Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä grendy
#4519
Eiköhän tällekin projektille oman threadin voi tehdä kun ei oo tainnut tulla mainituksi edes missään ketjussa! Eli Tampere-Pirkkalan alueelle satojen hehtaarien yritysvyöhyke http://www.clx.fi

Sinänsä todella merkittävä projekti Tampere-Pirkkalan kehittymisen kannalta, koska nykyäänhän lentoasema sijaitsee keskellä metsää niinkun kuvasta näkyykin joten maisemat Tampereelle ajettaessa eivät kovin urbaanit ole ;).

Kuva
Kuva
Avatar
tekijänä H.C.
#4520
CLX: "Roomalaisten numeroiden kautta avautuu Pirkanmaan ja Helsinki-Vantaan yhteys: 160 kilometriä."

Mukava huomata miten nyt on eri puolilla Suomea on alettu panostamaan lentokenttien lähialueisiin, kuulin tosta clx-hankkeesta viime syksynä ekan kerran. Samaan mittakaavaan ei vielä ole mahdollisuuksia kuin täällä johtuen muiden kenttien pienuudesta, mutta toi Pirkkalan kenttä taitaa muuten olla suomen nopeiten kasvava. Silloin syksyllä lehti-jutussa varoiteltiin että ellei Helsinki-Vantaan liikenneyhteyksistä huolehdita saattaa esimerkiksi Pirkkalan kenttä ottaa joskus sitten tulevaisuudessa johtavan kentän aseman. (artikkeli muuten on tuolla Aviapolis-ketjussa 2. sivulla "Vain tumpelo...")

Onko tossa aloitettu jo enemmänkin jotain konkreettisia hankkeita (iso atk-kauppa ja suuret logistiikkafirmat näköjään ainakin) vai ollaanko vielä lähinnä suunnittelemassa maankäyttöä?

Toinen kysymys. Kuinka kaukana toi kenttä on Tampereen keskustasta? Kartan ja ilmakuvan perusteella näyttää olevan jopa melko lähellä.
Avatar
tekijänä grendy
#4522
Herr Catani kirjoitti:CLX: "Roomalaisten numeroiden kautta avautuu Pirkanmaan ja Helsinki-Vantaan yhteys: 160 kilometriä."

Mukava huomata miten nyt on eri puolilla Suomea on alettu panostamaan lentokenttien lähialueisiin, kuulin tosta clx-hankkeesta viime syksynä ekan kerran. Samaan mittakaavaan ei vielä ole mahdollisuuksia kuin täällä johtuen muiden kenttien pienuudesta, mutta toi Pirkkalan kenttä taitaa muuten olla suomen nopeiten kasvava. Silloin syksyllä lehti-jutussa varoiteltiin että ellei Helsinki-Vantaan liikenneyhteyksistä huolehdita saattaa esimerkiksi Pirkkalan kenttä ottaa joskus sitten tulevaisuudessa johtavan kentän aseman. (artikkeli muuten on tuolla Aviapolis-ketjussa 2. sivulla "Vain tumpelo...")

Onko tossa aloitettu jo enemmänkin jotain konkreettisia hankkeita (iso atk-kauppa ja suuret logistiikkafirmat näköjään ainakin) vai ollaanko vielä lähinnä suunnittelemassa maankäyttöä?

Toinen kysymys. Kuinka kaukana toi kenttä on Tampereen keskustasta? Kartan ja ilmakuvan perusteella näyttää olevan jopa melko lähellä.


Kenttä on n.16km Tampereen keskustasta reittioppaan mukaan ;).. Ja en hetkeen oo nähnyt mitään uusia uutisia alueesta joten eiköhän maankäyttöä suunnitella tarkemmin vielä, toisin sanoen etsitään halukkaita firmoja alueelle(?).
Avatar
tekijänä pks
#4523
Ei tuosta alueesta ole käsittääkseni kaavoitettukaan vielä juuri muuta kuin Partolan alue, joka sijaitsee kehätien tuntumassa, monien kilometrien päässä itse lentokentästä. Nuo kotisivuilla maininut yritykset DHL ja Verkkokauppa.com ovat sijoittumassa alueille, jotka olivat olemassa jo ennen koko Pirkkala CLX-projektia ja joita ei voi mielestäni luonnehtia varsinaisen lentokenttäkaupungin osiksi.

