Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä Tande
#80459
On kyllä toisaalta käsittämätöntä, mikä lippuautomaattien tulossa on oikein kestänyt. Ovat olleet iät ja ajat arkipäivää Manner-Euroopassa ja systeemi toimii.
tekijänä sekovene
#80460
Tande kirjoitti:On kyllä toisaalta käsittämätöntä, mikä lippuautomaattien tulossa on oikein kestänyt. Ovat olleet iät ja ajat arkipäivää Manner-Euroopassa ja systeemi toimii.


Helsinkiä ei ole yksinkertaisesti kiinnostanut ratikkaliikenteen kehittäminen. Tästä hyvänä osoituksena se, että KSV:llä ei ollut 2000-luvun alussa ollenkaan liikenneinsinööriä, joka tajuaisi raitioteistä jotain. Siksi Jätkäsaareenkin piirrettiin mutkitteleva rata ja liian kapeat kaistat. Puuhastelun maailmanennätys.
Avatar
tekijänä Tande
#80462
sekovene kirjoitti:
Tande kirjoitti:On kyllä toisaalta käsittämätöntä, mikä lippuautomaattien tulossa on oikein kestänyt. Ovat olleet iät ja ajat arkipäivää Manner-Euroopassa ja systeemi toimii.


Helsinkiä ei ole yksinkertaisesti kiinnostanut ratikkaliikenteen kehittäminen. Tästä hyvänä osoituksena se, että KSV:llä ei ollut 2000-luvun alussa ollenkaan liikenneinsinööriä, joka tajuaisi raitioteistä jotain. Siksi Jätkäsaareenkin piirrettiin mutkitteleva rata ja liian kapeat kaistat. Puuhastelun maailmanennätys.


Niinpä. Olenkin sanonut, että varmaan olisi parempi, mikäli raitioteiden suunnittelu ja toteutus annettaisiin kokonaan saksalaisten tai ranskalaisten hoidettavaksi..
Ihmisten negatiivisiin mielikuviin raitiovaunuista menneisyyden kolisevina kulkupeleinä vaikuttaakin se, kuinka menettelevällä tasolla Helsingin raitiotieinfra on. Kalustolla pääsisi huomattavasti nopeampiin vauhteihin, mutta infra ei mahdollista tätä. "Pölkkyrataa" ei myöskään ole yhtään. (Saksassa riittää).
Nyt asiaan ollaan taidettu vähitellen olla havahtumassa, onneksi.
Avatar
tekijänä veka
#80676
Mielenkiintoinen uutinen Hesarissa. Kuinkahan tässä oikein meinaa käydä? Ilmeisesti rakennusvirastossa oltiin tämän hankkeen kanssa jo pitkällä, kun sitten pöytään pamahtivat Tiilikaisen miljoonat Raide-Jokerille. Kumpi tehdään ensin, vai riittääkö investointikatossa pelivaraa molempiin samaan aikaan?

Omasta mielestäni Kruunusillat on joukkoliikenneinvestointina ihan näpertelyä verrattuna Raide-Jokeriin. Kirjoituksen lopussa on mielenkiintoinen arvio: Matka-aika ratikalla Laajasalon Yliskylästä Hesan keskustaan (mihin siellä?) olisi 25 minuuttia. Tällä hetkellä saman matkan (Rautatientorille) selvittää bussilla ja metrolla 22-24 minuutissa. Siihen sisältyy siirtyminen kävellen bussista metroon.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1454554612853
Pikaratikalla Laajasaloon – Kruunuvuorenrantaan johtavien jättisiltojen alkupisteeksi ehdotetaan Merihakaa
Rakennustyöt on tarkoitus aloittaa vuonna 2018
Kaupunki 4.2.2016 10:12

Lari Malmberg

Helsingin Sanomat

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto ja rakennusvirasto ehdottavat, että Kruunusillat yhdistettäisiin Merihakaan.

Kymmenen vuoden päästä Helsingin Hakaniemestä pääsee huristamaan Korkeasaareen ja Laajasaloon massiivista siltaa pitkin kulkevalla pikaraitiovaunulla – ainakin, jos Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston ja rakennusviraston suunnitelmat läpäisevät kaupunkipoliitikkojen valvovan katseen.

Virastot ovat päätyneet ehdottamaan, että Kruunuvuorenrannan ja muun Laajasalon kantakaupunkiin yhdistävien Kruunusiltojen viimeinen osuus rakennettaisiin Sompasaaresta Merihakaan.

