veka kirjoitti:Kruuunusiltojen laskelmat taitavat nyt mennä uusiksi.
Kruunusiltojen laskelmat on tehty sillä oletuksella, että Vartiosaarta ei rakenneta. Onneksi saari näyttää säilyvän.
arkkinikkari kirjoitti:Itse voisin lyödä kossupullon vetoa siitä, että HaO:n päätös ainakin kaupunkibulevardien osalta kumoutuu KHO:ssa, ja kaupunkibulevardit saavat lainvoiman. Nyt HaO:n päätös perustuu täysin seuraavan maakuntakaavan moottoriväyliä koskevan lauseen tulkintaan:
Maakuntakaava kirjoitti:Suunnittelumääräys
Maakuntakaavakartalle merkitty tieyhteys voidaan yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa esittää riittävin perustein teknisesti tai toiminnallisesti alemmanluokkaisena."
Maakuntakaavan vastaisuus on ainoa mahdollinen peruste kaupunkibulevardien kaatumiseen, ja maakuntakaavan vastaisuus kiteytyy tuohon sanapariin "riittävin perustein". Yleiskaavassa perusteita on esitetty valtava määrä ja perusteellisten selvitysten kera. Lain kannalta näin epäselvän määräyksen tulkinnassa ei pitäisi olla mitään epäselvää, eli tulkinta tulee tehdä hallintoalamaisen (=kaupunki) edun mukaisesti.
Tarjoan kaksi kossupulloa, jos kumoutuu. Periaatteessa asia menee kuten sanot, mutta käytännössä KHO voi piiloitua esim. valtakunnallisten aluidenkäyttötavoitteiden taakse ja tehdä ihan mieleisensä päätöksen. Mutta olipa päätös mikä hyvänsä, tulee olemaan mielenkiintoista lukea KHO:n perustelut. Voin vannoa, että muutama tuomari joutuu repimään hiuksiaan tämän tapauksen tiimoilta, koska Helsingillä on sen verran vahvat perusteet puolellaan, mutta Helsingin kantaa puoltava päätös ei välttämättä olisi tuomarille itselleen mieleinen. Uskon tuomioistuimen objektiivisuuteen, mutta tämä on (ennakko)tapaus, josta voi olla objektiivisesti perustellen montaa mieltä. Ja jotkut sanovat, että kaavoitus on tylsää.
Itse asiasta sen verran, että kovin suuresta katastrofista ei lopulta voine puhua, vaikka KHO ei päätöstä muuttaisi. Vihdintiessä ja Tuusulanväylässä riittää tekemistä pitkälle 2030-luvulle asti ja myös esimerkiksi kantakaupungin täydennysmerkinnät (mm. Katajanokka) jäivät voimaan. Lahdenväylän ja Länsiväylän kohdalla bulevardisointi vaikutti alun perinkin epärealistiselta, joten niiden kaatumista en sure. Turunväylällä tunnelointi ja osayleiskaavan laatiminen jää edelleen vaihtoehdoksi, vaikka kallista se olisikin. Oletan itse, että KHO:n päätös tulee olemaan hyvin samankaltainen hallinto-oikeuden päätöksen kanssa.