Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä Sasu K
#11650
grendy kirjoitti:Toi osa kehä 2:sta on suora yhteys lentoasemalle Helsingin suunnasta tultaessa. Ei tarvi kiertää Tampereen kautta. Ja tosiaan kun Hervanta-VT3 -pätkä löytyy jo (ihan normi 1+1 kaistaa) niin hyvää jatkoa. Kyllähän siitä muistaakseni on suunnitelmat että Hervannasta kehä jatkuisi Kangasalle jne muodostaisi ihan oikean 2-kehän. Sitä en kyllä muista onko lentoasemalta suunnitelmissa johonkin Nokialle päin jatkaa? Ei kai?
Juuri näin. Tien päät olisivat lentoasemalla ja Kangasalla. Lentoaseman liikenneyhteydet paranisivat merkittävästi.

Ensivaiheessa tie olisi 1+1-kaistainen. Levennysmahdollisuus 2+2-kaistaiseksi on jo huomioitu mm. Vuoreksen kaavoituksessa.

Tien nimeäminen kakkoskehäksi auttaa hahmottamaan sen luonteen. Kun tie rakennetaan, nykyisellä kehätielle (ykköskehä) ja tälle kakkoskehälle olisi hyvä saada samanlaiset merkinnät kuin pääkaupunkiseudun kehäteille. Kaupunkiseudun sisäistä liikennettä olisi hyvä saada ohjattua enemmän näille teille pois kaupungin katuverkolta. Selkeät merkinnät auttavat.
Avatar
tekijänä grendy
#13822
Pirkkalan yritysaluetta rakennetaan
30.08.2007

Pirkkalan CLX-yritysvyöhykkeen rakentaminen lentokentän tuntumassa on vauhdissa.

15 hehtaarin alueella on rakennettu tammikuun alusta asti ja ensimmäinen yritys on jo muuttanut uusiin toimitiloihin. Kiitotien tuntumassa olevien alueiden rakennustyöt aloitetaan ensi keväänä. Pirkkalaan tulee kansainvälisten kuljetusyritysten lisäksi useita konekaupan alan yrityksiä ja suuri autokaupan keskus.

CLX-yritysvyöhyke ulottuu lentokentältä Partolan marketalueelle. Rakennustyöt on tarkoitus saada päätökseen ensi vuoden syksyyn mennessä.
(c) YLE uutiset

Olis kiva tietää että mitä toi "Rakennustyöt on tarkoitus saada päätökseen ensi vuoden syksyyn mennessä" tarkoittaa. Lähinnä että kuinka laajana se nyt toteutuu ens syksyyn mennessä. Tuskin nyt ainakaan nettisivujen esittelemänä alueena?
Avatar
tekijänä pks
#13823
Todella sekava uutinen muutenkin. Ihme paikanmääre tuo 15 hehtaarin alueella, kun ei missään määritellä mistä alueesta on kysymys. Luulen kuitenkin että tuossa puhutaan lähinnä siitä, mitä nimitetään Pirkkala CLX:n sivuilla konekaupan keskukseksi, eli teollisuusyrityksistä jotka sijoittuvat lähelle kehätien ja lentokentäntien risteystä.
Avatar
tekijänä pks
#14032
Tämä tiedote ei liity suoranaisesti Pirkkala CLX -hankkeeseen, mutta liittyy keskeisesti saman kulmakunnan tulevaisuuteen.
Pirkanmaan liitto kirjoitti: TIEDOTUSVÄLINEILLE 14.9.2007

Lisätietoja:
Ratahallintokeskus: ylitarkastaja Jussi Lindberg, puh. 020 751 5028
Pirkanmaan liitto: projektijohtaja Pertti Fagerlund, puh. 03 2481 258 tai 050-3444354

ESISELVITYSTYÖ TAMPEREEN JÄRJESTELYRATAPIHAN SIIRROSTA KÄYNNISTYNYT

Ratahallintokeskus ja Pirkanmaan liitto yhdessä VR-Konsernin kanssa ovat aloittaneet esiselvityksen Tampereen järjestelyratapihan mahdollisesta siirrosta nykyiseltä sijainniltaan Tampereen, Pirkkalan ja Lempäälän rajalle.

