Ei olisi kiva juuttua putkeen, mutta muutenkin samaa mieltä
Rautatie+tie samalla on mielestäni hyvä, ja tie kannattaa vetää jos kerran rautatie rakennettaisiin. Tie ohjaisi myös liikennepaineet Naantalista ja näin monet Turun seudun tiehankkeet Raiso-Naantali-alueella olisivat tarpeettomia, kun nykyisen verkoston paine vähenisi huomattavasti lukuunottamatta kehätietä Turussa, jonka leventäminen on valtavasti halvempaa kuin Raision tunneli. Myös valtava eritasokiertoliittumä jäisi tarpeettomaksi, kun kaksi ramppia korjaisi asian ja Kt 40 jäisi paikallistieksi; levennettäköön sitten jos tarvitsee jossain kohdin, Uusi motari mielestäni tulisi kulkea välillä Masku-Maarianhamina-Norrtälje ainakin suurimmalta osin samassa maastokäytävässä rautatien kanssa (Tie 192 on muutenkin hyvin liikennöity ja varmasti uudelle tielle löytyisi valtava määrä täysin uusia sukkuloijia esimerkiksi välillä Turku-Tukholma).
Eli jos jotain tehdään niin tehdään kaikki heti ja kunnolla. Ei köysiratoja, hypertrikkejä, sukkuloita yms, vaan heti sitten kunnolliset yhteydet jotka palvelevat kahta suurta metropolia ja yhtä Pohjoismaisittain suurta
Turku myös nousisi varmasti paljon enemmän väkilukutilastoissa, jos on yhteydet suoraan Tukholmaan en näe mitään syytä miksi ei (ELSA tulisi tietenkin toteuttaa samanaikaisesti) jopa 500 000 menisi rikki "metropolissa"! Ahvenanmaalla tätä saatetaan kunnolla nimbyttää sikäli kun luultavasti moni sikäläinen ainakin pienemmistä kunnista joko veisi rahat Turkuun tai Ruotsiin tai muuttaisi jonnekin Paraisten seudulle...