Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#64772
Länsimetro

Tässä ketjussa seurataan Länsimetron, Länsimetron jatkeen ja tulevien metroasemien rakennustöiden etenemistä. Ketjussa ei keskustella Länsimetrosta liikennepoliittisena hankkeena

- Suomen suurin infrahanke
- Hinta 714 miljoonaa euroa (vuoden 2007 indeksiin sidottuna)
- Rakentamisaika 2009 - 2016
- Linjan pituus 13,9 km
- Kahdeksan metroasemaa
- Parhaassa taupauksessa Länsimetron jatko Matinkylästä Kivenlahteen lähtee rakentumaan keväällä
- Projektin tilanne parhaillaan: louhintatyöt ovat valmistuneet ja kaikilla asemmilla on aloitettu "talon"rakennustyöt.

Kuva

*********************
Asemaseutujen ilmakuvat 2.12.2013. Kuvien lähde: http://www.flickr.com/photos/lansimetro/

Lauttasaari
Kuva

Koivusaari
Kuva

Keilaniemi
Kuva

Otaniemi
Kuva

Tapiola
Kuva

Urheilupuisto
Kuva

Niittykumpu
Kuva

Matinkylä
Kuva
#64780
Krio kirjoitti:Tuleeko Matinkylään metron sisäänkäyntiä lähelle Omenan alempaa sisäänkäyntiä?


Tarkoitat varmaankin Omenan länsipuolen sisäänkäyntiä, joka tulee market-tasolle. Omenassahan on myös sisäänkäynti Länsiväylän varrelta, jonka myös voisi määritellä alemmaksi sisäänkäynniksi.
Mutta siis metrosisäänkäynnit ovat tulossa eteläpäätyyn, jonne myös Omenan laajennusosa rakennetaan. Ei siis kovin lähellä tätä market-tason sisäänkäyntiä. Toki nykyisenkin Omenan sisäänkäynneistä on yhteys laajennusosaan ja sitä kautta metroon.

Metrosisäänkäynnit merkitty M-kirjaimin.

Kuva

Kuva
#67287
Kuva

Länsiväylä kirjoitti:Lemminkäinen rakentaa Niittykummun metroaseman

Lemminkäinen rakentaa Merituulentien ja Haukilahdenkadun väliin sijoittuvan Niittykummun metroaseman.

Urakan arvo on noin 21 miljoonaa euroa. Rakennustyöt käynnistyvät heti ja asema on valmis 2015 lopussa.

Lemminkäinen Infra Oy voitti Länsimetro Oy:n järjestämän urakkatarjouskilpailun Niittykummun aseman rakennusurakasta.

Urakkakilpailun Niittykummun aseman sähköurakasta on voittanut puolestaan EMC Talotekniikka Oy. Urakan arvo on 2,9 miljoonaa euroa.

Kaupunginvaltuusto päätti lokakuussa 2013, että asemavarauksena ollut Niittykummun asema rakennetaan samassa aikataulussa muiden asemien kanssa.

Länsimetron työmaalla työskentelee tällä hetkellä noin tuhat työntekijää. Vuoden loppuun mennessä määrä kasvaa 1 500:een.

Länsimetron kokonaishinta on uusimpien urakoiden myötä kipuamassa vajaaseen 1 050 miljoonaan euroon.

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/2175 ... etroaseman
#70889
Kuvaaja oli tätä otettaessa vähän vinossa, mutta tollanen työvaihe on kai nyt menossa tunnelissa, kuten Länsimetron info-lehdessäkin luki. Kuva Keilaniemen kohdalta, ehkä viikon vanha.Kuva
#71986
HS.fi 29.1.2015 kirjoitti:Koivusaaren metroaseman 75-metriset liukuportaat pyörivät jo Kiinassa

Kuva

Länsimetron Koivusaaren aseman liukuportaat ovat jo koossa ja toiminnassa – tuhansien kilometrien päässä Suomesta. Portaita testataan parhaillaan Koneen tehtaalla Shanghain liepeillä Kiinassa.

Lauttasaaren länsipuolelle, Koivusaaren aseman itäpäähän tulevilla liukuportailla on pituutta 75 metriä. Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen kertoo, että ne ovat länsimetron sähköportaista pisimmät.

”Ei välttämättä tule ajatelleeksi ja hahmottaneeksi, kuinka isoja laitteita liukuportaat oikeasti ovat. Aikamoinen värkki”, Kokkinen sanoo.

Juuri tästä syystä onkin erittäin viisasta ja tärkeää testata portaat huolellisesti ennen kuin ne ujutetaan ahtaisiin tunneleihin. Yksi Länsimetro Oy:n projektipäälliköistä on juuri jopa vierailemassa Kiinassa.

Kun portaat todetaan viimeisen päälle toimiviksi, alkaa niiden matka Suomeen. Yhtenä kappaleena niitä ei sentään rahdata.

”Liukuportaat puretaan osiin ja lastataan kontteihin, minkä jälkeen ne tulevat rahtilaivalla Suomeen", Kokkinen kertoo.

Lyhyitä liukuportaita on jo asennettu Tapiolan ja Otaniemen asemille. Keilaniemessä on puolestaan Kokkisen mukaan pian alkamassa pidempien portaiden asennus.

Länsimetron ensimmäisessä rakennusvaiheessa syntyy kahdeksan uutta asemaa. Kokkinen kertoo projektin etenevän aikataulussa, joten liikennöinnin pitäisi alkaa syksyllä 2016.

"Yksi tunnusluku ja mittari on se, että lähes 80 prosenttia betonivaluista on jo tehty asemilla."

http://www.hs.fi/kaupunki/a1305922582900

Tulevat olemaan Suomen pisimmät liukuportaat. Nykyään pisimmät ovat Kampin metroaseman 65 metriä pitkät liukuportaat. Maailman pisimmät liukuportaat löytyvät Pietarin metrosta (137 m).
#73490
RV kirjoitti:Eikös Soukassakin louhita jo paraikaa?


Kyllä louhitaan. Kaikilla jatkeen asemilla on työt käynnissä. Espoonlahdessa taitaa olla pisimmällä huoltotunnelin louhintatyöt.

Finnoo 24.2:
Kuva

Kaitaa 18.2:
Kuva

Soukka 24.2:
Kuva

Espoonlahti 24.2:
Kuva

Kivenlahti 19.1:
Kuva

Kuvien lähde: Länsimetron flickr-tili.
#73496
Aloitusviestin kustannusarviossa on parinsadan miljoonan euron virhe (inflaatio huomioon ottaen). Hesarin jutussa kun lukee näin: "Rahan kulutuksessakin ennuste alkaa pitää vihdoin kutinsa, Kokkinen lupailee. Kustannusarvion ei pitäisi takavuosien tapaan enää nousta.

"Yksi miljardi ja kahdeksan miljoonaa euroa on ennuste, enkä näe, että se olisi uhattuna."