Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä JamoL
#101548
Kokoomuksen ehdotus päättärin siirtämisestä pääoven edestä halvemmalla rakennettavalle Rautatientorille on kannatettava.

Tuo aseman edusta on varmaan Suomen ahtain ja kallein kohta, niin sen hyödyntäminen ratikoiden parkkipaikkana olisi jotenkin outoa.

Tietysti toivottavaa olisi että mahdollisimman moni linja ajaksi heilurina keskustan läpi. Tämäkin tietysti vaatisi jotain pysäkkijärjestelyjä.
tissot, veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#102186
Kaupungin uudessa tiedotteessa kerrotaan, että Kruunusillat-ratikkalinja tehdään kahdessa vaiheessa. Ensin väli Hakaniemi-Laajasalo 2021-2026, ja Hakaniemestä eteenpäin myöhemmin. Päätepysäkki on tulossa Hakaniemen torin etelälaitaan, mistä on hyvät yhteydet eri suuntiin ratikoilla ja metrolla. Syyksi mainitaan kaupungin halu vähentää hankkeeseen liittyviä riskejä ja niiden kustannusvaikutuksia.

Hyvä näin. Itse näen riskinä lähinnä sen, että koko projekti voi viivästyä taistelussa suunnitellusta päätepysäkin paikasta Kaivokadulla aseman edessä. Nyt tuota poliittista mittelöä ei tarvitse käydä.

https://www.sttinfo.fi/tiedote/kruunusi ... d=69907043
tekijänä vetti
#102188
Eihän tuo mitätöi sitä poliittista keskustelua. Korkeintaan lykkää eteenpäin. Tuo Elielinaukio yhdistettynä Kaivokatuun on sen verran iso vääntö että ihan hyvä ettei Kruunusilta ja spora sen takia viivästy. Se vaara oli tarjolla.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#102189
Sinänsä se Kaivokadun pääteasema oli myös aika outo viritys vaikeassa paikassa, eli jos tällä väliaikaisratkaisulla saadaan siirrettyä päättäri jonnekin parempaan paikkaan (esim. Bulevardin joukkoliikennekatua pitkin Hernesaareen tai Jätkäsaareen satamaliikennettä palvelemaan), niin kyllä mä sanoisin että voiton puolelle päästään. Jos taas linja päättyy pysyvästi (tai siis vuosikymmeniä) Hakaniemeen, niin vituiksihan se meni.
tekijänä slette
#102192
JamoL kirjoitti: 20.01.21 23:49 Tuo aseman edusta on varmaan Suomen ahtain ja kallein kohta, niin sen hyödyntäminen ratikoiden parkkipaikkana olisi jotenkin outoa.
Toisaalta nykyisin siinä on autojen parkkipaikkoja, mihin verrattuna ratikoiden parkkipaikat ovat kyllä tehokkaampaa tilankäyttöä.
pahanhajuinenhenki tykkää tästä
tekijänä pahanhajuinenhenki
#102197
slette kirjoitti: 23.04.21 09:40 Toisaalta nykyisin siinä on autojen parkkipaikkoja, mihin verrattuna ratikoiden parkkipaikat ovat kyllä tehokkaampaa tilankäyttöä.
Pitikö taas pilata toisten romanttiset kuvitelmat realismilla
tekijänä bonk
#102200
Olisi paljon järkevämpää rakentaa ton linjan päättäri rautatietorille. Nyt jo torin laidoista kahdella neljästä menee kiskot ja huomasin just että jopa vilhovuorenkadulla menee käyttämättömät sporakiskot. Sporat ei olisi tossa ahtaalla kaivokadulla parkissa vaan voisi olla tossa torin laidalla odottamassa lähtöä. Siinä missä ne bussitkin odottaa. matkaa olisi suunitellulle kaivokadun pysäkille alle 100m.