”Tämä vaihtoehto näyttää liikenneteknisesti parhaalta, joten tulemme esittelemään sen yleissuunnitelmassa”, Helsingin rakennusviraston projektinjohtaja Ville Alajoki kertoo.

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi viime vuoden lopulla Kruunuvuorenrannasta Sompasaaren kulkevan siltaosuuden asemakaavan, mutta kaupungin keskustan puoleisen siltaosuuden päätepiste ei ole vielä saanut sinettiä. Hankkeen yleissuunnitelma valmistuu helmikuun puolivälissä.

...

Siltoja pitkin kulkevaa pikaraitiovaunua käyttäen matkustajat pääsisivät keskustasta Laajasalon perällä sijaitsevaan Yliskylään noin 25 minuutissa. Silloille tehdään myös kävely- ja pyöräily-yhteys, mutta ei autokaistoja.

”Lopullinen päätös sillan rakentamisesta tulee kuitenkin vasta hankepäätöksen myötä”, Ville Alajoki sanoo.

Hankepäätös tehdään Helsingin kaupunginvaltuustossa näillä näkymin ensi syksynä. Jos suunnittelijoiden aikataulu pitää, Kruunusiltojen rakentaminen alkaisi vuonna 2018.
tekijänä Jankku
#80678
veka kirjoitti:Mielenkiintoinen uutinen Hesarissa. Kuinkahan tässä oikein meinaa käydä? Ilmeisesti rakennusvirastossa oltiin tämän hankkeen kanssa jo pitkällä, kun sitten pöytään pamahtivat Tiilikaisen miljoonat Raide-Jokerille. Kumpi tehdään ensin, vai riittääkö investointikatossa pelivaraa molempiin samaan aikaan?

Omasta mielestäni Kruunusillat on joukkoliikenneinvestointina ihan näpertelyä verrattuna Raide-Jokeriin. Kirjoituksen lopussa on mielenkiintoinen arvio: Matka-aika ratikalla Laajasalon Yliskylästä Hesan keskustaan (mihin siellä?) olisi 25 minuuttia. Tällä hetkellä saman matkan (Rautatientorille) selvittää bussilla ja metrolla 22-24 minuutissa. Siihen sisältyy siirtyminen kävellen bussista metroon.

www.hs.fi/kaupunki/a1454554612853http://
Pikaratikalla Laajasaloon – Kruunuvuorenrantaan johtavien jättisiltojen alkupisteeksi ehdotetaan Merihakaa
Rakennustyöt on tarkoitus aloittaa vuonna 2018
Kaupunki 4.2.2016 10:12

Siltoja pitkin kulkevaa pikaraitiovaunua käyttäen matkustajat pääsisivät keskustasta Laajasalon perällä sijaitsevaan Yliskylään noin 25 minuutissa. Silloille tehdään myös kävely- ja pyöräily-yhteys, mutta ei autokaistoja.



No tuota Yliskylä ei ole tällä hetkellä Laajasalon perukoilla vaan aika lähellä Herttoniemen metroasemaa. Kruunuvuorenranta on perukoilla. Ja jos tuonne perukoille (Kruunuvuorenrantaan) tulee joku 11000 uutta asukasta, niin melkoinen bussiralli Hertsikkaan siitä seuraa. Itse hylkäsin tarjouksen Kruunuvuorenrannan kämpästä äskettäin, kun katselin miten hankalassa paikassa se on ja silta valmistuu jos valmistuu aikaisintaan 2025.
Avatar
tekijänä Krio
#80679
Itse laittaisin rahat Kruununsiltoihin, koska käsittääkseni niissä saarissa on jo voimassa olevat kaavat ja helpompi täten aloittaa rakentaminen kuin tiivistämisen yrittäminen 550:n reitillä.
tekijänä hmikko
#80681
Krio kirjoitti:Itse laittaisin rahat Kruununsiltoihin, koska käsittääkseni niissä saarissa on jo voimassa olevat kaavat ja helpompi täten aloittaa rakentaminen kuin tiivistämisen yrittäminen 550:n reitillä.


550:n reitillä on jo valmisteluputkessa sen verran paljon kaavoja (mm. 3000 tjsp. asukasta Viilarintien varteen), että en luonnehtisi yrittämiseksi. Toisaalta Laajasalon radan keskustan pää näyttää sekin olevan vääntämisen takana.

