Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#88387
Tästä aiheesta on joitakin keskustelunpätkiä siellä täällä eri ketjuissa. Nyt alkaa tapahtua sen verran isoja asioita, että oma ketju aiheelle on paikallaan.

Hesari uutisoi ks-viraston laatimasta suunnitelmasta, joka on tarkoitus tuoda lautakunnan käsiteltäväksi. Ottamatta sen enempää vielä kantaa itse asiaan olen kyllä sitä mieltä, että tämä olisi pitänyt tuoda julki selvemmin ennen vaaleja eikä vasta muutama viikko vaalien jälkeen.

Virkamiesten ehdotus: Helsingin keskustasta pois kilometreittäin autokaistaa – Kaivokatu suljettaisiin autoilta

Lari Malmberg HS

Helsingin kävelykeskustan laajentaminen siirtyy nyt poliitikkojen pähkäiltäväksi.
Virkamiehet poistaisivat ajokaistoja Eteläesplanadilta ja Pohjoisesplanadilta.

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto ehdottaa rajuja muutoksia keskustan liikennejärjestelyihin. Viraston tekemässä suunnitelmassa ehdotetaan, että Kaivokatu suljettaisiin autoilta. Tulevaisuudessa katu olisi joukkoliikenteelle ja kävelylle varattu katu.

Eteläesplanadilta ja Pohjoisesplanadilta virkamiehet poistaisivat ajokaistoja. Jos suunnitelma toteutettaisiin esplanadeilla ja Mannerheimintien keskustassa kulkevalla osuudella, niissä olisi jatkossa vain yksi ajokaista kumpaankin suuntaan. Vapautunutta tilaa virasto käyttäisi jalkakäytävien levittämiseen.

Muutosten yhteydessä virkamiehet haluaisivat myös parantaa keskustan pyöräilymahdollisuuksia. Kaupunkisuunnittelulautakunnassa istuvat poliitikot saaavat ehdotuksen käsittelyynsä tiistaina.

Kaupunkisuunnitteluvirasto selvitti myös esplanadien muuttamista kokonaan kävelykaduiksi. Lopulta virasto päätyi kuitenkin maltillisempaan ehdotukseen.

...

Kaupunkisuunnitteluviraston mukaan keskustan jalkakäytävät ovat jo nyt paikoin ahtaita. Lisää painetta niille tuo muun muassa ensi vuonna avautuvan Keskustakirjaston keskustaan tuomat ihmiset.

Lisäksi Kruunusiltojen kautta Laajasalosta Kaivokadulle 2020-luvulla rakennettavat pikaraitiotiet kasvattavat rautatieaseman eteen pakkautuvien ihmisten määrää. Kaivokadun muuttaminen joukkoliikennekaduksi tekisi kaupunkisuunnitteluviraston mukaan Rautatieaseman ja keskustan välisistä jalankulkuyhteyksistä turvallisempia.

Virkamiehet visioivat, että kävelykeskustaan voitaisiin tehdä kävelykatujen lisäksi esimerkiksi lasikatteisia korttelipihoja.

Kävelykeskustan periaatesuunnitelma on kaupunkisuunnitteluviraston mukaan pitkän tähtäimen suunnitelma, joka on tarkoitus toteuttaa vaiheittain katukohtaisesti ja tulevan tarpeen mukaan noin 5–20 vuoden aikana.

...

Uutta liikennesuunnittelulinjaa perustellaan muun muassa ruuhkien hillitsemisellä, tehokkaasti toimivalla liikenteellä, kaupunkirakenteen tiivistämisellä ja ilmastonmuutoksen vastaisella taistelulla.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005181009.html
Viimeksi muokannut veka, 22.04.17 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hmikko tykkäsi tästä
#88388
Eipä tuossa mitään sellaista isompaa arvovalintaa ole, mitä pitäisi erikseen vaaleissa korostaa. Hyvin konservatiivinen ja konsensushakuinen esitys virastolta. Oikeaan suuntaan mennään pienin askelin jo parin vuosikymmenen pituista poliittista linjaa seuraten.
#88393
tontzae kirjoitti:Rautatientorin vois samalla sulkee busseilta. Hieno paikka jos ei olis bussiliikennettä. Metro ja spåra vie itään. Bussilinjat vois katkaista sörnäisten alueelle .


