Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä Tande
#91685
hmikko kirjoitti:Nyt kun tarkemmin katson, niin Itäkeskus aika lailla loistaa poissaolollaan. Ekassa vaiheessa se ei ole saanut kohdalleen edes tuota täydennysrakentamispylpyrää, joka on Vuosaaressa ja Herttoniemessä.


Tämä sikäli sääli, koska Itäkeskuksessa, jos jossain olisi todella paljon "helppoa" täydennysrakentamispotentiaalia ihan Itiksen (metroaseman) lähitienoolla. MIelenkiintoista sinänsä, ettei Puotinharjua esim. ole oikeastaan ollenkaan täydennysrakennettu tällä vuosituhannella, kuin esim. Myllypuroa. Potentaalia on valtavasti hyödyntämättä.
tekijänä Jukki
#91687
Ei tästä hirveän mielenkiintoinen 30 vuotta tuu, kehitys painottuu lähiöihin. Näkyy nimittäin tuosta kartasta hyvin painopistealueet. Onpahan muuten pitkät suunnitteluajat, asemakaavan tekeminen kestää nykyisellään siis n. 10 vuotta valmisteluineen ja hyväksyntineen.
tekijänä hmikko
#91689
No, Jätkäsaari, Kalasatama ja Keski-Pasila ovat rakenteilla ja kaavoitettu edellisen yleiskaavan mukaan, eivätkä siksi tietty näy tuossa ohjelmassa, mutta sanoisin, että aika paljon tapahtuu kantakaupugissa ja sen vieressä. Ja ainakin omasta näkövinkkelistäni jo päätetyt Raide-Jokeri ja Laajasalon ratikka ovat oikeinkin mielenkiintoisia. Suomen pisin silta ja kaikkee.

Asemakaava kestää kymmenen vuotta laskien tästä tilanteesta, että yleiskaavan voimaantuloa odotellaan. Jos yleis ja osayleis ovat valmiina voimassa, niin asemakaava voi tulla nopeastikin. Ite yllätyin taannoin esim. Arabianrannan keskuksen kylkeen nyt tulleista pistetaloista. Niissä tais mennä ekasta esityksestä kaavamuutokseksi rakentamisen alkamiseen alle vuosi tms.
#91691
Onhan tuo yleiskaava aidosti vallankumouksellinen urbaanista näkökulmasta ja liikkumisenkin suhteen (Helsingissähän ei vieläkään ole yhtään aitoa pikaraitiotietä ja jatkossa niitä pitäisi olla kunnioitettava määrä). Pitää vaan olla kärsivällinen. Minusta tuntuu, että aidosti urbaani käänne helsinkiläisessä suunnittelussa tapahtui noin viisi vuotta sitten, kun tajuttiin että asuntojahan oikeasti pitää rakentaa ja tiiviisti. Asiat tapahtuvat aina viiveellä, mutta kuten hmikko sanoi, niin ei nytkään oikein voi sanoa että kehitys rajoittuisi lähiöihin - melkeinpä päinvastoin. Yleiskaava myös tarkoittaa sitä, että joistakin vanhoista lähiöistä (esim. Haaga tai Maunula) tulee elimellinen osa kantakaupunkia. Hyvä merkki on myös se, että kukaan ei tunnu olevan tarpeeksi kiinnostunut Östersundomista, vaan vanhojen raideliikenneasemien ympäristöjä on viimein alettu tiivistää toden teolla.
tekijänä töntsö
#91692
Töölön "metro" näkyy edelleen kummittelevan suunnitelmissa, mutta kiintoisaa on että se nyt näkyy olevan liitettynä Viikin ja Laajasalon raitioteihin. Luin joskus eri vaihtoehdoista sen rakentamiselle jossa tuo ratkaisu oli mainittuna, mutta nyt on nähtävästi päädytty päällimmäisenä tuohon hybridivaihtoehtoon. Varmaankin fiksuin toteutustapa jos tuo tunneli joskus lopulta jyrsitään
tekijänä hmikko
#91695
töntsö kirjoitti:Töölön "metro" näkyy edelleen kummittelevan suunnitelmissa, mutta kiintoisaa on että se nyt näkyy olevan liitettynä Viikin ja Laajasalon raitioteihin. Luin joskus eri vaihtoehdoista sen rakentamiselle jossa tuo ratkaisu oli mainittuna, mutta nyt on nähtävästi päädytty päällimmäisenä tuohon hybridivaihtoehtoon. Varmaankin fiksuin toteutustapa jos tuo tunneli joskus lopulta jyrsitään


