. Tilanteen jatkuminen myös yhtiöittämisen jälkeen edellyttää liiketoimintarakenteen säilyttämistä ennallaan.
Perustettavan osakeyhtiön hallinnassa olisi Suomen lentoasemaverkon perusinfrastruktuuri varmistaen verkostoperiaatteen mukaisen valtakunnallisen lentoasemaverkon hallinnan ja lennonvarmistuspalvelujen tarjonnan Suomessa.
Samalla perustettavaan osakeyhtiöön siirrettävä liiketoimintakokonaisuus varmistaisi taloudelliset edellytykset suomalaisen elinkeinoelämän kannalta strategisen kansainvälisen yhteystarjonnan ylläpitämiseen ensisijaisesti Helsinki-Vantaan lentoasemalla osana suomalaista kilpailukykyä ja lentoasemaverkoston kautta koko maan hyväksi verkostoperiaatteella. Tällä rakenteella luodaan Suomelle keskeisen tärkeät kilpailukykyedellytykset lentoasemien kilpailullisessa toimintaympäristössä, jossa erityisesti koko verkoston tulonmuodostukselle oleellisen Helsinki-Vantaan lentoaseman relevantti markkina on vähintään eurooppalainen
Kantti - 02 Maalis 2014, 01:09
"sortui" (Richterin talosta)
Turun sanomat 11.9.2009:
Alkuperäinen istuntosali tuhoutui maanvyöryssä, Turku purki 1960 loputkin talot