Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä Heikki K
#97436
grendy kirjoitti: 28.03.19 08:49 Paras olisi kun Finavia operoisi Helsinki-Vantaata ja muut olisi sitten muuta ja pystyisivät kilpailemaan oikeasti.
Toisaalta tamperelaisena en hirveästi innostu ajatuksesta, että kenttä olisi kaupungin ja sitten käytäisiin vuosittainen budjettivääntö siitä, paljonko se saa tuottaa tappiota.
Avatar
tekijänä grendy
#97451
Heikki K kirjoitti: 28.03.19 15:12
grendy kirjoitti: 28.03.19 08:49 Paras olisi kun Finavia operoisi Helsinki-Vantaata ja muut olisi sitten muuta ja pystyisivät kilpailemaan oikeasti.
Toisaalta tamperelaisena en hirveästi innostu ajatuksesta, että kenttä olisi kaupungin ja sitten käytäisiin vuosittainen budjettivääntö siitä, paljonko se saa tuottaa tappiota.
Mulle kyllä kävis toi. En tiedä onko Lappeenrannassa tilanne tuollainen, mutta uskoisin että aika positiivissävytteinen meininki on kun yhteydet paranee ja turisteja tulee kaupunkiin lisää ja lisää.
Etika kirjoitti: 28.03.19 15:08 Tuossa vaiheessa Pirkkala oli se Etelä-Suomen halpalentokenttä ja silloinkin matkustajamäärä oli korkeimmillaan vähän reilut 700 000 (2008). Se keräsi ihan pääkaupunkiseutua myöten matkustajia ja siitä nuo matkustajamäärät tulivat. Ei Tampereen seutu yksin tuollaista matkustajamäärää tue, kun Ryanairin päätöksellä tuo rooli on siirtynyt Lappeenrantaan. Yhdelle tuollaiselle kentälle Etelä-Suomessa on varmasti kysyntää, mutta ei ne useampaa elätä.

Ja muutenkin edes tuo 700 000 matkustajaa ei ole kovin paljoa lentoyhtiöiden näkökulmasta. Sen kokoisilla kentillä Euroopassa on yleensä yhteydet maan ja naapurimaiden pääkentille ja ehkä yhteen tai kahteen isompaan hubiin Euroopassa, muttei sitäkään kovin usein.
No en kai väittänytkään että pelkästään tamperelaisten myötä noihin lentolukemiin päästiin. Tässä on kysymys siitä, että pk-seudun ulkopuolella riittää paljon kapasiteettia, jotka mieluummin lentäisivät muualta kuin Hki-Vantaalta. Finavia on ainut jota syyttävä sormi voi osoittaa siitä, että tämä "halpalentokapasiteetti" on häviämässä ja hävinnyt Tampereelta ja siirtynyt muualle. Luulisi jokaisen kilpailusta jotain ymmärtävän haluavan itselleen asiakkaita, mutta tässä Finavia on myöntänyt että "menkää sitten muualle, me ei taivuta". Tampereelle se ei todellakaan ole hyvä asia.
tekijänä Sam33
#97453
grendy kirjoitti: 29.03.19 15:12 Finavia on ainut jota syyttävä sormi voi osoittaa siitä, että tämä "halpalentokapasiteetti" on häviämässä ja hävinnyt Tampereelta ja siirtynyt muualle. Luulisi jokaisen kilpailusta jotain ymmärtävän haluavan itselleen asiakkaita, mutta tässä Finavia on myöntänyt että "menkää sitten muualle, me ei taivuta". Tampereelle se ei todellakaan ole hyvä asia.
No en nyt ihan yksin Finaviaa syyttäisi. Ryanair jokunen vuosi sitten ilmoitti muutenkin että syrjässä olevien pienempien kysyntä on heikompaa ja se tosissaan pohtii siirtymistä pääkentille kuten Helsinki-Vantaalle. Ryanairin toiminta Suomessa on muutenkin niin marginaalista, joten heillä on oikeasti mahdollista siirtää koneita sinne joka niistä suostuu tappiota kantamaan. Alkuvuodesta juuri luvattiin lisää verorahoja Lappeerannan lentoasemalle "uusien yhteyksien neuvottelemiseksi".

