Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä Klazu
#80269
hmikko kirjoitti:Hyperloop kilpailisi lähinnä lentoliikenteen kanssa. Toki halpa öljy on myös lentoliikenteen etu.


Vähän ohi aiheen, mutta on arvioitu, että Saudi-Arabia voi pumpata öljy' voitolla vielä 20 dollarin tienoilla, mutta jo nyt alhainen hinta on aiheuttanut suuren vajeen maan budjettiin, koska maassa on Arabivallankumouksen jälkimainingeissa alettu maksaa runsaita sosiaalitukia työttömille yhteiskuntarauhan nimissä. Täällä meillä Kanadassa hinta on alittanut kannattavuusrajan (noin 60 dollaria) jo kauan aikaa sitten, mutta puhutaan että hinta voi painua jopa 15 dollarin tienoille kunhan Iranin öljyhanat aukeavat. Kiintoisia aikoja kyllä, kun suuret pelurit katsovat tosissaan kenellä pokka ja yhteiskuntarauha kestävät pisimpään...

Mutta kyllä halpa polttoaine vähentää yksityisen rahoituksen halukkuutta panostaa uusiin ja kalliisiin tekniikoihin. Lentoyhtiöt takovat nyt ennätyskovia tuloksia, kun polttoaineen hinnanlaskua ei ole siirretty lentolippuihin.
tekijänä hmikko
#80277
CNN:n viimeviikkoisessa jutussa on näemmä kuvia Hyperloop Technologiesin (blanda inte ihop med Hyperloop Transportation Technologies) koeputken pätkistä, maassa jossain takapihalla. Toimitusjohtaja Lloyd lupaa toimittajalle lipun ekaan matkustajakyytiin vuodeksi 2021 tai jos hyvin käy, 2020.

Avatar
tekijänä Kantti
#80312
Tämän päivän Turun Sanomissa, kirjoittaa TS:n päätoimittaja Kari Vainio vaihteeksi hyperloopista seuraavaa.

Vuosi oli 1997. Sosialistiryhmän europarlamentaarikko Reino Paasilinna ja vihreiden entinen kansanedustaja Eero Palonheimo esittelivät Brysselissä autotonta Eurooppaa.

Kaupungeissa ajettaisiin yhden hengen hisseillä ja välit kuljettaisiin 500 kilometriä tunnissa kiitävillä junilla. EU-rahaa olisi tarvittu 27 000 miljardia euroa. Parlamentissa paikalla olleet muut edustajat tyytyivät sanomaan, että mielenkiintoista.

Lähes 20 vuoden takaiseen ehdotukseen verrattuna kapseliyhteys Turun ja Tukholman välillä kuulostaa vaatimattomalta, yksinkertaiselta ja halvalta. Halkaisijaltaan kolmimetrisessä teräsputkessa vauhtia olisi tuplasti enemmän kuin herrojen EU-junassa. 260 kilometrin matka taittuisi äänen nopeudella 11 minuutissa.

Kustannuksetkin olisivat vaatimattomia. Kunhan ensin saadaan testirata valmiiksi lähelle Las Vegasia, voidaan aloittaa ensimmäisen hyperloop-yhteyden suunnittelu San Franciscosta Los Angelesiin. Matkaa on 500 kilometriä ja hinta korkeintaan viiden miljardin euron luokkaa, kymmenesosan siitä, mitä maksaisi huippunopea junayhteys.

Samalla laskukaavalla Turun ja Tukholman välisen yhteyden luulisi maksavan kaksi ja puoli miljardia. Vaikeuskerrointa lisää putken upottaminen merenpohjaan. Ainakaan aurinkopaneeleista saatava hyöty ei ole samaan luokkaa kuin Kaliforniassa.

Tunnin ja vartin junayhteys Turun ja Helsingin välille maksaa pari miljardia, kapseliyhteys ei sitäkään. Vastakkain näitä ei voi asettaa. Nopea junayhteys tarvitaan joka tapauksessa.

