Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Tekijänä Rex
#70650
Ruhje on täysin mahdollista alittaa -40m tasossa. Mutta nyt kun Espooseen rakennetaan täysin tunnelilinja niin on itämetrolaisilla kyllä hauskaa katsella maisemia... Niinpä en kannata tunnelimetroa Kruunuvuorenselän alittamiseen, vaan siltaa. Kruunuvuoressa ja Lajiksessa pikaratikka menköön maan päällä, mutta keskustassa Laajasalon raiteet yhdistetään ns. Töölön metroon - joka siis kuitenkin tehdään pikaraitioreitistönä.

Jos on pakko rakentaa raskasraiteen kanssa lähes koskemattomaan maahan, löytyy Espoon kaupunkiradan ja Histan jatkon alueelta paljon rakennusmaata. Muutenkin metro idässä että lännessä sekä junaradat muodostavat riittävästi raskasraidealueita rakennettavaksi. Myös muun muassa Tapanilasta paikallisliikenteen rata Porvooseen - muuten ne menee sinne metrolla ;)
Avatar
Tekijänä Bernheart
#70667
Sillat kaupunkisuunnittelulautakunnassa 4.11.2014:
http://www.hel.fi/static/public/hela/Ka ... uoren.html

Tästä pääset liitteisiin, kohta 4 asemakaavaosaston asioissa:
http://www.hel.fi/www/ksv/fi/paatoksent ... Kslk_28_El

Siltojen liikennesuunnitelma myös alempana listassa liikennesuunnittelupäällikön asioiss:

http://www.hel.fi/static/public/hela/Ka ... uunnitelma_(a-asi.html

Piirustus:
http://www.hel.fi/static/public/hela/Ka ... /Liite.pdf

:)
Tekijänä hmikko
#75132
HS: Energiavallankumous horjuttaa Helsingin jättivoimala­hanketta – miljardin euron päätöstä saatetaan lykätä jälleen

[...]

Helenin hallituksen on tarkoitus suositella kaupunginhallitukselle investointimallia, jolla Helsinki pääsee ympäristötavoitteisiinsa.

Edellisen kerran Helsinki valmisteli energiapäätöksiä vuoden 2011 lopussa. Vuoden 2012 alussa kaupungin poliitikot kuitenkin päättivät, että suurenpäätöksen kanssa on järkevämpää ottaa aikalisä vuoden 2015 loppuun saakka.

Nyt mahdollista on, että energiapäätöstä ei saada vielä tämänkään vuoden lopussa.

"Pidän ihan mahdollisena sitä, että investoinnille halutaan antaa jatkoaikalisä", sanoo Helenin hallituksen puheenjohtaja Pekka Majuri (kok).

"Maailmassa tapahtunut energiavallankumous on tosiasia. Maailman energiamarkkinoilla tapahtuu paljon ja epävarmuustekijät ovat muuttuneet huomattavasti siitä, kun Helsinki käynnisti hiilineutraalin ohjelman."

Samoilla linjoilla on yhtiön hallituksen varapuheenjohtaja Osmo Soininvaara (vihr).

"Oma mielipiteeni on, että tilanne on niin eloisa, että päätöstä kannattaisi lykätä. On aika vaikea tehdä tämänhetkisillä tiedoilla investointia, jonka kulutusaika on 50 vuotta", Soininvaara sanoo.

[...]

HS:n haastattelemien Helsingin kaupunkisuunnittelusta vastaavien henkilöiden mielestä Helsinki tarvitsee vielä tänä vuonna päätöksen ainakin siitä, mitä Hanasaaren voimala-alueen kanssa tehdään.

He eivät halua puhua asiasta nimellään asian arkaluonteisuuden takia.

Päätöstä Hanasaaresta tarvitaan muun muassa Kruunuvuorenrantaan kulkevan parin sadan miljoonan ratikkasillan linjausten takia. Hanasaari on myös rakentamisen näkökulmasta tärkeä, sillä sinne on kaavailtu noin 5 000 asukkaan ja 8 000 työpaikan aluetta.

[...]
Tekijänä Pyöröovi
#77269
http://www.hs.fi/kaupunki/a1444357112460
Helsingin Sanomat kirjoitti:Hakaniemi vahvoilla Helsingin uusien jättisiltojen alkupisteeksi
Hakaniemi on kiilautumassa Helsingin keskustasta Kruunuvuorenrantaan kulkevan joukkoliikennesillan alkupisteeksi.

Kaupunginhallitus käsittelee maanantaina yli 200 miljoonaa euroa maksavan siltayhteyden asemakaavaa. Kaavassa mahdollistettaisiin siltayhteyden rakentaminen Kruunuvuorenrannasta Korkeasaaren kautta Kalasataman Sompasaareen.

