Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä hmikko
#96638
hylje kirjoitti:Palvelut hoituvat samalla tavalla kuin muuallakin. Niitä rakennetaan asukasmäärälle sopiva määrä, joko uutena tai lähiseudun valmiita palveluja laajentaen.
Jep. Tuossa on vanhoilla alueilla koulu kävelyetäisyydellä joka suunnassa, ja ne ovat väljillä lähiötonteilla, joilla koulun laajentaminen tarvittaessa on suhteellisen helppoa. Toki jonkun puun joutuu kaatamaan ja siitä varmasti saadaan älämölö aikaan kuten on viime aikoina tapahtunut päiväkoteja sijoitettaessa, mutta silti. Tämä juurikin on bulevardien etuja, eli että alue on kiinni vanhassa kaupunkirakenteessa.

Suunnitteluperiaatteissa on kerrosneliöitä karkeasti Jätkäsaaren verran. Vertailun vuoksi voi katsoa, millaiseen paikkaan Jätkäsaaren uusi koulu on valmistumassa. Sanoisin, että tämän suunnitelman alueella on helpompia, puistoon rajautuvia paikkoja useita.
tekijänä Biosphere
#96641
Käpylän asemanseutu olisi kyllä loistava paikka asua. Lähellä on idyllistä puutalokaupunkia, hyvät ulkoilumaastot ja aseman yhteydessä on hyvä ruokakauppa ja Alko. Käpylän asemalla tulee vaihdettua usein bussiin ja kyllähän sitä on pakko aina ihmetellä, kuinka vartin junamatkan päässä keskustasta on asema, jonka ympärillä on lähinnä metsää ja muutama toimistotalo. Paatuneena luonnonsuojelijana tietysti harmittaa, jos radan eteläpuolella olevaa lehtometsää menee nurin rakentamisen tieltä, mutta tuon alueen potentiaali on niin suuri, että jos se muuttuu kunnon kaupungiksi eikä miksikään lähiölämpäreeksi, niin uhraus on tässä kohtaa ihan perusteltua.
tekijänä hmikko
#96797
Tuusulanbulevardin suunnitteluperiaatteet hyväksyttiin lautakunnassa toissa päivänä.

https://www.hel.fi/static/public/hela/K ... index.html
Tuusulanbulevardi, suunnitteluperiaatteet (a-asia) pdf html

Päätös

Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Vastaehdotus, Rautava Risto

Lisätään päätösehdotuksen loppuun:
"Hyväksyessään suunnitteluperiaatteet lautakunta korostaa, että jatkosuunnittelussa huomioidaan keskeisenä asiana alueella olevien julkisten toimijoiden kuten koulujen toimintaedellytykset sekä historiallisesti ja luontoarvoiltaan merkittävien kohteiden säilyttäminen. Lautakunta pitää ensiarvoisen tärkeänä, että prosessin jatkuessa kaavarungon valmisteluun kaikkien Tuusulanbulevardin varrella olevien alueiden asukkaat ja toimijat ovat vahvasti mukana suunnittelussa ja vuorovaikutuksessa."

Vastaehdotus, Heinäluoma Eveliina

Lisätään päätösehdotuksen loppuun:
"Taivaskallion alue on arvokas luonto- ja historiallinen kohde. Jatkosuunnittelussa varmistetaan ettei Taivaskallion alueelle osoiteta rakentamista. Turvataan Maunulanpuistosta Patolanpuistoon kulkeva viheryhteys. Suunnittelussa kiinnitetään myös erityistä huomiota Louhenpuiston luontoarvojen ja virkistyskäytön turvaamiseen.
Arvioitaessa liikenteen sujuvuuteen vaikuttavia tekijöitä otetaan huomioon suunnittelualueeseen liittyvät muut hankkeet, joilla on vaikutusta Tuusulanbulevardin liikennejärjestelmään. Tutkitaan mahdollisuudet haarauttaa Veturitien suuntaan menevä liikenne jo pohjoisempana esim. Käskynhaltijantien risteyksen tienoilla mahdollisesti jopa uusin liikenneväylin."