Jos Norwegian ei olisi Helsinki-Vantaalla niin vahva, niin varmasti Ryanair lentäisi myös sinne.
Klazu tykkää tästä
tekijänä jusa-masa
#97489
TA-DAA! Niin lähtee valtion omistama Patriakin siirteleen toimintojaan... ensiksi lähti lennonjohto, sitten Ryanair, nyt osittain Patria ja niin vaan korostuu hinnoittelu tässäkin. Oliko kentän alasajamista ja pyrkimystä keskittää tämäkin kenttä Vantaalle?

”Patria kypsyi Finavian hinnankorotuksiin – siirtää lentäjäkoulutustaan Pirkkalasta Espanjaan”

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006058964.html
grendy tykkää tästä
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#97493
jusa-masa kirjoitti:TA-DAA! Niin lähtee valtion omistama Patriakin siirteleen toimintojaan... ensiksi lähti lennonjohto, sitten Ryanair, nyt osittain Patria ja niin vaan korostuu hinnoittelu tässäkin. Oliko kentän alasajamista ja pyrkimystä keskittää tämäkin kenttä Vantaalle?

”Patria kypsyi Finavian hinnankorotuksiin – siirtää lentäjäkoulutustaan Pirkkalasta Espanjaan”

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006058964.html
Menee off-topiciin, mutta tällainen hintojen nosto on todellista kuritusta Suomen lentäjäkoulutukselle - kuten Patrian ratkaisusta näkyy. Suomen lentäjäkoulutus on hyvin arvostettua maailmalla jo pelkästään moninaisten sääolosuhteiden takia ja alalla on pulaa lentäjistä, ja näin kansainvälisen ja arvostetun koulutuksen ajaminen pois Suomesta pelkän hinnoittelun takia on ihan hullua. Lentokoulutksen ja yleisilmailun lintukoto, Helsinki-Malmi, voi hyvin, vaikkakin toiminta on Hki-Vantaan ja kaupungin toimien vuoksi osittain rajoitettua. Sekin on kuitenkin suuren uhan alla sinne suunnitellun asuinalueen takia, eikä Malmin kentälle ole vastaavaa korvaavaa kenttää missään Suomessa.
Avatar
tekijänä 16valve
#98706
Ryanair jatkaa sittenkin Tampere-Pirkkalan kentällä.
Aamulehti kirjoitti:Ryanair jatkaa lentoja Tampere-Pirkkalasta – Korvaavan halpalentoyhtiön löytäminen olisi ollut vuosien työ

Halpalentoyhtiö Ryanair jatkaa keväällä lentoja Tampere-Pirkkalan ja Budapestin välillä.

– Suora, säännöllinen lentoyhteys Budapestiin on merkittävä asia sekä kaupunkilomista nauttiville että talouselämälle Pirkanmaan alueella, sanoo Finavian aluejohtaja ja Tampere-Pirkkalan lentoaseman päällikkö Mari Nurminen tiedotteessa.

– Ryanairin jatkaminen täällä on positiivinen viesti ja se kertoo siitä, että kysyntää riittää, Nurminen jatkaa.

Maaliskuussa Aamulehti uutisoi, että Ryanair lopettaisi lennot Tampereelta kesän jälkeen. Nyt tilanteeseen tuli kuitenkin muutos.

Korvaajan löytäminen olisi ollut vaikeaa
Business Tampere on neuvotellut lentoyhteyksistä tiiviisti Ryanairin kanssa. Lentoliikenteen kehittämisen johtaja Marja Aallon mukaan tärkeintä on nyt se, ettei Tampere menetä Ryanairia kokonaan.

– Ryanair on meidän halpalentoyhtiö. Vaihtoehdon löytäminen olisi ollut vuosien työ, hän sanoo.

Tulevana talvena on Aallon mukaan sovittava paitsi ensi kesän markkinointiyhteistyöstä Ryanairin kanssa, käännettävä jo katseet tulevaisuuteen.

– Jos kesälle 2021 aiotaan saada jotain uusia reittejä, ensi keväänä niiden on oltava neuvottelupöydässä.

Aalto uskoo, että uudet yhteydet voisivat olla samoja, joista on keskusteltu ennenkin: Tampere-Pirkkalasta Saksan kohteisiin, Lontooseen, Amsterdamiin ja mahdollisesti talviaikaan aurinkokohteisiin Italiaan ja Espanjaan.

