[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
Olisiko köysirata ratkaisu reitiksi Laajasalosta Katajanokalle?Asiasta enemmän lehdessä, tilaako joku?
Nyt ei olla puuhaamassa uutta gondolihissiä Lappiin, vaan köysirataa Katajanokan ja Laajasalon välille. Mereen pitäisi rakentaa kolme noin 40 metrin korkuista tolppaa, joiden päälle vaijeri nostetaan. Vaijerin varassa kulkisi esimerkiksi 50 kahdeksan hengen gondolia sadan metrin välein. 1 800 metrin matkaan kuluisi kuusi minuuttia. Köysirata maksaisi halvimmillaan noin 10–15 miljoonaa euroa, kymmenesosan siitä, mitä paikalle suunniteltu sillan ja raitiovaunutunnelin yhdistelmä kustantaisi.
Vaikka sillan paikkaa on muutettu, sen ongelmat ovat entiset: maisema-arviossa siltavaihtoehdot eivät saa järin positiivista arviota.Ymmärsinkö oikein, että pylonien nouseminen yli kantakaupungin kirkontornien ei ole "järin positiivista"??
"Helsingissä ei ole yli 15 metrin korkeuteen nousevia siltoja. Vinoköysisillan 80 metriä korkeat pylonit nousevat korkeammalle kuin kantakaupungin kirkontornit", kaupungin tilaamassa arviossa sanotaan.
Helsingin kaupunginjohdossa kannatetaan siltaa.
"Joskus suuremman etu jyrää pienemmän", kaupunkisuunnittelusta vastaava apulaiskaupunginjohtaja Pekka Korpinen pahoittelee maisemansa mahdollisesti menettäviä kulosaarelaisia.
Hän näkee Kruunuvuorenselän sillan tärkeänä osana merellistä Helsinkiä.
Klazu kirjoitti:Kuinkahan monta sataa miljoonaa saavat tuohonkin projektiin upotettua valtion rahaa. On jo valmiiksi menossa pari miljardia pelkästään pääkaupunkiseutua hyödyttäviin hankkeisiin...Oisko sillä mitään tekemistä, että pääkaupunkiseutu tuottaa 35 % Suomen bruttokansantuotteesta.
Klazu kirjoitti:Kuinkahan monta sataa miljoonaa saavat tuohonkin projektiin upotettua valtion rahaa. On jo valmiiksi menossa pari miljardia pelkästään pääkaupunkiseutua hyödyttäviin hankkeisiin...Ja kuinkahan monta miljardia pääkaupunkiseutu on vuosien saatossa antanut syrjäseuduille verotulojen tasauksen kautta?
Klazu kirjoitti:Pikkuruinen 1/5:n vähemmistö ansaitsee mielestäni myös/vain 1/5 osuuden kokonaisuudesta. Vai ovatko eri alueet Suomessa jotenkin eriarvoisempia? Helsinki hyötyy niin paljon muusta Suomesta statuksellaan, ettei sillä tulisi olla mitään nokan koputtamista noihin tulonsiirtoihin, jotka ovat jo kauan sitten tehty linjaus Suomen johdossa. Ei ole esimerkiksi mitään väärää siinä, että tuotantonsa ja sitä kautta koko tuloksensa muualla Suomessa tekevä, mutta pk-seudulla vain pääkonttoriaan pitävän yrityksen tuloksesta osa palautuu koko Suomen hyväksi.1/5 vähemmistö? Tarkoitatko, että ei-helsinkiläiset ovat se toinen ryhmä? Yrittäpä tuota selittää kenelle tahansa suomalaiselle: "sinä et ole ylistarolainen/tamperelainen/jyväskyläläinen/nurmolainen, vaan ei-helsinkiläinen." Sitä paitsi tämä "1/5 vähemmistö" tuottaa hyvinvointia älyttömästi enemmän kuin muu Suomi. EU-tilastokeskuksen mukaan Uudenmaan maakunnan bkt per capita on muistaakseni noin 150% EU:n keskiarvosta ja jos keskittyttäisiin vain Helsinkiin - eikä koko maakuntaan - niin päästäisiin varmaan sinne 200% paikkeille.
Minusta tässä siltaprojektissa on ihan turha lähteä kalliilla rakentamaan mitään suuruudenhulluja monumentteja valtion laskuun. Sillan siihen voi rakentaa, mutta kustannustehokkaasti. Hesarin palstalla tuli taas ilmi näiden metropoli-hypettäjien puheita goldengateista ja muista maailman maamerkeistä. Ne on syytä täysin unohtaa näinkin turhan projektin kohdalla.