"Tämän kaavan hyväksyminen on tärkeää nyt siksi, että valtuusto on kehottanut meitä aloittamaan sillan rakentamisen vuosien 2017–2019 välillä", sanoo liikenneinsinööri Niko Setälä kaupunkisuunnitteluvirastosta.
- -
Kaavan hyväksyminen näyttää poliittisesti todennäköiseltä. Kiinnostavin kysymys koittaa sen jälkeen: miten siltayhteys kulkee Sompasaaresta eteenpäin?

Vaihtoehtoja on kolme. Ensimmäisessä vaihtoehdossa siltayhteys rakennettaisiin Merihakaan. Toisessa ja kolmannessa vaihtoehdossa siltayhteys rakennettaisiin Kruununhakaan, Pohjoisrannan ja Tervasaarenkannaksen risteykseen. Toisessa vaihtoehdossa liikenne ohjattaisiin Liisankadulle ja kolmannessa Pohjoisrantaa pitkin Aleksanterinkadulle.

Kaupunkisuunnitteluvirasto selvittää paraikaa vaihtoehtojen hintaa ja vaikutusta liikenteelle.

Tällä haavaa näyttää siltä, että virasto on taipumassa Hakaniemen vaihtoehdon suuntaan.
- -
Siltojen kulkuvaihtoehdosta on tarkoitus päättää ensi kesään mennessä. Ennen sitä tarvitaan kuitenkin myös päätös siitä, miten Helsinki aikoo järjestää energiantuotantonsa tulevaisuudessa.

"Hanasaaren voimalaa koskeva päätös on ihan fataali tämän siltapäätöksen kannalta", muotoilee kaupunkisuunnitteluvirastoa johtava Mikko Aho.

Voimalan jatko on sillan kannalta oleellinen kysymys siksi, että silta tekisi voimalan tarvitsemat hiililaivakuljetukset käytännössä mahdottomiksi.

Helenin eli entisen Helsingin Energian hallitus suositteli kesällä, että Helsinki sulkisi Hanasaaren hiilivoimalan ja ryhtyisi tuottamaan energiansa nykyistä hajautetummin.

Hanasaaren hiilivoimalan jatkosta on määrä päättää vielä tänä syksynä.

Sdp:n Pajamäki ja kokoomuksen Männistö pitävät mahdollisena, ettei kaupunginvaltuutetuilla ole vielä tänä syksynä kaikkea tarvittavaa tietoa jättimäisen suurta päätöksentekoa varten.

"Toivon, että saamme päätöksiä ajoissa aikaan, mutta energiaratkaisu on suuri, 50 vuoden päähän ulottuva päätös. Mielestäni sillä ei ole dramaattista merkitystä, päätetäänkö asiasta tänä vuonna vai vasta muutaman kuukauden päästä", Männistö sanoo.

Kuva
Itse kannatan ehdottomasti Hakaniemeä ihan tylsän esteettisistä syistä. Olisi sääli, jos kaunis Pohjoisranta pilattaisiin sillalla, joka myös kuormittaisi alueen jo valmiiksi liiallista liikennettä. Toisaalta olen avoin vaihtoehdolle, jossa Pohjoisranta muokattaisiin houkuttelevaksi rantabulevardiksi, mutta uskoakseni sellaista ei ole suunnitteilla (eikä välttämättä edes ole mahdollista).

Silta Merihakaan voisi tuoda myös ihan kivaa piristystä hiljaisiin betonikortteleihin.
Avatar
Tekijänä hylje
#77270
Raitiotie Pohjoisrannan ylitse rauhoittaa liikennettä, sillä se luo vahvan poikittaisen liikennevirran jota siellä nyt ei ole.

Sama vaikutus on kyllä Hakaniemeenkin menevällä ratikalla, sillä nykyinen Hakaniemen silta korvataan ennen ratikan tuloa matalammalla silllalla joka jättää Sörnäisten Rantatien-Pohjoisrannan samaan tasoon sen kanssa risteävän ratikan kanssa. Luultavasti se uusi Hakaniemen silta sisältää ainakin varauksen raitiotielle, joten Pitkänsillan kanssa rinnakkainen raitioväylä voidaan toteuttaa kohtuullisesti sen kautta.
Tekijänä peelasuks
#77282
hylje kirjoitti: Luultavasti se uusi Hakaniemen silta sisältää ainakin varauksen raitiotielle, joten Pitkänsillan kanssa rinnakkainen raitioväylä voidaan toteuttaa kohtuullisesti sen kautta.
Toisaalta eipä siitä Hakaniemensillan kautta silti oikein muuhun suuntaan pääse kuin joko Unioninkadulle tai Pohjoisrantaa.

