Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#78601
hmikko kirjoitti:Itselleni tuossa oli yksityiskohdissa kaikenlaisia pieniä yllätyksiä, mm. raitiotien linjaus Tukholmankadulta Pasilaan Nordenskiöldinkadun ohi, suoraan Keskuspuiston kapean kohdan läpi. Liekö tuon tarkoitus olla tunneli?
Tuo raitiotie ilmeisesti olisi tunneli tai silta, kyseessä on Tiederatikan osuus Pasilasta Otaniemeen. Tässä on jonkinlainen raportti eri reittivaihtoehdoista tuossa kohtaa http://aulis.sange.fi/~otso/stuff/öster ... _Pihla.pdf

Tässä myös selvitys kyseisestä raitiotiestä http://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/yos_2013-8.pdf

Kuva
#83012
Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi eilen ehdotuksen uudeksi yleiskaavaksi yksimielisesti ja ilmeisen helposti. Asia oli luemma sen verran hyvin valmiiksi pureskeltu. Suurimmat muutokset tässä vaiheessa ovat viheraluepikseleiden lisääminen Keskuspuistossa, Lauttasaaressa ja Uutelassa. Lauttasaaresssa pohjoisrannan kaavailluista täytöistä ilmeisesti enimmäkseen luovutaan.

Uutta Helsinkiä: Yleiskaavaehdotus etenee kaupunkisuunnittelulautakunnasta yksimielisesti lopulliseen päätöksentekoon

Soininvaara selvittää omasta puolestaan Keskuspuiston säätämistä: Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi yleiskaavan yksimielisesti
#83013
Huonoja muutoksia osittain tehtiin, mutta kuten Soininvaara sanoi, niin pitää jättää jotain pilattavaa myös tuleville päättäjille. Toki isoa osaa uusista alueista ei tultaisi edes rakentamaan ennen jo tästäkin seuraavaa yleiskaavaa. Itse olen vähän pettynyt kaupungin toimiin yleisesti asuntotuotannon lisäämisessä, johon yleiskaavan merkitys on todella pieni.

Vähän OT:tä, mutta laitanpa tähän minun mietteitä kaupungin virheistä, jotka eivät ainakaan asuntopulaa helpota:

- Valmiita kaavoja ei oteta käyttöön. Monissa paikoissa on täydennysrakemisen mahdollistavaa kaavaa valmiilla katualueilla, mutta näitä ei hyödynnetä. Esim. Laajasalo, Etelä-Haaga.

- Projektialueiden valmistuminen kestää liian kauan. Jätkäsaari valmis 2030-luvulla? Noin pienen alueen pitäisi pystyä saattamaan rakennuskelpoiseksi lyhyemmässäkin ajassa ja heti tontit rakennuttajille. Jos rahaa ei ole joka paikkaan, niin laittaisi ne vain niihin mihin on. Esim. Malmin lentokentän alueen rakentamista ei kannata edes alkaa suunnittelemaan ennen kuin muut isot alueet ovat valmiita. Kaavat ehkä voimaan, mutta toiminta loppumaan vasta siinä vaiheessa, kun on oikeasti rahaa rakentaa alue kunnolla ja tarpeeksi nopeassa tahdissa. Mitä jos lentokenttäelueen konsultteihin ja tutkimuksiin käytetyt miljonat käyttettäisiin tässä vaiheessa vaikka Kalastaman nopeampaan rakentamiseen.

- Asemakaavoitus seisoo. Kaupungin omistamille maille ei saada asemakaavoja valmiiksi, vaikka edes mitään maankäyttösopimuksia ei tarvitse tehdä. Esim. maaliikennekeskuksen alue on jo siistitty vanhoista rakennuksista ja olisi rakennuskelpoinen, mutta kaava vasta luonnosvaiheessa, vaikka suunnitteluperiaatteet hyväksyttiin jo 2014. Miksi?

