Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä hmikko
#76607
Runkolinja 500:n (Munkkivuori - Pasila - Herttoniemi) suunnitelmat on laitettu kommentoitaviksi Kaupunkisuunnitteluviraston sivuilla. Olinkin ihmetellyt, että virasto tai HSL ei tiedota asiasta mitään, vaikka linjan pitäisi aloittaa syksyllä 2017 ja se näkyy runkolinjaston kaaviossa sun muualla. 560:sta (Jokeri 2) oli tähän verrattuna jos jonkilaista blogia ja muuta. Virastot vissiin taktikoivat näiden kanssa, eli keskustelua ja älämölöä bussilinjojen muutoksista ohjataan haluttuun suuntaan annostelemalla.

http://www.ksv.hel.fi/keskustelut/aihee ... unnitelmat

Reitistä suunnilleen puolella on jo ratikkakiskot. Ei vissiin tarvita kovin suurta kristallipalloa sen ennustamiseen, että linja siirretään kiskoille jonain päivänä, semminkin kun se juuri purkaisi Kulosaaren sillalla olevaa metrokapasiteetin pullonkaulaa. Tietty voipi mennä vuosikymmen tai kolme ennen kuin saadaan aikaseks.
Avatar
tekijänä RV
#76608
hmikko kirjoitti:Runkolinja 500:n (Munkkivuori - Pasila - Herttoniemi) suunnitelmat on laitettu kommentoitaviksi Kaupunkisuunnitteluviraston sivuilla. Olinkin ihmetellyt, että virasto tai HSL ei tiedota asiasta mitään, vaikka linjan pitäisi aloittaa syksyllä 2017 ja se näkyy runkolinjaston kaaviossa sun muualla. 560:sta (Jokeri 2) oli tähän verrattuna jos jonkilaista blogia ja muuta. Virastot vissiin taktikoivat näiden kanssa, eli keskustelua ja älämölöä bussilinjojen muutoksista ohjataan haluttuun suuntaan annostelemalla.

http://www.ksv.hel.fi/keskustelut/aihee ... unnitelmat

Reitistä suunnilleen puolella on jo ratikkakiskot. Ei vissiin tarvita kovin suurta kristallipalloa sen ennustamiseen, että linja siirretään kiskoille jonain päivänä, semminkin kun se juuri purkaisi Kulosaaren sillalla olevaa metrokapasiteetin pullonkaulaa. Tietty voipi mennä vuosikymmen tai kolme ennen kuin saadaan aikaseks.
Mikäs tämä ihmeellinen Maaherrantien ratikkaraidetta muistuttava homma on Viikissä? Luulisi, että sisältyy linjaan ja olisi helppo täydentää ratikka Koskelaan.
tekijänä hmikko
#76609
RV kirjoitti: Mikäs tämä ihmeellinen Maaherrantien ratikkaraidetta muistuttava homma on Viikissä? Luulisi, että sisältyy linjaan ja olisi helppo täydentää ratikka Koskelaan.
Entinen metron huoltoraide, eli yhteys metrovarikolta rautatieverkkoon. On poistettu käytöstä ja osin poistettu kiskotkin, eli käsittääkseni ei enää ajokunnossa. Raideleveyden puolesta ei ole koskaan sopinut ratikoille. Nykyinen metron huoltoraide on Vuosaaressa (yhteys satamarataan). Ja mikään näistä ei liity aiheeseen.
Avatar
tekijänä RV
#76610
hmikko kirjoitti:
RV kirjoitti: Mikäs tämä ihmeellinen Maaherrantien ratikkaraidetta muistuttava homma on Viikissä? Luulisi, että sisältyy linjaan ja olisi helppo täydentää ratikka Koskelaan.
Entinen metron huoltoraide, eli yhteys metrovarikolta rautatieverkkoon. On poistettu käytöstä ja osin poistettu kiskotkin, eli käsittääkseni ei enää ajokunnossa. Raideleveyden puolesta ei ole koskaan sopinut ratikoille. Nykyinen metron huoltoraide on Vuosaaressa (yhteys satamarataan). Ja mikään näistä ei liity aiheeseen.
Ahaa, minä kun olen aina luullut että se on ratikkajatkeen varaus Viikkiin, joka tuntuisi loogiselta. Miksi ihmeessä ei tehtäisi Hertsikaan "Jokeri Nollaa?" Se tuntuisi ihan järkeenkäyvältä, kun kuten sanoit, itäinen osuus vain ei ole raiteilla, ja sen verran lähellä keskustaa kuitenkin on. Kannattaahan puolivalmiitakin väyliä aina käyttää hyväksi jos mahdollista, siitä tuo mieleeni tuli.
tekijänä hmikko
#76611
RV kirjoitti: Ahaa, minä kun olen aina luullut että se on ratikkajatkeen varaus Viikkiin, joka tuntuisi loogiselta.
Viikki on suunniteltu aikanaan vissiin sillä periaatteella, että ratikkaverkkoa ei laajenneta, koska metro tulee sitten joskus. Käytännössä ei koskaan tullut, ja nyt on ilmeisesti ajatusmalli muuttunut. Viikin osalta sikäli harmi, että Koskelan varikkoraide olisi ollut hyödynnettävissä.
RV kirjoitti: Miksi ihmeessä ei tehtäisi Hertsikaan "Jokeri Nollaa?" Se tuntuisi ihan järkeenkäyvältä, kun kuten sanoit, itäinen osuus vain ei ole raiteilla, ja sen verran lähellä keskustaa kuitenkin on.
Nollajokerihan tuossa on juuri suunnitteilla, jos bussilinjoista puhutaan. Metron kanssa päällekkäinen raitiotie (Kalasatama - Herttoniemi - (Itäkeskus)) on ollut näihin päiviin asti vastoin Helsingin suunnittelijoiden periaatteita, mutta kuten todettua, periaatteita ollaan vissiin vaihtamassa.
RV kirjoitti:Kannattaahan puolivalmiitakin väyliä aina käyttää hyväksi jos mahdollista, siitä tuo mieleeni tuli.
Entinen huoltoraidehan on 550:n eli alkuperäisen Jokerin reitillä, ja siihen juurikin ollaan suunnittelemassa raitiotietä, Raide-Jokeria. Tosin HKL:n virkamiehet viimeksi esittivät lautakunnalle taas Raide-Jokerin lykkäämistä hamaan tulevaisuuteen investointikaton pitämiseksi. Puolueiden taannoin sopima investointikatto ei koske liikelaitoksia kuten HKL:ää, eli kyseessä oli tältä osin vissiin virkamiesvallan omin päin keksimä katto. HKL:n johtokunnan poliitikot eivät nielleet väitettä ja päättivät laittaa asian valtuuston päätettäväksi. Kaipa tuosta kohtapuoliin kuullaan.