Lentoja kahdesti viikossa
Tampereen ja Unkarin Budapestin välisiä lentoja operoidaan kaksi kertaa viikossa. Lähtöajat Tampereelta ovat keskiviikkona kello 22.05 ja sunnuntaina kello 16.25. Paluulennot Budapestista saapuvat Tampere-Pirkkalan lentoasemalle keskiviikkoisin kello 21.40 ja sunnuntaisin kello 20. Budapestin-lennot käynnistyvät 29. maaliskuuta 2020. Lentoja voi jo nyt varata Ryanairin verkkosivuilta. Finavia jatkaa neuvotteluja Ryanairin ja muiden lentoyhtiöiden kanssa uusien reittien avaamiseksi.

– Olemme panostaneet Tampere-Pirkkalan lentoaseman kehittämiseen lähivuosina yli 20 miljoonaa euroa. Viime vuonna valmistuneen lentoliikennealueen kehittämisen ja perusparannuksen ansiosta lentokenttämme on hyvässä iskussa, sillä myös terminaalien asiakastiloja ja palveluita parannettiin muutama vuosi sitten, Nurminen kertoo.
https://www.aamulehti.fi/a/719ffb63-744 ... 2737894164
AQ, erk75 tykkää tästä
Avatar
tekijänä 16valve
#102255
Siviililentopuolella taitaa olla melko hiljaista. Lentorahtipuolelle pientä kohotusta sentään tulossa.
Tamperelainen kirjoitti:Puolustuskiinteistöt rakennuttaa sotilasrahtialueen Pirkkalan lentokentälle

Kuva

Puolustusvoimien kiinteistöistä vastaava Puolustuskiinteistöt rakennuttaa Pirkkalan lentokenttäalueelle uuden rahtialueen Puolustusvoimien tarpeisiin.

Projektissa Pirkkalaan luodaan turvalliset ja nykymääräysten mukaiset edellytykset lentorahdin käsittelylle niin, että toiminta ei häiritse lentoaseman siviili-ilmailua.

Lentokenttäalueen sisäpuolelle, Satakunnan lennoston hallinnoimalle alueelle, toteutetaan asfalttipäällystetty rahtialue, kunnostetaan siihen liittyvät rullaustiet valoineen sekä hulevesijärjestelmä, jossa on huomioitu ympäristöturvallisuuden vaatimukset. Projektin on määrä valmistua vuoden 2021 lopussa. Kokonaisuudessaan pinnoitettavan alueen laajuus on noin viisi hehtaaria. Investoinnin arvo on noin seitsemän miljoonaa euroa.

Uusi rahtialue parantaa rahtiliikenteen yhteistoimintaa siviililentoliikenteen kanssa vähentäen sen vaikutuksia lentoaseman päivittäistoiminnoille. Samalla rahtialueelle johtavaa alueen sisäistä tiestöä parannetaan.

Ilmailutoiminta Pirkkalan lentokentällä jatkuu projektin aikana, mikä asettaa erityisiä vaatimuksia projektinhallinnalle ja aikataulutukselle.
https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/4130832
Avatar
tekijänä 16valve
#103618
Hyviä uutisia Tampere-Pirkkalan yhteyksille!

https://yle.fi/uutiset/3-12228670
Yle kirjoitti:Tampere-Pirkkalasta tulee Air Balticin kotikenttä, kuusi uutta suoraa lentoa suosikkikohteisiin maailmalle – Yle seurasi suorana

Tampere-Pirkkalasta pääsee jatkossa suoraan monelle tärkeälle kauttakulkukentälle. Matkustajien lippujen hinnat ovat yhtiön mukaan halvimmillaan 49–155 euroa.

Tampere-Pirkkalan-lentokentältä luvattiin uutisia tiistaina ja niitä myös saatiin. Uutisia oli luvassa latvialaisen Air Balticin suunnasta, koska yksi puhujista oli lentoyhtiön toimitusjohtaja Martin Gauss.