Helsinkiläiset voisivat silti miettiä, kannattaako kaksoiskaupunkia Tallinnan kanssa rakentaa kaivamalla kymmenen miljardin junatunneli vai upottaa Suomenlahteen puolella miljardilla hyperloopille teräsputki. Tallinnan tuliaiset ehtii tuoda Turussa rakennetuilla laivoillakin.

Itse asia ei saa jäädä scifi-haaveiden alle. Suomen taloudella menee kehnosti, Venäjän vielä kehnommin. Suomessa haaveillaan jo paremmasta, Venäjällä tiedetään syöksyn kiihtyvän. Pääministeri Dmitri Medvedev kertoi keskiviikkona, että maan budjettia leikataan kymmenen prosenttia.

Samaan aikaan länsinaapurilla menee hyvin. Tukholman seudulla kasvu on Euroopan nopeinta. Sinne on keskittynyt Piilaakson jälkeen eniten startup-yrityksiä.

Tukholman merkityksestä on puhuttu vuosikausia. Turun seudun yrityksillä on Suomessa parhaat mahdollisuudet hakea sieltä kasvua. Täällä on siihen tarvittavaa perinnettä, sopivaa teollisuutta ja yliopistoja molemmille kielille.

Turun yrittäjien puheenjohtaja Jari Rastas on oikeassa, kun hän totesi torstain Turun Sanomissa, että jo pelkkä hyperloop-nosteessa mukana oleminen tuo Turulle kansainvälistä näkyvyyttä, vaikka hanke ei toteutuisikaan.

Yhtä lailla toivoisi Turun seudun kehittämiskeskuksen johtajan Niko Kyynäräisen olevan oikeassa. Hän vakuutti samassa jutussa, että Tukholmassakin on jo avattu silmiä kohti itää.

Toisenlaisen kuvan sai Kauppalehden kirjeenvaihtajan Antti Lehmusvirran kolumnista. Hän kertoi olleensa tilaisuudessa, jossa esiteltiin Helsingin ja Tukholman välistä hyperloop-yhteyttä.

Kun Lehmusvirta oli kertonut ajatuksesta ruotsalaiselle, hän oli saanut vastaukseksi: ”Siis minkä takia? Miksi kukaan ruotsalainen haluaisi rakentaa nopean kauppayhteyden Suomeen.” (KL 14.12.)

Toivoisi Kyynäräisen olevan oikeassa myös siinä, kun hän sanoi, että hyperloopin Suomen asemaksi kannattaa valita nimenomaan Turku.

kari.vainio@ts.fi

Kirjoittaja on Turun Sanomien päätoimittaja.

http://www.ts.fi/mielipiteet/kolumnit/8 ... +tai+ilman
Avatar
tekijänä Kantti
#80321
Pyörittely jatkuu. :)

Tunneli Ruotsiin – tuleeko Turusta Tukholman esikaupunki?

Varsinais-Suomesta ja Turusta ei ole pitkä matka Ruotsiin ja Tukholmaan. Harmittavaista vain on se, että välissä on meri. Mutta onko se este, vai vain hidaste yhteiselle työssäkäynti- ja talousalueelle?
Kuva
Reitti voisi kulkea Suomesta Ahvenanmaalle siltoja pitkin ja Ahvenanmaalta Ruotsiin tunnelissa. Kuva: Ilkka Kemppinen / Yle

Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen on sitä mieltä, että maakunnassa on katsottu aivan liikaa pelkästään itään ja Helsinkiin. Virtasen mielestä nenän voisi kääntää myös Ruotsiin päin.

– Suomi on saari, ja kaikki mikä parantaa meidän saavutettavuuttamme on kannaltamme tärkeää, Virtanen sanoo.

Turusta Tukholmaan alle vartissa

Janne Virtanen oli joulukuussa Tukholmassa tilaisuudessa, jossa pohdittiin Suomen ja Ruotsin lähentymistä. Suomen Tukholman suurlähetystön ja Suomalais-ruotsalaisen kauppakamarin tilaisuudessa suurimman huomion varasti amerikkalainen nopeita putkijunia kehittelevä Hyperloop Technologies.

