Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä sekovene
#81226
RV kirjoitti:RV Lakkaa tuomasta tuhatlappusiaan keskustaan pian^^


Koko markkinatalous perustuu siihen, että ihmiset ostavat palvelunsa ja tuotteensa sieltä, mistä kokevat saavansa eniten vastinetta rahalleen. Mistä olet edes saanut päähäsi, että rahaa pitäisi käyttää nimenomaan kaupunkien keskustoissa? Vie "tuhatlappusesi" minne haluat ja lupaakin viedä =D.

RV kirjoitti:Vakavasti puhuen: tämä jatkuva provosoiminen yhtä nimimerkkiä kohtaan parin taholta monessa ketjussa ei ole enää edes naurettavaa, vaan täyttää törkeän ja epäkypsän käytöksen tunnusmerkit.

Kyllä minä ihan itse ehdin mielipiteeni jostakin sanoa jos kiinnostaa.


Voi kauheaa. Samanlaista name-droppingia sinäkin harrastat toisinaan.
Avatar
tekijänä sw
#83918
YLE kirjoitti:http://yle.fi/uutiset/kaupunginhallitukselta_vihreaa_valoa__hakaniemesta_laajasaloon_halutaan_rakentaa_suomen_pisin_silta/9112826

Kaupunginhallitukselta vihreää valoa – Hakaniemestä Laajasaloon halutaan rakentaa Suomen pisin silta
Päätös Kruususilloista eli Hakaniemen ja Laajasalon välisen raitiotieyhteyden sekä kolmen sillan rakentamisesta tehtiin maanantaina selvästi äänin 13–2. Kruunusiltojen vastustajat penäsivät edullisempia vaihtoehtoja. Lopullinen päätös tehdään ensi viikolla kaupunginvaltuustossa


Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi maanantaina Kruunusiltojen hankesuunnitelman. Päätös tehtiin äänin 13–2.

Perusuomalaisten Mika Raatikainen ja Björn Månsson RKP:stä äänestivät vastaan.

– Heidän toiveensa oli, että olisi selvitetty edullisempia vaihtoehtoja, kertoo Kaupunginkanslian viestintäpäällikkö Tapio Kari.

Vaihtoehtoina Raatikainen ja Månsson ehdottivat esimerkiksi suoraa vesiliikenneyhteyttä Laajasalosta Helsingin keskustaan.

Hankkeen kokonaishinta on noin 260 miljoonaa euroa. Summa pitää sisällään noin kymmenen kilometrin pituisen raitiotieyhteyden ja kolme siltaa, joista Kruunuvuorensilta olisi 1,2 kilometrin pituutensa kanssa valmistuessaan Suomen pisin silta.

Raitiotien lisäksi silloille rakennettaisiin pyörätie ja jalankulkuväylä, joka olisi tarpeen vaatiessa myös hälytysajoneuvojen käytössä.

Ei länsimetron kaltaiseksi ongelmatapaukseksi

Kruunuvuorenrantaan ja Laajasaloon nousevien uusien asuinalueiden takia uudelle kulkuyhteydelle on kysyntää.

Ennusteiden mukaan raitioyhteyttä Kruunuvuorenrantaan käyttäisi päivittäin 37 000 matkustajaa.

Suunnitelman mukaan rakentaminen voisi alkaa vuonna 2018 ja liikennöinti koko yhteydellä voitaisiin aloittaa vuonna 2026.

– Kyseessä on valtava rakennusprojekti, mutta osia siitä voidaan ottaa todennäköisesti käyttöön jo vuosi pari aikaisemmin, Kari kommentoi.

Kari kertoo, ettei Kruunusiltoja suunniteltaessa länsimetron virheistä on puhuttu ja kuukausitolkulla myöhässä oleva infrahanke on ollut varoittavana esimerkkinä:

– On keskusteltu siitä, että tästä ei saa tulla samanlaista ongelmatapausta kuin länsimetrosta.

Lopullinen päätös Kruunusilloista tehdään ensi viikon keskiviikkona 31. elokuuta, kun asiasta äänestetään Helsingin kaupunginvaltuustossa.