- Varma valitus -kohteet. Asemakaavojen siirtyminen valtuuston hyväksyttäväksi kestää kuukausia tai vuosia, jonka päälle kahden vuoden valitukset. Kaavat nopeasti valituskierteeseen, jotta joskus päästäisiin rakentamaan. Hanasaaren hiilikasojen tilalle tuleva asuntokaava on ollut valmiina jo vuonna 2010, mutta valtuuston siunaus puuttuu. Kohteesta varmasti valitetaan, joten miksi sitä ei voisi jo nyt hyväksyä, vaikka rakentamaan päästäisiinkin vasta 2024. Ainahan sitä voi muokata, jos tarve vaatii.

- Rakennusluvat pitkittyvät, jolloin aloittaminen voi siirtyä jopa talven yli.

- Toimistorakennuksia jokaiseen isoon kaavaan. Kysyntää ei ole, mutta silti isojakin toimistoja laitetaan jokaiseen vähänkin isompaan kaavaan. Jos yritys päättää rakentaa uuden toimiston Helsinkiin, niin paikka varmasti aina löytyy. Esim. Koivusaaren, Maaliikennekeskuksen, Kalasataman alueiden toimitilavarat ovat todella suuret, vaikka tyhjiä tontteja olisi jo runsaasti Ilmalassa, Pasilassa, Jätkäsaaressa, Ruoholahdessa.... Valmiita toimitiloja taas jokapuolella kaupunkia. Hyvällä äänieristykellä ja sijoittelulla esim. Koivusaaren voisi rakentaa kokonaan asuinnoiksi.
#83014
Sam33 kirjoitti: Esim. Malmin lentokentän alueen rakentamista ei kannata edes alkaa suunnittelemaan ennen kuin muut isot alueet ovat valmiita.

[...]

Kaupungin omistamille maille ei saada asemakaavoja valmiiksi, vaikka edes mitään maankäyttösopimuksia ei tarvitse tehdä. Esim. maaliikennekeskuksen alue on jo siistitty vanhoista rakennuksista ja olisi rakennuskelpoinen, mutta kaava vasta luonnosvaiheessa, vaikka suunnitteluperiaatteet hyväksyttiin jo 2014. Miksi?
Tuo on vähän ristiriitaista. Ei saa suunnitella etukäteen, mutta kumminkin asemakaava pitäisi olla heti valmiina voimassa kun rakentaja haluaa?

Jos Malmi halutaan rakentaa jossain järjellisessä ajassa lentokenttätoiminnan suunnitellun loppumisen jälkeen (siis ottamatta nyt kantaa siihen, onko päätös hyvä vai huono), niin kaavoittamisella valituskierroksineen alkaa olla jo kiire.

Se on varmasti totta, että kaupunkisuunnitteluviraston toiminnassa on kaikenlaista soutamista ja huopaamista, ja nyt kaupungin voimakkaan kasvun aikana myös resurssipulaa. Virasto on tietysti myös erilaisten poliittisten intohimojen kohteena. Varmasti hommassa olisi järkeistämisen varaa paljonkin.

Toimitilojen kanssa tuntuu tekninen ja taloudellinen kehitys kulkevan nopeammin kuin virasto pysyy perässä. Toimistotilojen tarve per työntekijä on pienentynyt ja vaatimukset muutenkin muuttuneet. Kaavoittaja haluaa sekoittutta rakennetta, hyvästä syystä, ja toisaalta melumuuria liikenneväyliä vasten. Työkalu tähän tuntuu olevan toimitilojen kaavoittaminen, jotka sitten jäävät toteutumatta.
#83015
hmikko kirjoitti:Jos Malmi halutaan rakentaa jossain järjellisessä ajassa lentokenttätoiminnan suunnitellun loppumisen jälkeen (siis ottamatta nyt kantaa siihen, onko päätös hyvä vai huono), niin kaavoittamisella valituskierroksineen alkaa olla jo kiire.
Kaavoja varten tehtävät jutut valmiiksi, mutta itse rakentamiseen ei vielä senttiäkään. Mielestäni Malmilla lentotoiminta voisi jatkua vielä ainakin seuraavat 10 vuotta, kun kaupunki nopeuttaisi jo olemassa olevan tonttivarannon käyttöä Jätkässä, Kalasatamassa, Kruunuvuorenrannassa sekä uusilla alueilla Koivusaaressa, Hernesaaressa sekä Vartiosaaressa täydennysrakentamisesta puhumattakaan. Nykyiset alueilla palvelut jo raahaavat perässä, eikä kouluihin tai muihin palveluihin ei ole rahaa, mutta sen sijaan rahaa käytetään miljoonia uusien alueiden valmisteluihin. Jos Malmia aletaan rakentamaan vaikka vuonna 2018, esirakentaminen veisi varmasti yli 10 miljoonaa euroa vuosittain, kuten muidenkin projektialuiden kohdalla.

