Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
Tekijänä veka
#97185
Vähän epäilen (ja pelkään), että ruuhka ratikkakiskoilla ratkaistaan siirtämällä kymppi ja nelonen kulkemaan suunnitteilla olevaa uutta ratikkaväylää Topeliuksenkadun ja Fredan kautta. Ehkä kakkonenkin. Silloin Mannerheimintiellä olisi tilaa vauhdikkaaseen menoon. Sama ongelma tulee aikanaan vastaan myös muilla suunnilla.
Tekijänä sekovene
#97190
pallo kirjoitti: 25.02.19 23:25 Näyttää hyvältä. Tuo pikaratikka keskustaan kuulostaa tosin ongelmalliselta. Se kun ei tule missään olosuhteissa olemaan pika, koska rautatieasema-Meilahti väli on jo erittäin tukkoinen ja hidas. Maanalainen metro pitäisi rakentaa suosiolla. Toivottavasti liikenneympyrä toteutuu jotakuinkin tuollaisena!
Suunnittelualueen pääasiallinen keskustayhteys on kuitenkin Valimon juna-asema, ratikka on ennen kaikkea Meilahteen ja Töölöön suuntautuviin matkoihin, aivan suunnittelualueen eteläisimmistä osista toki myös keskustaan. Manskulle on kyllä täysin mahdollista saada keskinopeudeltaan kelvollinen pikaratikka, mutta se vaatii päällekkäisten linjojen vähentämistä. Muussa tapauksessa kunnollisten liikennevaloetuuksien järjestäminen söisi kaiken kapasiteetin mm. risteäviltä autoväyliltä.

veka kirjoitti: 26.02.19 11:02 Vähän epäilen (ja pelkään), että ruuhka ratikkakiskoilla ratkaistaan siirtämällä kymppi ja nelonen kulkemaan suunnitteilla olevaa uutta ratikkaväylää Topeliuksenkadun ja Fredan kautta.
Tuo on ihan ääneenlausuttu lähtökohta Vihdintien ratikan suunnittelussa. Itse tosin vähän epäilen ja pelkään, että tuosta tullaan toteutuksessa lipsumaan ja tuloksena on lisää perushelsinkiläistä hidasratikkaa, mutta saas nähä.

Toivotaan myös, että arvioidut rakentamismäärät tarkentuvat suunnittelun edetessä vielä ylöspäin, kuten viime aikoina onkin ollut tapana. Tuosta alueesta kannattaa ottaa mahdollisimman paljon irti, joten yli miljoona kerrosneliömetriä uutta rakentamista olisi hyvä tavoitetaso.
Avatar
Tekijänä veka
#97200
Vakiintuneet ratikkalinjat ovat helsinkiläisyyden kovaa ydintä. Niiden perusteella jopa valitaan asuinpaikkoja, kouluja ja päivähoitopaikkoja. Niihin ei ei tulisi kajota kuin äärimmäisessä hädässä. Elämän laatuun kuuluu, ettei tarvitse tarkistaa reittikartasta, ovatko tutut pysäkit vielä paikoillaan. Ja millä ratikalla ylipäänsä pääsee minnekin. Itsekin asun missä asun osin sen takia, että läheltä lähtevällä kympillä pääsee suoraan mm. Musiikkitalolle (aikaisemmin Finlandia-talolle), oopperaan, Stadikalle, Nordikselle ja Stockmannille.

Helsingissä tämä tuntuu nyt unohtuneen. Kova isku oli esim. kolmosen perinteisen kahdeksikkolenkin peukalointi moneen kertaan. Linjan numero vaihtui osin kakkoseksi ja lopulta lenkki katkaistiin yläpäästä kokonaan. Reittejä muutetaan jopa sen takia, että saataisiin uusia katuja vallatuksi kiskoille. Ynnä muuta. Perinteiseen ratikkalinjaan ei pitäisi tehdä yhtään muutosta kysymättä ko. linjaa käyttävien matkustajien mielipidettä.
Tekijänä sekovene
#97201
veka kirjoitti: 27.02.19 18:55 Reittejä muutetaan jopa sen takia, että saataisiin uusia katuja vallatuksi kiskoille.
Eiköhän syy-seuraussuhde mene kuitenkin niin päin, että uusia katuja "vallataan" sen takia, että saataisiin reittejä muutettua.

