- 26.03.19 13:26
#97412
Hesari tänään: Jumbon ruuhkat kiristävät hermoja, mutta uusia liikennejärjestelyjä ei tehdä – Syynä on ratikka, joka saattaa tulla kymmenen vuoden päästä
Jumbo on suunniteltu täysin henkilöautoilun varaan, ja siitä näyttää tulleen suositumpi kuin mitä autokaistat vetävät. Voisi luulla, että kun kauppakeskuskapasiteettia valmistuu pääkaupunkiseudulla ns. rutosti ja ylitarjonnasta puhutaan, niin asiakkailla olisi vaihtoehtoja joihin hakeutua. Jumbo kuitenkin ilmeisesti vetää asiakkaita todella laajalta alueelta ja nimenomaan autoilijoita raideliikenneverkon ulkopuolelta pitkin Uuttamaata. Hei eivät taida olla vaihtamassa Kamppiin, Rediin, tulevaan Triplaan tai edes autoiltaviin Itäkeskuksen laitoksiin. Ts. en ennustaisi ruuhkiin helpotusta Triplan tai muiden uusien valmistuessa.
Täydellisemmässä maailmassa Jumbo olisi Aviapolisin asemalla, mutta Jumbon ensimmäinen vaihe on valmistunut 1999 ja Kehäradan rakentaminen alkoi kymmenen vuotta myöhemmin. Toki Kehärata oli eri versioina kaavailuissa kauan ennen sitä.
Jumbo on suunniteltu täysin henkilöautoilun varaan, ja siitä näyttää tulleen suositumpi kuin mitä autokaistat vetävät. Voisi luulla, että kun kauppakeskuskapasiteettia valmistuu pääkaupunkiseudulla ns. rutosti ja ylitarjonnasta puhutaan, niin asiakkailla olisi vaihtoehtoja joihin hakeutua. Jumbo kuitenkin ilmeisesti vetää asiakkaita todella laajalta alueelta ja nimenomaan autoilijoita raideliikenneverkon ulkopuolelta pitkin Uuttamaata. Hei eivät taida olla vaihtamassa Kamppiin, Rediin, tulevaan Triplaan tai edes autoiltaviin Itäkeskuksen laitoksiin. Ts. en ennustaisi ruuhkiin helpotusta Triplan tai muiden uusien valmistuessa.
Täydellisemmässä maailmassa Jumbo olisi Aviapolisin asemalla, mutta Jumbon ensimmäinen vaihe on valmistunut 1999 ja Kehäradan rakentaminen alkoi kymmenen vuotta myöhemmin. Toki Kehärata oli eri versioina kaavailuissa kauan ennen sitä.