Lautakunta hyväksyi molemmat vastaehdotukset yksimielisesti.
Rautava siis varapj ja kok, Heinäluoma sd.
tekijänä JamoL
#96807
- Jos tuo "taivaskallio" tarkoittaa ettei radan itäpuolelle eikä Panuntien laitaan tule lainkaan rakentamista, tulee Käpylän asema jäämään vähän sivuun.
- Vielä kiinnostavampi on maininta "Veturitien käännöstä" suoraan Käskynhaltijantieltä. Käytännössä tuo tarkoittaisi aika leveän väylän vetämistä Metsälän läpi, ja maanmuotojen vuoksi varmaan Krämertientien linjaa ja urheilu-/tenniskenttien halki Metsäläntien risteykseen. Tuo muuttaisi tietysti pientaloalueen luonteen täysin, ja varmaan olisi silloin järkevää kaavoittaa ainakin "Ala-Metsälä" uusiksi uutta tietä reunustavilla kerrostalokortteleilla, ja jatkaa ysiratikkaa Käpylän aseman sijaan uutta väylää pitkin Käskynhaltijantien-Tuusulanbulevardin risteykseen.
=> Odotan eeppistä taistelua Metsälässä jos tuolle linjalle lähdetään.. mutta toisi ainakin tehoja tuolle alueelle. :o
Avatar
tekijänä Urbaani
#96808
Lienee odotettavissa, että alueen joka pientaloalueen/lähiön nimbyt käyvät ankaraan taistoon torpedoidakseen mitä torpedoitavissa on kaupunkibulevardien tuomista tehoista. Toivon kyllä, että kaavoittajat ja valtuutetut pitävät pään kylmänä, eivätkä ala tanssia jokaisen kiukkuisen kansalaisen pillin tahdissa. -Kaikkia ei voi miellyttää.

Taivaskallion jättäminen (ilmeisesti) kokonaan ilman uudisrakentamista ei saa tukeani. Kyseessä on no doubt hieno metsä, mutta erityisesti ihan käpylän aseman kylkeen olisi muutama tehokas asuinkortteli ollut täydellinen ratkaisu.
tekijänä shameinyou
#96812
Nykyiseenkin kaavaan on jo merkitty leveä tie tolle alueelle, ja luulen että päättäjät tarkoitti juuri sitä:

Kuva

Tossahan olisi periaatteessa paljonkin tilaa uusille kortteleille, mutta ongelmaksi taitaa tulla nimbyjen lisäksi se että Rajametsäntien (siis toi mikä johtaa Veturitielle) länsipuolelta ei vissiin saa kaataa ainuttakaan puuta. Tämä tekee myös liikenteen käännön hankalaksi, koska nykyisellään Rajametsäntie on tosi kapea (pitäisi leventää, ja leventäminen tarkottaisi puiden kaatamista). Ihan hyvä ja kannatettava idea, mutta nämä reunaehdot huomioiden taitaa jäädä vain tutkimisen asteelle.

Mitä tulee Taivaskallioon, noissa suunnitteluperiaatteissa oli merkitty vain yksi kortteli ihan siihen radan viereen alueen luoteiskulmaan missä ei nykyiselläänkään ole mitään arvokasta kalliota tai ulkoilualuetta, metsäpöheikköä vain minkä läpi menee kevyen liikenteen reitti. Pitää toivoa että päättäjiltä löytyy sen verran älliä että ymmärtävät että tämä on aika tärkeä osa tota Käpylän aseman kokonaisuutta, ja toisaalta aivan mitätön osa Taivaskalliota.
JamoL tykkää tästä
tekijänä JamoL
#96814
En tiennytkään että kaavassa on tuollainen, kiinnostavaa. Tosiaan varmaan tuosta on kyse.

Tosin juuri tuo väli josta tie on linjattu, on samalla se "Patolanpuiston ja Maunulanpuiston välinen viheryhteys", jota myös haluttiin puolustaa... eli voi olla vaikea toteuttaa molemmat Heinäluoman toiveet :?
tekijänä hmikko
#96870
Bulevardien visualisointikilpailu ratkennut (hel.fi)
Kaupunkibulevardien visualisoinnista 24.9.–19.11.2018 järjestetty opiskelijakilpailu on ratkennut. Kaupunkibulevardien suunnittelutyö on käynnissä, ja kaupunki etsii erilaisia näkemyksiä kaupunkibulevardien toteuttamiseen. Kilpailun tavoitteena oli etsiä korkeakouluyhteistyön kautta erilaisia ideoita siihen, miten urbaani asuminen, monipuoliset palvelut ja kaupunkiympäristön elämyksellisyys yhdistyvät kestäviin liikkumismuotoihin ja tiiviiseen kaupunkirakenteeseen tukien Helsingin tavoitetta olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä.