Tampereesta tulee Air Balticin tukikohta ja ensimmäinen kotikenttä Baltian maiden ulkopuolella. Gaussin mukaan päätös on historiallinen yhtiölle. Ylen ilmailutoimittaja Jari Tanskanen kertoo, että kotikenttä tarkoittaa sitä, että lentokone miehistöineen sijoitetaan Tampere-Pirkkalaan, jolloin lennot lähtevät suoraan aamulla.

Tampere on ensimmäinen kenttä Helsingin ulkopuolella, joka nimetään kotikentäksi. Tampereelta pääsee Riian lisäksi jatkossa Osloon, Kööpenhaminaan, Frankfurtiin, Müncheniin, Malagaan ja Rodokselle. Näistä suuri osa on tärkeitä kauttakulkukenttiä.

Matkustajien lippujen hinnat ovat yhtiön mukaan halvimmillaan 49–155 euroa.

Yhteydet keväällä
Air Baltic avaa kotikentän toukokuussa. Uudet yhteydet avataan Tampereella pelattavien jääkiekon MM-kisojen alla.

– Olemme lentäneet suoria lentoja Tampereelta Riikaan melkein viisi vuotta. Päätös avata tukikohta Tampereelle näyttää vahvaa sitoutumista kaupunkiin, Martin Gauss sanoo.

Paikalla tiedotustilaisuudessa olivat myös Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen ja Finavian verkostoliikennetoiminnan johtaja Jani Jolkkonen. Ikosen mukaan Tampere on innoissaan uutisesta. Ikosen mukaan päätöksen eteen tehtiin vuosia töitä.

– Avautuvat yhteydet palvelevat yrityksiä, kansainvälisiä osaajia, messuja, konferensseja, tapahtumia ja turisteja, niin täältä lähteviä kuin tänne tulevia, Ikonen sanoo.

Myös Finavia oli innoissaan Air Balticin uutisesta. Jani Jolkkosen mukaan uutinen vie yhteistyön toiselle asteelle. Uutinen on erityisen hyvä koronapandemian tuoman kurjuuden keskellä. Finavia on investoinut Tampere-Pirkkalaan 20 miljoonaa euroa. Ylen toimittajat Katri Tapola ja Anu Leena Koskinen seurasivat tiedotustilaisuutta tiistaina suorana kello 12 alkaen.

Korona toi suuria muutoksia
Koronavirus käytännössä jäädytti muiden suomalaisten kenttien kuin Helsinki-Vantaan lennot. Ennen koronapandemiaa Tampere-Pirkkalasta lensivät Finnair, SAS ja Air Baltic. Air Balticin reittilennot Tampereelta katkesivat maaliskuussa 2020 koronaviruksen takia. Latvialainen Air Baltic palasi puolentoista vuoden tauon jälkeen lokakuussa. Tampere-Pirkkalasta pääsee nyt Riikaan kaksi kertaa viikossa.

Halpalentoyhtiö Ryanair jätti puolestaan kentän jo talvikaudeksi 2019–2020, mutta avasi vasta lentoyhteyden Tampereelta Lontooseen. Ryanair lentää Lontoon Stanstedin lentoasemalle kahdesti viikossa ympäri vuoden. Sekä Riika että Lontoo ovat tärkeitä kauttakulkukenttiä, joista pääsee moniin kohteisiin.

Muita talvi- ja syyskauden palaajia Tampereelle ovat Finavian mukaan SAS ja TUI:n lomalennot. TUI:n lomalennot suuntautuvat Kanariansaarille. SAS aloittaa myös lennot Tampereelta talvikaudella Tukholmaan. Finnairin Tampereen lennot Helsinki-Vantaalle ovat olleet tauolla koronapandemian alkupuolelta keväästä 2020 asti. Keväästä 2022 alkaen lennot palaavat osittain.
erk75, AQ tykkää tästä
Avatar
tekijänä 16valve
#104322
Lentoliikenneyhteydet paranee Tampere-Pirkkalan kentälle.
Tamperelainen kirjoitti:Tampere-Pirkkalan tarjonta kasvoi tällä viikolla kertaheitolla – "Tampere on nyt ensi kertaa saavutettavissa mistä tahansa päin maailmaa vain yhden lennon vaihdon kautta"

KuvaTampere-Pirkkalan lentoasemapäällikkö Mari Nurminen.