Juu. Luin toisesta paperista raitioteiden toteutussuunnitelmaa, ja siinä oli hahmoteltu runkolinja 500:n eli 0-Jokerin (Herttoniemi-Kalasatama-Pasila-Munkkiniemi) muuttamista pikaratikaksi. Pasilassa oli piirretty yhdeksi vaihtoehdoksi kalliotunneli, joka meni Triplan ali juuri metrovarauksen kohdalla, mutta maanalaisesta rakentamisesta sanottiin tekstissä, että mahtumista maanalaisten tilavarausten joukkoon täytyy "tutkia tarkemmin". Hassunhauska kiertoilmaus, kun lyhyehkö kalliotunneli ratikalle ei voi kovin syvälle sukeltaa, eli todnäk ei metron alapuolelle, ja viiva oli vedetty juuri metrovarauksen kohdalle, mitä on jo Triplan alittava pätkä louhittukin. Sinänsä varmaan olisi oikeinkin hyvä saada tuo varaus pikaratikoiden käyttöön, sopisi sekä Töölön metron linjaukselle että 0-Jokerille.
tekijänä Jukki
#91696
Onko se pisararata nyt sitten hylätty kokonaan vai? Suunnitteluun meni 35 miljoonaa, ja ilmeisesti kaikki suunnitelmat ovat valmiina, vain toteutuspäätös puuttuu. Mutta sitäkö ei siis tule?
tekijänä pallo
#91697
Jukki kirjoitti:Onko se pisararata nyt sitten hylätty kokonaan vai? Suunnitteluun meni 35 miljoonaa, ja ilmeisesti kaikki suunnitelmat ovat valmiina, vain toteutuspäätös puuttuu. Mutta sitäkö ei siis tule?


Toivottavasti ei, olisihan kantakaupungin reunoilta koukkaava U-metro huomattavasti järkevämpi investointi. Saataisiin Meilahti-Töölö-Jätkänsaari-Etelä-Helsinki-Katajanokka-Kruunuhaka tehokkaan joukkoliikenteen piiriin ja autosumppua ahtaalla niemellä purettua. Toki se on kallis, ei siinä. Mutta välillä pitää investoida ja mikään pintatasossa kulkeva liikenneratkaisu tuskin on riittävän tehokas, kun jo nyt ruuhkat ovat paikoin sietämättömiä, eivätkä jätkän- ja hernesaaren rakennustyöt ole vielä likimainkaan valmiita.
#91698
Kyllä pisaran varaus on edelleen kaavoissa, samoin kuin keskustatunnelin ja Töölön metron varaukset. Kyllä Pisaraan tullaan jollain aikataululla vielä palaamaan, sen verran oleellisesti se parantaa lähijunaliikenteen toimivuutta (ensisijaisesti siis siten, että junat voivat ajaa pisararataa suuremmalla nopeudella kuin Pasilan ja keskustan väliä, ja toisaalta vaihtoyhteydet pisarasta ovat paremmat kuin rautatieasemalla).

Sinänsä maanalaisiin varauksiin pitäisi saada jotain tolkkua, ja joistakin niistä pitäisi luopua. Muun muassa se pisararata vajoaa tolkuttoman syvälle kallioon muiden, risteävien varausten vuoksi, ja mahdollinen Tallinna-tunneli olisikin sitten jo varmaan maailman syvimmällä sijaitseva rautatieasema.