Eli pointtina että paukut muutamaan projektialueeseen kerralla, jolloin joukkoliikenne ja palvelut pysyvät paremmin kehityksessä mukana.
#83016
Sam33 kirjoitti: Kaavoja varten tehtävät jutut valmiiksi, mutta itse rakentamiseen ei vielä senttiäkään. Mielestäni Malmilla lentotoiminta voisi jatkua vielä ainakin seuraavat 10 vuotta, kun kaupunki nopeuttaisi jo olemassa olevan tonttivarannon käyttöä Jätkässä, Kalasatamassa, Kruunuvuorenrannassa sekä uusilla alueilla Koivusaaressa, Hernesaaressa sekä Vartiosaaressa täydennysrakentamisesta puhumattakaan. Nykyiset alueilla palvelut jo raahaavat perässä, eikä kouluihin tai muihin palveluihin ei ole rahaa, mutta sen sijaan rahaa käytetään miljoonia uusien alueiden valmisteluihin. Jos Malmia aletaan rakentamaan vaikka vuonna 2018, esirakentaminen veisi varmasti yli 10 miljoonaa euroa vuosittain, kuten muidenkin projektialuiden kohdalla.
Tässä nyt menee Malmin osalta vähän sekaisin lentotoiminnan loppumisen ja asuntorakentamisen syy ja seuraus. Lentotoiminta Malmilla loppuu, koska Finavia poistuu sieltä ja korvaavaa operaattoria ei ole. Finavian poistuminen lopettaa lentotoiminnan vaikka (ja kun) rakentaminen ei pääse alkamaan vielä vuosiin.

Finavia on halunnut päästä eroon Malmista jo pitkään, joten vaikka Helsinki päätäisi, että yhtään mitään sinne ei rakenneta, lentotoiminta loppuisi sieltä silti - Finavia ei sinne takaisin halua ja mitään muuta operaattoria lentokentälle ei ole löytynyt. Lisäksi koska lennonopetus on siirymässä joka tapauksessa Pirkkalaan ja Rajavartiolaitos Helsinki-Vantaalle, kentän toiminta vähenisi vaikka rakentaminen peruutettaisiin ja operaattori löytyisi. Se taas heikentäisi huomattavasti kentän toiminnan kanttavuutta ja siten lentotoiminnan jatkumismahdollisuuksia.

Nykytilanteessa vaihtoehto Malmin rakentamiselle ei ole lentotoiminnan jatkuminen vaan suljettu kenttä, joka vähitellen rapistuisi. Pitäisi tapahtua aika paljon muutakin kuin vain Helsingin päätös olla rakentamatta ja sallia lentotoiminta Malmilla, että se toiminta oikeasti jatkuisi.
#83020
Etika kirjoitti:
Sam33 kirjoitti: Nykytilanteessa vaihtoehto Malmin rakentamiselle ei ole lentotoiminnan jatkuminen vaan suljettu kenttä, joka vähitellen rapistuisi. Pitäisi tapahtua aika paljon muutakin kuin vain Helsingin päätös olla rakentamatta ja sallia lentotoiminta Malmilla, että se toiminta oikeasti jatkuisi.
Juuri näin. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että Malmin lentotoiminta jäisi markkinaehtoisen lennonjohdon varaan, mikä taas tarkoittaisi tähtitieteellisiä korotuksia harrastelijoitten käyttömaksuihin. Ymmärrän kyllä nykyisiä ilmailuharrastajia -- kukapa ei haluaisi omaan harrastukseensa kymmenien tuhansien eurojen kuukausittaista tukea veronmaksajien rahoin. Minäkin toivon, että mojitojani tuettaisiin kymmenillä, ellei sadoilla miljoonilla veroeuroilla. Miksi minun bisseäni ei tueta Jorman liidokin vertaa?
#84564
Kaupunginhallitus pisti tänään yleiskaavan pöydälle neljäksi viikoksi. Lienee rutiinia isojen asioiden kanssa. Myös lautakunta laittoi asian aikanaan suunnitellusti pöydälle useamman kerran. Seuraava käsittely 17.10. Luemma valtuustossa ei ole tapana käyttää etukäteen sovittuja pöydälle laittamisia, eli kun asia menee kaupunginhallituksesta valtuustolle, niin lopullisen hyväksynnän pitäisi tulla suht nopeasti. Valtuuston keskustelussa tietty taatusti on myös "jääkö meille enää yhtään puuta" -osastoa.