Tässä taitaa rahan lisäksi tulla rajoittavaksi tekijäksi suunnitteluresurssit. Laajasalon rata ja Jokeri yhdessä vissiin kaksinkertaistavat raitioverkon pituuden. Tämmöistä ei ole tehty Helsingissä tätä vauhtia varmaan koskaan.

Tulee mieleen, että linjastouudistus saattaa sekin joutua takaisin suunnittelupöydällä ennen kuin ehtii toteutuakaan, jos Laajasalon linjoista tehdään enempi heilurin tyyppisiä eikä laiteta päättäriä Kaivokadulle, ja jos nykyisiä linjoja jatketaan Jokerille asti.
Avatar
tekijänä RV
#80685
Edelleen mielestäni on a) järjetöntä tuhlata miljoonia pelkkien ratikoiden ja pyöräilijöiden hyväksi samalla kun asukasmäärä kaksinkertaistuu eikä autoliikenteen helpotuksille Herttoniemen suunnilla ole tietenkään aikatauluja b) Koko raitioverkko olisi tullut purkaa vuoteen 1970 mennessä.
Avatar
tekijänä Clepe
#80687
veka kirjoitti:Mielenkiintoinen uutinen Hesarissa. Kuinkahan tässä oikein meinaa käydä? Ilmeisesti rakennusvirastossa oltiin tämän hankkeen kanssa jo pitkällä, kun sitten pöytään pamahtivat Tiilikaisen miljoonat Raide-Jokerille. Kumpi tehdään ensin, vai riittääkö investointikatossa pelivaraa molempiin samaan aikaan?

Omasta mielestäni Kruunusillat on joukkoliikenneinvestointina ihan näpertelyä verrattuna Raide-Jokeriin. Kirjoituksen lopussa on mielenkiintoinen arvio: Matka-aika ratikalla Laajasalon Yliskylästä Hesan keskustaan (mihin siellä?) olisi 25 minuuttia. Tällä hetkellä saman matkan (Rautatientorille) selvittää bussilla ja metrolla 22-24 minuutissa. Siihen sisältyy siirtyminen kävellen bussista metroon.

Kruunuvuorenrannasta vastaavat luvut ovatkin sitten luokkaa 15-20 minuuttia vs. 30-35 minuuttia ratikkayhteyden eduksi. Lisäksi matkustajat yleensä arvostavat vaihdotonta yhteyttä joten käytännössä palvelutasoltaan ratikkayhteys on myös Yliskylästä parempi. Kannattaa myös muistaa että laituripituussekoilun takia Metron kapasiteetti on loppumassa, jolloin tämä yhteys tuo helpotusta.
tekijänä Sam33
#80690
Uskon, että molemmille investoinneille löytyy rahat. Kruunusilloille rahat on jo varattu talousarviosta. Talousarviossa on varattu rahaa myös Sörnäisten liikennetunnelliin 160 miljoonaa euroa vuodesta 2018 eteenpäin, jonka toteutuminen on ilmeisesti epävarma. Raide-Jokerille puolestaan vuodesta 2023 eteenpäin eli jo näiden kahden hankkeen vaihtaminen keskenään toisi rahat Raide-Jokerille ilman muutoksia budjettiin. Itse en ole ainkaan Sörnäisten liikennetunnelin tämän hetkisestä tilasta tietoinen ja ainakin joidenkin johtavien poliitikkojen mielestä se on täysin turha ilman keskustatunnelia.
Avatar
tekijänä veka
#80715
Clepe kirjoitti:Kruunuvuorenrannasta vastaavat luvut ovatkin sitten luokkaa 15-20 minuuttia vs. 30-35 minuuttia ratikkayhteyden eduksi. Lisäksi matkustajat yleensä arvostavat vaihdotonta yhteyttä joten käytännössä palvelutasoltaan ratikkayhteys on myös Yliskylästä parempi. Kannattaa myös muistaa että laituripituussekoilun takia Metron kapasiteetti on loppumassa, jolloin tämä yhteys tuo helpotusta.

15 minuuttia ei taida onnistua edes ihan rannasta, Kruunuvuorenrannan alueen keskimääräiset lukemat lienevät 20 minuutin paikkeilla. Sekin on hyvä aika. Yhtä kaukaa Herttoniemestä bussi+metro ottaa aikaa 29-31 minuuttia.