Ja kun puhutaa kokoajan siitä, että lähiöiden bussit tulisi tulevaisuudessa jäämään valimon, käpylän aseman ja kalasataman tapaisiin solmukohtiin, jossa vaihdetaan raiteillle, niin rautatieaseman kyljen bussiasemalle tulisi kuitenkin tilaa vähentyvien linjojen takia. hyvin mahtuu tuleva sporan päättäri sinne
JamoL tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#102265
^Lisäksi uusimman suunnitelman mukaan rata lyhenisi myös Laajasalon puoleisessa päässä. Ns. Yliskylän lenkki jäisi pois, ja päätepysäkki tulisi Laajasalontien varteen.
”Kruunusillat-raitiotien tärkein tavoite on rakentaa joukkoliikenneyhteys Laajasalosta keskustaan. Siirtämällä päätepysäkin paikkaa pystymme hallitsemaan hankkeen aikataulu- ja kustannusriskejä aiempaa paremmin.
Jo aikaisemmin on selvinnyt, että viisi vuotta sitten hyväksytty kustannusarvio tullaan ylittämään roimasti. Sen mukaan ratikkalinja kiskoineen, katutöineen ja siltoineen mutta ilman ratikoita ja varikkoa maksaa 260 miljoonaa (kaupunginvaltuuston tekemä enimmäishintapäätös hankkeen toteuttamiseksi 2015 rahassa). ). Tuorein arvio on 350 miljoonaa (myös 2015 rahassa). Lisäksi vaunujen ja varikon hinnaksi arvioitiin sata miljoonaa. Tuorein hintatieto ratikoista on 97,6 miljoonaa (2020 rahassa). Varikosta tiedetään sen verran, että se on tarkoitus rakentaa Yliskylän Reposalmentien varteen. Sinne on kaavailtu jättimäistä asuintalojen, varikon, liiketilojen, kiipeilypuiston ym. hybridirakennusta.

Tämän valossa ratikkalinjan kokonaishinta näyttäisi lähestyvän jo 500 miljoonaa. Itse arvelen, että linjan lyhentäminen molemmista päistä liittyykin lähinnä tässä hintalapussa olevan summan pienentämiseen. Kaupungin omassa tiedotteessa viime tammikuulta tämä melkein sanotaankin:
Käynnissä olevassa raitiotien suunnittelussa pyritään yhä löytämään kustannussäästöjä tuovia ratkaisuja. Rajuin vaihtoehto olisi muuttaa eniten kustannuksiin vaikuttavia asioita, kuten raitiolinjan pituutta tai linjausta.
https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutise ... ja-esittaa

https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunkiy ... o-tammikuu

Kuva
tekijänä hmikko
#102267
^ Yliskylän lenkin lyhentäminen on sikäli näpertelyä, että varikkoraide tarvitaan joka tapauksessa. Saman tien sen olisi voinut vetää hyödylliselle reitille.

Tietysti molemmat nipistykset päistä ovat ilmiselvästi väliaikaisia ratkaisuja. Olen varsin varma, että kun nyt on leikkiin ryhdytty, niin siitä myös otetaan hyöty irti ja ennemmin tai myöhemmin rakennetaan reitin päät tolkullisiin paikkoihin.

Raide-Jokerin vuonna 2019 hyväksytty kustannusarvio on 386 miljoonaa radan infrastruktuuriin ja 70 miljoonaa varikkoon, yhteensä 456 miljoonaa. Se tekee 25 km pitkällä reitillä n. 18 miljoonaa per kilometri, mikä on suht hyvin linjassa eurooppalaisten verrokkien kanssa, kun varikot huomioidaan. Tampereen ykkösvaihe on päätymässä jokseenkin samaan kilometrihintaan jos nyt osaan oikein lukea lähteitä (283 miljoonaa / 16 km = 17,7 me/km). Tampereella tosin lisättiin Hatanpään valtatien haaran alku projektiin ja se ei ole noissa luvuissa mukana, mutta valmistuu yhtäaikaa ekan vaiheen kanssa.

Laajasalon reitillä on ennätysmäärä siltaa, mukaan lukien tuleva Suomen pisin silta. Jos typistetyn radan ja varikon hinnaksi laitetaan 400 miljoonaa (kalusto on tässä vertailussa asia erikseen), ja typistetyn radan pituus on 7 km, niin hinnaksi tulee 60 me/km. Toisin sanoen tasoerotetun metron hinta, mikä on tietysti selväkin, kun reitistä on enimmät puolet uutta siltaa. Tuolla osuudella on sitten myös metron hyvät puolet, eli ei risteävää liikennettä ja pitkä pysäkkiväli.
Janne_H tykkää tästä
Avatar
tekijänä Janne_H
#102268
^ Ei sovi unohtaa, miten sillat avaavat merellisen ympäristön uusine kulkureitteineen pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Kruunuvuorensilta tulee varmasti olemaan hyvin suosittu ulkoilukohde niin paikallisille kuin turisteille ja vakiokohde Helsinki-postikorteissa. Ihan hyvä diili tuo 60M/km.

Edit: ajatusvirhe numerossa korjattu :smt003
Hipardus tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#102269
Muistelen pitäneeni uutta ratikkalinjaa liian kalliina jo viisi vuotta sitten. En pystynyt hyväksymään silloin esitettyjä kannattavuuslaskelmia. Päädyin kuitenkin iloitsemaan komeasta sillasta, kun se sinne vissiin kuitenkin tehdään. Nyt hinta näyttää kasvaneen noista ajoista luokkaa 40-50%.

