Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä Sam33
#92491
slette kirjoitti:Suunniteltujen Iisalmi–Ylivieska-radan parannustöiden tarkoituksena on tehostaa tavaraliikennettä. Sähköistys laskisi olennaisesti raskaiden tavarajunien liikennöintikuluja ja uudet kohtauspaikat sekä Iisalmen kolmioraide sujuvoittaisivat ja nopeuttaisivat liikennöintiä. Kyseinen projekti on tosin tällä hetkellä jossain määrin jäissä, kun tavaraliikenteen määrä kyseisellä välillä on pienentynyt huomattavasti noin puolenkymmenen vuoden takaisista huippuvuosista eikä rataosa enää ole siinä mitassa ylikuormitettu kuin mitä se oli aiemmin.
Todellista Off-topicia, mutta muutama vuosi sitten oli kyllä todella lähellä että olisi lyöty lapiot maahan. Radalle on suunniteltu siirrettäväksi sähkövetoiset kaivosjunat, jotka liikkuu nykyään Oulun kautta päärataa pitkin. Mitä jos tuo 120 miljoonaa euroa käytettäisiin suoraan pääradan parantamiseen lisäämällä kaksoisraiteita ja kohtauspaikkoja entisestään? Hyödyt varmasti paljon suuremmat, kun olisi samalla parannettu tuhansien ihmisten matkantekoa.
tekijänä slette
#92496
Sam33 kirjoitti:Todellista Off-topicia, mutta muutama vuosi sitten oli kyllä todella lähellä että olisi lyöty lapiot maahan. Radalle on suunniteltu siirrettäväksi sähkövetoiset kaivosjunat, jotka liikkuu nykyään Oulun kautta päärataa pitkin. Mitä jos tuo 120 miljoonaa euroa käytettäisiin suoraan pääradan parantamiseen lisäämällä kaksoisraiteita ja kohtauspaikkoja entisestään? Hyödyt varmasti paljon suuremmat, kun olisi samalla parannettu tuhansien ihmisten matkantekoa.
Rataverkon kehittämisessä on syytä katsoa myös tavaraliikenteen hyötyjä. Iisalmi–Ylivieska on tavaraliikenteelle tärkeä rataosa ja nykyisinkin kuljetusmäärien noin puoliinnuttua jokusen vuoden takaisesta siellä liikkuu enemmän tavaraa kuin monella pääradalla. Monesti pääratojenkin parannusprojekteissa tavaraliikenne on se minkä lasketaan eniten hyötyvän radan parantamisesta.
tekijänä apollonkatu
#93006
Luotijuna Tampereelle vois iolla ihan hyvä vaihtoehto lentokoneelle, jossa ei saa viedä mukanaan nesteitä ja kaikenlaista muuta sekä pitää jonotella turvatarkastukseen. Kunhan rakentavat sen sitten shinkansen-tekniikalla tai ei ainakaan millään kiinakamalla.
Avatar
tekijänä Kantti
#94442
Turun Sanomat tiistaina 5 päivänä 1931. Lentävä tamperelainen.

Kuva

:smt024
Tlahti tykkää tästä