Air Balticin Tampere-Pirkkalaan perustaman kotikentän avajaisia on vietetty tänään maanantaina. Tampereelta lennetään suorin lennoin nyt 11 eurooppalaiseen kaupunkiin. Tampere-Pirkkalasta operoi yhteensä neljä lentoyhtiötä: SAS, Ryanair, Finnair ja Air Baltic.

Reittiyhtiöiden lisäksi kentältä operoi omia lomalentojaan matkatoimisto TUI.

– Neuvotteluja lentoyhtiöiden kanssa on käyty pitkäjänteisesti ja käydään edelleen. AirBalticin päätös sijoittaa kotikenttä Tampere-Pirkkalaan on todellinen huipentuma, jonka toteutumista kohti on tehty määrätietoisesti työtä jo vuosien ajan, kertoo Harri Ojala, investointien ja kansainvälisen toiminnan johtaja Business Tampereesta tiedotteessa.

– Tampere on nyt ensi kertaa saavutettavissa mistä tahansa päin maailmaa vain yhden lennon vaihdon kautta. Euroopan tärkeimmät lentoliikenteen hub-asemat Frankfurt, Kööpenhamina ja Amsterdam tarjoavat ainutlaatuiset vaihtoyhteydet Air Balticin kumppaniverkoston kautta muun muassa Lufthansan, SAS:n ja KLM:n reittiverkostoissa, kertoo Marja Aalto, lentoliikenteen erityisasiantuntija Visit Tampereesta tiedotteessa.

– Paikalliselle elinkeinoelämälle toimivilla yhteyksillä on mittaamaton merkitys, ja ne edistävät isolla harppauksella alueen yritysten kansainvälistymistä ja yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa. Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että lentoyhteydet nyt paranevat merkittävästi ja kannustavat yrityksiä taas lähtemään maailmalle, kertoo vaikuttamisen, edunvalvonnan ja kansainvälisten asioiden johtaja Markus Sjölund Tampereen kauppakamarista tiedotteessa.

Business Tampereen tiedotteen mukaan lentojen varaustilanne näyttää tällä hetkellä hyvältä, mutta tilaa lennoille on vielä. Monipuolinen yhteysvalikoima ja pienen kentän edut tarjoavat mahdollisuuksia jokaiselle niin vapaa-ajan kuin liikematkustuksen tarpeisiin.

– Tampereen kaupunkiseudulla on nyt erinomaiset mahdollisuudet matkustaa helposti ja nopeasti maailmalle, kun Air Baltic avaa kertaheitolla seitsemän suoraa lentoreittiä Keski-Eurooppaan ja perustaa lentokentällemme tukikohtansa. Muutama vuosi sitten toteutetun investointiohjelmamme ansiosta lentoaseman kapasiteettia on nostettu, liikennöintiedellytyksiä kehitetty ja ympäristövaikutuksia vähennetty. Tampere-Pirkkalan lentoasemalta on mukavaa ja sujuvaa lähteä matkalle, kertoo lentoasemayhtiö Finavian Keski- ja Itä-Suomen aluejohtaja ja Tampere-Pirkkalan lentoasemapäällikkö Mari Nurminen tiedotteessa.
https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/4579347
erk75 tykkää tästä
tekijänä erk75
#104581
On kulunut lähes 10 vuotta kun kirjoitin tähän viestiketjuun, miten umpisurkeita suomalaisten kenttien matkustajamäärät ovat muiden Pohjoismaiden kenttiin nähden. V. 2012 HEL oli sijalla 4, OUL 20 ja TMP 27. Juuri ennen koronaa v.2019 tilastot olivat HEL 4., OUL 21., RVN 24. TMP sijalla 48! :shock: Niinpä Air Balticin saapuminen Tampere-Pirkkalaan on ollut jo näin lyhyellä otannalla aivan järjettömän hieno ja tervetullut juttu.