Linjanumeroihin liittyvillä nostalgia-arvoilla taas voi perustella ihan mitä tahansa. Ei ne nelonen ja kymppikään ole aina nykyisiä reittejä liikennöineet.
hmikko, Maeeeq, MindW peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä veka
#97203
sekovene kirjoitti: 27.02.19 20:07Eiköhän syy-seuraussuhde mene kuitenkin niin päin, että uusia katuja "vallataan" sen takia, että saataisiin reittejä muutettua.

Linjanumeroihin liittyvillä nostalgia-arvoilla taas voi perustella ihan mitä tahansa. Ei ne nelonen ja kymppikään ole aina nykyisiä reittejä liikennöineet.
"Vallataan" on tietty aika tiukka sana, mutta olkoon. Siltä meininki on tosiaan välillä tuntunut, ei toki aina. Kakkonen/kolmonen siirrettiin Arkadiankadulta kulkemaan Kampin keskuksen eteläpuolelle ja Fredaa pohjoiseen. Sitten se siirtyi takaisin Arkadiankadulle. Nyt on Fredalla tuolla kohtaa kiskot mutta ei ratikoita. Eikä autojakaan. Yhdeksikölle rakennettiin Diana-puiston laidalle jopa päätepysäkki, vaikka tiedettiin sen siirtyvän kulkemaan Jätkäsaareen toista kautta. Seiskan nykyinen reitti Mikonkadun kautta kohti Senaatintoria on aivan hassu, kun vieressä on samaan paikkaan menevä Aleksanterinkatu suorine kiskoineen. Nykylinjallaan se vain haittaa jalankulkua ja muuta elämää noilla kulmilla.

Nostalgia-arvot ovat varmaan monille tärkeitä. Esim. vaimoni ei ole vieläkään tottunut siihen, että tuttu ratikka on kymppi eikä nelonen. Koko linjan raivaaminen toiseen paikkaan on kuitenkin oikeesti ison luokan muutos.
Tekijänä Pyöröovi
#97228
Vaikka sinällään suunnitelmassa on paljon hyvää, en aivan toivoisi liikenneympyrän muuttuvan lukuisten autoteiden sekavaksi verkostoksi. Jalankulkijalle alue uuden risteyksen keskellä näyttää hirviömäiseltä, itse en menisi sinne kuin pakon edessä. Missä ovat aukiot ja taskupuistikot? No, toivottavasti urheat rakennuttajamme tekevät kaikkensa miellyttävän jalankulkuympäristön luomiseksi . . .
Avatar
Tekijänä hylje
#97230
Helsinki ei ole valmis ja kun sitä rakennetaan lisää, muuttuvat myös ratikat sen ympärillä. Ratikat olivat pitkään samanlaisia, koska ydinkeskustaa ei juurikaan kehitetty eikä linjastoakaan kovin paljoa tarvinnut muuttaa. Mitä nyt pikkuhiljaa vuoroja karsittiin kun niitä käyttävä väestö harveni ja vanheni.
Tekijänä sekovene
#97239
veka kirjoitti: 27.02.19 22:23Kakkonen/kolmonen siirrettiin Arkadiankadulta kulkemaan Kampin keskuksen eteläpuolelle ja Fredaa pohjoiseen. Sitten se siirtyi takaisin Arkadiankadulle. Nyt on Fredalla tuolla kohtaa kiskot mutta ei ratikoita. Eikä autojakaan. Yhdeksikölle rakennettiin Diana-puiston laidalle jopa päätepysäkki, vaikka tiedettiin sen siirtyvän kulkemaan Jätkäsaareen toista kautta.
Jep jep. Ja tuossa Vihdintien linjastosuunnitelmassahan sekä Diana-puiston päättäri että Fredan katuosuus saisivat jälleen käyttöä ja olisivat tärkeässä roolissa.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10