Avatar
tekijänä veka
#83919
Kas kun Yle käyttää tosiaan hintalappuna 260 miljoonaa. Edellisessä Ylen uutisessa samasta asiasta helmikuulta hinnaksi mainitaan 360 miljoonaa. Toivottavasti perinteinen hintahämäys ei ole taas alkamassa.

Pitäisköhän tämä uutinen muuten siirtää Kruunusillat-ketjuun?
tekijänä hmikko
#83920
veka kirjoitti:Kas kun Yle käyttää tosiaan hintalappuna 260 miljoonaa. Edellisessä Ylen uutisessa samasta asiasta helmikuulta hinnaksi mainitaan 360 miljoonaa. Toivottavasti perinteinen hintahämäys ei ole taas alkamassa.


260 miljoonaa on radan ja siltojen hinta. Siihen ei kuulu kalustoa eikä liikennöintiä. Muut raidehankkeet on ilmoitettu samalla tavalla, siinä mielessä tässä ei ole mitään ihmeellistä. Länsimetron paljon taivastellussa hintalapussa ei myöskään ole mukana kalustoa, varikkoa tai liikennöintiä (jonka hinta on epäonnistuneesta automatisoinnista johtuen ollutkin mysteerio).

Kruunusiltojen kustannusraportissa helmikuulta sanotaan muista kuin infrakustannuksista näin:

Kustannusraportti 15.2.2016 kirjoitti:Infrainvestointien lisäksi tarvitaan investoinnit raitiovaunuvarikkoon (20–25 miljoonaa euroa) ja -kalustoon (75–80 miljoonaa euroa). Kalusto- ja varikkoinvestoinnit ovat osa liikennöintikustannuksia. Arvio vuotuisista liikennöintikustannuksista on noin 13 miljoonaa euroa.

Kruunusillat-hankkeeseen liittyy lisäksi kohteita, joiden rakentaminen hankkeen yhteydessä on välttämätöntä tai perusteltua, mutta johtuvat muusta kuin Kruunusillat-hankkeen rakentamisesta. Näiden kustannukset eivät kohdistu Kruunusillat-hankkeelle. Hankkeen yhteydessä rakennettavista kohteista kustannuksiltaan merkittävimmät ovat Hakaniemen sillan uusiminen ja siihen liittyvät työt (noin 38 miljoonaa euroa), sekä Kaivokadun kannen peruskorjaus (noin 5 miljoonaa euroa). Lisäksi hankkeen kanssa on aikataulullisesti synkronoitava Yliskylän alueen infrarakentamista (noin 4 miljoonaa euroa), sekä katuyhteyden rakentamista Nihdissä (noin miljoona euroa) ja Korkeasaaren palvelutasoa parantavia töitä.


Asiassa on sitten semmoinenkin puoli, että myös bussivaihtoehtoa olisi pitänyt liikennöidä ja varikoida, ja myös rakentaa kaistaa ja pysäkkejä.
Avatar
tekijänä veka
#84202
Ainakaan lehtitietojen mukaan valtuuston kokouksessa ei todisteltu hanketta taloudellisesti kannattavaksi. Haluttiin vain tämä kiva silta, joka parantaa elämisen laatua Helsingissä. Se on ihan ok.
tekijänä hmikko
#84206
Virallisesta kannattavuusarviosta puuttuu maankäyttö, eli se syy, miksi silta tehdään. Arvioiden tekeminen tunnetusti on tämmöistä. Laajasaloon on tulossa 12 500 asukasta Kruunuvuorenrantaan ja 10 000 lisää muualle ratikan varteen. Ilman raitiotietä nämä 22 500 ovat liitynnän ja metron ruuhkaisimman osan varassa, jonka kapasiteetti on ruuhkahuipun aikana tapissa jo nyt. Siis joukkoliikenteen osalta, tietty ainahan on oma auto, jolla pääsee Herttoniemen liittymään, joka väittämän mukaan pitäisi uusia sekin, yhden sillan hinnalla. Jos sen voi välttää autoilua vähentämällä, niin säästö on tuntuva.
sekovene tykkäsi tästä
tekijänä sekovene
#84221
Jeps. Kruunuvuorenrantaan ja muualle Laajasaloon tulee yhteensä yli miljoona kemmiä uutta asuinrakentamista. Kaupunki on alueen suurin maanomistaja, ja silta nostaa kaikkien tonttien arvoa ainakin parillakymmenellä prosentilla, koska se parantaa alueen saavutettavuutta niin paljon. Vaikutus tonttien arvoon on paljon suurempi kuin esimerkiksi Länsimetrolla, joka ei paranna edes asemien ympäristön saavutettavuutta kovinkaan merkittävästi.