Kruunuvuorenrannan asukasmäärä ei kuitenkaan tule olemaan merkittävä. Suurin osa valtavasta Laajasalosta jää yhä liityntäbussien varaan, ellei satu asumaan ratikkareitin varrella. Busseista voi tietty vaihtaa myös ratikkaan, jos haluaa ihailla maisemia.

Kyllä tämä yhä tuntuu joukkoliikenneinvestointina ihan hassulta, kun katsoo hintalappua. Yksi ratikkalinja paikkaan, jossa joukkoliikenne jo toimii. Metron ruuhkautumisen käyttäminen perusteena kielii lähinnä siitä, että eväät ovat vähissä. Että mukamas metroa ruvettaisiin paikkaamaan rakentamalla sen rinnalle ratikkaväyliä. Hankkeessa on muutenkin liikaa paperinmakuisia perusteluita tyyliin "Laajasalossa jo olevien asuntojen arvo nousee merkittävästi".

Yli 90% helsinkiläisistä osallistuu projektiin vain maksumiehinä. Kustannus on keskimäärin 400 euroa per nenä, vauvasta vaariin. Vastineeksi saadaan hieno silta ja entistä parempi yhteys Korkeasaareen ja Mustikkamaalle.

Miksei reilusti vain todeta, että me nyt vaan halutaan tuo upea silta. Se parantaa Helsingin ilmettä ja on joka suhteessa sellainen maamerkki, josta helsinkiläiset voivat olla ylpeitä. Niitä ei ole yhtään liikaa. Samalla parannetaan myös Laajasalon länsilaidan yhteyksiä keskustaan.
Avatar
tekijänä Clepe
#80717
veka kirjoitti:
Clepe kirjoitti:Kruunuvuorenrannasta vastaavat luvut ovatkin sitten luokkaa 15-20 minuuttia vs. 30-35 minuuttia ratikkayhteyden eduksi. Lisäksi matkustajat yleensä arvostavat vaihdotonta yhteyttä joten käytännössä palvelutasoltaan ratikkayhteys on myös Yliskylästä parempi. Kannattaa myös muistaa että laituripituussekoilun takia Metron kapasiteetti on loppumassa, jolloin tämä yhteys tuo helpotusta.

15 minuuttia ei taida onnistua edes ihan rannasta, Kruunuvuorenrannan alueen keskimääräiset lukemat lienevät 20 minuutin paikkeilla. Sekin on hyvä aika. Yhtä kaukaa Herttoniemestä bussi+metro ottaa aikaa 29-31 minuuttia.
Sinulla on ilmeisesti jotain melko tarkkaakin tietoa kun matka-aikojen haarukoiminen sujuu noin pienillä marginaaleilla?

veka kirjoitti:Kruunuvuorenrannan asukasmäärä ei kuitenkaan tule olemaan merkittävä. Suurin osa valtavasta Laajasalosta jää yhä liityntäbussien varaan, ellei satu asumaan ratikkareitin varrella. Busseista voi tietty vaihtaa myös ratikkaan, jos haluaa ihailla maisemia.

Laajasalossa on nyt noin 16000 asukasta, Kruunuvuorenrantaan tulee 12500 asukasta. Ratikan palvelualueen varrella taitaa asua nykyisistäkin asukkaista suurin osa. Laajasalon koolla ei ole tässä merkitystä, ellei saaren eteläosia (tai Santahaminaa) myös täydennsrakenneta. Toisaalta silloin siltayhteys on jo rakennettu ja ratikkaverkon laajentaminen halpaa.

veka kirjoitti:Kyllä tämä yhä tuntuu joukkoliikenneinvestointina ihan hassulta, kun katsoo hintalappua. Yksi ratikkalinja paikkaan, jossa joukkoliikenne jo toimii. Metron ruuhkautumisen käyttäminen perusteena kielii lähinnä siitä, että eväät ovat vähissä. Että mukamas metroa ruvettaisiin paikkaamaan rakentamalla sen rinnalle ratikkaväyliä. Hankkeessa on muutenkin liikaa paperinmakuisia perusteluita tyyliin "Laajasalossa jo olevien asuntojen arvo nousee merkittävästi".
Hinta on kieltämättä kova. Mutta faktat on faktoja. Länsimetron laiturifarssi ja siitä seuraava kapasiteetin loppuminen on valitettava tosiasia.
Avatar
tekijänä veka
#80718
Kuva
Nyt saa joukkoliikennesillan märehtiminen riittää. Ajatellaan välillä positiivisesti. Siltahan tulee olemaan Helsingin uusi magneetti, turistipyydys vailla vertaa. On aika laittaa ideamyllyt pyörimään ja kynät laulamaan.

