Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Tekijänä bonk
#98374
Kuva

Helsingin kaupunki on etsimässä selkeyttäviä liikeneratkaisuja teollisuuskadun kalasataman REDIn välille. Ilmeisesti täydennysrakentaminenkin on pöydällä. Kilpailun tuloksia päästään näkemään marraskuusa 2019. Alue on ollutkin melko sekava ja aiheuttanut estevaikutusta sörnäisten ja hermannin välillä. Onkin aika pistää alue kuntoon.
https://www.junatie.com/
hmikko, Pyöröovi, Ville peukuttivat tätä
Tekijänä Ville
#98384
"Of the teams who have registered by the deadline and fulfil the eligibility requirements, five teams will be selected for the competition through a draw, unless the number of eligible teams who have registered is lower."

Siis häh, arvalla karsitaan ehdotuksia jo alkuvaiheessa? Ei vaikuta kovin järkevältä...

Loistava tosin että aluetta kehitetään, nyt aika kuollutta kaupunkia.
Avatar
Tekijänä markusvalo
#98386
Ville kirjoitti: 31.08.19 11:22 Siis häh, arvalla karsitaan ehdotuksia jo alkuvaiheessa? Ei vaikuta kovin järkevältä...
Ei oikein muuta keinoa ole, koska noissa ehdotukset tulevat niin ettei tiedetä kenen se on. Identiteetti on suljetussa kuoressa, joka avataan vasta kun tulos on selvillä.
Avatar
Tekijänä arkkinikkari
#98387
Ei karsita ehdotuksia, vaan karsitaan tiimejä. Eli kyseessä on kutsukilpailu, johon ilmoittaudutaan vanhojen referenssien perusteella, ja korkeintaan viisi valitaan mukaan varsinaiseen kilpailuun jossa tehdään suunnitelmat.
markusvalo peukuttivat tätä
Tekijänä Ville
#98388
Jos nyt kaikki muut paitsi 5 tiimiä heitetään ulos kilpailun alkuvaiheessa ennen kuin ehdotuksia on edes katsottu niin kyllähän ehdotuksia tulee karsituksi? Jos ajatus on kerätä ideoita ja näistä yrittää toteuttaa jotain niin en oikein ymmärrä tämän järjestelyn järkevyyttä. Näissä arvalla karsituilla tiimeillähän voisi olla jotain mielenkiintoista annettavaa.
Tekijänä hmikko
#98389
Ville kirjoitti: 01.09.19 09:11 ennen kuin ehdotuksia on edes katsottu
Ei, vaan ennen kuin ehdotuksia on tehty. Tekjät siis hakevat aiempien näyttöjen perusteella.
Tekijänä Ville
#98505
No jos nyt joku tuohon ilmoittautuu niin kai niillä jonkinlainen ajatus on mitä siihen voisi tehdä, vaikka sitten ei olisi valmista ehdotusta. Sikäli kun nämä ideat karsitaan arvalla niin minä en ymmärrä mitä järkeä siinä on.

Tässä nyt kuitenkin minun ehdotus:

Kuva

Se vanha rakennus on hieno mutta se on aivan väärässä paikassa. Siirtäisin sen Dallapénpuistoon. Kaksi uutta rakennusta molemmin puolen Hämeentietä ja pienet kannet jotka parantaisivat Junatien/Teollisuuskadun yhteyksiä jalankulkijoille ja pyöräijöille. Lisäksi yhteys metroon/vaihtoyhteys mahdollisen ratikkalinjan kanssa.

Saiskohan siihen Amsterdamin NEMO museon kaltaisen rakennuksen? Samanlainen kattoterassi saisi kyllä mukavasti ilta-aurinkoa 8)

Kuva
veka peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä Tande
#98589
Junatien suunnitelmat nyt nähtävillä ja kommentoitavina.
Junatie, väyläympäristöstä kaupunkitilaksi – kommentoi suunnittelukilpailun ehdotuksia

https://kerrokantasi.hel.fi/junatie?hea ... se&lang=fi
"Crossroads"

Kuva
https://kerrokantasi.hel.fi/junatie/hEI ... g=fi#start


"Suvanto"

Kuva
https://kerrokantasi.hel.fi/junatie/UHy ... g=fi#start



"Suvikatu"
Kuva
https://kerrokantasi.hel.fi/junatie/3UT ... g=fi#start



"Rata/raitti"

