Re: Kruunusillat
Lähetetty: 24.01.16 18:20
On kyllä toisaalta käsittämätöntä, mikä lippuautomaattien tulossa on oikein kestänyt. Ovat olleet iät ja ajat arkipäivää Manner-Euroopassa ja systeemi toimii.
Tande kirjoitti:On kyllä toisaalta käsittämätöntä, mikä lippuautomaattien tulossa on oikein kestänyt. Ovat olleet iät ja ajat arkipäivää Manner-Euroopassa ja systeemi toimii.Helsinkiä ei ole yksinkertaisesti kiinnostanut ratikkaliikenteen kehittäminen. Tästä hyvänä osoituksena se, että KSV:llä ei ollut 2000-luvun alussa ollenkaan liikenneinsinööriä, joka tajuaisi raitioteistä jotain. Siksi Jätkäsaareenkin piirrettiin mutkitteleva rata ja liian kapeat kaistat. Puuhastelun maailmanennätys.
sekovene kirjoitti:Niinpä. Olenkin sanonut, että varmaan olisi parempi, mikäli raitioteiden suunnittelu ja toteutus annettaisiin kokonaan saksalaisten tai ranskalaisten hoidettavaksi..Tande kirjoitti:On kyllä toisaalta käsittämätöntä, mikä lippuautomaattien tulossa on oikein kestänyt. Ovat olleet iät ja ajat arkipäivää Manner-Euroopassa ja systeemi toimii.Helsinkiä ei ole yksinkertaisesti kiinnostanut ratikkaliikenteen kehittäminen. Tästä hyvänä osoituksena se, että KSV:llä ei ollut 2000-luvun alussa ollenkaan liikenneinsinööriä, joka tajuaisi raitioteistä jotain. Siksi Jätkäsaareenkin piirrettiin mutkitteleva rata ja liian kapeat kaistat. Puuhastelun maailmanennätys.
Pikaratikalla Laajasaloon – Kruunuvuorenrantaan johtavien jättisiltojen alkupisteeksi ehdotetaan Merihakaa
Rakennustyöt on tarkoitus aloittaa vuonna 2018
Kaupunki 4.2.2016 10:12
Lari Malmberg
Helsingin Sanomat
Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto ja rakennusvirasto ehdottavat, että Kruunusillat yhdistettäisiin Merihakaan.
Kymmenen vuoden päästä Helsingin Hakaniemestä pääsee huristamaan Korkeasaareen ja Laajasaloon massiivista siltaa pitkin kulkevalla pikaraitiovaunulla – ainakin, jos Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston ja rakennusviraston suunnitelmat läpäisevät kaupunkipoliitikkojen valvovan katseen.
Virastot ovat päätyneet ehdottamaan, että Kruunuvuorenrannan ja muun Laajasalon kantakaupunkiin yhdistävien Kruunusiltojen viimeinen osuus rakennettaisiin Sompasaaresta Merihakaan.
”Tämä vaihtoehto näyttää liikenneteknisesti parhaalta, joten tulemme esittelemään sen yleissuunnitelmassa”, Helsingin rakennusviraston projektinjohtaja Ville Alajoki kertoo.
Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi viime vuoden lopulla Kruunuvuorenrannasta Sompasaaren kulkevan siltaosuuden asemakaavan, mutta kaupungin keskustan puoleisen siltaosuuden päätepiste ei ole vielä saanut sinettiä. Hankkeen yleissuunnitelma valmistuu helmikuun puolivälissä.
...
Siltoja pitkin kulkevaa pikaraitiovaunua käyttäen matkustajat pääsisivät keskustasta Laajasalon perällä sijaitsevaan Yliskylään noin 25 minuutissa. Silloille tehdään myös kävely- ja pyöräily-yhteys, mutta ei autokaistoja.
”Lopullinen päätös sillan rakentamisesta tulee kuitenkin vasta hankepäätöksen myötä”, Ville Alajoki sanoo.
