Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä Asl00
#91508
Täältä ei vielä löytynyt Espoon Keraan liittyvää keskustelua, joten aloitetaan se sitten näin. Olen reilun vuoden ajan seurannut Keraan liittyviä uutisia ja alueen suunnittelun edistymistä, ja tässä syksyn aikana löysin Keran asemakaavarungon suunnitelmat. Ne eivät kuitenkaan omaa silmää miellyttäneet, joten reilun kuukauden projektina tein sitten oman paremman suunnitelman! :D

Lyhyesti Kerasta Espoon kaupungin sivuja lainaten: "Teollisuus- ja logistiikkatoiminnot ovat siirtymässä pois Keran alueelta ja aluetta kehitetään kaupunkimaiseksi uudeksi paikalliskeskukseksi. Tulevaisuuden Keran suunnitellaan tukeutuvan tehokkaasti joukkoliikenteeseen. Kerrostalovaltaiseksi muuttuvalle alueelle sijoittuu jatkossakin runsaasti työpaikkoja. Keralle osoitetaan selkeä ja tiivis keskusta."

Kerasta tulee siis uusi merkittävä noin 15 000 asukkaan kaupunkikeskus, ja Suurpellosta poiketen Kerassa on toimivat julkiset kulkuyhteydet, jotka vain paranevat, kun kaupunkirataa jatketaan. Jossain vaiheessa alueen läpi tulee myös pikaraitiotie Matinkylästä Karamalmille.

Virallisessa suunnitelmassa silmään pistää erityisesti havainnekuvien tasapaksu laatikkoarkkitehtuuri (havainnekuvat löytyvät virallisen asemakaavarungon sivuilta 7 ja 8 ), pieni kävelykeskusta-alue ja huono liikennesuunnittelu. Lisää kritiikkiä ja tarkemmin perusteltuna löytyy suunnitelmani viimeiseltä sivulta.

Oman suunnitelman pääpointteja ovat tiivis umpikortteleihin perustuva kaupunkirakenne, perinteinen arkkitehtuuri, laaja kaupunkimainen kävelykeskusta ja vanhojen tunnistettavien maamerkkien säilyttäminen ja uusien luominen.

Lähetin suunnitelmani Espoon kaupungille osallistumis- ja arviointisuunnitelman mielipiteiden keruun yhteydessä, mutta mitään en ole kaupungin suunnalta vielä kuullut.


Tässä muutama kuva omasta suunnitelmasta:
Kuva
Koko alue etelästä


Kuva
Keskustaa pohjoisen suunnasta


Kuva
Juna- ja pikaraitiotieasema. Pikaratikan pysäkki on sillan alla


Kuva
Keskusallas


Kuva
Keran uusi nelilaiturinen juna-asema


Kuva
Vanhan keramiikkatehtaan aukio


Kuva
Keskuspuisto


Kuva
Juna-asemaa Kauniaisten suunnasta


Kuva
Kartta koko alueesta. Kartan numerot ovat yksittäisiä palveluita, jotka ovat:
1. Kauppakeskus
2. "Kylätalot" (esim. ravintoloita, baareja, ja muuta yhteisöllistä toimintaa)
3. Vanha keramiikkatehdas (rakennettu 1917)
4. Tankkausasema
5. Inexin tornin kioski/kahvila
6. Keran koulu
7. Keran päiväkoti
8. Keran lukio


Linkkejä:
Oma suunnitelma (PDF, 57 sivua): https://www.dropbox.com/s/m85nctmuezuxh8c/Keran%20Suunnitelmaehdotus%20-%20Atte%20Laitinen.pdf?dl=0
PDF kannattaa ladata omalle koneelle, jos esikatselun huono laatu käy silmille...

