Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#102083
Keltainen on kaupunkipyörien väri.

On tässä vielä pari vuotta aikaa miettiä brändäämistä ennen kuin pikaratikat alkavat liikennöidä, ja aivan varmasti jonkinlainen värikoodiuudistus sitä ennen tehdään. En pitäisi mitenkään ilmeisenä että liikennöinti aloitettaisiin kuvan värisillä vaunuilla.

Mutta ei tässä nyt mitään hirveän ilmeisiä hyviä ratkaisuja ole; ne oranssit bussitkin kuitenkin liikennöivät sen saman sinisen bussitunnuksen alla kun katsotaan vaikka reittiopasta, ja kaikilla raitiovaunulinjoilla on omat väritunnuksensa jotka helpottavat linjakarttojen lukemista, mutta käytännössä niitä liikennöidään samanvärisillä vaunuilla. Minkä linjastotunnuksen alle pikaratikat tulevat, vai tehdäänkö niitä varten uusi symboli?
tekijänä hmikko
#102085
^ Varmastikaan vaunujen ulkoteippausta tai -maalausta ei ruveta tekemään yksittäisen linjan mukaan. Mahdollisuus käyttää kalustoa eri linjoilla on tietysti oleellinen joustavuuden ja poikkeusjärjestelyjen hoitamisen kannalta. Takavuosinahan tämä oli bussi-Jokerilla jonkunlainen ongelma, kun linjan väreissä ei aina pysytty. Itse en ole bussi-Jokerin käyttäjä, enkä tiedä, mikä tilanne on nyt.

HSL aikanaan ainakin väitti, että runkobussien oranssilla pyritään brändäämään runkolinjat erikseen muista linjoista. Hyvässä tapauksessa värityksen pitäisi kertoa jotain palvelutasosta, eli että runkolinjat ovat tiuhaan liikennöityjä ja että niiden osalta ei välttämättä tarvitse tuijottaa aikataulua, voi vaan mennä pysäkille. Jos tämmöistä eroa ei pystytä mielekkäästi tekemään, niin silloin tilaajavärityshän voisi olla sama kaikessa liikenteessä. Vrt. Tukholma, jossa SL:n kaikki raideliikenne ja runkobussit ovat samaa sinistä, ja muut bussit punaisia.

Helsingissä tietty ratikoiden historiallisesta värityksestä on tähän mennessä tullut pyhä, ja metron oranssi kuuluu metron alkuperäiseen 70-luvun kokonaismuotoiluun, jossa ideana oli, että asemat ovat hillittyjä ja harmaita ja junat väriläiskinä oranssinpunaisia. Itse olisin aivan valmis heivaamaan ratikoista keltaisen pois. Se periytyy puuvaunujen puuosien väristä, mutta nykyinen maalattu keltainen on minusta aina ollut rumahko yhdistelmä vihreän kanssa. Ensimmäisten matalalattiavaunujen kohdalla muotoilijahan poistikin keltaisen, ja sitten yleisön vaatimuksesta sitä lisättiin nimellinen raita vaunuun. Jos oisin diktaattori, voisin vaikka laittaa HSL:n raskasraideliikenteen (metro ja lähijunat) oranssiksi ja kaiken muun (ratikat ja bussit, runkolinjastatuksesta riippumatta) nyt jo poistuneiden Variotramien vihreällä ilman keltaista.
Avatar
tekijänä veka
#102086
hmikko kirjoitti: 10.04.21 13:09 Itse olisin aivan valmis heivaamaan ratikoista keltaisen pois. Se periytyy puuvaunujen puuosien väristä, mutta nykyinen maalattu keltainen on minusta aina ollut rumahko yhdistelmä vihreän kanssa. Ensimmäisten matalalattiavaunujen kohdalla muotoilijahan poistikin keltaisen, ja sitten yleisön vaatimuksesta sitä lisättiin nimellinen raita vaunuun. Jos oisin diktaattori, voisin vaikka laittaa HSL:n raskasraideliikenteen (metro ja lähijunat) oranssiksi ja kaiken muun (ratikat ja bussit, runkolinjastatuksesta riippumatta) nyt jo poistuneiden Variotramien vihreällä ilman keltaista.
Kyllä kansa tietää. Kun mainitsemaasi episodia muistelee, toivo alkaa taas herätä. Ehkä tälläkin kertaa saadaan aikaan kunnon älämölö perinnevärien puolesta ja uudet pikaratikat päätetään lopulta maalata samoilla tutuilla lämpimillä vihreällä ja keltaisella, joihin Variotramien tilalle tulleet uudet Articit lopulta puettiin. Variotramien ongelmat eivät varmaan johtuneet väreistä, mutta itse en koskaan kotiutunut niihin juurikin kylmän sävyisen vihreän takia. Keltainen lisäväri vähän helpotti elämää, mutta ei toki tarpeeksi.