Koko Viikki/Latokartano/Pihlajamäki/Jakomäki -suunnan pakottaminen liityntäliikenteeseen aiheuttaisi asujaimiston itkupotkuraivarit. Nykytilanteessa minusta jopa ihan perustellusti, kun siirtyminen runkolinjoihin perustuvaan joukkoliikenneverkkoon on vieläkin melko lailla alkutekijöissään. Yleiskaavassa on Lahdenväylän suuntainen "pikaraitiotie tai muu joukkoliikenteen runkoyhteys", hamassa tulevaisuudessa.

Omasta mielestäni isoin ongelma on Rautatientorin pitäminen päätepysäkkinä. Vastaavasti Kampin terminaalin, tai oli ennen Länsimetroa. Ilmiselvä ratkaisu ongelmaan on muodostaa linjat heilureiksi, jotka ajavat keskustan läpi eivätkä parkkeeraa jalkapallokentän kokoiselle päätepysäkille kaupungin parhaalla paikalla. Bussilinjan vetämistä Mannerheimintien yli vaan on pidetty mahdottomana.
#88398
Kuva

Kävelykeskustan periaatessuunnitelma -raportti vierailee siis ks-lautakunnassa tiistaina. Itse veikkaan, että se laitetaan toistaiseksi pöydälle ja asiaan palataan uudessa kaupunkiympäristölautakunnassa, kunhan uusi valtuusto sen ensin valitsee. Raportti on kiinnostavaa luettavaa ja löytyy tästä linkistä:

http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2017/Ksv_2017-04-25_Kslk_11_El/A1F961B4-9809-CF8E-97DE-5B8506900000/Liite.pdf

Suunnitelman tärkeimmät osa-alueet ovat:

- Rautatieaseman ympäristö, Kaisaniemenkatu. Kaivokatu muuttuu joukkoliikennekaduksi. Ajo Asema-aukiolle tapahtuu Postikadun kautta.
- Esplanadit. Kummallakin Espalla on vain yksi ajokaista suuntaansa.
- Mannerheimintie, Mannerheiminaukio, Erottaja, Erottajankatu. Mannerheimintie muuttuu 1+1 ajokaistaiseksi Erottajan ja Pohjoisen Rautatiekadun väliltä. Kaivokadun ja Arkadiankadun välillä pohjoiseen ajettaessa kaistoja on kuitenkin kaksi. Lisäksi pysäköintilaitoksiin johtaviin risteyksiin tulee ryhmityskaistoja (Stockmann, Forum).
- Töölönlahden eteläosan julkinen tila, Keskustakirjasto Oodin ympäristö, Baanan jatke.
- Kampin keskus, Lasipalatsinaukio, metroaseman ympäristö, terveysasema, Rautatienkadut.
- Eteläsatama, Kauppatori, Torikorttelit, Katajanokka.
- Yliopistokampus. Fabianinkatu Pohjoisesplanadin ja Kaisaniemenkadun välillä muuttuu kävelykaduksi/kävelypainotteiseksi kaduksi, jolla huolto- ja tontilleajo on sallittu
- Kampin, Punavuoren ja Kaartinkaupungin kauppakadut.