Voi olla, että tämän projektin tuloksena Partolan ja lentokentän välille aikanaan muodostuu yhtenäinen yritysalue, mutta epäilen että lähitulevaisuudessa monet yritykset kokevat läntisen kehätien ympäristön houkuttelevammaksi sijoittautumispaikaksi kuin aivan tuon lentoaseman tienoon, joka on tällä hetkellä aikamoinen pussinperä. Läntisen kehätien varsi sen sijaan on varmasti erinomainen sijoittautumispaikka esimerkiksi tilaa vievän kaupan tarpeisiin.

Näkisin kyllä mieluusti kehitystä tuolla aivan lentokentän tuntumassakin, sillä tällä hetkellä kenttä sijaitsee keskellä metsiä ja peltoja, eikä esimerkiksi julkinen liikenne lentokentälle ole kovinkaan toimivaa. Epäilen silti, että esimerkiksi CLX-esittelyssä mainittu toimistoalue lentokenttähotelleineen on vielä aika kaukaista tulevaisuutta, varsinkin kun toimistotilojen kysyntä on tällä hetkellä Tampereella melko olematonta. Jotain logistiikka- ja varastointijuttuja pitäisin lähitulevaisuudessa todennäköisempinä sijoittujina alueelle.

Käsittääkseni Tampereen seudun suunniteltu kakkoskehätie saattaisi yhdistää lentokentän Vuoreksen ja Hervannan suuntaan, mutta tarkoista linjauksista tai toteuttamisaikatauluista ei ole vielä päätetty. Tuon tieyhteyden rakentaminen parantaisi varmasti huomattavasti lentokentän lähiympäristön kehittämismahdollisuuksia.
Avatar
tekijänä 16valve
#4526
pks kirjoitti:Nuo kotisivuilla maininut yritykset DHL ja Verkkokauppa.com ovat sijoittumassa alueille, jotka olivat olemassa jo ennen koko Pirkkala CLX-projektia ja joita ei voi mielestäni luonnehtia varsinaisen lentokenttäkaupungin osiksi.

Tietääkseni ainakin Verkkokauppa.com tulee kauppakeskus Veskaan http://www.veska.net/, joka sijaitsee Partolan alueella. Samalla alueella myös Bauhaus, Citymarket, ym. Niin ja tietysti Pirkkahalli, jota muuten laajennetaan yhdellä hallilla. Ko. rakennustyömaa on jo tosi pitkällä :)

eikä esimerkiksi julkinen liikenne lentokentälle ole kovinkaan toimivaa.

Toisaalta Tampereen lentoaseman lentoliikennekin on melko vähäistä. Syy, ettei Tampereen bussit aja sinne on se, että kenttä sijaitsee Pirkkalan puolella. Paunun paikallisbussin linja no 60 muistaakseni onkin ainoa sinne ylettyvä reitti. Onneksi taksi kulkee ;)
tekijänä Sasu K
#4529
CLX:n alueista Partola Tampereen ja Pirkkalan rajalla on kokonaan kaavoitettu ja myös suurimmaksi osaksi rakennettu.

Partolaa ja Lentokentäntien (lentokentän ja läntisen kehän eli valtatie 3:n yhdistävä tie) vartta lukuun ottamatta CLX:n alueilta puuttuvat riittävät liikenneyhteydet. Muilta osin alue ei voi toteutua ennen läntisen kehän kakkosvaiheen valmistumista moottoritieksi. Se tapahtuu syksyllä 2008.
tekijänä jusa-masa
#7637
Nyt näytetään kuinka toimitaan viisaasti.

