- 09.02.16 14:56
#80755
Reitllä on Vantaanjoki, jonka 550 nykyisellään ylittää sillalla. Raitiotie on suunniteltu rakennettavaksi samalle sillalle.
pallo kirjoitti: Ja toki 100-200 bussia palvelee paremmin kuin yksi juna + muutama liityntäbussi. Ja maksaakin aika reilusti enemmän huolto-, ja liikennöintikuluina.Käytännön toteutus vaan on semmoinen, että metro + liityntälinjasto on kalliimpi operoida kuin edeltänyt bussilinjasto, ihan Espoon kuntataloudessa. Samoin kävi Kehäradan kanssa Vantaalla. Näissä näkyy raideratkaisun raskaus, eli asemien sun muiden ylläpitäminen tulee kalliiksi matkustajamäärään nähden.
pallo kirjoitti: Uskon, että kehämetro on länsimetroa halvempi kilometrihinnaltaan, koska sen ei tarvitse mennä koko ajan maan alla eikä alittaa vesistöjä.Länsimetrolle oli olemassa kaavoissa tilavaraus maan pinnalla (ainakin jollekin takavuosien linjaukselle). Sitä ei käytetty, vaan rata laitettiin tunneliin. Millekään Kehämetrolle varausta ei ole. Tietysti tontteja voi aina ostaa, taloja purkaa, ja tinkiä radan geometriasta, eli tehdä mutkia. Metron voi myös rakentaa ilmaratana Kehä I:n päälle, ja laittaa matkustajat kiipeämään sinne.
Reitllä on Vantaanjoki, jonka 550 nykyisellään ylittää sillalla. Raitiotie on suunniteltu rakennettavaksi samalle sillalle.