Aiemmin on puhuttu meren alle rakennettavasta tunnelista, jota pitkin kulkisivat tavalliset autot ja junat. Hyperloopin ideassa magneettien avulla alipaineistetussa putkessa kulkevat junat saavuttaisivat 1 200 kilometrin tuntinopeuden.

Hyperloop-junalla matka Turusta Tukholmaan kestäisi rapiat kymmenen minuuttia. Janne Virtanen sanoo, että yritys alkaa testata hyperloop-junia tänä vuonna, mutta niiden tulo Suomen ja Ruotsin välille on vasta kaukainen haave, jos sitäkään.

– Kyse olisi valtavan kalliista investoinnista, mutta mielestäni on tärkeää, että visioidaan tulevaisuutta. Nämä tekniset ratkaisut tulevat sitten aikanaan, kun on valmius ja kypsyys niihin, Janne Virtanen pohtii.

Turusta Tukholmaan töihin ja päinvastoin

Jos tunneli – joko hitaammalla tai nopeammallle yhteydellä – joskus Ruotsiin valmistuu, se muuttaisi Varsinais-Suomen ja Turun asemaa merkittävästi.

– Turun asema muuttuisi aivan erilaiseksi kuin nyt. Silloin Turku olisi samaa työssäkäynti- ja talousaluetta Tukholman kanssa, Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen uskoo.Virtanen sanoo, että tunneliyhteys länsinaapuriin ei ole tällä hetkellä kenenkään suunnittelupöydällä. Nyt ollaan vasta haaveiluasteella.

– Pidän tärkeänä, että nyt katsotaan kauas. On oleellista, että on jonkinlainen tahtotila läntisen saavutettavuuden parantamiseksi.

Hauskahan tällaisista on haaveksia vaikka realismi näyttää toivottoman kaukaiselta. :) Turun kannalta tällaisella olisi valtava merkitys, ja koko lounais-suomen kannalta suuri vaikutus.
tekijänä hmikko
#80323
magneettien avulla alipaineistetussa putkessa kulkevat


Kyseessä ei siis ole maglev. Työntövoima saadaan lineaarimoottorista, kuten esimerkiksi Bombardierin ART-järjestelmässä (mm. Vancouverin SkyTrain), jossa junat kulkevat pyörillä kiskoilla. Hyperloop-vaunun on tarkoitus kulkea putken pinnasta irrallaan ilmatyynyn, ei magneettisen levitaation, avulla.
Avatar
tekijänä zeizei
#80331
Onhan maantien rakentaminen Ahvenanmaalle ollut ennenkin puheenaiheena, eikä mikään mahdoton ajatus, sillä reitillä voisi käyttää saaria hyväksi. Ja Maarianhaminasta tarvitaan enää 45-55km pitkä tunneli Ruotsin puolelle.

Kiinteä yhteys ei siis ole pelkkää utopiaa, mutta nuo 10-15min matka-ajat voi unohtaa.
#80337
Mielestäni onkin aika huvittavaa väittää, että Turun ja Tukholman väli olisi jotenkin lyhyt. Sehän on suunnilleen yhtä pitkä matka kuin Helsingin ja Pietarin väli, joten aivan toista luokkaa kuin esimerkiksi toimiva Kööpenhaminan ja Malmön yhteys. Artikkelista olevasta kartastakin näkee, ettei Ahvenanmaalta kulkeva tunneli edes nousisi Ruotsissa Tukholmassa, vaan matka vain jatkuisi entisestään.

En tiedä, miksi täällä edes argumentoin, kun kukaan ei vaikuta todella puolustavan projektia... Ehkä toivon, että keskityttäisiin enemmän oikeasti lähellä olevien yhteyksien luomiseen eikä utopioihin.
tekijänä hmikko
#80339
Pyöröovi kirjoitti:En tiedä, miksi täällä edes argumentoin, kun kukaan ei vaikuta todella puolustavan projektia... Ehkä toivon, että keskityttäisiin enemmän oikeasti lähellä olevien yhteyksien luomiseen eikä utopioihin.


