- 20.03.06 16:27
#4588
Silta ei ole ongelmaton, mutta eipä sitä ole tarjottukaan. Kruunuvuoren suunnittelun aluearkkitehti ei pitänyt sillasta, joten asia sivuutettiin.
370 miljoonan metroa ei missään tapauksessa tehdä ilman Santahaminaa. Kruunuvuorenselän alituksen rakennettavuus ei myöskään ole tiedossa. Ruhje on niin syvä, ettei sitä ollut varaa tutkia kokonaan.
Muualla ratikoiden kehittämistyö on lyöty laimin pitkälti metron suhteellisen edun vahvistamiseksi. Esimerkiksi Topeliuksenkadun ratikka on liian kallis, mutta Töölön metro ei ole.
Kannattaa huomata, että HKL:lle jatko Matinkylästä Kivenlahteen on yhdentekevä, eikä sitä ole mainoksissa. Virallisesti seudullisesti ajattelevan liikennelaitoksen kiinnostus loppuu Helsingin etujen rajalle. Lentoasemalle taas piirrellään rataa Vantaan vastustuksesta huolimatta. Suhteellisen kovilla rahoilla on ostettu suunnittelutyötäkin Lentoaseman radalle.
pks kirjoitti: Ei kai Jokeria ole esitettykään rakennettavaksi metrolinjaksi? Ainakin itse kuvittelisin pikaratikan olevan ihan paikallaan Jokerissa riippumatta Espoon metroratkaisusta.Ei toki. Se vain on osa aikatauluesimerkkiä. Helsingin priorisoinnilla pitää rakentaa ensin metrohankkeet eli Jokeria ei voida rakentaa ennen 2030. Uusi PLJ-kierros saattaa muuttaa tilannetta.
pks kirjoitti:Lentoasemallekaan ei Kehäradan (Marja-rata) rakentamisen jälkeen ole mielestäni mitään tarvetta rakentaa sen enempää metroa kuin pikaraitiotietäkään, paitsi mahdollisesti Vantaan sisäisiin tarpeisiin joskus kaukana tulevaisuudessa.Kehärata ei ratkaise kuin osan Vantaan sisäisistä ja poikittaisista yhteyksistä. Hyvä hanke se minusta kyllä on. Vantaan yleiskaavojen pikaraitioteistä osa olisi syytä rakentaa minusta viimeistään 2020 paikkeilla. Ainakin (Mellunmäki-)Hakunila-Tikkurila-Tikkurilantie-Pakkala ja Lentoasema. Mellunmäki on suluissa koska Vantaa ei ole piirtänyt rataa Helsingin puolelle toisin kuin Helsinki, joka piirtelee iloisesti metroratoja Vantaan puolelle.
pks kirjoitti:Vaikea sanoa rakennettaisiinko Laajasaloon pikaraitiotietäkään ilman Santahaminan rakentamista. Kruunuvuorenselän alitus tai ylitys olisi joka tapauksessa kallista, ja näistä edullisempi siltavaihtoehto kohtaisi todennäköisesti lisäksi aikamoista vastustusta kaupunkikuvallisista ym. syistä riippumatta siitä, kulkisiko sillalla ratikka vai metro.Ratikan jatko sillalla maksaa noin 60 miljoonaa. Metro pitää ensin jatkaa Kampista noin 250 miljoonalla ja sitten viedä lahden ali 170 miljoonan hintaan. Jos silta tehdään ensin ratikoille, metro voi myöhemmin käyttää sen.
Silta ei ole ongelmaton, mutta eipä sitä ole tarjottukaan. Kruunuvuoren suunnittelun aluearkkitehti ei pitänyt sillasta, joten asia sivuutettiin.
370 miljoonan metroa ei missään tapauksessa tehdä ilman Santahaminaa. Kruunuvuorenselän alituksen rakennettavuus ei myöskään ole tiedossa. Ruhje on niin syvä, ettei sitä ollut varaa tutkia kokonaan.
pks kirjoitti:Metron osaksi Helsingin kokoisessa kaupungissa riittäisi mielestäni ihan kohtalaisen hyvin linjat:HKL:lle tämä ei riitä. HKL haluaa linjat Matinkylä-Itä-Helsinki ja Santahamina-Lentoasema/Viikki. Raitioteiden kehittäminen on näiden nojalla pitkälti jäissä. KSV haluaisi ratikat Viikkiin, mutta HKL vetoaa metron jatkoon. Pasilaan päättyvää metroa ei nimittäin ole saatu kannattavaksi.
Kivenlahti - Tapiola - Helsinki - Mellunmäki/Vuosaari
Pasila - Töölö - Kamppi - Laajasalo - Santahamina
Muualla ratikoiden kehittämistyö on lyöty laimin pitkälti metron suhteellisen edun vahvistamiseksi. Esimerkiksi Topeliuksenkadun ratikka on liian kallis, mutta Töölön metro ei ole.
Kannattaa huomata, että HKL:lle jatko Matinkylästä Kivenlahteen on yhdentekevä, eikä sitä ole mainoksissa. Virallisesti seudullisesti ajattelevan liikennelaitoksen kiinnostus loppuu Helsingin etujen rajalle. Lentoasemalle taas piirrellään rataa Vantaan vastustuksesta huolimatta. Suhteellisen kovilla rahoilla on ostettu suunnittelutyötäkin Lentoaseman radalle.