Esiselvityksessä määritetään nykyisen ratapihan siirron edellyttämät aluevaraustarpeet, laaditaan hankkeelle karkean tason kustannusarvio sekä tutkitaan sen kannattavuutta ja toteuttamismahdollisuuksia. Selvitys liittyy osaltaan meneillään olevaan Tampere- Pirkkalan logistiikkakeskusprojektin 2. vaiheen suunnittelutyöhön.

Tehtävän selvityksen tarkoituksena on tarjota lähtötietoja Pirkanmaan seuraavan maakuntakaavan valmisteluun rautatiejärjestelmän pitkän tähtäimen kehittämistarpeista. Suunnittelutyö kytkeytyy osittain samanaikaisesti Pirkanmaan liiton toimeksiannosta tehtävään Tampereen läntisen oikoradan esiselvitykseen.

Esiselvitys Tampereen järjestelyratapihan siirrosta on käynnistynyt elokuussa 2007 ja sen on määrä valmistua helmikuussa 2008.
Avatar
tekijänä 16valve
#14238
Tänään juttua oikoradasta Aamulehdessä
Oikorata veisi valtaosan myrkkyvaunuista keskustasta

Kuva

Visiot: Viinikan ratapiha ja Tampellan alueen ratapohja vapautuisivat rakentamiseen

Jos Tampereen eteläpuolelle rakennettaisiin läntinen oikorata ja Viinikan ratapiha siirrettäisiin kauemmaksi, vaarallisten aineiden junakuljetukset kaupungin keskustassa vähentyisivät neljäsosaan nykyisestä. Näin arvioi VR:n Tampereen ohjauspalvelukeskuksen päällikkö Juha Sairanen.

Tampereen keskustan läpi kulkee junakyydillä nykyisin keskimäärin noin 50 säiliövaunua vuorokaudessa. Niissä kuljetetaan enimmäkseen happoja ja palavia nesteitä.

Oikoradan ja ratapihan siirron jälkeen keskustan kautta jäisivät kulkemaan enää Jyväskylän-suunnan tavarajunat. Tampereen keskustan läpi kulkevien säiliövaunujen määrä putoaisi neljäsosaan nykyisestä.

Pirkanmaan liitto on alkanut selvittää Tampereen läntisen oikoradan linjausta ja tarvetta tulevaisuuden maakuntakaavoitusta varten. Samanlainen esiselvitys on käynnistetty myös Viinikan järjestelyratapihan siirrosta Tampereen, Pirkkalan ja Lempäälän rajalle.

Projektijohtaja Pertti Fagerlund Pirkanmaan liitosta sanoo, että oikorataselvityksen lähtökohtana ovat tavaraliikenteen tarpeet. Läntinen oikorata irtaantuisi pääradasta Kuljun eteläpuolelta, ylittäisi Rajasalmen ja liittyisi Pohjanmaan-rataan Ylöjärvellä.

- Yksi iso ongelma on se, voidaanko Porin rata kytkeä oikorataan, Fagerlund sanoo.

Tulevaisuuden hahmotelmissa Viinikan järjestelyratapiha siirrettäisiin Sääksjärven ja Kuljun väliselle alueelle Tampereen-Pirkkalan tulevan logistiikkakeskuksen eteläpuolelle.

Vuosikymmenten päästä mahdollisesti toteutuvat ratahankkeet pitää Fagerlundin mukaan selvittää nyt, koska muuten niiden tarvitsemat alueet rakentuvat umpeen.

Lentoasemalle pikaratikalla
YIT:n kehitysjohtajan Juha Kostiaisen mielestä oikoradan pitäisi kulkea mahdollisimman lähellä Tampere-Pirkkalan lentoasemaa. Tällöin henkilöliikenteen tarvitsema liittymä ei vaatisi suurta investointia.