Hankkeen suunnittelijat näkevät hintaongelman jo niin suurena, että ovat ryhtyneet halpuuttamaan projektia sieltä mistä voivat. Valtuustohan joutuu tekemään uuden päätöksen kustannusarviosta, eikä uusi hinta ehkä ole mikään läpihuutojuttu. Lisäksi ratikoiden 97,6 miljoonaa menee erikseen HKL:n budjetista, ja varikko katoaa ison rakennuksen ja sen taloudenpidon uumeniin. Tällä tavalla Kruunusillat-hankkeen hintalappu saadaan näyttämään hyväksyttävämmältä.

Toivottavasti eivät seuraavaksi ryhdy halpuuttamaan siltoja, varsinkaan sitä isoa. Kuten Jannelle, minullekin sillä on oma arvonsa. Puolestani sen hinnan voi vaikka irrottaa ratikkalinjan kustannuksista, jos auttaa.

Suurkaupungeissa on aina rakennettu kauniita ja yleviä rakennuksia ja muita rakennelmia, joille ei voida esittää taloudellisia perusteluita. Pariisissa on Eiffel-torni ja Helsingissä Stadikan torni. Kävin ennen koronaa Valenciassa, missä kaupungin suuri poika Calatrava sai huseerata ihmeellisine tönöineen ja siltoineen käsittämättömän vapaasti. Vieläkin itkevät rahan menoa, mutta ovat ylpeitä uudesta kaupunkikuvastaan. Esimerkkejä löytyy vaikka kuinka. Helsingissäkin voitaisiin nyt vain päättää, että haluamme sen sillan ja mahdollisimman komeana. Makso mitä makso.
Janne_H, TurkuCubed, James tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#102314
Kruunusillat-hankkeen infosivuilta löytyi tarkempaa tietoa projektin etenemisestä. Johtoryhmän kokouksen 29/13.3.2020 pöytäkirjassa kerrotaan mm. että
Rakentaminen alkaa kehitysvaiheessa Hakaniemen ja Kruunuvuorenrannan alueilla kevään ja kesän 2021 aikana. Kehitysvaiheessa rakennetaan sellaisia katualuekokonaisuuksia, jotka eivät kuulu raitiotiehankkeeseen ja jotka joka tapauksessa toteutettaisiin.
...
Keskustelussa todettiin, että allianssin tulee muuttaa suunnittelun fokusta ja löytää ratkaisu, jolla allianssin budjetti saadaan merkittävästi esitettyä alemmas. Kustannusnoususta johtuen eteneminen ei ole mahdollista nykyisen suunnitelman sisällöllä. Kustannustehokkuus tulee saada merkittävästi paremmalle tasolle.
Hankkeen johtoryhmän myöhempien kokousten pöytäkirjoja ei ole vielä julkaistu. Allianssin johtoryhmän kokouspöytäkirjasta 30.3. voidaan kuitenkin lukea, että
3.1 TurnAround-suunnitelma
Päätösesitys: AJR päättää allianssin kevään toimintasuunnitelmasta.
Allianssi laatii TurnAround-suunnittelman.
Suunnitelman mukaan allianssi keskittyy huhti-toukokuun ajan hankkeen toteutussuunnitelman ja tavoitekustannuksen kehittämiseen. TurnAround-suunnitelman tavoitteena on tutkia nykyisen toteutussuunnitelman ratkaisut ja toimintamallit sekä kehittää niille vaihtoehdot, joilla hankkeen kustannuksia saadaan merkittävästi pienennettyä.
Allianssin tulee laatia toteutussuunnitelma 2.0, jonka allianssin tavoitekustannus ja kaupungin kustannukset ovat merkittävästi alle kaupungin tammikuussa viestimän tason.
Uudempien AJR:n pöytäkirjojen mukaa TurnAround-suunnitelmasta on keskusteltu, mutta tarkempaa tietoa ei löydy.

Jo julkistettu alkuperäisten päätepysäkkien deletointi on osa tätä suunnitelmaa, mutta se ei taida riittää. Haistan tässä jopa sellaisen mahdollisuuden, että koko Kruunusillat-hanke paloitellaan erikseen toteutettaviin vaiheisiin, jotka ovat halvempina hyväksyttävissä. Ensin tehtäisiin vain ratikkalinja Hakaniemestä Nihdin kautta Kalasatamaan ja sen vaatima Merihaansilta. Myöhemmin ja uudella projektilla pienempine budjetteineen toteutetaan yhteys Laajasaloon.

https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/kr ... oksenteko/

Kuva
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15