Tässä 10 vuoden kuluessa HEL-Vantaalle on tuupattu lähes miljardin euron investoinnit lähinnä Finnairin Aasian-strategian pönkittämiseksi. Jäsen Klazulla on ollut lähes meediomaisia kykyjä tai sitten vain out-of-the-box -riskienhallinta-analyysitaidot ovat olleet viimeisen päälle kohdallaan, kun hän v.2013 lausui ilmoille mainitun strategian heikot kohdat:


Klazu kirjoitti: 27.11.13 21:25 Loppujen lopuksi Helsinki-Vantaankin kohtalo on yhden korren varassa ja se on Finnairin pysyminen pystyssä ja heidän nykyisen strategian toteuttaminen. Helsinki-Vantaahan on lähinnä vain Finnairin vaihtokenttä ja en usko että mikään One World -lentoyhtiö hyödyntäisi sitä tässä tarkoituksessa jos Finnairin paha perisi. Valtionyhtiönä Finnair kyllä varmaan pysyy pystyssä viimeiseen saakka, vaikka vaikeudet ovatkin jatkuvia. Mutta aika heikko on Helsinki-Vantaankin tilanne kun kaikki on käytännössä yhden lentoyhtiön varassa.

Voidaan jälkikäteen todeta, että strategia oli tosiaan yhden ponin temppu, ja riski osittain realisoitui. Nykytilannetta peilatessa Finavian investoinnit HEL-Vantaalle vaikuttavat aivan törkeän ylimitoitetuilta. Aivan pelkkää jälkiviisautta se ei kuitenkaan ole, tälläkin foorumilla siitä puhuttiin ja taisin jossain kohdin itsekin kysyä riittäisikö puoletkin, eli 500M€.. Mutta irvokasta tästä tekee sen, että Finavian johtaja narisee kokonaisuuteen nähden varsin pienen tuen myöntämisestä muutamille maakuntakentille. 40M€ monelle vuodelle ja usealle kentälle jaettuna on vain pieni puro Vantaanjoessa, vaikka tuen suuruutta yksittäisen lentolipun hintaan verratessa saadaankin raflaavia lukuja aikaan.

(Samalla voitaisiin toki puhua myös Kansallisoopperan lippujen subventioista tai PK-seudun asumistuen absoluuttisesta määristä, mutta se on toinen keskustelu.) Kuitenkin mikä ihmetyttää on täydellinen näköalattomuus muun Suomen tavoitettavuuden merkityksestä. PK-seudun ulkopuolella tuotetaan Suomen ulkomaan viennistä n. 70%. Ikään kuin sillä ei olisi mitään merkitystä ovatko tuotantolaitokset muualla Suomessa edes jotenkin järkevästi tavoitettavissa tai millainen matkaketju tarvitaan Pohjois-Karjalassa sijaitsevalta tuotantolaitokselta ulkomaille matkustettaessa. Tässä viittaan siis Finavian lentoasemaverkoston johtaja Jani Jolkkosen oksennukseen viime viikolla.

Mutta nyt on tullut lennettyä Air Balticilla Tampereelta ja uusi reissu on jo varattu. Turha kai sanoakaan, mutta onhan se nyt ihan järjettömän paljon kätevämpää lähteä Pirkkalasta suoraan Keski-Eurooppaan kuin kiertää jonkin muun kentän kautta tai ajaa ensin motaria pari tuntia. Tätä on ollut ikävä sitten Tampereen Ryanairin lentojen kulta-aikojen jälkeen! On helppo suositella pirkanmaalaisille Air Balticia, mutta varmasti myös Porin, Seinäjoen ja Jyväskylänkin suunnalla kannattaa funtsia tätä vaihtoehtoa. Nyt kun Tampere on Air Balticin base, myös mekaanikkopalveluita on saatavilla ja lentojen peruminen on ainakin jonkin verran epätodennäköisempää kuin ”tavanomaisen” kohdekaupungin kohdalla.

Tampereella on käynnissä 35+ -vuotiaiden World Masters Athletics -kisat ja Trinidad&Tobacosta kotoisin olevat urheilijat lensivät KLM:llä Karibianmereltä Amsterdamiin ja Amsterdamista Air Balticilla Tampereelle. Olisivatko halunneet lentää Tsadiin ja sieltä (kahdella) junalla Tampereelle, tai jatkolennolla 7h odottelun jälkeen..? Saavutettavuudella ON merkitystä. Tulevaisuus näyttää mikä on pitkällä aikavälillä TMP-kentän kohtalo. Nyt lentoja on saatavilla, joten niitä ehdottomasti kannattaa myös käyttää! :smt023
Klazu, veka, 16valve ja 1 muuta tykkää tästä
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23