veka kirjoitti:sekovene kirjoitti:Esimerkiksi Tukholman metrolinjalla T19 (Hagsätra-Hässelby Strand) on pysäkkiväli 817 metriä ja huippunopeus sattumalta sama kuin Raide-Jokerilla, 70 km/h. Keskinopeus päästä päähän on 30,1 km/h (28,6 km, 57 minuuttia). Jos T19:n pysäkkiväli olisi sama kuin Raide-Jokerilla (770 m), keskinopeus olisi n. 28,4 km/h. Tekemällä Raide-Jokerista täyseristetty raskasraide olisi siis mahdollista saavuttaa ~5 km/h suurempi keskinopeus. Se maksaisi ehkä 2-3 miljardia. Samalle rahalle löytyisi varmaan parempiakin käyttökohteita.
En tunne ollenkaan Tukholman metron asioita, mutta kumman hitaalta tuo vaikuttaa. Onneksi Helsingin metro on paljon nopeampi.
Aikataulun mukaan Hesan metro suhaa radan päästä päähän (Kivenlahti-Vuosaari, 37,2 km) 49 minuutissa. Siitä saadaan keskinopeudeksi 45,5 km/h. Jokeriratikassa (25 km/h) pysäkillä ei tuhraannu niin paljon aikaa kuin metrossa, mutta toisaalta metron vuoroväli on reilusti lyhyempi. Toivottavasti sitä voidaan lyhentää myös jokerilla.
Tukholman T19 on jokseenkin niin nopea kuin sen pysäkkivälillä on mahdollista olla. Helsingin metrolinjan Mellunmäki-Ruoholahti pysäkkiväli on 1,2 km (49 % suurempi) ja keskinopeus 44 km/h (47 % suurempi). Eli ei Helsingin metro ole yhtään sen nopeampi, vaan sillä on ainoastaan pidempi pysäkkiväli. Joskus pitkä pysäkkäväli voi tietenkin olla perusteltu, mutta Raide-Jokerin tapauksessa ei, koska kukaan ei matkusta sitä päästä päähän, ei lähimainkaan.
edit: laskin vahingossa nuo keskimääräiset asemavälit T19:lle ja itämetrolle kaavalla linjan pituus/asemien määrä, vaikka oikeasti pitäisi toki olla linjan pituus/(asemien määrä - 1). Tuloksiin tuo ei tosin vaikuta, kun virhe on samansuuntainen molemmissa.
veka kirjoitti:Uudestaan ratikan nopeutta päästään arvioimaan, jos joskus ryhdytään toteuttamaan ns. kaupunkibulevardia isossa mittakaavassa jollain sisääntuloväylällä. Ajatushan on ollut, että pikaraitiotie ja sen päähän jonnekin Kehä I.n tuntumaan järjestetty liityntäparkki voisi houkutella autoilijoita ratin takaa ratikkaan. Ratikka joutuu kilpailemaan myös nykyisten työmatkaliikennettä keskustaan hoitavien bussien kanssa.
Tällaisesta en ole koskaan kuullutkaan. Tuossa ylempänä onkin jo sanottu kaikki oleellinen liityntäpysäköinnistä. Mutta jos liityntäpysäköintiä on jostain syystä pakko tehdä, niin mieluummin varmaan raskasraiteiden varteen.
pallo kirjoitti:Sekoveneellä on tapana yliarvioida metron hintaa ja aliarvioida nopeutta ja muita etuja. Epäilen, että tuo ei nyt ihan kolmea miljardia tulisi maksamaan. Ja tosiaan jos nyt maailman hitain metrolinja etsitään ja siihen verrataan niin varmaan aikaedutkin saadaan mitätöityä. Ja länsi-metro ei todellakaan ole mikään turha hanke, vaan pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmää oleellisesti parantava ratkaisu. Tärkeät keskukset keilaniemi, otaniemi, tapiola ja matinkylä mm. nyt heti alkuun saadaan raideliikenteen piiriin. Pääkaupunkiseutu ei tarvitse eri junajärjestelmää joka linjalle.
Eli Raide-Jokeri metrona ei maksaisi 2-3 miljardia euroa? Paljonko se sitten maksaisi?
En muista missään aliarvioineeni metron nopeutta. Helvetin nopeahan se on, varsinkin silloin kun sillä ei ole pysäkkejä. Raide-Jokerin pysäkkivälillä metro voittaa pikaraitiotien enää marginaalisesti, kuten esimerkiksi Tukholman T19 osoittaa. Olisi aikamoista rahanhaaskausta käyttää pari miljardia siihen, että saadaan Raide-Jokerin keskinopeutta nostettua noin 5 km/h:lla.
Mitä Länsimetroon tulee, niin nykyinen bussijärjestelmä on nopeudessa aivan ylivoimainen metroon nähden. Metro tuo sitten muita etuja, mutta maksaa miljardin, mikä on aika paljon. Otaniemeen tai Tapiolaan asti metro olisi ehkä kannattanutkin rakentaa, mutta siitä eteenpäin jatkaminen oli aivan dorkaa.