Kostiaisen suunnitelmissa Tampereen keskustasta pääsisi lentoasemalle pikaratikalla, joka kulkisi valtaosan matkastaan rautatieverkossa.

- Tampereen kannalta on erittäin tärkeää, ettei lentokenttä jää paitsioon, Kostiainen perustelee.

Ranta-Tampella ei jäisi radan taakse

Oikorata antaisi samalla mahdollisuuden kerätä rullalle Tampereen asemalta pohjoiseen menevän rautatien alkupää.

- Olisihan se hassua, että jos rantaväylä menee pitkään tunneliin, niin rata jäisi paikalleen asuinalueen väliin. Rata-alueen tonttimaista valtio saisi rahaa, jolla ratahankkeita rahoitettaisiin, Kostiainen sanoo.

Viinikan ratapiha kannattaa Kostiaisen mielestä siirtää Pirkkalan lentokentän lentomelualueelle. Silloin Ratahallintokeskuksen omistama nykyinen ratapiha vapautuisi toimisto-, teollisuus- ja asuntorakentamiseen.

- Kenenkään mielestä ei varmaan ole järkevää, että Tampereen keskusta on 30 vuoden kuluttua ratapihaa, Kostiainen kehottaa pohtimaan.

Aki Taponen/ Aamulehti
Avatar
tekijänä pks
#14239
Artikkelin kartta ja teksti puhuvat kyllä ihan eri kieltä. Kartassa logistiikkakeskus on sijoitettu Sarankulmaan ja ratapiha Multisiltaan. Tekstissä kuitenkin kirjoitetaan että "Tulevaisuuden hahmotelmissa Viinikan järjestelyratapiha siirrettäisiin Sääksjärven ja Kuljun väliselle alueelle - -". Logistiikkakeskusta taas on ainakin tähän asti kaavailtu Sääksjärven pohjoispuolelle, Pirkkalan puolelle rajaa. Myös tutkimusvyöhyke on merkitty karttaan väärin, mikäli tekstin osuus "Läntinen oikorata irtaantuisi pääradasta Kuljun eteläpuolelta - -" pitää paikkansa. Kaipa silloin Kuljunkin pitäisi olla kartalla. Aamulehti taas tapansa mukaisesti sekoitti enemmän kuin selvensi faktoja.

Mitä tuohon radan purkuun Tampereen aseman pohjoispuolella tulee, enpä pidä tätä kovin todennäköisenä. Kaikkien junien kulkusuuntaa jouduttaisiin vaihtamaan Tampereella, pohjoiseen kulkevien junien kulku hidastuisi, Tase2025-selvityksen suositukset Nokia-Lempäälä -lähijunaliikenteestä voitaisiin heittää romukoppaan jne. Taisi siis olla lähinnä YIT:n kehitysjohtajan omia visioita, joissa ei huomioitu mitään muuta kuin tonttimaan vapautuminen Tampellassa.
Avatar
tekijänä 16valve
#14240
pks kirjoitti:Mitä tuohon radan purkuun Tampereen aseman pohjoispuolella tulee, enpä pidä tätä kovin todennäköisenä. Kaikkien junien kulkusuuntaa jouduttaisiin vaihtamaan Tampereella, pohjoiseen kulkevien junien kulku hidastuisi, Tase2025-selvityksen suositukset Nokia-Lempäälä -lähijunaliikenteestä voitaisiin heittää romukoppaan jne. Taisi siis olla lähinnä YIT:n kehitysjohtajan omia visioita, joissa ei huomioitu mitään muuta kuin tonttimaan vapautuminen Tampellassa.
Ei tässä olla koko pohjoiseen menevää rataa purkamassakaan, ainoastaan kartalla "Tampere" -tekstin yläpuolella oleva oikealle haarautuva päättyvä raide. Tai ainakin minä olettaisin niin.
Avatar
tekijänä pks
#14242
16valve kirjoitti:Ei tässä olla koko pohjoiseen menevää rataa purkamassakaan, ainoastaan kartalla "Tampere" -tekstin yläpuolella oleva oikealle haarautuva päättyvä raide. Tai ainakin minä olettaisin niin.
Kyllä mä oletan että tuo Kostiainen tarkoitti nimenomaan päärataa, joka erottaa Ranta- ja Kanta-Tampellan toisistaan. Tuon Naistenlahden voimalaitokselle johtavan osittain puretun ja pitkälti hylätyn radanpätkän kohtalo ei ole ainakaan mitenkään järkevästi sidoksissa siihen, mistä Tampereen ohittavat tavarajunat kulkevat.

