Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#89413
arkkinikkari kirjoitti:No, on tässä vielä muutama vuosi aikaa ennen kuin uusia vaunuja aletaan teippaamaan; ehtii vielä muuttua vaikka koko järjestelmän värit.


Teoriassa juu, ja tuo uusi sinivihreä on ainakin mun silmään parempi kuin lähijunien violetti. Ratikoiden vihreä ja metron oranssi on vaan vissiin julistettu niin pyhiksi, että niille ei mikään mahti voi mitään. Ite pitäisin oranssin runkolinjan merkkinä, mutta soveltaisin siitä jonkun kevyemmän raidan tms. muille liikennevälineille kuin metrolle. Siis niin, että junia, pikaratikoita ja busseja ei tarvitse teipata oransseiksi lattiasta kattoon.
veka tykkäsi tästä
#89701
Raide-Jokerin suunnittelijaksi ryhmittymä Ramboll Finland Oy, Sito Oy ja VR Track Oy (raidejokeri.info)

HKL:n johtokunta ja Espoon teknisen toimen johtaja ovat päättäneet valita Raide-Jokerin suunnittelusta vastaavaksi osapuoleksi Ramboll Finland Oy:n, Sito Oy:n ja VR Track Oy:n muodostaman ryhmittymän. Helsingin ja Espoon muodostama tilaajaorganisaatio, nyt valittu suunnittelijaryhmittymä sekä syksyllä valittava urakoitsija tulevat muodostamaan yhteisen allianssiorganisaation toteuttamaan Raide-Jokeri-pikaraitiolinjaa.


Länsimetron sössinyt Sweco oli myös tyrkyllä toisessa ryhmittymässä.
#91741
Raide-Jokeri-allianssi on nyt kasassa – seuraavaksi käynnistyy rakentamisen suunnittelu (hel.fi)

Raide-Jokerin rakentamisprojektissa on saavutettu jälleen yksi virstanpylväs: hankkeen osapuolet ovat allekirjoittaneet kehitysvaiheen allianssisopimuksen. Tämä käynnistää noin vuoden kestävän kehitysvaiheen, jossa tarkennetaan raitiotiejärjestelmän rakentamisen aikataulua ja kustannuksia.

Kehitysvaiheen yhteisen allianssisopimuksen allekirjoittajia ovat Helsingin ja Espoon muodostama tilaajaorganisaatio, Siton, Rambollin ja VR Trackin muodostama suunnitteluryhmittymä sekä VR Trackin ja YIT:n muodostama toteuttajaryhmittymä.

[...]
#95992
Ruksi peräseinään, Suomessa tehdään kuin tehdäänkin ihan oikeaa nurmirataa (eikä vain nurmikivettyä). Kokeiluilla luulis olevan vaikutusta myös Vallilanlaakson radan toteuttamiseen.

Raidejokeri.info: Raide-Jokeri ja HKL toteuttavat Paciuksenkadulla viherraidekokeilun

Tampereella nurmikokeilut ovat olleet meneillään jo jonkin aikaa, ja niiden taustalla ovat ilmeisesti osin samat ihmiset kuin Raide-Jokerin allianssissa. Tämmöinen kuva tamperelaisten Face-kaistalta oli linkattu LKH-ryhmään:

Kuva
Tlahti tykkäsi tästä
#95999
Ilmeisesti vaatimuksesta pitää raitiotiekiskoja hälytysajoneuvolla ajettavana on löysätty? Ihan hyvä vaan. Onhan esimerkisksi Kustaa Vaasan tien nimenomainen kivetetty "nurmirata" varsin karun näköinen. Mikäli kokeilu onnistuu, näitä pätkiä voisi aikanaan lisätä useisiin paikkoihin Helsingin nykyistä raitiotieverkkoa, esim Mäkelänkadulle ja juurikin Vallilanlaaksoon, mistä voi hyvällä vihersuunnittelulla tulla oikeasti tyylikäs kokonaisuus.

Innolla odotan kyllä, että Raidejokeri alkaa vihdoinkin konkretisoitua suunnittelupöydiltä. (näytöiltä nykyään :) ) Toivottavasti Helsingin virkamiehet tulevat olemaan yhteyksissä Tampereen kolleegoihinsa. Tampereen ratikalla ja Raidejokerilla on kuitenkin tiettyjä yhtäläisyyksiä ja uskon, että Helsingissä ja Espoossa voidaan ottaa opiksi, mitä haasteita tulee vastaan, kun rakennetaan ihan käytännössä modernia pikaratikkaa Suomen "erityisolosuhteisiin". ;)
#96007
Tande kirjoitti:Toivottavasti Helsingin virkamiehet tulevat olemaan yhteyksissä Tampereen kolleegoihinsa.


Raide-Jokerin allianssissa on käsittääkseni mukana ainakin joitakin samoja ihmisiä, luemma mm. Antero Alku. Yrityksistä VR Track on mukana molemmissa. Suunnittelukonsultti/insinööriputiikki on Tampereella Pöyry, Helsingissä Ramboll.

Suurin tekijä tässä lienee se, että Raide-Jokeri ylipäätään suunnitellaan ja toteutetaan allianssimallilla, eikä niin, että HKL suunnittelee raitioteitä omassa konttorissaan kuten tähänastisten laajennusten kanssa on ollut. Näin on vissiin pakkokin tehdä, kun HKL:llä on kädet enemmän kuin täynnä pienempien laajennusten kanssa (Ilmala, Hernesaari, Jätkäsaari jne.). Allianssin kautta tulevien suunnittelijoiden lähtökohtana aivan ilmeisesti on ulkomaisten esikuvien mukainen moderni raitiotie.
Tande tykkäsi tästä
#96284
Raide-Jokerin hinta karkasi lopullisesti – Helsingin ja Espoon pikaraitiotie maksaa liki sata miljoonaa euroa suunniteltua enemmän

Pikaraitiotie Raide-Jokerin kustannusarvio on noussut 367 miljoonaan euroon.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-20000058 ... 8iiVWpcPKw


HS:tä varsin sensaatiohakuinen uutinen Raidejokerin kohonneista kustannuksista. (275m -> 367m) Vajaat sata miljoonaa on tietysti valtava määrä veronmaksajien rahaa, mutta esimerkiksi Länsimetroon verrattuna melko lailla "pähkinöitä".

Olen todella onnellinen kyllä, että Raidejokeri on oikeasti realisoitumassa Tampereen ratikan tyyliin, ennen kuin "superbussilobby" ehti kiilata väliin.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9