Sinänsä huoltoraide ei taida paljon raitiotien rakentamisessa auttaa. Yksiraiteinen rautatie ilman omaa kaistaa on varsin kaukana kaksiraiteisesta raitiotiestä omine kaistoineen, pysäkkeineen sun muineen. Isompi apu kai tuolla osuudella on se, että Jokerilla on suurelta osin oma bussiväylä ja sillat ja muut valmiina, eli kalliit rakenteet on tehty jo busseja varten.

Lisää kaupunkia -ryhmän keskustelussa viitattiin 500:n osalta siihen, että HSL:n suunnittelijoiden mielestä koko runkolinjan pystyttämiseen ei kannata ryhtyä, ellei Helsinki varaa/rakenna sitä varten bussikaistoja Paciuksenkadulla ja muualla tuon suunnitelman mukaan. Ts. runkolinjaksi ei pidä nimetä semmoista, jolla ei ole runkolinjan nopeutta ja infrastruktuuria. Mulle jäi semmoinen mielikuva, että tästä syystä asiasta on tiedotettu niukasti, eli on odotettu sitä, että bussikaistakaavat menevät läpi.
tekijänä Etika
#76612
Eipä tuon suunnitelman perusteella ole tulossa bussikaistaa sille oleellisimmalle pätkälle eli Tukholmankadulle. Tukholmankadun länsipään ja Reijolankadun ja Mannerheimintien risteyksen välillä mennään kävelyvauhtia ruuhkassa, tuo ei ole oikein runkobussistandardin täyttävää liikennöintiä. Tuo linja jos mikä kannattaisi tehdä suoraan kiskoille, jo 58:n liikennemäärät ovat riittävät sen perustaksi.
Avatar
tekijänä RV
#76613
Etika kirjoitti:Eipä tuon suunnitelman perusteella ole tulossa bussikaistaa sille oleellisimmalle pätkälle eli Tukholmankadulle. Tukholmankadun länsipään ja Reijolankadun ja Mannerheimintien risteyksen välillä mennään kävelyvauhtia ruuhkassa, tuo ei ole oikein runkobussistandardin täyttävää liikennöintiä. Tuo linja jos mikä kannattaisi tehdä suoraan kiskoille, jo 58:n liikennemäärät ovat riittävät sen perustaksi.
Nimenomaan, nykyiset hyvin suuret liikennemäärät Reijolankatu-Tukholmankatu vaativat kaksia lisäkaistoja, 1 autoille ja 1 busseille, ja Tukholmankatu bussikaistat laidalle, nykytilanteessakin. Paciuksenkatuhan sen sijaan vetää hyvin. Kannatan linjan toteuttamista raiteitse. Metron viereen sen sijaan ei ole mitään järkeä puuhata ratikoita.
tekijänä hmikko
#76614
RV kirjoitti: Metron viereen sen sijaan ei ole mitään järkeä puuhata ratikoita.
Metron kapasiteetti ruuhkahuipun aikaan on käymässä loppuun juuri tuolla osuudella, eli Kalasataman ja Herttoniemen välillä, varsinkin jos/kun junat lyhennetään ja vuorovälin tihentäminen ei onnistu niin kuin on suunniteltu. Runkolinjan suunnitelmissa ei tätä ole sanottu ihan suoraan, mutta siinä ilmeisesti syy siihen, miksi linja ei pääty Kalasataman metroasemalle vaan Herttoniemeen. Hyvin toimiessaan runkolinja oletettavasti houkuttelee uusiakin matkustajia, joista osa tulisi lisäämään metron huippukuormaa, jos linja ei kulkisi tuota osuutta metron vieressä. Lisäksi Kalasatamaan ja Herttoniemeen rakennetaan koko ajan lisää. Näistä syistä raitiotien rakentaminen välille saattaa olla hyvinkin perusteltua. Ja ilmeisesti Raide-Jokerin spekseilläkin toteutetun uuden linjan pysäkkiväli on oleellisesti lyhyempi kuin metron, eli ratikka palvelee osin eri tarpeita joka tapauksessa eikä siten ole päällekkäistä palvelua.
tekijänä Kivenhakkaaja
#76615
