veka kirjoitti:Laajasalon päässä toinen linja jäisi Kruunuvuorenrannan alueelle. Siellähän on linjakarttaehdotuksissa toisinaan näkynyt haara etelään kohti Haakoninlahden aluetta. Mitähän tuo tietää ratikan vuorovälille keskemmällä Laajasaloa?
Yliskylässä vuoroväli tulee olemaan muistaakseni 7,5 tai 10 min. Siellä myös metroliityntä on matkakohtesta riippuen ihan käypä vaihtoehto, joten tuossa nyt ei ole mitään ongelmaa. Raitiotie palvelee edelleenkin ennen kaikkea Sompasaarta ja Kruunuvuorenrantaa.
Linjaukset keskustan ja Sompasaaren välillä tulevat vielä elämään, ratikan reittejä voi kuitenkin muunnella melko joustavasti. Ehkä se Pohjoisrannan ratakin tulee vielä uuteen harkintaan. Sinne saisi ihan oikeaa
rataa eikä mitään asfalttiin upotettua scheissea. Vaikka onhan se poliittisesti ja nimbyistisesti haastava paikka.
Mielenkiintoinen kohta Soininvaaran blogauksessa oli tämä:
Hanketta esiteltiin jokin aika sitten lautakunnalle. Tuolloin mainittiin, että yhteys nostaa maan arvoa 200 miljoonalla eurolla. Nyt listatekstissä sanotaan, että kaupungin omistaman maan arvoa 159 (miljoonalla) eurolla. Siitä saadaan kaupungin kassaan takaisin vaatimattomat 40 miljoonaa euroa. Kysyi miksi ja vastaus oli, että Kruunuvuorenrannan tontit on ehditty pitkälti luovuttaa ennen siltapäästöstä. TÄSTÄ OLEMME YRITTÄNEET VAROITTAA!
Olisi mielenkiintoista kuulla kiinteistöviraston selitys, miksi tontteja on ylipäänsä pitänyt luovuttaa ennen aikojaan. Mistään vahingosta tai huolimattomuudesta ei voi olla kyse tai sitten siellä on niin epäpätevää jengia töissä, että koko lafkan voi sulkea. Jos silta Kruunuvuorenrantaan tästä puhalluksesta huolimatta rakennetaan, on kaupungin maaomaisuutta lahjoitettu rakentajille kymmenien miljoonien eurojen alennuksella. Tämä ei tosin taida edes kiinnostaa ketään, toisin kuin jotkut saatanan "viestintärahat", joista elämäm koululaiset vaahtosivat oikein urakalla. (En itsekään ymmärrä "viestintärahojen" tarvetta, mutta tässä puhutaan nyt monta kertaluokkaa suuremmasta perseilystä). Aivan järkyttävää touhua. Harmi, kun Suomessa ei ole kunnollista tutkivaa journalismia, on vain klikkihakuista kohujournalismia.
Periaatteessa koko homma on puppelotu siihen malliin, että radan päättäminen Sompasaareen tai Korkeasaareen alkaa olla ihan käypä vaihtoehto? Ilman siltaa Kruunuvuorenslummin pussinperälähiö kannattaa myös jättää rakentamatta, koska muuten asukkaat joutuvat uida keskustaan, kun 90-metrisiin metrojuniin ei kuitenkaan mahdu Herttoniemessä.
Teoriassa kaupungin byrokratiakoneisto voisi vielä yllättää joustavuudellaan ja nostaa Kruunuvuorenrannan kaavojen tehokkuuksia, jolloin siltayhteydestä jäisi enemmän viivan alle. Koko alue olisi pitänyt muutenkin kaavoittaa tehokkaammin, mutta taitaa olla liian myöhäistä, kun tontit on tosiaan jo luovutettu hätäpäissään.
http://i.imgur.com/13B3u4M.jpg