Tässä on vuoden 2011 maanalaisen yleiskaavan kartta kekustan maanalaisista varauksista: https://www.hel.fi/hel2/ksv/Aineistot/m ... artta2.pdf

Uutta maanalaista yleiskaavaa valmistellaan parhaillaan, mutta siitä ei ole vielä karttoja saatavilla.
tekijänä hmikko
#91699
Jukki kirjoitti:Onko se pisararata nyt sitten hylätty kokonaan vai? Suunnitteluun meni 35 miljoonaa, ja ilmeisesti kaikki suunnitelmat ovat valmiina, vain toteutuspäätös puuttuu. Mutta sitäkö ei siis tule?


Tuossa toteutussuunnitelmapaperissa sanotaan vain, että kaupunki varautuu valtion hankkeisiin kuten Pisaraan. Pisaraa koskevat asemakaavat ovat käsittääkseni jo voimassa, ja rakentaminen on valtion eli Liikenneviraston hanke, eli sikäli se ei sen enempää kuulu uuden yleiskaavan toteuttamiseen. Yleiskaava ei taida muuttua Pisaran asemanseutujen osalta juurikaan, kun ne ovat vanhaa kantakaupunkia.

Toisin sanoen Pisaran tuleminen riippunee ihan täysin siitä, että saako joku sen lobatuksi läpi maan hallituksen tasolla. Keskustapuolueella ei ole näihin ollut kiinnostusta, lähinnä päin vastoin, eli en lataisi kummempia odotuksia Sipilän kaudella. Länsimetron kakkosvaiheen louhintojen valmistumisen häämöttäessä alan firmat tietty esittävät, että ois niin kätevää jatkaa samaa vauhtia Pisaraa tai Keskustatunnelia, kuten heillä tapana on.
Avatar
tekijänä veka
#91702
Tanden tavoin itseäni ihmetyttää itämetron vanhojen asemaseutujen vähäinen hyödyntäminen. Mainittujen lisäksi mm. Siilitie ja Kulosaari. Oikeastaan saman tien pitäisi sillä suunnalla vähitellen ryhtyä peittämään koko pintarataa ja motaria , jotka suoja-alueineen ym. vievät aivan tolkuttomasti tilaa ja halkaisevat kaupunginosia. Siis lisää kalasatamaa koko matkalle.

Sama koskee tietysti myös rautateitä Helsingin seudulla. Ei tartte kuin paikallisjunalla matkustaa ja katella ulos. Valtavasti joutomaata joka paikassa. En jättäisi rauhaan edes Rautatieaseman ja Pasilan välistä aluetta. Kansi ja taloja päälle. Suomessa Turku ja Tampere ovat tämän mahdollisuuden jo oivaltaneet, mutta maailmalta löytyy hienoja esimerkkejä vaikka kuinka. Nyt halutaan tuhota toimivia liikenneväyliä asuntorakentamisen merkeissä, vaikka maa ja mahdollisuudet eivät ole loppumassa.
slette tykkäsi tästä
tekijänä hmikko
#91703
veka kirjoitti:Tanden tavoin itseäni ihmetyttää itämetron vanhojen asemaseutujen vähäinen hyödyntäminen. Mainittujen lisäksi mm. Siilitie ja Kulosaari.


Tuossa toteutussuunnitelmassa itse asiassa Siilitien aseman ympäristö kuuluu ensimmäisen vaiheen pläntteihin. Liekö sitten mukana vain sen takia, että kuuluu Jokerin varteen ja tulevan Karhunkaatajan liikennesuunnitelmaan. Oli miten oli, niin Viikintien liittymä on aivan jättimäinen tilanhaaskaus metron varrella. Vois luulla, että siihen jotain suunnitellaan.

Samaisella lautakunnan listalla tämän aikataulupaperin kanssa on muuten Herttoniemen metroaseman viereiset korttelit, missä on tällä hetkellä osin jopa joutomaata. Siihen on tulossa ihan kohtuullisen tehokasta.
tekijänä hmikko
#91975
Toteuttamisohjelma hyväksyttiin lautakunnassa eilen. Soininvaaran kommentit:

http://www.soininvaara.fi/2017/12/12/ka ... 2-12-2017/

Osmo Soininvaara kirjoitti:Yleiskaavan toteuttamisohjelma

Hyväksyttiin yksimielisesti, että

- Tiederatikka rakennetaan, kun Malmin ja Kalasataman raitiotiet ovat valmistuneet

- Rastilan leirintäalueen rakentaminen siirretään toiseen vaiheeseen

- sekä ponsi luontoarvojen tukemisesta.