Sinänsä tuntuisi poikkeusreittien yms. kannalta ihan fiksulta, että idästä pääsisi raitioteitse muutakin kautta kuin Pitkääsiltaa. Paljonkohan siihen Hakaniemi-Kaivokatu välille ylipäänsä mahtuisi lisää ratikkaliikennettä? Jos se Kaivokatu muodostuu pullonkauluksi, niin samaan tungokseen kai tuo Liisankadun linjauskin lopulta veisi. Yleiskaavaan on ainakin visioitu niin paljon pikaratikoita, että jos niistä mikään olennainen osuus tulee keskustaan saakka, niin joutuu siinä jo jotain uusiakin reittejä miettimään.

Merihaassa asuvan näkökulmastahan tuo Merihaan linjaus parantaisi toki huimasti liikenneyhteyksiä.
Tekijänä sekovene
#77284
Mikko Särelä ehdottaa Laajasalon ratikan linjaamista Hakaniemestä Toista linjaa pitkin Hesarille. http://www.sarela.fi/laajasalon-ja-kala ... stayhteys/

Tuo olisi tosi hyvä koko verkoston kannalta, turha sinne keskustaan on kaikkia linjoja sumputtaa. Hesarin juna-asema olisi myös tosi hyvä: laskelmieni mukaan se tuottaisi 30,4 % Pisararadan hyödyistä huomattavasti pienemmillä kustannuksilla. Pareto-optimaalinen ratkaisu vähintäänkin.
Avatar
Tekijänä RV
#77361
Satojen miljoonien silta 30 000 asukkaan sumppuun taitaa valitettavasti vaatia autokaistat, ehkä tämä mahdollistaisi aikoinaan kaavaillut Espan tunnelit ja Kauppatorin kävelyalueen laajentamisen; muutoin tuollaisella hinalla ratikkasillan rakentaminen on groteskia.

Hakaniemensillan ja Sörnäisten historiallisen teollisen miljöön tuhoaminen pala palalta on väärin. Kannatan Katajanokkaa, samalla sinne lisää rakentamista. Muutotoin Tervasaaresta Liisankadulta.
Tekijänä Dietrich
#77365
Tossahan olis tunnelille ihan loistava paikka. Reilu 3km ei tunnu missään kun Treellakin rakennetaan 2,3km pitkää tunnelia. Tohon ei tarvitsisi liittymiä rakentaa kuin päihin, säästäen kustannuksissa.
Tekijänä sekovene
#77366
RV kirjoitti:Satojen miljoonien silta
Silta maksaa muistaakseni noin 80 M€. Laajasalon raitiotie kaikkinensa tekee noin 200 M€.
Dietrich kirjoitti:Tossahan olis tunnelille ihan loistava paikka. Reilu 3km ei tunnu missään kun Treellakin rakennetaan 2,3km pitkää tunnelia. Tohon ei tarvitsisi liittymiä rakentaa kuin päihin, säästäen kustannuksissa.
Kalliotunneli ei ole oikein mahdollinen, koska Kruunuvuorenselällä sijaitsee laaja kallioruhje. Pitäisi mennä todella syvälle. Betonielementtitunneli tähän tapaan voisi olla mahdollinen, mutta maksaisi aivan saatanasti.
Avatar
Tekijänä Bernheart
#78543
Kruunusillat -raitioyhteys välillä Nihti-Kruunuvuorenranta / hankeosuutta koskevien katu- ja siltasuunnitelmien tilaus

Päätösehdotus 24.11.2015

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päättää tilata Kruunusillat -raitiotieyhteyteen sisältyvän katu- ja siltasuunnittelun välillä Nihti - Kruunuvuorenranta 2/3 osuuden suorahankintana WSP Finland Oy:ltä 9.9.2015 päivätyn tarjouksen mukaisesti niin, että kokonaishinta suunnittelusta on enintään 1.157.080 euroa (ilman alv).
Avatar
Tekijänä veka
#80363
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... on/5696802

MTV Uutiset kertoo, että siltahankkeessa tapahtuu pakkasista huolimatta. Männistö ja Sauri tukkanuottasilla.

"Siltahankkeelle kaavaillaan yli miljoonan euron viestintäbudjettia – "Mikä nyt sitten on paljon?"

Helsingin kaupunginhallitus käsittelee ensi viikolla esitystä, jossa kaupunki ostaisi ulkopuoliselta taholta viestintäpalveluja sillan rakentamisen aikaiseen viestintään 1,2 miljoonalla eurolla."