Kruunusillat, Kruunuvuorensilta, Helsingin uusi silta… Ei, vaan

Silta - The Bridge

Enempää ei tarvita, sillä muita merkittäviä siltoja ei enää ole.

Alla lepää tarunhohteinen Kruunuvuorenselkä, meriä nähneiden ahavoituneiden kalastajien ja pirtukeisarien paratiisi. Etelässä siintää Helsingin majesteetillinen empire-keskusta. Sillan pohjoispuolella Kalasataman kaupunginosan uljaat valkoiset tornit syleilevät pilviä ja kurkistelevat tulevaisuuteen.

Kauempana pohjoisessa aukeaa Vanhankaupunginlahti, Helsingin synnyinkoti. Sen laineet pyyhkivät maailmanluokan vesilintuparatiisia, lintubongareiden toivematkakohdetta. Sillaltakin voit seurata muuttolintujen matkaamista miellyttävän hiljaisessa, autottomassa ympäristössä. Vain ohi kiitävän raitiovaunun iloinen tervehdyskilistys muistuttaa, että olet suurkaupungissa.

Sillan alla tuhannet lohet, taimenet ja siiat matkaavat kohti legendaarista Vantaajokea, joka tunnetaan yhtenä Suomen hienoista lohijoista. Sen rannoilta kuka tahansa pääsee itsekin kokeilemaan kalaonneaan. Helsingistä löydät lintu- ja kalastusparatiisin keskellä nykyaikaisen metropolin sykettä.

Sillalta voit onkia, pilkkiä ja jigata muitakin pohjoisten vesien eväniekkoja, kuten kuhia, ahvenia ja lukuisia särkikalalajeja. Sillalta laskeutuu portaat vieressä kelluvalle kalastuslaiturille. Yksi raitiolinjan pysäkki - nimeltään sattuvasti Onkilaituri - on sillalla ja päästää matkaajat harrastuksensa pariin. Tai vain istuskelemaan sillan penkeillä ja nauttimaan verrattomista maisemista.

Sillalla et kuule autojen pörinää etkä joudu haistelemaan niiden pakokaasuja. Itse asiassa et edes näe autoja lainkaan. Sillalla kulkevat ainoastaan jalankulkijat, pyöräilijät ja lähes äänettömät raitovaunut. Silta - The Bridge tunnetaan vihermatkailijoiden toivekohteena, johon tullaan halukkaasti tutustumaan kaikkialta maailmasta. Helsingin uusin ylpeys tarjoaa täysin ainutlaatuisen matkailuelämyksen nykyaikaiselle ihmiselle.
tekijänä Pyöröovi
#80722
veka kirjoitti:
Kruunusillat, Kruunuvuorensilta, Helsingin uusi silta… Ei, vaan

Silta - The Bridge

Enempää ei tarvita, sillä muita merkittäviä siltoja ei enää ole.

Mitenköhän minulle tuli tuosta nimestä mieleen eräs aivan toinen silta, joka yhdistää kaksi valtiota toisiinsa? Kilpailevaa brändiä voi olla aika vaikeaa luoda kotoisalle Kruunusillallemme. Toki itsekin näen projektissa vielä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia, mutta liioitellakaan ei kannata.
tekijänä sekovene
#80739
veka kirjoitti:Miksei reilusti vain todeta, että me nyt vaan halutaan tuo upea silta. Se parantaa Helsingin ilmettä ja on joka suhteessa sellainen maamerkki, josta helsinkiläiset voivat olla ylpeitä. Niitä ei ole yhtään liikaa. Samalla parannetaan myös Laajasalon länsilaidan yhteyksiä keskustaan.


Ei mikään estä toteamasta noin. Tuollaisella hömpällä gukkenhaimiakin myydään. Se, että silta on hieno ja tuo lisää kävijöitä Korkeasaareen on kiva plussa, mutta kokonaisuuden kannalta vähäpätöinen asia. Tärkein syy rakentaa raitiotie Laajasaloon on se, että ilman raitiotietä Kruunuvuorenranta on täysi pussinperä Jakomäen etäisyydellä kaikkialta. Raitiotien kanssa se vertautuu esim. Munkkiniemeen ja tämä tulee näkymään myös kaupungin saamissa tontinluovutustuloissa.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13