Mielenkiintoista, miten mieltymykset voivatkin vaihdella. Perinteiset lämmin vihreä ja keltainen ovat tietty Ilveksen värit, ja saatan ymmärtää, ettei niillä ole kannatusta Turun suunnalla. Noh, ehkä Koff ostaa pikaratikoiden värityksen kymmeneksi vuodeksi, jolloin ne saavat ylleen HIFK:n punaisen paidan. Sen värisiä ratikoitahan on jo näkynyt kesäliikenteessä.
tekijänä hmikko
#102087
veka kirjoitti: 10.04.21 16:35 Kyllä kansa tietää.
Tähän sen verran historiikkia, että tuo Variotramien keltainen raita oli suht pientä verrattuna Valmetin nivelvaunujen alkuperäiseen väritykseen, joka juurikin suunniteltiin metron kanssa yhteneväksi oranssiksi ja harmaaksi. Tämä siis 70-luvulla vaiheessa, jossa metron myöhästyneeseen avaamiseen oli vielä vuosia, ja raitioliikenne oli kertaalleen päätetty lopettaa. Sitten kävi selväksi, että vanha raitiovaunukalusto ei riitä eikä kestä metron tuloon asti, joten piti hankkia uusia nivelvaunuja. (Ja myönnettiin se tosiseikka, että valittu metron toteutus ei tule palvelualueensa puolesta korvaamaan katutason raitioliikennettä.) Uusien ratikoiden väritys aiheutti pahennusta ja yleisen mielipiteen takia ne päätettiin lopulta maalata perinteisiin väreihin. Muutos kesti vaan todella pitkään. Tuolloin ei ollut käytössä nykyisen kaltaisia teippauksia, vaan maali oli ihan maalia. Harmaa-oransseista vaunuista on netissä kuvia ajelemassa silloin uudella Pikku Huopalahden asuinalueella ainakin vielä vuonna 1995, ja itsekin muistan semmoisella matkustaneeni noihin aikoihin.

Kuva
TurkuCubed tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#102088
hmikko kirjoitti: 10.04.21 13:09 Helsingissä tietty ratikoiden historiallisesta värityksestä on tähän mennessä tullut pyhä, ja metron oranssi kuuluu metron alkuperäiseen 70-luvun kokonaismuotoiluun, jossa ideana oli, että asemat ovat hillittyjä ja harmaita ja junat väriläiskinä oranssinpunaisia. Itse olisin aivan valmis heivaamaan ratikoista keltaisen pois. Se periytyy puuvaunujen puuosien väristä, mutta nykyinen maalattu keltainen on minusta aina ollut rumahko yhdistelmä vihreän kanssa. Ensimmäisten matalalattiavaunujen kohdalla muotoilijahan poistikin keltaisen, ja sitten yleisön vaatimuksesta sitä lisättiin nimellinen raita vaunuun. Jos oisin diktaattori, voisin vaikka laittaa HSL:n raskasraideliikenteen (metro ja lähijunat) oranssiksi ja kaiken muun (ratikat ja bussit, runkolinjastatuksesta riippumatta) nyt jo poistuneiden Variotramien vihreällä ilman keltaista.
Aika lailla samaa mieltä, mutta ihan hyvin voisi laittaa koko joukkoliikenteen saman oranssin alle (tietty soveltaen eri kulkuneuvoihin). Itse pidän kovasti metrojen väristä, joka tuo aina leikkisän lisän keskelle kovin harmaata Helsinkiä. Olen asunut paljon Lontoossa, ja vaikka usein arvostelen epätasaisia yhteyksiä, joukkoliikenteen toimiva punasininen värikoodisto logoineen kaikkineen on aivan mieletön saavutus kaupungille. Helsingissä vastaavat ovat aivan käsittämättöminä sirpaleina.