Hankepäätös tehdään Helsingin kaupunginvaltuustossa näillä näkymin ensi syksynä. Jos suunnittelijoiden aikataulu pitää, Kruunusiltojen rakentaminen alkaisi vuonna 2018.
veka kirjoitti:Mielenkiintoinen uutinen Hesarissa. Kuinkahan tässä oikein meinaa käydä? Ilmeisesti rakennusvirastossa oltiin tämän hankkeen kanssa jo pitkällä, kun sitten pöytään pamahtivat Tiilikaisen miljoonat Raide-Jokerille. Kumpi tehdään ensin, vai riittääkö investointikatossa pelivaraa molempiin samaan aikaan?No tuota Yliskylä ei ole tällä hetkellä Laajasalon perukoilla vaan aika lähellä Herttoniemen metroasemaa. Kruunuvuorenranta on perukoilla. Ja jos tuonne perukoille (Kruunuvuorenrantaan) tulee joku 11000 uutta asukasta, niin melkoinen bussiralli Hertsikkaan siitä seuraa. Itse hylkäsin tarjouksen Kruunuvuorenrannan kämpästä äskettäin, kun katselin miten hankalassa paikassa se on ja silta valmistuu jos valmistuu aikaisintaan 2025.
Omasta mielestäni Kruunusillat on joukkoliikenneinvestointina ihan näpertelyä verrattuna Raide-Jokeriin. Kirjoituksen lopussa on mielenkiintoinen arvio: Matka-aika ratikalla Laajasalon Yliskylästä Hesan keskustaan (mihin siellä?) olisi 25 minuuttia. Tällä hetkellä saman matkan (Rautatientorille) selvittää bussilla ja metrolla 22-24 minuutissa. Siihen sisältyy siirtyminen kävellen bussista metroon.
www.hs.fi/kaupunki/a1454554612853http://Pikaratikalla Laajasaloon – Kruunuvuorenrantaan johtavien jättisiltojen alkupisteeksi ehdotetaan Merihakaa
Rakennustyöt on tarkoitus aloittaa vuonna 2018
Kaupunki 4.2.2016 10:12
Siltoja pitkin kulkevaa pikaraitiovaunua käyttäen matkustajat pääsisivät keskustasta Laajasalon perällä sijaitsevaan Yliskylään noin 25 minuutissa. Silloille tehdään myös kävely- ja pyöräily-yhteys, mutta ei autokaistoja.
Krio kirjoitti:Itse laittaisin rahat Kruununsiltoihin, koska käsittääkseni niissä saarissa on jo voimassa olevat kaavat ja helpompi täten aloittaa rakentaminen kuin tiivistämisen yrittäminen 550:n reitillä.550:n reitillä on jo valmisteluputkessa sen verran paljon kaavoja (mm. 3000 tjsp. asukasta Viilarintien varteen), että en luonnehtisi yrittämiseksi. Toisaalta Laajasalon radan keskustan pää näyttää sekin olevan vääntämisen takana.
veka kirjoitti:Mielenkiintoinen uutinen Hesarissa. Kuinkahan tässä oikein meinaa käydä? Ilmeisesti rakennusvirastossa oltiin tämän hankkeen kanssa jo pitkällä, kun sitten pöytään pamahtivat Tiilikaisen miljoonat Raide-Jokerille. Kumpi tehdään ensin, vai riittääkö investointikatossa pelivaraa molempiin samaan aikaan?Kruunuvuorenrannasta vastaavat luvut ovatkin sitten luokkaa 15-20 minuuttia vs. 30-35 minuuttia ratikkayhteyden eduksi. Lisäksi matkustajat yleensä arvostavat vaihdotonta yhteyttä joten käytännössä palvelutasoltaan ratikkayhteys on myös Yliskylästä parempi. Kannattaa myös muistaa että laituripituussekoilun takia Metron kapasiteetti on loppumassa, jolloin tämä yhteys tuo helpotusta.
Omasta mielestäni Kruunusillat on joukkoliikenneinvestointina ihan näpertelyä verrattuna Raide-Jokeriin. Kirjoituksen lopussa on mielenkiintoinen arvio: Matka-aika ratikalla Laajasalon Yliskylästä Hesan keskustaan (mihin siellä?) olisi 25 minuuttia. Tällä hetkellä saman matkan (Rautatientorille) selvittää bussilla ja metrolla 22-24 minuutissa. Siihen sisältyy siirtyminen kävellen bussista metroon.