Kuva
https://kerrokantasi.hel.fi/junatie/DjF ... g=fi#start



"Junatien Ryijy"

Kuva
https://kerrokantasi.hel.fi/junatie/VGG ... g=fi#start

Luonnollisesti ihailen "Suvikadun" rohkeutta olla pitämättä kynttilää vakan alla, mitä tulee lisärakentamiseen, vaikka itse Junatie on suunnitelmassa vähän autokeskeinen. Yhdistäisinkin ehkä tämän suunnitelman suuren mittakaavan lisärakentamisen (Redin torniklusterin laajentaminen kohti Pasilaa mahtava juttu!) parhaimpiin ideoihin muista suunnitelmista. "Junatien ryijyn" raitiovaunubaana esim. olisi kieltämättä mielenkiintoinen ratkaisu
hmikko, apollonkatu, Eeros ja 2 muut peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä Eeros
#98593
Äkkisiltään ja asiaan syvemmin paneutumatta vaikuttaa "Junatien ryijy" mielnkiintoisimmalta noista, tasapainoisimman oloinen kokonaisuus - noista ehdottomasti. Mutta eipä järisyttävän elähdyttävä sekään - missään nimessä.
"Suvikatu" ehdotuksessa on toki korkeutta ja ympäristöön sopiva punatiilistä värimaailmaa mutta rakennusten sijoittelu suorastaan tympeän kompelö ja mielikuvitukseton, tukehduttaa koko ympäristön.

Selvästi nähtävissä että maassamme ei osata vielä tehdä sekä korkeaa, komeaa että tyylikästä.
Tai sitten "vanhojen partojen" pitäisi astua lopullisesti sivuun?

Yksi erittäin mielenkiintoinen alue - hienoine mahdollisuuksineen - taas hukataan, rohkeuden ja lahjakkuuden puutteen vuoksi?
Ei yhtään oikein vaikuttavaa ehdotelmaa.
Melkein yhtä tylsää kuin jossain Vancouverissa ... ;)
Arska, apollonkatu peukuttivat tätä
Tekijänä Pyöröovi
#98594
Katutilan kannalta Junatien ryijy on huomattavasti selkein ratkaisu ja olen oikeastaan hieman yllättynyt muiden monimutkaisista rampeista. Esimerkiksi Suvitie tyylikkäine torneineen näyttää liikenteelliseltä sekamelskalta, eikä kunnon yhteyksiä Suvilahden tapahtuma-alueelle löydy. Suvanto taas on kovin vanhakantainen ratkaisu, jossa vihreä puisto toimii ikään kuin melumuurina leveälle tielle ja autoilijoiden tilanne pysyy aika lailla entisellään. Rata/raitti on mielikuvituksellinen, mutta epäilen kovasti puiston suosiota keskellä autoväyliä. Vaikka New Yorkissa sama toimii maailmanluokan turismin ja suunnattomien pilvenpiirtäjien vieressä, sama voi olla huomattavasti vaikeampaa Helsingissä.

Pisteet siis Junatien ryijylle, joka on osannut ottaa kaikki liikkumistavat huomioon ja bonuksena toivoo hienoa maamerkkitornia keskeiselle sijainnille. Crossroads on menettelevä ja halpuutettu versio edellä mainitusta.
Tekijänä bonk
#98598
Jengi tuntuu tykkäävän "ryijytstä", mutta voitteko selventää mulle mihin toi raitiotie menee. Sehän näyttää menevän suoraan rediin? Miksi redin läpi ohjattaisiin spora kun siitä menee läpi metro. Eikö teollisuuskadulta tulevat raiteet tulisi liittää redin katutason pohjois-etelä- linjassa kulkeviin raiteisiin.

"Suvanto" on liian arka lisärakentamisessa. "crossroads" jättää kokonaan festarikujan käyttämättä. "Rata/raitti" kävelysilta tuntuu vähän päälleliimatulta. Onko sillä oikeata funktiota alueita sitovana väylänä vai onko se vaan vapaa-ajan lenkkeily reitti. "junakatu" rohkeasta lisärakentamisesta huolimatta on vaan suurien autoliikenteen siltojen solmu.

Vaikea on toi junatien alue. vaikea on vielä sanoa mikä on lemppari