Alepa-fillareista tuli vielä mieleen, että sähköpotkulautafirmoilta pitäisi ehdottomasti vaatia samoin yhtenäistä värikoodia ja asemien muotoilua. Harmillisen vähän ihmiset välittävät, kuinka iso vaikutus kaupunkikuvaan on, kun sekaan heitetään tuhansia rumia potkulautoja sikin sokin.
Avatar
tekijänä hylje
#102093
Pyöröovi kirjoitti: 10.04.21 22:29Alepa-fillareista tuli vielä mieleen, että sähköpotkulautafirmoilta pitäisi ehdottomasti vaatia samoin yhtenäistä värikoodia ja asemien muotoilua. Harmillisen vähän ihmiset välittävät, kuinka iso vaikutus kaupunkikuvaan on, kun sekaan heitetään tuhansia rumia potkulautoja sikin sokin.
Minusta julkisvallalla on aivan liiallinen kuristusote kaupunkikuvasta (joka ennen pitkää tappaa sen) ja on hienoa, että siitä voi kapinoida edes yksityisten kulkuvälineiden väreillä. Potkulaudat, fillarit ja autot voi värittää miten haluaa ja hyvä näin. Minusta yksilöllistä luovuutta pitäisi juhlistaa enemmänkin.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#102095
hylje kirjoitti: 11.04.21 15:00
Pyöröovi kirjoitti: 10.04.21 22:29Alepa-fillareista tuli vielä mieleen, että sähköpotkulautafirmoilta pitäisi ehdottomasti vaatia samoin yhtenäistä värikoodia ja asemien muotoilua. Harmillisen vähän ihmiset välittävät, kuinka iso vaikutus kaupunkikuvaan on, kun sekaan heitetään tuhansia rumia potkulautoja sikin sokin.
Minusta julkisvallalla on aivan liiallinen kuristusote kaupunkikuvasta (joka ennen pitkää tappaa sen) ja on hienoa, että siitä voi kapinoida edes yksityisten kulkuvälineiden väreillä. Potkulaudat, fillarit ja autot voi värittää miten haluaa ja hyvä näin. Minusta yksilöllistä luovuutta pitäisi juhlistaa enemmänkin.
Ymmärrän näkökulmasi luovuuden suhteen, mutta yhtenäinen väritys ja sijoittelu olisivat ihan käytännönkin takia hyödyllisiä. Käyttäjän ja muiden kulkuneuvojen kannalta potkulautoja voi olla haastava erottaa liikenteestä, etenkin yhden firman kovin harmaata väriä. Parhaimmillaan polkupyöräväylät maalattaisiin samalla värillä, jolloin liikkuminen kulkisi selkeitä väyliä eikä jalkakäytäviä pitkin. Helsingillä on mielestäni suhteellisen heikko ote kaupunkikuvasta, esim. mainitsemassani Lontoossa sähköpotkulaudat eivät ole edes vielä liikenteessä juuri harkinnan takia.