Mun mielestä on hienoa, että Hyperloopin kehittämiseen on saatu rahat kokoon ja konsepti tulee nyt ilmeisesti ainakin jollain tasolla testattua. Vastaavia ideoita on heitelty sata vuotta, mutta ne eivät ole tähän mennessä johtaneet mihinkään. Nyt nähdään, onko tuosta mihinkään. Tämän tason riskinottoa tarvittaisiin muissakin hankkeissa.

Oma veikkaukseni on, että Hyperloopin konseptissa ilmenee aika vakavia ongelmia mm. kapasiteetin ja turvallisuusvaatimusten suhteen. Jos vaaditaan esim. putkelle vastaavaa evakuointimahdollisuutta kuin uusille rautatietunneleille, niin hinnasta taitaa tulla todella suolainen. Ja Turku-Tukholma -väli nyt on maantieteellisesti ilmiselvästi niin vaikea, että siitä ei kannata aloittaa. Oletan, että Hyperloop Technologiesin tyypit kulkevat tässä vaiheessa kauppaamassa ideaansa kaikille mahdollisille kuulijoille, ja Suomi ja Ruotsi ovat tietysti vakavasti otettavia länsimaita tämmöisessä yhteydessä. Toimitusjohtaja puhuu haastatteluissa kolmen hankkeen varmistumisesta 2020 mennessä.
Avatar
tekijänä Klazu
#80340
On myös hyvä muistaa, että miljardien rakennuskustannusten jälkeenkään autosilta tai -tunneli eivät olisi ilmaisia käyttää. Esimerkiksi Kööpenhaminan ja Malmön välisen Öresundin sillan ylitys maksaa turistilta 48 euroa suunta. "Kanta-asiakaskortillakin" hinnaksi jää 22 euroa / ylitys + 40 euroa vuodessa.

https://www.oresundsbron.com/en/prices

Suomessa on totuttu ajattelemaan, että infra on ilmaista sen jälkeen kun se on kerran rakennettu, mutta ilmaiset sillat, tunnetit ja lossit ovat maailmalla erittäin harvinaista. Tällainen yhteys olisi (varsinkin tässä taloustilanteessa) aivan varmasti tullimaksullinen.
Avatar
tekijänä Kantti
#80344
Hyperloopin toteutuminen Turun ja Tukholman välillä on äärimmäisen epätodennäköinen. Ainakin nyt nähtävässä tulevaisuudessa. Hyperloop Turun ja Tukholman välillä kuuluu haaveilu ja ideointi-kategoriaan. Siinä se toimii hyvin sekä Turun kannalta, jossa Turku saa osakseen fokusta ja ehkä lisää yleistä kiinnostavuuttaan sijaintina, sekä hyperloopin kannalta, jolle taas on tärkeää olla esillä niin monissa yhteyksissä kuin mahdollista. Rahan arvoista (ilmaista) kirjoittelua ja tunnetuksi tekemistä.

Tätä on haaveilua on kuitenkin hyvä jatkaa niin pitkään kuin se on liikkeessä, koskaan ei kannata sanoa ei koskaan. Tämä on mainio vanha riimi! Onhan ihmeitä ennenkin tapahtunut. ;)
#81626
Asia taas esillä.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1458105239747

"Turusta Tukholmaan vain 11 minuutissa? Huippunopean Hyperloop-putken suunnittelu nytkähti liikkeelle
Futuristiselta kuulostavaa joukkoliikennejärjestelmää on kehittämässä kolme yritystä. Tunnetuin niistä on Hyperloop Technologies, jonka varatoimitusjohtaja Alan James oli keskiviikkona lobbaamassa uutta joukkoliikennemuotoa Turussa."
#81627
"James myös muistaa mainita, että Hyperloop sopisi Turun ja Helsingin välille Tunnin juna -suunnitelman korvaajaksi."

Vedetään saman tien Tallinnaan ja Pietariinkin, kun nyt kerran pääsee!