https://twitter.com/helviestinta/status ... 5918700544
#85278
Kaikki ovat varmaan uutisista huomanneet, mutta pistän kumminkin linkkejä tähän. Helsingin valtuusto hyväksyi uuden yleiskaavan keskiviikon kokouksessa, joka venähti torstain puolelle. Kaavassa on merkitty Malmi ja Vartiosaari rakennettaviksi. Kok + dem + vihreät puolesta kolmea valtuutettua lukuunottamatta. Kokoomuksen koko ryhmä bulevardien puolesta :)

Kuva

Yle: Helsinki hyväksyi uuden yleiskaavan – päätöstä edelsi seitsemän tunnin maratonkeskustelu

Otso Kivekäs: Yleiskaava ja minä

Vihreiden valtuustoryhmä painosti Soininvaaraa pysymään ryhmäkurissa Vartiosaaren osalta. Soininvaara poistui lopulta salista Vartiosaari-äänestyksen ajaksi, jotta ei tulisi keikuttaneeksi venettä koko yleiskaavan suhteen.

Osmo Soininvaara: Minä ja Vartiosaari

Edit: Vielä Hesarin kohtuullisen hyvin kirjoitettu analyysijuttu: Helsinki hyväksyi uuden yleiskaavan – mutta mitä se oikeasti tarkoittaa?
#85285
Vassarit nyt päättivät ryhtyä populisteiksi kunnallisvaalien alla ja äänestivät vastaan irtopisteiden perässä- Tiedä sitten, mitkä olivat pienempien ryhmien (Kesk. RKP ja KD) motiivit vastustaa yleiskaavaa. Luulisi ko. puolueiden näkemysten Helsingin kaupunkisuunnittelusta olevan pitkälti samanlaisia Kokoomuksen kanssa.
#85292
Äänestyskartan värit kertovat hyvin, että Helsingissä hallitaan yhä On Sovittu -päätöksentekomalli, mikä on mielestäni hyvä asia, oltiinpa lopputuloksesta mitä mieltä tahansa. Sopimaan päässeet isot puolueet äänestivät puolesta, ulkopuolelle jääneet pienemmät ryhmät etupäässä vastaan, monet varmaan pelkän harmistuksen takia.
Avatar
tekijänä veka
#91681
Kiitettävän selkeästi on onnistuttu tiivistämään iso ja monipolvinen asia. Ekan vaiheen hankkeista epäilen eniten Tuusulanbulevardin toteutumista. Yleiskaavatasolla se on vielä tarpeeksi kaukana elävästä elämästä, mutta käytännön toteutus tuo pöydälle ja keskusteluun arkisen liikkumisen tässä ja nyt. Tuusulaväylä on ja tulee kai pysymäänkin pääväylänä lentokentälle, ja liikenteen sujuvuuteen kajoaminen ei siellä tule olemaan helppoa. Toinen ja kolmas vaihe ovat niin kaukana tulevaisuudessa, että väliin mahtuu muutama yleiskaavakierroskin.
tekijänä hmikko
#91683
Nyt kun tarkemmin katson, niin Itäkeskus aika lailla loistaa poissaolollaan. Ekassa vaiheessa se ei ole saanut kohdalleen edes tuota täydennysrakentamispylpyrää, joka on Vuosaaressa ja Herttoniemessä.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10