- 30.10.14 03:19
#70660
Kiitos kaikille rohkaisevista kommenteista! Yritän parhaani mukaan vastata kysymyksiin.
Kartassa on käytetty valmista layeria olemassaolevista rakennuksista. Puuttuvat rakennukset on piirretty "jo suunniteltujen alueiden" layerille. Noi Töölönlahden talot pitäisi tietenkin olla olemassaolevien layerillä.
On tietenkin jonkin näköinen kannanotto että Keski-Pasilan (ja Kalasataman Redin, Koivusaaren jne.) nykyisiä suunnitelmia ei olla noudatettu. Lähinnä kannanottona elävän katutilan puolesta.
Umpikortteleita on käytetty sekä piirustusteknisistä että kaupunkikuvallisista syistä. Selkeän katutilan muodostuminen on tärkeää; tämä toteutuu hyvin myös esimerkiksi puoliavoimilla funkkiskortteleilla, mutta näiden piirtäminen lisää työmäärää todella paljon (uudiskortteleita/erillisiä uudisrakennuksia yhteensä noin 3800, jo suunniteltuja alueilta vielä noin 1900 lisää).
Janne_H kirjoitti:Nuo "jo suunnitellut alueet" eivät kaikilta osin täsmää todellisuutta. Esimerkiksi Keski-Pasilan jo suunnitellut alueet puuttuvat kokonaan ja niiden tilalla on teidän hahmottelemaa umpikorttelia. Onko tämä teidän kannanotto Keski-Pasilan oikeisiin suunnitelmiin, vai onko "jo suunnitellut alueet" otettu jostain vanhasta tietokannasta. Ainakin Töölönlahden osalta tiedot ovat vanhentuneet, sillä kaikki Toolönlahden talot paitsi Keskuskirjasto ovat jo valmistuneet toisin kuin kartta antaa ymmärtää.
Kartassa on käytetty valmista layeria olemassaolevista rakennuksista. Puuttuvat rakennukset on piirretty "jo suunniteltujen alueiden" layerille. Noi Töölönlahden talot pitäisi tietenkin olla olemassaolevien layerillä.
On tietenkin jonkin näköinen kannanotto että Keski-Pasilan (ja Kalasataman Redin, Koivusaaren jne.) nykyisiä suunnitelmia ei olla noudatettu. Lähinnä kannanottona elävän katutilan puolesta.
Janne_H kirjoitti:Toinen kysymys liittyy teidän hahmottelemiin uudisalueisiin. Ne on kaikki toteututettu umpikortteleina. Onko se teidän nimenomainen agenda vai onko teknisistä syistä ollut helpompi piirtää kaikki umpikortteleina?
Umpikortteleita on käytetty sekä piirustusteknisistä että kaupunkikuvallisista syistä. Selkeän katutilan muodostuminen on tärkeää; tämä toteutuu hyvin myös esimerkiksi puoliavoimilla funkkiskortteleilla, mutta näiden piirtäminen lisää työmäärää todella paljon (uudiskortteleita/erillisiä uudisrakennuksia yhteensä noin 3800, jo suunniteltuja alueilta vielä noin 1900 lisää).
Janne_H kirjoitti:En näe realistisena että Pohjois-Helsingin vanhojen omakotitaloalueiden tonttien naapureissa olisi kantakaupungin kaltaista tehokasta umpikorttelia. Todellisuudessa tehdään varmasti jonkinlaista porrastusta siirryttäessä tehokkaammilta alueilta väljemmille.Porrastusta on käytetty aluekohtaisesti. Asukasmäärät on haarukoitu laskemalla kerrosalat eri kerrosmäärillä. Kehä I:sen ulkopuoliset alueet on laskettu pääosin 2-3 keskimääräisillä kerrosmäärillä. Suurin osa uudisrakennuksista laskettu 5 keskimääräisellä kerrosmäärällä. Tietyissä tihentymissä, erityisesti Pasilassa, Pitäjänmäellä ja Herttoniemessä käytetään pääkatujen ja rautatieasemien ympäristöissä lukua 10 keskimääräistä kerrosmäärää. Kaupunkipientalojen muodostama umpikortteli omakotitaloalueen vieressä ei ole niin radikaalia kuitenkaan.
Rex kirjoitti:- on siinä kopioitu Saarista minkä kerettyKaavakartan värimaailman lisäksi mitä?
Rex kirjoitti:- Ilamalan ratapiha ja muut infrat ilmeisesti sijoitettu avaruuteen?Ajatus on korvata nykyinen päärautatieasema läpiajettavalla asemalla nykyisen Käpylän aseman paikalla. Läpiajettavuus helpottaa varikkotoimintojen siirtämistä muualle. Lähijunat kannattaisi siirtää säilytettäväksi lähijunahaarojen päihin. Kun suurin osa toiminnoista on siirretty muualle ei ole mikään ongelma rakentaa muutaman raiteen säilytysratapiha kannen alle.
Rex kirjoitti:- Liikennemääristä ei ole mitään lukuja, eikä myöskään joukkoliikenteen linjoista saati radoista tai mistään luvuista.Koska vapaaehtoisvoimin tehtyihin yleiskaavoihinhan on ihan pakko hankkia liikenne-ennusteet?
Rex kirjoitti:- Ei mitään siitä mikä on kehityksen suunta ja tarkoitus, lähinnä vaan kopsattu Saarista joka tontille jotka eivä vielä asutusta ole.Kannattaa lukea http://www.urbanhelsinki.fi-sivulta artikkelit.
Rex kirjoitti:heh.heh.
Ajoneuvoliikenteen siirtyessä Keskustatunneliin voidaan jalankulkijoiden liikenneturvallisuutta ja viihtyisyyttä parantaa usealla kadulla lisäämällä ajoneuvoliikenteelle varattua katutilaa.
-Helsingin Kaupunginsuunnitteluvirasto
-Helsingin Kaupunginsuunnitteluvirasto