Ryanair lisää lentojaan Tampereen kentälle ja arvioitu asiakas määrä on kasvamassa tän vuoden reilusta 500 000 asiakkaasta hieman vajaaseen 700 000 asikkaaseen. Mitä tehdään terminaaleille? Ei mitään.

Sanovat vain että porrastetaan lentojen lähtöjä ja lisäksi vertauskuvana käyttivät vielä verratessa terminaalin kokoa kapasiteettiin: "ei 1 tähden hotellista voi saada 5 tähden hotellin palvelua".
tekijänä jusa-masa
#7638
Odotetaan nyt vielä 5 vuotta ja katotaan mitä sitten sanovat kun kapasiteetti tuntuu nousevan 100-200 tuhannella henkilöllä joka vuosi.
Avatar
tekijänä pks
#7647
jusa-masa kirjoitti:Ryanair lisää lentojaan Tampereen kentälle ja arvioitu asiakas määrä on kasvamassa tän vuoden reilusta 500 000 asiakkaasta hieman vajaaseen 700 000 asikkaaseen. Mitä tehdään terminaaleille? Ei mitään.


Kuka näin sanoo ja missä? Justhan siitä oli jotain juttua, että sitä oltais oltu laajentamassa.

Vähän hullu tilannehan se on, että kentällä on isompi ja pienempi terminaali ja pienemmällä ja vanhemmalla on kaksinkertaisesti käyttäjiä uudempaan ja hienompaan nähden. Jos Ryanair raaskisi laittaa osan lennoista ykkösterminaaliin, ei mahtumisongelmaa olisi vastassa pitkään aikaan. Onhan se tietty kalliimpi, mutta esim. Riikassa Ryanair lentää ihan uudenaikaisesta ja isosta terminaalista. Kaipa siellä sitten on halvempaa kuin Suomessa, mutta silti joku komporomissiratkaisu vois olla hyvä. Ryanair vois saada vaikka jotain paljousalennusta ykkösterminaalin käyttöön, jos matkustajia on monia satoja tuhansia.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#7648
Toisaalta Tampereen lentoaseman lentoliikennekin on melko vähäistä.

Voisi kuvitella että lentoliikenne suomessa olisi vilkkaampaakin koska eihän täältä ole mitään luotijuna yhteyksiäkään kilpailemassa lentoliikenteen kanssa. Tällähetkellä Oulunsalon kenttä on suomen toiseksi vilkkain, eikä kyse ole todellakaan mistään vilkkaasta kentästä (800 000 matkustajaa).
Kävin fillarilla äskettäin katsomassa kenttää ja odottelin siellä jotain kolme varttia. Tänä aikana ei tapahtunut yhtään mitään ja kun ei ihmisiäkään näkynyt missään niin lähdin pois näkemättä konettakaan. Noin kerran tunnissa sieltä ilmeisesti lähtee/saapuu koneita eli ei todellakaan kovin suuresta vilkkaudesta voida puhua.
Avatar
tekijänä grendy
#7649
Iggy.P kirjoitti:
Toisaalta Tampereen lentoaseman lentoliikennekin on melko vähäistä.

Voisi kuvitella että lentoliikenne suomessa olisi vilkkaampaakin koska eihän täältä ole mitään luotijuna yhteyksiäkään kilpailemassa lentoliikenteen kanssa. Tällähetkellä Oulunsalon kenttä on suomen toiseksi vilkkain, eikä kyse ole todellakaan mistään vilkkaasta kentästä (800 000 matkustajaa).
Kävin fillarilla äskettäin katsomassa kenttää ja odottelin siellä jotain kolme varttia. Tänä aikana ei tapahtunut yhtään mitään ja kun ei ihmisiäkään näkynyt missään niin lähdin pois näkemättä konettakaan. Noin kerran tunnissa sieltä ilmeisesti lähtee/saapuu koneita eli ei todellakaan kovin suuresta vilkkaudesta voida puhua.