Oman suunnitelman 3D-malli: https://sketchfab.com/models/a61ff33fde434905b6dc0fc4489d25c3

Virallisen asemakaavarungon lataus: http://www.espoo.fi/download/noname/%7B2807C4AB-96DA-42EC-8844-BA3A614ABB11%7D/91981

Kerasta Espoon nettisivuilla: http://www.espoo.fi/fi-FI/Asuminen_ja_ymparisto/Kaavoitus/Asemakaava/Asemakaavoituskohteet/Leppavaara/Kera_130140


Tällä aloituksella olisi siis tarkoitus aloittaa yleinen keskustelu Keran alueen suunnittelusta ja kehittymisestä. Kuulisin myös erittäin mielelläni mielipiteitä niin omasta kuin virallisesta suunnitelmasta, ja jos suunnitelmastani on jotain kysymyksiä vastaan niihin mielelläni!
jfo, hmikko, veka ja 3 muut tykkäsi tästä
tekijänä hmikko
#91511
Asl00 kirjoitti:Lähetin suunnitelmani Espoon kaupungille osallistumis- ja arviointisuunnitelman mielipiteiden keruun yhteydessä, mutta mitään en ole kaupungin suunnalta vielä kuullut.


Ööööö... siis Kerasta oli avoin kansainvälinen suunnittelukilpailu, joka avattiin lokakuussa 2015 ja voittaja julkaistiin kesäkuussa 2016. Espoon valtuusto hyväksyi uuden osayleiskaavan tämän vuoden tammikuussa, ja nyt odotellaan valitusten ratkeamista. Tekis mieli sanoa, että olet harrastuksesi kanssa vähän myöhässä, ellei nyt sitten osayleiskaavaa palauteta ihan valmistelun alkuruutuun.

Suunnittelukilpailun sivu: http://uusikera.fi/

Edit: Sivuhuomiona aseman rendereistä: Keraan tuskin lienee tulossa kaukoliikenteen asemaa, eli laitureita ei tarvita neljälle raiteelle, vaan kahdelle kuten tällä hetkellä esim. Mäkkylän asemalla. Näin näkyy olevan viraston kaavarungon havainnekuvissa piirrettynäkin.
Avatar
tekijänä Asl00
#91517
hmikko kirjoitti:
Asl00 kirjoitti:Lähetin suunnitelmani Espoon kaupungille osallistumis- ja arviointisuunnitelman mielipiteiden keruun yhteydessä, mutta mitään en ole kaupungin suunnalta vielä kuullut.


Ööööö... siis Kerasta oli avoin kansainvälinen suunnittelukilpailu, joka avattiin lokakuussa 2015 ja voittaja julkaistiin kesäkuussa 2016. Espoon valtuusto hyväksyi uuden osayleiskaavan tämän vuoden tammikuussa, ja nyt odotellaan valitusten ratkeamista. Tekis mieli sanoa, että olet harrastuksesi kanssa vähän myöhässä, ellei nyt sitten osayleiskaavaa palauteta ihan valmistelun alkuruutuun.

Suunnittelukilpailun sivu: http://uusikera.fi/

Edit: Sivuhuomiona aseman rendereistä: Keraan tuskin lienee tulossa kaukoliikenteen asemaa, eli laitureita ei tarvita neljälle raiteelle, vaan kahdelle kuten tällä hetkellä esim. Mäkkylän asemalla. Näin näkyy olevan viraston kaavarungon havainnekuvissa piirrettynäkin.


Joo vuosi sitten alueesta oli tosiaan tuo kilpailu, joten enää on hyvin vaikeaa merkittävästi vaikuttaa suunnitelmiin. Oman suunnitelman ideana on antaa konkreettisia ideoita siihen, miten aluetta voisi kehittää, sen sijaan että vain valittaisin suunnitelmmista ilman mitään järkevää ehdotusta siitä, miten asiat sitten pitäisi mielestäni tehdä.