Helsingin keskustassa on vireillä muitakin jalankulkua ja pyöräilyä edistäviä hankkeita. Ison Roban kävelykadun remontti etenee omassa projektissaan, samoin Hämeentien muuttaminen joukkoliikenne- ja pyöräilykaduksi.
#88695
Kävelykeskustahanke tässä muodossa tyssäsi toistamiseen eilisessä ks-lautakunnan kokouksessa. Puolesta (virkamiesten lisäksi) vihreiden Moisio ja Soininvaara, vastaan kaikki muut, eli äänet menivät 7-2. Kyse ei kuitenkaan ole hankkeen hautaamisesta, vaan se siirretään nyt uudelle lautakunnalle, valtuustolle ja kaupungin johdolle. Edessä on uudet strategianeuvottelut ym. joten tuskin tähän palataan ennen ensi syksyä. En kyllä itse ymmärrä, miksi edes yritettiin. Ei sentään niin surkea yritys kuin ruuhkamaksuhankkeella ympäristölautakunnan puolella.
#90338
Kuva
Ison Roban rempattavalla kävelykadulla näkyi tänään vihdoin lopullisen näköistä pintaa. Jos kaikki muukin tulee olemaan tätä tasoa, kaupunkilaiset voivat vain onnitella itseään. Onhan tämä ihan muuta kuin se entinen asvaltoitu kadun näköinen Roba. Paha vaan, että suurin osa jo kohtalaisen kokoisista puista päätti päivänsä. Vain kolme taisi jäädä pystyyn. Ehkä nyt ollaan puiden istutuspaikkojen valinnassa vähän fiksumpia kuin edellisellä kerralla.

Lopulta onnistuminen seisoo ja kaatuu sen mukana, kyetäänkö autot pitämään poissa kävelykatualueelta. Ennusmerkit eivät ole kovin hyvät. Seisoin paikalla kymmenisen minuuttia, ja sinä aika noiden pakujen lisäksi kasojen, duunareittten ja kävelijöiden seassa pujotteli kolme henkilöautoa. En keksi muuta vaihtoehtoa kuin täyskielto ja metallitolpat, jotka saa kaukosäätimellä painumaan hetkeksi kadun sisään. Sellaisen voisivat saada viranomaisten lisäksi vain kadun kauppiaat ja erityisesti tarvitsevat asukkaat.
hmikko, zeizei, Pyöröovi tykkäsi tästä
#90342
Kuljin tuosta läpi nähtävästi miltei samaan aikaan kuin otit kuvan. Moni ennen kovin kurjalta näyttänyt liike oli tosiaan muuttunut kiveyksen vuoksi heti astetta arvokkaammaksi. Jaan silti vekan pessimismin: koko projekti on jo alkuaan alimitoitettu, eikä tärkeimpiin ongelmiin kunnolla puututa. Niin kauan kuin Roba pidetään helposti läpiajettavana väylänä, autot myös jatkavat kulkuaan sen poikki. Diktaattorina toki tekisin Ratakadun ja Uudenmaankadun välisestä Annankadusta kävelykadun, mutta vekan tolpat olisivat jo suuri parannus ensi alkuun. Keskuskadullahan ne ovat jo realismia.
#90344
Pyöröovi kirjoitti: Niin kauan kuin Roba pidetään helposti läpiajettavana väylänä, autot myös jatkavat kulkuaan sen poikki.


Tähän remonttiin ryhdyttäessä luin jostain selvityspaperista, että yksi ongelma oli juurikin se, että Roba ei ollut läpiajettava, mikä aiheutti jakeluautojen peruuttelua ja siten vielä enemmän häiriötä kuin läpi ajaminen - siis luvallisen jakelun osalta. Luvaton yksityisautoilu sitten kysymys erikseen. Ymmärsin suunnitelmia niin, että nyt on tarkoitus tulla laskettavat tolpat ja läpiajo niin, että jakeluautot eivät peruuta. Voin olla väärässä.
#90345
hmikko kirjoitti:
Pyöröovi kirjoitti: Niin kauan kuin Roba pidetään helposti läpiajettavana väylänä, autot myös jatkavat kulkuaan sen poikki.