Oulun vilkkauden ymmärtää juurikin sen sijainnilla. Etelästä katsottuna Oulu on aivan törkeen kaukana pohjosessa, joten sinne ei paljoa järkeviä matkustustapoja ole muita kun lentäminen, ellei halua autossa/junassa viettää montaa tuntia. En nyt jaksa etsiä mitään tilastoja mutta kuitenkin Oulussa suurin osa liikenteestä on kotimaan sisäistä lentämistä kun taas Tampere-Pirkkalassa suurin osa matkustajista lentää ulkomaille/ulkomailta lähinnä Ryanairin ansiosta ja sitä ansiota en vähättele ollenkaan :)
tekijänä jusa-masa
#7651
juu, totta se on et Ryanair on se tampereen seutun veturi noissa hommissa. Ja se mikä sen sanoi ettei terminaalia laajenneta on nimeltää Aviation ja Airpro.

Terminaali 1:
250 000 ihmistä vuodessa

Terminaali 2(noin 4 kertaa pienempi 1 terminaalia):
jäljelle jääneet reilu 300 000 ihmistä
tekijänä ultrix
#7660
Mutta kuinka kauan halpalentotrendi tulee enää jatkumaan? Ei ole mikään kirjattu luonnonlaki, että halvat lennot tulevat lisääntymään nyt ja aina tulevaisuudessa. Voi nimittäin hyvin olla, että ns. öljyhuipun tullessa ehkä jo lähivuosina lentäminen tulee vähenemään selvästi ja maksamaan ihan hulluna. Tietääkseni lentoliikenteelle ei ole kerosiinin ym. öljypohjaisten polttonesteiden ohelle kehitetty mitään muuta energiamuotoa.

Sen vuoksi Ryanair saa luvan tyytyä minun puolestani nykyisiin terminaaleihin, eikä uutta halpisterminaalia ole tarve rakentaa - ellei sitten yhtiö itse halua rahoittaa hanketta.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#7682
grendy kirjoitti:Etelästä katsottuna Oulu on aivan törkeen kaukana pohjosessa

Joo, kyllähän tämä hiukan syrjässä kieltämättä on. Monesti ei kuitenkaan tulla ajatelleeksi miten lämpötilayöhykkeet suomessa jakautuvat. Tästä hieman epäselvästä skannauksesta näkyy miten Oulu kuuluu kuitenkin samaan kastiin keskisuomen ja idässä suht eteläistenkin paikkakuntien kanssa, jos vertaillaan niitä esim.tammikuun keskilämpötilojen perusteella.
Kuva

Sitten muutamia välimatkoja Oulusta:

- Helsinki 607km

- Ivalo 495km

- Viipuri 626km

- Tampere 476km

- Lieksa 332km

Kaikki on kaukana ja talvi täysin verrattavissa ikiroutaan.

Ilmastonmuutosta odotellaan kärsivällisesti..
Avatar
tekijänä RV
#7683
Kyllä esim. Utössä on hyvinkin lauha talvi, esim. Joulukuun 2000 keskilämpötila oli siellä yli 4 astetta, ja korkein lämpötila jotain 10 astetta.

Jopa Malmössä oli sinä vuonna kylmempi talvi kuin Utössä. Ilmastonmuutosta miekin odottelen...

Suomen talvissa on ärsyttävää että koko maaliskuu ja lähes koko huhtikuu ovat täysin talvisia, vaikka silloin kuuluisi olla kevät. Vaikka Espanjassa asunkin...

Ja Oulussahan on todellakin kylmät talvilämpötilat, mutta esim. Kaisaniemen lämpötilaennätys on 31,6 astetta, ja Oulun ennätys on 32,8.

Oulu tosin on kasvuvyöhyke V:llä. Helsinki on kasvuvyöhyke Ib:llä ja Affennanmaa vyöhykkeellä Ia.

Vaikka hyvin offiksi meneekin...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 22