Ja tuo juna-asema on aika oleellinen juttu omassa suunnitelmassani. Mitään kaukoliikennettä ei ole Keraan tarkoituskaan tulla, mutta samoja raiteita tulee käyttämään nopeammat lähijunat, kuten esimerkiksi nykyinen U-juna. Ja kun kaupunkirata jatkuu joko Espooseen tai Kauklahteen, tulee siis A junaa vastaava juna (10 min. vuoroväli), joka pystähtyy kaikilla asemilla, ja U juna (~15 min. vuoroväli), joka pysähtyy vain tärkeimmillä asemilla. Ja näitä tärkeämpiä asemia, jossa U-junat pysähtyisivät, on Espoon ja Kauniaisten puolelle suunniteltu Leppävaaraan, Kauniaisiin ja Espooseen, ja kaiken järjen mukaan U-junien tulisi pysähtyä Kauniasten sijasta Kerassa. Toki ne voisivat hyvin pysähtyä molemmilla asemilla, mutta kun nopeiden lähijunien on tarkoitus olla nopeita eikä jäädä kaukojunien jalkoihin, todennäköisesti vain toiselle näistä asemista voidaan pysähtyä U-junilla. Kopion tähän nyt suoraan omasta dokumentistä tätä käsittelevän osan:

"Keraa palvelisi siis vain kerran kymmenessä minuutissa menevät, nykyistä A-junaa muistuttavat, jokaisella asemalla pysähtyvät junat. Matka-aika Helsinkiin pitenisi lähes viidellä minuutilla reilusta 16:sta minuutista 21:een. Myös nopeiden junien ohiajo aiheuttaisi meluhaittoja alueelle.

Pelkkien numeroidenkin pohjalta on täysi järjettömyys, että nopeat lähijunat pysähtyisivät Keran sijasta Kauniaisissa. Keran aseman läheisyyteen muuttaa neliökilometrin alueelle lähes 15 000 asukasta, kun koko Kauniaisissa asuu tuohon aikaan korkeintaan hieman reilu 10 000 asukasta, ja kyseessä on kuuden neliökilometrin kokoinen alue. Eikä tässä ole otettu edes huomioon sitä, kuinka pieni osa Kauniaisissa asuvista käyttää julkisia liikennevälineitä verrattuna Keraan, joka on alusta alkaen suunniteltu julkiseen liikenteeseen nojaavaksi alueeksi.

Kerassa on siis lähes kymmenkertainen väestöntiheys, valtavasti enemmän työpaikkoja, ja Keran aseman läpi tulee kulkemaan Espoon toiseksi merkittävin poikittaisliikenteen linja: Matinkylä-Karamalmi pikaraitiotie, jota mahdollisesti jatketaan Vantaan Myyrmäkeen astimuodostaen Raide-jokeri 2-linjan. Keran asema on myös Viherlaakson, Karakallion ja Laaksolahden lähin juna-asema, joten näiltä alueilta tulee tulevaisuudessa monia bussilinjoja Keran asemalle, nopeuttaen näiden alueiden julkisen liikenteen yhteyttä Helsingin keskustaan merkittävästi, mikä korostaa Keran aseman merkitystä entisestään. Myös monet Keran alueen asukkaiden julkiset palvelut, kuten terveydenhuolto, kirjasto ja yhteispalvelupiste sijaitsevat Leppävaarassa, eli on erittäin tärkeää, että Keran ja Leppävaaran välillä junia kulkee mahdollisimman tiheästi.

Nykytilanteessa Kauniainen on selvästi Keraa merkittävämpi asema, mutta tulevaisuuden tilanne on täysin päinvastainen, ja tämä tulisi ehdottomasti ottaa huomioon kaupunkirataa ja sen asemia suunniteltaessa. On totta, että Kauniaisten kautta kulkee tänä päivänä paljon busseja, mutta tulevaisuudessa Keran kautta kulkee vielä enemmän busseja sen keskeisemmän sijainnin, parempien tieyhteyksien ja merkittävästi suuremman asukasmäärän ja joukkoliikenteen käyttäjämäärien vuoksi. Näin ollen bussiliikennekään ei ole enää tulevaisuudessa peruste sille,miksi nopeiden lähijunien tulisi pysähtyä Keran sijasta Kauniaisissa."
tekijänä sekovene
#91523
Upea suunnitelma. Erityismaininta Inexin tornin säilyttämisestä, olisi hieno maamerkki =D.

Espoo voisi säästää tuhansia virkamiestyötunteja ja ottaa tuosta suoraan mallia, parempaa kun tuskin on luvassa.