Clepe kirjoitti:Kruunuvuorenrannasta vastaavat luvut ovatkin sitten luokkaa 15-20 minuuttia vs. 30-35 minuuttia ratikkayhteyden eduksi. Lisäksi matkustajat yleensä arvostavat vaihdotonta yhteyttä joten käytännössä palvelutasoltaan ratikkayhteys on myös Yliskylästä parempi. Kannattaa myös muistaa että laituripituussekoilun takia Metron kapasiteetti on loppumassa, jolloin tämä yhteys tuo helpotusta.15 minuuttia ei taida onnistua edes ihan rannasta, Kruunuvuorenrannan alueen keskimääräiset lukemat lienevät 20 minuutin paikkeilla. Sekin on hyvä aika. Yhtä kaukaa Herttoniemestä bussi+metro ottaa aikaa 29-31 minuuttia.
veka kirjoitti:Sinulla on ilmeisesti jotain melko tarkkaakin tietoa kun matka-aikojen haarukoiminen sujuu noin pienillä marginaaleilla?Clepe kirjoitti:Kruunuvuorenrannasta vastaavat luvut ovatkin sitten luokkaa 15-20 minuuttia vs. 30-35 minuuttia ratikkayhteyden eduksi. Lisäksi matkustajat yleensä arvostavat vaihdotonta yhteyttä joten käytännössä palvelutasoltaan ratikkayhteys on myös Yliskylästä parempi. Kannattaa myös muistaa että laituripituussekoilun takia Metron kapasiteetti on loppumassa, jolloin tämä yhteys tuo helpotusta.15 minuuttia ei taida onnistua edes ihan rannasta, Kruunuvuorenrannan alueen keskimääräiset lukemat lienevät 20 minuutin paikkeilla. Sekin on hyvä aika. Yhtä kaukaa Herttoniemestä bussi+metro ottaa aikaa 29-31 minuuttia.
veka kirjoitti:Kruunuvuorenrannan asukasmäärä ei kuitenkaan tule olemaan merkittävä. Suurin osa valtavasta Laajasalosta jää yhä liityntäbussien varaan, ellei satu asumaan ratikkareitin varrella. Busseista voi tietty vaihtaa myös ratikkaan, jos haluaa ihailla maisemia.
veka kirjoitti:Kyllä tämä yhä tuntuu joukkoliikenneinvestointina ihan hassulta, kun katsoo hintalappua. Yksi ratikkalinja paikkaan, jossa joukkoliikenne jo toimii. Metron ruuhkautumisen käyttäminen perusteena kielii lähinnä siitä, että eväät ovat vähissä. Että mukamas metroa ruvettaisiin paikkaamaan rakentamalla sen rinnalle ratikkaväyliä. Hankkeessa on muutenkin liikaa paperinmakuisia perusteluita tyyliin "Laajasalossa jo olevien asuntojen arvo nousee merkittävästi".Hinta on kieltämättä kova. Mutta faktat on faktoja. Länsimetron laiturifarssi ja siitä seuraava kapasiteetin loppuminen on valitettava tosiasia.
veka kirjoitti:Mitenköhän minulle tuli tuosta nimestä mieleen eräs aivan toinen silta, joka yhdistää kaksi valtiota toisiinsa? Kilpailevaa brändiä voi olla aika vaikeaa luoda kotoisalle Kruunusillallemme. Toki itsekin näen projektissa vielä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia, mutta liioitellakaan ei kannata.
Kruunusillat, Kruunuvuorensilta, Helsingin uusi silta… Ei, vaan
Silta - The Bridge
Enempää ei tarvita, sillä muita merkittäviä siltoja ei enää ole.
veka kirjoitti:Miksei reilusti vain todeta, että me nyt vaan halutaan tuo upea silta. Se parantaa Helsingin ilmettä ja on joka suhteessa sellainen maamerkki, josta helsinkiläiset voivat olla ylpeitä. Niitä ei ole yhtään liikaa. Samalla parannetaan myös Laajasalon länsilaidan yhteyksiä keskustaan.Ei mikään estä toteamasta noin. Tuollaisella hömpällä gukkenhaimiakin myydään. Se, että silta on hieno ja tuo lisää kävijöitä Korkeasaareen on kiva plussa, mutta kokonaisuuden kannalta vähäpätöinen asia. Tärkein syy rakentaa raitiotie Laajasaloon on se, että ilman raitiotietä Kruunuvuorenranta on täysi pussinperä Jakomäen etäisyydellä kaikkialta. Raitiotien kanssa se vertautuu esim. Munkkiniemeen ja tämä tulee näkymään myös kaupungin saamissa tontinluovutustuloissa.