Uskon kuitenkin, että tuo osa uutisesta perustui puhtaaseen spekulaatioon, eikä kukaan todellisuudessa suunnittele pääradan katkaisua, vaikka uusi kehärata joskus rakennettaisiinkin.
tekijänä late-
#14318
pks kirjoitti:Tuon Naistenlahden voimalaitokselle johtavan osittain puretun ja pitkälti hylätyn radanpätkän kohtalo ei ole ainakaan mitenkään järkevästi sidoksissa siihen, mistä Tampereen ohittavat tavarajunat kulkevat.
Naistenlahden aluetta tarvitaan nykyisellä ratapihan sijainnilla jatkossa muun muassa vetureiden pysäköimiseen. Näin ainakin väitettiin ratapihaselvityksen esittelyssä Väylät&Liikenne -tapahtumassa noin vuosi sitten.
tekijänä Sasu K
#14348
Naistenlahden pistoraiteen kautta hoidettiin aiemmin turpeen kuljetus voimalaitokseen. Enää turvetta ei kuljeteta sinne rautateitse.

Naistenlahden pistoraiteen käytävä on varattu Ratapihankadun jatkeelle. Jos Ranta-Tampellan tunneli toteutuu, myös tunnelin itäinen suuaukko eritasoliittymineen tulee kyseiselle paikalle.

Jos junaliikenne Pohjanmaan suuntaan siirtyisi oikoradalle, vapautuisi vanha rautatie paikallisliikenteelle. Pikaratikan mahtumista kyseiselle rataosuudelle on epäilty, joten se ongelma ainakin poistuisi.
Avatar
tekijänä pks
#15172
jusa-masa kirjoitti:Nyt on vuorossa hotelli lentokentälle.
Tai siis joku visioi, että lentokentän lähellä voisi olla myös hotelli. Tuo kaava koskee käsittääkseni ainoastaan logistiikka- ja varastoaluetta. Aamulehti ehkä halusi tehdä uutisesta mielenkiintoisemman puhumalla hotellista.
tekijänä jusa-masa
#15217
Siis visiopa hyvinkin. Tiedän.
Avatar
tekijänä pks
#15363
jusa-masa kirjoitti:Nyt on vuorossa hotelli lentokentälle.
jusa-masa kirjoitti:Siis visiopa hyvinkin. Tiedän.
Ok. Itse tulkitsin, että nyt ei ole vuorossa hotelli, jos käsittelyssä oleva kaava koskee eri aluetta, eikä mitään hotelliprojektiakaan ole vielä esitelty julkisuudessa. Tokkopa tätä tarkennusta oli asiatonta esittää.
tekijänä jusa-masa
#15827
Pirkkalan kunta kuuluttaa kaavoituskohdetta liittyen CLX:n projektiin.
Kuulutus loppuu 28.12.2007.
Tossa on suunnitelmat siitä luonnoskaavasta/valmisteluaineistosta:

http://www.pirkkala.fi/mp/db/file_libra ... _khall.pdf

Näkisin viimeisellä sivulla lisäsiiven 1-terminaalissakin, mutta tämä kaava ei nyt kuitenkaan sitä koske, mutta näkee aika hienosti millaista koko alueesta ollaan suunnittelemassa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 23