Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä hmikko
#81792
Osloon esitetään 1,5 neliökilometrin aluetta ydinkeskustassa autottomaksi. Tosin suunnitelmassa näyttää olevan edelleen aika paljon ajoreittejä parkkihalleihin.

Tiivistysrakentamista noihin kortteleihin tutkaillaan myös ilmeisen vakavasti. Alueella on luemma vain tuhat asukasta, vaikka tietysti paljon hotelleja ja työpaikkoja. Helsingissä vastaavan kokoisella pläntillä rautatieaseman ympäristössä taitaa tilanne olla jokseenkin samaa luokkaa.

Slik kan et bilfritt Oslo sentrum bli (osloby.no)

Kuva
Avatar
tekijänä veka
#81796
Hesarin uutisen mukaan ehdotuksen takana on Oslon nykyinen punavihreä johto. Samanlainen on tilanne nyös Helsingissä - vihreillä, demareilla ja vasemmistoliitolla on enemmistö. Uskoisin kuitenkin, ettei tuollaista ehdotusta noin vain nykäistä hihasta, vaan takana on pidempää keskustelua.
Avatar
tekijänä Tande
#81798
Oslossahan on muutenkin uskallettu rakentaa ihan ydinkeskustaan paljon uutta. Aika laimeiahan Helsingin ratapihan toimistorivi on verrattuna Osloon rakennettuihin tornitaloihin.
tekijänä Pyöröovi
#81799
Tande kirjoitti:Oslossahan on muutenkin uskallettu rakentaa ihan ydinkeskustaan paljon uutta. Aika laimeiahan Helsingin ratapihan toimistorivi on verrattuna Osloon rakennettuihin tornitaloihin.

Pelkästään uskalluksesta ei ole kyse, vaan norjalaisilla on öljyrahoilla varaa tehdä paljon asioita, joihin suomalaiset eivät kykene. Oslossahan kulkee jo nykyisellään paljon autotunneleita, joiden kautta keskustan voi alittaa.

Itse vain mietin, miten huoltoajot sun muut toimivat, kun Helsingissä on hankaluuksia pelkästään Iso-Robertinkadun kanssa.
tekijänä hmikko
#81800
Pyöröovi kirjoitti:Itse vain mietin, miten huoltoajot sun muut toimivat, kun Helsingissä on hankaluuksia pelkästään Iso-Robertinkadun kanssa.


Se on kyllä aivan puhtaasti Helsingin noloutta. Eurooppa on täynnä vastaavia kävelykatuja, joilla ei seiso jakeluautoja koko aikaa. Jakeluajat on sovittu ja niissä pysytään.

Oslon entisten satama-alueiden rakentaminen (Barcode ja muut) on liennyt ihan itsessään kannattavaa toimintaa kasvavassa kaupungissa ilman öljylähteitäkin, kuten se on Helsingissäkin. Se, että Töölönlahdelle tehtiin harvaa office parkkia oli aivan valintakysymys. Autotunnelien kustantaminen on tietysti asia erikseen.
Avatar
tekijänä Tande
#81801
Joo kyllähän tehokkaampi rakentaminen Töölönlahdelle olisi huomattavasti taloudellisestikin kannattavampaa ollut. Helsingissä nyt on vuosikymmenet pelätty muutenkin rakentamasta mitään kaupunkikuvasta erottuvaa, joten ei mikään yllätys, vaikkakin kallis virhe. Keski-Pasilaan on tulossa varsin tehokasta rakentamista, en tajua miksei myös ihan ydinkeskustaan olisi voinut tulla. Juurikin jotain Oslon Barcoden tyylistä tai Lontoon Paddingtonin rautatieaseman ympäristön tyylistä rakentamista olisin mielelläni Töölönlahdellakin nähnyt, enkä nykyistä harvaa toimistoriviä ja paria pistetaloa.
Avatar
tekijänä veka
#81812
En tunne Osloa kovin hyvin, mutta muistikuvien mukaan se ei ole kovinkaan kaunis ja viihtyisä kaupunki, erityisesti verrattaessa pohjoismaisiin sisariinsa Helsinkiin, Tukholmaan ja Kööpenhaminaan. Rantaa pitkin kurvaileva E18-motari on keskustan kohdalla sentään saatu tunneliin, mutta ranta-aluetta ei kuitenkaan ole otettu kuin paikoin oleilukäyttöön.