Äänestyksen jälkeen hyväksyttiin

Malmin pikaratikka Viiman aikaistamista priorisoidaan 1. vaiheen aikataulutuksessa.

Nurin äänin 10-3 pantiin esitykset Malmin lentokentän rakentamisen ja Tuusulan väylän bulevardisoimisen lykkäämisestä.

Minua harmittaa ajatus, ettei Viima-rataa voi rakentaa, koska rahat sitoutuvat sitä ennen Raide-Jokeriin ja Kruunuratikkaan. Pankissa on rahaa ja reaalikorko negatiivinen. On kovin tärkeätä, että raideyhteys on olemassa silloin asukkaat muuttavat sisään. Ihmiset valitsevat asuntonsa ja työpaikkansa sen mukaan, miten matkat sujuvat. Jos ratikka tulee paljon myöhemmin, Malmille ei muuta niitä, jotka ratikasta hyötyvät. Junayhteys ei ratikkaa korvaa, koska se menee eri suuntaan. Asialla on myös taloudellinen merkitys. Kaupunki omistaa Malmin lentokentällä noin miljoona kerrosneliötä rakennusoikeutta. Jos sen arvo nousee vaikkapa vain 50 eurolla neliötä, on tämä 50 miljoonaa euroa. Siksi raiteiden pitäisi olla olemassa, kun tontit myydään tai vuokrataan. Viivästys maksaa selvää rahaa ja todella paljon.

Siksi toivon, että kaupungin talousjohdolta löytyy laskutaitoa.
veka tykkäsi tästä
tekijänä Pyöröovi
#91977
Raiteilla on tosiaan todella suuri merkitys Malmille. Varmaan yleinen maailman ja samalla Suomen epävarma taloustilanne pelottaa tekemään monia tärkeitä investointeja, vaikka korot olisivat kuinka alhaalla. Samoin vielä varmaan on niitä, jotka edelleen harmittelevat lentokentän rakentamista, eivätkä kykene siirtymään eteenpäin pohtimaan uusien asukkaiden tulevaisuutta.
tekijänä hmikko
#92807
Helsingin hallinto-oikeus on kumonnut osia yleiskaavasta valitusten perusteella. Kaupunki valittanee aikanaan Korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Peruskuvio näyttäis olevan, että oikeus laittaa reilusti painoarvoa Ely-keskuksen, eli kaavoituksen osalta entisen tiepiirin, valituksille.

Hesari: Helsingin kaupunkibulevardit saivat tyrmäyksen oikeudessa, valtion viranomaisten perustelu tukkoutuvasta liikenteestä meni läpi – Apulaispormestari Sinnemäki: ”En ole täysin järkyttynyt mutta en ole iloinenkaan”

Muoks: Oikeuden päätös ei siis kumonnut koko kaavaa, vaan ainoastaan osia. En ole lukenut päätöksen tekstiä, mutta ilmeisesti siinä on perusteltu tuota osittaisuutta aika pitkästi. Oikeuslaitos on aiemmin todennut periaatteenaan, että sen tarkoitus ei ole toimia kaavoittajana, kun semmoiseen sillä ei ole demokraattista valtuutusta. Tässä mun mielestä liipataan aika läheltä, kun yleiskaavasta on poimittu noin paljon osia. Ts. jos päätös jää voimaan, oikeusistuin käytännössä ohjaa Helsingin asemakaavoituksen tietyille alueille, mikä ei kuulu sen toimivaltaan. Selvempää olis noin juridisesti ollut ehkä kumota koko kaava ja palauttaa valmisteluun. Se tietysti tekisi mahdollisesti sietämättömän ison mutkan asuntotuotantoon, mikä lienee syy hallinto-oikeuden sepittelylle osittaisesta kumoamisesta. No, tämähän voi kaikki vielä muuttua KHO:ssa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9