Sivu 1/6
Länsimetron ja metroasemien rakennusseuranta
Lähetetty: 12.02.14 20:01
Kirjoittaja Janne_H
Länsimetro
Tässä ketjussa seurataan Länsimetron, Länsimetron jatkeen ja tulevien metroasemien rakennustöiden etenemistä. Ketjussa ei keskustella Länsimetrosta liikennepoliittisena hankkeena
- Suomen suurin infrahanke
- Hinta 714 miljoonaa euroa (vuoden 2007 indeksiin sidottuna)
- Rakentamisaika 2009 - 2016
- Linjan pituus 13,9 km
- Kahdeksan metroasemaa
- Parhaassa taupauksessa Länsimetron jatko Matinkylästä Kivenlahteen lähtee rakentumaan keväällä
- Projektin tilanne parhaillaan: louhintatyöt ovat valmistuneet ja kaikilla asemmilla on aloitettu "talon"rakennustyöt.
*********************
Asemaseutujen ilmakuvat 2.12.2013. Kuvien lähde:
http://www.flickr.com/photos/lansimetro/
Lauttasaari
Koivusaari
Keilaniemi
Otaniemi
Tapiola
Urheilupuisto
Niittykumpu
Matinkylä
Re: Länsimetron ja metroasemien rakennusseuranta
Lähetetty: 12.02.14 23:08
Kirjoittaja Krio
Tuleeko Matinkylään metron sisäänkäyntiä lähelle Omenan alempaa sisäänkäyntiä?
Re: Länsimetron ja metroasemien rakennusseuranta
Lähetetty: 12.02.14 23:21
Kirjoittaja Janne_H
Krio kirjoitti:Tuleeko Matinkylään metron sisäänkäyntiä lähelle Omenan alempaa sisäänkäyntiä?
Tarkoitat varmaankin Omenan länsipuolen sisäänkäyntiä, joka tulee market-tasolle. Omenassahan on myös sisäänkäynti Länsiväylän varrelta, jonka myös voisi määritellä alemmaksi sisäänkäynniksi.
Mutta siis metrosisäänkäynnit ovat tulossa eteläpäätyyn, jonne myös Omenan laajennusosa rakennetaan. Ei siis kovin lähellä tätä market-tason sisäänkäyntiä. Toki nykyisenkin Omenan sisäänkäynneistä on yhteys laajennusosaan ja sitä kautta metroon.
Metrosisäänkäynnit merkitty M-kirjaimin.
Re: Länsimetron ja metroasemien rakennusseuranta
Lähetetty: 22.02.14 15:05
Kirjoittaja Purkki^
Re: Länsimetron ja metroasemien rakennusseuranta
Lähetetty: 15.05.14 16:19
Kirjoittaja Janne_H
Länsiväylä kirjoitti:Lemminkäinen rakentaa Niittykummun metroaseman
Lemminkäinen rakentaa Merituulentien ja Haukilahdenkadun väliin sijoittuvan Niittykummun metroaseman.
Urakan arvo on noin 21 miljoonaa euroa. Rakennustyöt käynnistyvät heti ja asema on valmis 2015 lopussa.
Lemminkäinen Infra Oy voitti Länsimetro Oy:n järjestämän urakkatarjouskilpailun Niittykummun aseman rakennusurakasta.
Urakkakilpailun Niittykummun aseman sähköurakasta on voittanut puolestaan EMC Talotekniikka Oy. Urakan arvo on 2,9 miljoonaa euroa.
Kaupunginvaltuusto päätti lokakuussa 2013, että asemavarauksena ollut Niittykummun asema rakennetaan samassa aikataulussa muiden asemien kanssa.
Länsimetron työmaalla työskentelee tällä hetkellä noin tuhat työntekijää. Vuoden loppuun mennessä määrä kasvaa 1 500:een.
Länsimetron kokonaishinta on uusimpien urakoiden myötä kipuamassa vajaaseen 1 050 miljoonaan euroon.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/2175 ... etroaseman
Re: Länsimetron ja metroasemien rakennusseuranta
Lähetetty: 10.06.14 17:38
Kirjoittaja cobaink
Re: Länsimetron ja metroasemien rakennusseuranta
Lähetetty: 17.11.14 10:26
Kirjoittaja Janne_H
Re: Länsimetron ja metroasemien rakennusseuranta
Lähetetty: 17.11.14 21:04
Kirjoittaja Clepe
Kuvaaja oli tätä otettaessa vähän vinossa, mutta tollanen työvaihe on kai nyt menossa tunnelissa, kuten Länsimetron info-lehdessäkin luki. Kuva Keilaniemen kohdalta, ehkä viikon vanha.