Mahtaisko olla syynä norjalainen merenkulkuperinne? Rannat on yhä varattu lähinnä varastohalleille, konttipinoille, siiloille, kaikenlaisen tavaran säilyttämiseen ja tietysti laivaterminaalien parkkikentiksi. Pitkiä, suoria, ankean näköisiä katuja ja aitoja. Aseman ratapihat vievät lisäksi valtaisia alueita. Jostain syystä jopa hienon Akershusin linnoituksen ranta on joutokäytössä. Aker Bryggen alueella rannassa on sentään kivijalkaravintoloita riviksi asti ja lankuista tehty boardwalk.

Tässä valossa on ihan ymmärrettävää, että kaupungin lähes ainoa hieman vanhahtava ja viihtyisä alue rautatieaseman ja kuninkaanlinnan välissä halutaan rauhoittaa kaupunkilaisten olohuoneeksi. Tuon ehdotuksen mukaan parkkiluoliin ajettaisiin kuitenkin yksisuuntaisesti maan päällä. Huoltoajon järjestämisestä ei saa selvää. Jos oikein ymmärsin norjankielisestä kuvauksesta, kyseessä on kuitenkin vain yhden maisema-arkkitehtitoimiston laatima ehdotus.

Oslo ja Helsinki ovat niin erihenkiset kaupungit, etten tekisi oslolaisten ehdotuksen pohjalta minkäänlaisia johtopäätöksiä Helsingin suuntaan.
tekijänä hmikko
#81814
veka kirjoitti:Rannat on yhä varattu lähinnä varastohalleille, konttipinoille, siiloille, kaikenlaisen tavaran säilyttämiseen ja tietysti laivaterminaalien parkkikentiksi.


Samaa voi kyllä sanoa Helsingistä varsin suurelta osin. Helsingin keskustassa taitaa vaan olla rantaviivaa suhteessa selvästi enemmän niemenkärkisijainnista ja Töölönlahdesta johtuen, jolloin sitä on riittänyt puistomaisillekin paikoille. Molemmissa kaupungeissa tilanne on nopeasti muuttunut ja muuttumassa, kun entisiä satama-alueita rakennetaan. Itse en ole kuvien perusteella Barcodesta ja Oslon oopperan ympäristön suunnitelmista kyllä mitenkään varauksettoman innostunut. Julkisivut näyttävät puolen kilometrin päästä mereltä kuvattuna hienoilta, katutaso jalankulkijan vinkkelistä ei sitten niinkään. Muut entiset satama-alueet vaikuttavat onnistuneemmilta, mukaan lukien jo pitkään ja laajalti kehuttu Aker Brygge.
Avatar
tekijänä RV
#81924
Jeps, hyvin on tuollainen mahdollinen kun alla kulkee 4+4-kaistainen keskustatunneli. Tuotahan minäkin Niemelle olen ehdottanut ;) Meillä ei vain kävelykeskustaosasto suostu perääntymään milliäkään kompromissin suuntaan.

Oslo on niin päinvastainen kaupunki kuin Helsinki (vuono/niemi) jo maantieteellisestikin, kuten myös rakennustaiteellisesti (Pohjoismaiden ensimmäiset kunnon pilvenpiirtäjät keskustassa jo 40 v sitten), että Helsinkiä on mahdotonta tuohon verrata muutoin kuin hyvin karkeasti (eli että Oslossa otetaan sekä autoilijat että autottomat huomioon, meillä halutaan ottaa vain autottomat huomioon).

Varmasti tulee saattamaan vihdoinkin Oslon nyt rakennetun rannan loistoonsa. Mielestäni itse asiassa ihan vain tuon ranta-alueen autottomuus ja autojen ohjaaminen parkkitaloihin olisi riittänyt, sillä kuten Helsingin, myös Oslon suurimpana valttina on ranta, jolla voi ajoittain Föhn-tuulen puhaltaessa jopa hellettä kesken tammikuun nyt hengailla.
veka tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä veka
#89461
Ylen uutisesta ei oikein saa selvää, onko nyt toteutuva suunnitelma juuri sellainen, josta täälläkin vaihdettiin ajatuksia runsas vuosi sitten. Luultavasti on. Pitäisi oikeastaan mennä katsomaan paikan päälle, kun tämä valmistuu. Jutun lopussa haastateltu ruotsalainen "asiantuntija" ei liity Osloon millään lailla, kunhan nyt latelee yleisempiä autoilua ja keskustatunneleita vastustavia mielipiteitään. Trendi näyttäisi kuitenkin olevan sama monissa kaupungeissa. Keskustan kävelyalueet voivat toteutua ohjaamalla autot maan alle. Tämä on käynnissä myös mm. Tukholmassa ja ehkä pian myös Helsingissä