Se mitä kaupunki joutuu tuosta lopulta itse maksamaan, on aika pieni hinta noin hyödyllisestä liikennehankkeesta.
tekijänä hmikko
#85682
https://www.facebook.com/kruunusillat/p ... 00/?type=3

Kuva tulevaisuudesta

Näyttääkö rautatieaseman edusta tällaiselta vuonna 2026?

Kuvassa on visualisoitu ideatasoisena Laajasalon Yliskylän raitiotielinjan päätepysäkki ja ympäröivien liikennejärjestelyiden toteutus rautatieaseman edessä Kaivokadulla.

Havainnekuva perustuu Kruunusillat-hankkeen raitiotien yleissuunnitelmaan ja tämän yhteydessä laadittuihin liikennesuunnitelmiin.

Keskusta-alueen jatkosuunnittelu on käynnissä kaupunkisuunnitteluvirastossa, ja ratkaisut tulevat tarkentumaan suunnittelun edetessä.

Kuva
tekijänä Jukki
#85683
Oispa siistiä jos autot saisi tuosta kokonaan pois. Olisiko pieni tunneli Töölönlahdenkadulta Kaisaniemenkadulle ihan mahdoton? Ratojen ja puiston ali..
jfo tykkäsi tästä
tekijänä hmikko
#85684
Autot saa pois kieltomerkillä. Töölönlahdenkadulle ei varmaan kukaan halua läpiajoliikennettä, ja reitillä sieltä Kaisaniemenkadulle on maan alla Keskustatunnelin varaus. Varauksen tietty voi poistaa ranneliikkellä, jos semmoisesta sovitaan.
tekijänä Pyöröovi
#85686
Muutaman päivän takaisessa hesarin jutussahan (http://www.hs.fi/kaupunki/a1479528445501) Helsingin kävelykatujen historiaa tutkinut filosofian tohtori Janne Viitamies totesi, että "on vain ajan kysymys, kun Kaivokatu ja Mannerheimintien eteläpää rakennetaan kävelijöille". Mielestäni lyhyiden tunnelipätkien perään haaveilu on heikko ratkaisu, sillä ne herkästi vain siirtävät ruuhkia ja antavat lisää armonaikaa autoilijoille vastoin yleistä trendiä. Autot ovat käymässä jatkuvasti epäkäytännöllisemmiksi välineiksi kulkea: ne vievät valtavasti enemmän tilaa kuin julkiset, jalankulkijat ja pyöräilijät, ne saastuttavat ja ovat lisäksi vielä kovin vaarallisia verrattuna edellisiin. Hyvät puolet, kuten nopeus, rauha ja yksityisyys ovat lopulta toisarvoisia tiiviissä, tehokkaassa ja turvallisessa kaupungissa, minkä vuoksi autoton Kruunusillat oli erinomainen ratkaisu. Se kiihdyttää entisestään kierrettä pois henkilökohtaisista metallilootista, mikä selvästi sillan vastustajien mieltä kirvoittikin.

Toki auto on hyödyllinen tulevaisuudessakin matkatessa kantakaupungin ulkopuolella, mutta minun silmiini autot keskellä parhainta Helsinkiä ovat vain osoitus hyvän ja luotettavan joukkoliikenteen puutteesta. Oikeastaan Helsinki on jäljessä monia Itämeren naapurikaupunkejaan, joten meidän on jopa syytä vauhdittaa muutosta.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13