Mielenkiintoisesti ovat lyöneet raitiovaunun kääntöpaikan kohtuuruuhkaiseen kohtaan Tukholmankadulle, Rosina Heikelin puiston kohdalle, "suunnitellaan asemakaavamuutoksen yhteydessä". Suunnitelmaa odotellessa.
tekijänä hmikko
#76616
Kivenhakkaaja kirjoitti:Mielenkiintoisesti ovat lyöneet raitiovaunun kääntöpaikan kohtuuruuhkaiseen kohtaan Tukholmankadulle, Rosina Heikelin puiston kohdalle, "suunnitellaan asemakaavamuutoksen yhteydessä". Suunnitelmaa odotellessa.
Linjastosuunnitelmassa se on tuleva seiskan päätepysäkki. Tosin jos ratikkapysäkit pidetään noilla 500:n suunnitelmassa olevilla paikoilla, niin itse pysäkki jää vähän hassusti parin sadan metrin päähän silmukasta ja seuraava pysäkki on heti silmukan jälkeen, mutta seiska ei siis sitä palvelisi.
tekijänä rib
#76618
RV kirjoitti: Ahaa, minä kun olen aina luullut että se on ratikkajatkeen varaus Viikkiin, joka tuntuisi loogiselta. Miksi ihmeessä ei tehtäisi Hertsikaan "Jokeri Nollaa?" Se tuntuisi ihan järkeenkäyvältä, kun kuten sanoit, itäinen osuus vain ei ole raiteilla, ja sen verran lähellä keskustaa kuitenkin on. Kannattaahan puolivalmiitakin väyliä aina käyttää hyväksi jos mahdollista, siitä tuo mieleeni tuli.
Juna-Jokeri Viikissä:
https://goo.gl/photos/bee3Y7ErWXVWs4ow7
Avatar
tekijänä hylje
#76619
hmikko kirjoitti:Ja ilmeisesti Raide-Jokerin spekseilläkin toteutetun uuden linjan pysäkkiväli on oleellisesti lyhyempi kuin metron, eli ratikka palvelee osin eri tarpeita joka tapauksessa eikä siten ole päällekkäistä palvelua.
Tehokas runkolinja Itäväylällä mahdollistaa myös Kulosaaren metroaseman lakkauttamisen. Yksi metrolinjan hiljaisimmista seisakkeista ei oikein sovi kaikista tukkoisimmalle osuudelle.

Noh, Kalasatamakin on tuolla hiljaisten seisakkeiden listalla, mutta tilanne muuttunee ympäristön rakentuessa ja Lahdenväylän suunnan liityntäterminaalin valmistuessa.
tekijänä hmikko
#76621
Etika kirjoitti:Eipä tuon suunnitelman perusteella ole tulossa bussikaistaa sille oleellisimmalle pätkälle eli Tukholmankadulle. Tukholmankadun länsipään ja Reijolankadun ja Mannerheimintien risteyksen välillä mennään kävelyvauhtia ruuhkassa, tuo ei ole oikein runkobussistandardin täyttävää liikennöintiä. Tuo linja jos mikä kannattaisi tehdä suoraan kiskoille, jo 58:n liikennemäärät ovat riittävät sen perustaksi.
Luin asian kommentointia muilla foorumeilla, ja tosiaan syntyi semmoinen kuva, että bussi on lähtökohtaisesti väärä ratkaisu. Katusuunnitelmissa merkittävin muutos on pyöräkaistat, mitkä sinänsä ovat edistystä, mutta tila on otettu niistämällä muilta, kun pitäisi vähentää autokaistoja. Nyt on esitetty Paciuksenkadun ratikkakaistoja kavennettaviksi, mikä on aivan persetti edellä puuhun kiipeämistä. Päätöksentekokoneisto on viritetty tuottamaan näitä kompromissin kompromisseja, jotka eivät ole hyviä oikein kenenkään kannalta. Mieluummin parhaat mahdolliset ratikkakaistat koko matkalle ja 500 sinne, niin ei tarvi sovitella runkobussilinjaa samaan tilaan.
Avatar
tekijänä RV
#76633
Paciuksenkatu vetää siksi, että sen kapasiteetti on riittävä - eli ei todellakaan ruveta napsimaan kaistoja kaupungista, jonka kokoisissa pääkadun peruspoikkileikkaus on 3+3.