Re: Länsimetron ja metroasemien rakennusseuranta
Lähetetty: 29.01.15 17:33
Kirjoittaja Janne_H
HS.fi 29.1.2015 kirjoitti:
Koivusaaren metroaseman 75-metriset liukuportaat pyörivät jo Kiinassa
Länsimetron Koivusaaren aseman liukuportaat ovat jo koossa ja toiminnassa – tuhansien kilometrien päässä Suomesta. Portaita testataan parhaillaan Koneen tehtaalla Shanghain liepeillä Kiinassa.
Lauttasaaren länsipuolelle, Koivusaaren aseman itäpäähän tulevilla liukuportailla on pituutta 75 metriä. Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen kertoo, että ne ovat länsimetron sähköportaista pisimmät.
”Ei välttämättä tule ajatelleeksi ja hahmottaneeksi, kuinka isoja laitteita liukuportaat oikeasti ovat. Aikamoinen värkki”, Kokkinen sanoo.
Juuri tästä syystä onkin erittäin viisasta ja tärkeää testata portaat huolellisesti ennen kuin ne ujutetaan ahtaisiin tunneleihin. Yksi Länsimetro Oy:n projektipäälliköistä on juuri jopa vierailemassa Kiinassa.
Kun portaat todetaan viimeisen päälle toimiviksi, alkaa niiden matka Suomeen. Yhtenä kappaleena niitä ei sentään rahdata.
”Liukuportaat puretaan osiin ja lastataan kontteihin, minkä jälkeen ne tulevat rahtilaivalla Suomeen", Kokkinen kertoo.
Lyhyitä liukuportaita on jo asennettu Tapiolan ja Otaniemen asemille. Keilaniemessä on puolestaan Kokkisen mukaan pian alkamassa pidempien portaiden asennus.
Länsimetron ensimmäisessä rakennusvaiheessa syntyy kahdeksan uutta asemaa. Kokkinen kertoo projektin etenevän aikataulussa, joten liikennöinnin pitäisi alkaa syksyllä 2016.
"Yksi tunnusluku ja mittari on se, että lähes 80 prosenttia betonivaluista on jo tehty asemilla."
http://www.hs.fi/kaupunki/a1305922582900
Tulevat olemaan Suomen pisimmät liukuportaat. Nykyään pisimmät ovat Kampin metroaseman 65 metriä pitkät liukuportaat. Maailman pisimmät liukuportaat löytyvät Pietarin metrosta (137 m).
Re: Länsimetron ja metroasemien rakennusseuranta
Lähetetty: 01.03.15 20:00
Kirjoittaja Janne_H
Re: Länsimetron ja metroasemien rakennusseuranta
Lähetetty: 08.03.15 21:50
Kirjoittaja Bernheart
Re: Länsimetron ja metroasemien rakennusseuranta
Lähetetty: 26.03.15 12:15
Kirjoittaja Janne_H
Hesari teki jutun tänään töiden etenemisestä:
http://www.hs.fi/kaupunki/a1427266631788
Liikennöinti aloitetaan ilman laituriovia, kuten viimeisestä kuvasta voi huomata.
Re: Länsimetron ja metroasemien rakennusseuranta
Lähetetty: 26.03.15 22:20
Kirjoittaja RV
Eikös Soukassakin louhita jo paraikaa?
Re: Länsimetron ja metroasemien rakennusseuranta
Lähetetty: 26.03.15 22:34
Kirjoittaja Janne_H
RV kirjoitti:Eikös Soukassakin louhita jo paraikaa?
Kyllä louhitaan. Kaikilla jatkeen asemilla on työt käynnissä. Espoonlahdessa taitaa olla pisimmällä huoltotunnelin louhintatyöt.
Finnoo 24.2:
Kaitaa 18.2:
Soukka 24.2:
Espoonlahti 24.2:
Kivenlahti 19.1:
Kuvien lähde: Länsimetron flickr-tili.
Re: Länsimetron ja metroasemien rakennusseuranta
Lähetetty: 26.03.15 23:44
Kirjoittaja sekovene
Aloitusviestin kustannusarviossa on parinsadan miljoonan euron virhe (inflaatio huomioon ottaen). Hesarin jutussa kun lukee näin: "Rahan kulutuksessakin ennuste alkaa pitää vihdoin kutinsa, Kokkinen lupailee. Kustannusarvion ei pitäisi takavuosien tapaan enää nousta.
"Yksi miljardi ja kahdeksan miljoonaa euroa on ennuste, enkä näe, että se olisi uhattuna."