Edit. muotoilen vielä hieman tarkemmin, että Helsingillä on kyllä ote kaupunkikuvasta, mutta kaupungilta puuttuu yhtenäinen visio. "Yksilöllistä luovuutta" pitää kanavoida oikeita käyttötarkoituksia kohti, sillä monet yksityiset projektit eivät yksinkertaisesti ole kaupungille yleishyödyllisiä.
tekijänä hmikko
#102261
Joukkoliikennefoorumin käyttäjä Rattivaunun kuvagalleria rakennustyömaista. Päivitystä viime kuulta ja sitä ennen joulukuulta.

https://jno.1g.fi/kuvat/erikoisteema/Raide-Jokeri/

Hankkeen sivuilla on erinäisiä edistymisen mittareita. Rakennustöistä on nyt valmistunut 50 %, kustannuksista laskutettu 56 %, kaksoisraidetta asennettu 9,5 km.

https://raidejokeri.info/rakentamisen-e ... -seuranta/
veka tykkää tästä
tekijänä hmikko
#102335
Hesari aiheesta: Raide-Jokeri on valmistumassa etuajassa, myös liikennöinti aloitetaan suunniteltua aiemmin

Raide-Jokerin liikennöinti on mahdollista aloittaa noin viisi kuukautta suunniteltua aiemmin vuoden 2024 alussa.
Raide-Jokerin allianssimallin toteutuksessa on siis otettu mallia Tampereen hankkeesta, ja mukana on osin samoja ihmisiä. Myös Tampere on edellä aikataulua.
Kantti, Urbaani tykkää tästä
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#102336
hmikko kirjoitti:Raide-Jokerin allianssimallin toteutuksessa on siis otettu mallia Tampereen hankkeesta, ja mukana on osin samoja ihmisiä. Myös Tampere on edellä aikataulua.
Harmi että Turussa budjetti vähintään triplaantuisi miljardiin, viivästyisi aikataulusta 5 vuotta ja lopuksi raiteet vielä painuisivat niin Turun saveen kuin Toriparkkiinkin. Niin ja mihin sitä raitsikkaa edes tarvitaan kun yhdet raiteet menevät jo Kupittaalta satamaan.
Avatar
tekijänä veka
#102338
Vain hyviä uutisia Raide-Jokerista. Hinnaksi kerrotaan 386 miljoonaa ynnä varikko ja ratikat, mikä ei tunnu pahalta siihen nähden, mitä ollaan saaamassa. Matkustajamääräksi arvioidaan 92000 vuorokaudessa. Kaikin tavoin erittäin fiksu hanke.
TurkuCubed, jfo, James ja 1 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä Raksa
#103298
Raide-Jokeri on yli 5kk aikatalua edellä :smt001
Kuva
Rataa on valmiina yli 21 kilometriä, eli tämän vuoden tavoite on jo ylitetty.

Ratarakentaminen on edennyt suunniteltua nopeammin. Alkuperäisenä tavoitteena oli, että vuoden 2021 lopussa rataa olisi valmiina 20 kilometriä. Tavoite on ylitetty onnistuneen resurssoinnin ja aikataulujen yhteensovittamisen sekä työmenetelmien kehittämisen ansiosta, Raide-Jokerin uutiskirje kertoo.

Ratarakentamisen lisäksi vuonna 2022 jatketaan muita rakennustöitä useimmilla Helsingin puolen kaduilla. Espoon osuuden rakennustyöt valmistuvat pääosin vuoden 2021 aikana. Merkittävä parannus liikenneoloihin tulee joulukuussa, jolloin Huopalahden aseman alittava tunneli avataan bussiliikenteelle reilun kahden vuoden tauon jälkeen.

Vuoden 2023 aikana Raide-Jokerin työmailla tehdään viimeisteleviä töitä ja käyttöönottotestauksia sekä aloitetaan koeliikenne. Pikaraitiotien liikennöinti on tarkoitus aloittaa tammikuussa 2024.
Talouselama.fi - Raide-Jokerin kimpussa työskentelee nyt 700 henkeä – Radanteossa ollaan jopa hieman etuajassa
veka, TheCultureHigh, marski ja 6 muuta tykkää tästä
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11