Tähän remonttiin ryhdyttäessä luin jostain selvityspaperista, että yksi ongelma oli juurikin se, että Roba ei ollut läpiajettava, mikä aiheutti jakeluautojen peruuttelua ja siten vielä enemmän häiriötä kuin läpi ajaminen - siis luvallisen jakelun osalta. Luvaton yksityisautoilu sitten kysymys erikseen. Ymmärsin suunnitelmia niin, että nyt on tarkoitus tulla laskettavat tolpat ja läpiajo niin, että jakeluautot eivät peruuta.

Ahaa tosiaan. HelsinginUutiset: "Uudessa mallissa Fredrikinkadun ja Yrjönkadun päät suljetaan jatkossakin ajoestein, mutta kumpaankin päähän asennetaan yksi automaattisesti laskeutuva pollari, joka sallii kävelykadulta pois ajamisen." (http://www.helsinginuutiset.fi/artikkel ... kauheaa-on)
#92273
Ihan kiva, mutta... Olen kävellyt tuolla rempan aikana ja valmistuttua monet kerrat, kun satun asumaan aika lähellä. Penkkejä yms. pikkukivaa vielä kaivataan, saadaan ehkä kesään mennessä? Vanha ongelma eli autot näkyy olevan ennallaan eli lähtenyt taas lapasesta. Tarkoitus on, että pihakaduksi merkitylle Roballe ajetaan vain Annankadun kautta ja pois Yrjönkadun tai Fredan puolelta. Lisäksi liikennemerkki kertoo, että huoltoajo on sallittu 19-11 eli keski- ja iltapäivällä kadulla ei kai pitäisi olla yhtään autoa. Tulkinta on näköjään, että huoltoajo tarkoittaa roska-autoja ym. ja muut autot voivat asioida kadulla tarpeen mukaan milloin vain. Jos tälle ei osata tai haluta taaskaan tehdä mitään, rempan voi arvioida epäonnistuneen.
#94318
Erottajan aukio Espojen välissä Ruotsalaisen teatterin länsipuolella rempataan tänä kesänä. Bussit sun muut kulkupelit häädetään pois, ja paikalle tulee kivilaatoilla päällystetty iso aukio. Sitä elävöittää ainoastaan ruotsalaisen taitelija Eva Langen lahjaksi saatu taideteos ”Kaksi maata”, joka on jollain tapaa osa Suomi 100 -juhlavuoden juhlistamista. Taideteosta kuvataan jo nyt "monumantaaliseksi". Lisäksi varaudutaan pikkuisen enintään 70 m² kioskin rakentamiseen ja ulkotarjoilualueen sijoittamiseen.

Ei innosta. Aakee ja laakee tuulinen kenttä eikä sitten muuta. Taideteoksen monumentaalisuutta ja vähän muutakin siinä joutuu vain ihmettelemään. Kylläpä on köyhää. Ei istutuksia, ei suihkulähteitä, ei mannermaista kahvilameininkiä , ei siis yhtään mitään. Ollaan kuitenkin Helsingin keskustan aurinkoisimmalla paikalla. Jos havainnekuvien valkoinen teltta tulee tuohon, voi suunnittelijoita syyttää myös ihmisvihasta.

Ainoa oikeesti hyvä asia on aukion pinnoite. Tuolla laatoituksella on varmaan mukava kävellä. Onneksi ei sentään laitettu erittäin epämukavia nupu- tms. kiviä, joilla on jo pilattu mm. Postitalon, Kiasman ja Mannerheimin patsaan ympäristö sekä Vanhan Kauppahallin alue.

Perinteinen Lauttasaaren bussin päättäri päättää siis päivänsä. Tilalle on tarjottu uutta päättäriä Eirasta, mikä on lähes pilkantekoa. Kyynikko näkee paikalla jo Vihdintien pikaratikan päätepysäkin, jolle on tilavaraus.

Kuva
Kuva
hmikko tykkäsi tästä