Kyseessä on Kruununvuoren silta, joka yhdistää Kruununvuorenrannan uuden kaupunginosan Helsingin kantakaupunkiin.

Itse sillan rakentamisesta vastaa Helsingin kaupungin rakennusvirasto mutta kaupungin mukaan virastolla ei ole resursseja hoitaa sillan rakentamiseen liittyvää viestintää.

Kokoomuksen kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen Lasse Männistö on äimistynyt sillan viestintäbudjetista.

– Viestintäpalveluja esitetään 1,2 miljoonalla eurolla. Siis sillalle! Männistö ihmettelee facebook-statuksessaan.

– Minä en ihan oikeasti esityksen perusteella hahmota, miksi olisi veronmaksajien rahojen tehokasta ja perusteltua käyttöä hankkia 20 henkilötyövuotta viestintäpalveluita siltahanketta varten, Männistö kirjoittaa.

Männistö kertoo pyytävänsä asiaa pöydälle.

Rakennus- ja ympäristötoimesta vastaava apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri pitää puhetta yhdestä sillasta hankkeen vähättelynä.

– Kysymys ei ole yhdestä sillasta vaan uudesta merkittävästä yhteydestä kantakaupungista Itä-Helsinkiin. Kaupunkirakenteen kannalta tätä voisi verrata Vuosaaren sataman kaltaiseen hankkeeseen, Sauri sanoo selvästi tuohtuneena.
..."
Tekijänä sekovene
#80367
Onhan tuo nyt ihan tolloa puuhaa. Tästä hankkeesta on "viestitty" jo ihan tarpeeksi ja laadittu vielä ziljoona sivua selvityksiä päälle. YVA-selostuksesta löytyy kaikki mitä laki vaatii ja enemmänkin, joten "viestinnäksi" pitäisi riittää sähköpostiosoite kruunusillat@hel.fi, joka ohjaa kyselijän tälle sivustolle. Tiedon koodaamana tuon saisi varmaan noin miljoonalla?

Oma ehdotukseni on kuitenkin, että ei enää mitään vitun "viestintää", vaan nyrkkiä pöytään. Ja Saurille voisi asettaa somekiellon, koska addiktio on päässyt niin pahaksi, että realiteetit alkavat hukkua ja hyvät tarkoitusperät kääntyvät itseään vastaan. Johonkin se raja pitää kai vetää, ellei tavoitteena ole lopettaa kaikkea muuta ja keskittyä pelkkään "viestintään".

****************

"Viestinnän" yleisestä tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta liikennehankkeiden yhteydessä voisi kyllä kirjoittaa paljon enemmänkin. Esimerkiksi Länsimetro-hankkeen viestintäbudjetti lienee aika monta kertaa suurempi, siihen kun sisältyy mm. muutaman kerran vuodessa ilmestyvä lehti, jonka levikki on kymmeniä tuhansia. Tämä ei toki herätä parkua, koska Länsimetro-hankkeen kustannukset on piilotettu Länsimetro oy:n kirjanpitoon, joka ei ole julkista matskua. Siinä vasta onkin hieno ja läpinäkyvä tapa hoitaa hommat.

Yleisemmin "viestinnässä" on kai kyse siitä, kuinka avointa haluamme päätöksenteon olevan. Mahdollisimman avointa tietenkin... paitsi jos joku asettaa sille hintalapun. Nythän "viestintä" menee virkamiesten työtunneista, jotka eivät nekään taida olla ilmaisia. Ilkeä ongelma. Mutta kuten sanoin, Laajasalon raitiotien kohdalla "viestintää" on harjoitettu ad nauseum, joten sen voisi jo rakentaa ja jättää pulinat pois.

Vielä vinkki kaupungille: jos on aivan pakko tuhlata miljoona euroa johonkin, niin "viestintä"rahoilla voi ostaa nessuja, jotka jaetaan pahimmille itkupilleille, joiden maisemat menevät sillan takia muka pilalle.
Tekijänä hmikko
#80368
sekovene kirjoitti: Vielä vinkki kaupungille: jos on aivan pakko tuhlata miljoona euroa johonkin, niin "viestintä"rahoilla voi ostaa nessuja, jotka jaetaan pahimmille itkupilleille, joiden maisemat menevät sillan takia muka pilalle.
Mullon parempi idea: lahjoitettakoon rahat HSL:n matkustajainformaation hoitamiseen. Musta tuntuu, että sekä Länsimetron että Kruunuvuorenrannan raitiotien liikenteen alkamispäivänä aika monella matkustajalla on sormi suussa. Tais olla Kehäradankin aloittaessa, kun Vantaan bussilinjasto meni uusiksi (tietty homma oli ajoitettu hiljaisimpaan loma-aikaan).
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13