[...]
Materiaalit on linkattu tuon sivun lopulla.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#96871
Olisi tuohon voinut antaa lähtövaatimukseksi vähän realistisemmat kaistavaatimukset. Nyt saatiin hienolla kilpailulla kuvia jotka ovat vielä epärealistisempia kuin ne alkuperäiset.

Tämä vain heikentää kaupunkibulevardihankkeen uskottavuutta, mikä ei ole yhtään hyvä asia. Autotiet on rumia ja jotain niille pitää keksiä että bulevardeista tulee hyvät; kaistojen jättäminen pois kuvista antaa vain valheellisen käsityksen todellisuudesta.
veka, JamoL tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#96872
Miten ihmeessä kilpailijat päästettiin noin helpolla? Voittajista esimerkiksi "Wood City" antoi olemattoman käsityksen alueen kokonaiskuvasta, oikeastaan ainoa "idea" sen mukana oli vaihtaa materiaalit puuhun ja muuttaa jalkakäytävät painovoimaa uhmaaviksi arkadeiksi. Autoteillä ei kyseenalaisesti näy yhtäkään autoa ja pyöräilijöitäkin edustaa ainoastaan suojatielle läntätty tyttö, joka on venytetty kömpelösti paikalleen.

Aika paljon jätti toivomisen varaa tosiaan, helsinkiläiset saattavat hieman yllättyä todellisuuden rakentuessa eteen. No, ainakin kävelevistä roboteista oli luovuttu.
JamoL tykkää tästä
tekijänä hmikko
#97174
LKH-ryhmästä osui silmään, että kaupunki kyselee kansalaisten mielipiteitä Vihdintien bulevardisuunnitelmiin:

https://kerrokantasi.hel.fi/bulevardika ... se&lang=fi

Kuva
Vihdintien ja Huopalahdentien bulevardikaupungin suunnittelu etenee. Bulevardikaupungista suunnitellaan Munkkiniemen, Haagan ja Pitäjänmäen kaupunginosia täydentävä ilmastoviisas alue. Alueelle tulee uusia koteja ja työpaikkoja arviolta 14 000 helsinkiläiselle. Pikaraitiotie liikuttaa asukkaita keskustasta Huopalahdentietä ja Vihdintietä pitkin Lassilaan, mahdollisesti Kannelmäkeen asti. Mitä mieltä sinä olet näistä suunnitelmista?
Kuva
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#97175
Komean näköinen suunnitelma. Varsinkin tuo uudistettu ja laajennettu liikenneympyrä on mannermaista tasoa. Kunhan vain keksii, miten siinä pitäisi ajaa. Ehkä sekin selviää ajan oloon.
tekijänä hmikko
#97176
Tässä vähitellen konkretisoituu, miksi bulevardeja tehdään. Nuo pläntit eivät kartalla näytä kovin kummoisilta, kun huomio kiinnittyy liikenneväyliin, mutta tosiaan tässäkin on kyse 14 000 uudesta asukkaasta. Enemmän kuin Kruunuvuorenrantaan on tulossa (tai ehkä saman verran, en muista uusinta lukemaa kun suunnitelmia on tiivistetty).
Avatar
tekijänä veka
#97177
Niinpä. Tosin on muistettava, että tuo 14 000 ei ole nettolukema eli aito hyöty. Kyllähän tuonne katujen laidoille voidaan rakentaa myös ilman liikenteen bulevardisointia. Sehän on itse asiassa jo käynnissä Huopalahdentiellä. Kaikenlaista joutomaata tuolla onkin ihmeen paljon, minkä näkee nykytilannettava esittävistä valokuvista. Aika tasapaksuna mattona rakennukset nyt näyttävät täyttävän joka suunnan. Joukkoon mahtuisi varmaan myös korkeamaa rakentamista ja ylipäänsä suurempia korkeusvaihteluita. Lisäksi vähän epäilen, syntyykö tuonne sittenkään sitä kaivattua kadunvarsielämää kivijalkakauppoineen. Niin suuri osa uudisrakentamisesta on konttoreita, jotka luovat ympärilleen kuollutta kaupunkitilaa.
tekijänä pallo
#97178
Näyttää hyvältä. Tuo pikaratikka keskustaan kuulostaa tosin ongelmalliselta. Se kun ei tule missään olosuhteissa olemaan pika, koska rautatieasema-Meilahti väli on jo erittäin tukkoinen ja hidas. Maanalainen metro pitäisi rakentaa suosiolla. Toivottavasti liikenneympyrä toteutuu jotakuinkin tuollaisena!
apollonkatu tykkää tästä
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10