Sivu 1/32

Länsimetro liikennehankkeena

Lähetetty: 10.12.13 15:29
Kirjoittaja Janne_H
Tähän ketjuun keskustelut Länsimetrohankkeesta ja vaikutuksista liikennepolitiikkaan.

Re: Länsimetro

Lähetetty: 10.12.13 15:57
Kirjoittaja Tehari
Tuo Keilaniemen kohdalla tuleva mutka :smt021 Siitä ois pitäny mennä metro suoraa kohti Tapiolaa jne. Tuosta Keilaniemen kohdalta olis pitäny tehdä "pohjoinen haara" joka menee lepuskiin..

Re: Länsimetro

Lähetetty: 10.12.13 19:51
Kirjoittaja hmikko
Janne_H kirjoitti: - Hinta 714 miljoonaa euroa (vuoden 2007 indeksiin sidottuna)
Tuon arvion jälkeen on tainnut tapahtua aika paljon, mm. päätettiin rakentaa valmiiksi asti ensimmäisessä vaiheessa yksi asema lisää.

Re: Länsimetro

Lähetetty: 10.12.13 19:58
Kirjoittaja Janne_H
hmikko kirjoitti:
Janne_H kirjoitti: - Hinta 714 miljoonaa euroa (vuoden 2007 indeksiin sidottuna)
Tuon arvion jälkeen on tainnut tapahtua aika paljon, mm. päätettiin rakentaa valmiiksi asti ensimmäisessä vaiheessa yksi asema lisää.
Tuon faktan kuulin Länsimetron projektivastaavalta Länsimetron toimistossa Tapiolassa syksyllä. Hän sanoi että vuoden 2007 indeksissä kustannukset ovat pitäneet.

Re: Länsimetro

Lähetetty: 10.12.13 20:09
Kirjoittaja Clepe
Löytyykö mistään listaa siitä mitä toi hinta edes sisältää? Muistaakseni bussiterminaalit ja muut katuverkon muutokset tulee ton 700 miljoonan päälle. Metron automatisointi on myös sellainen turha kulu johon länsimetro "pakotti", piikkikin siinä on vielä auki.

Re: Länsimetro

Lähetetty: 11.12.13 11:09
Kirjoittaja huopa
Tehari kirjoitti:Tuo Keilaniemen kohdalla tuleva mutka :smt021 Siitä ois pitäny mennä metro suoraa kohti Tapiolaa jne. Tuosta Keilaniemen kohdalta olis pitäny tehdä "pohjoinen haara" joka menee lepuskiin..
Olen itse miettinyt samaa, että mitkä olivat ne syyt miksi tuo mutka haluttiin tehdä. Ymmärrän toki Otaniemen alueen tärkeänä metrolle, mutta tuo haaroitus olisi tuntunut vähän fiksummalta idealta kuin hidastaa ja vaikeuttaa linjan vetämistä tuolla U-mutkalla. Jos joku osaa linkata johonkin viralliseen perusteluun niin olisi kiva.

Re: Länsimetro

Lähetetty: 11.12.13 11:25
Kirjoittaja grendy
Jostain syystä halutaan että pk-seudulle tulee maailman pisin suora metrolinja, eikä fiksumpaa moneen eri linjaan/haaraan perustuvaa linjastoa... Ikuinen idioottimaisuus, että yhdellä linjalla yritetään palvella kaikkia huonosti.

Re: Sv: Länsimetro

Lähetetty: 11.12.13 13:20
Kirjoittaja Clepe
Olispa edes suora, nykyiset suunnitelmat muistuttavat aikalailla sinikäyrää. Syy ettei haaraa tehty on luultavasti että Tapiolaan asti haluttiin täysi kapasiteetti, haaralla kapsiteetti puolittuu. Lisäksi haara pohjoiseen olisi päällekkäinen jokerin kanssa ja todella ylimitoitettu, jopa länsimetroon verrattuna. Lisäksi Tapiolan ja Leppävaaran välissä on aika niukalti täydennysrakennuspotentiaalia.

Re: Länsimetro

Lähetetty: 11.12.13 13:31
Kirjoittaja Janne_H
^Lisäksi Leppävaarassa on jo kaupunkirata, joten Metro olisi vähän turha..

Re: Länsimetro

Lähetetty: 11.12.13 15:06
Kirjoittaja huopa
edes kahden pysäkin haara keilaniemi - otaniemi tuntuisi nyt fiksummalta kuin nykyinen U-mutka, mutta kaipa nuo on jonkun puolesta perustellusti laskettu että se kannattaa. Eipä se U-mutka varmaan hidasta kuin sen 1.5-2min sitä matkaa matinkylästä keskustaan, mutta tuo 2 minuutin hidastus on jossain tiehankkeissa jo ihan elämän ja kuoleman kysymys.

Re: Länsimetro

Lähetetty: 11.12.13 15:29
Kirjoittaja sekovene
huopa kirjoitti:edes kahden pysäkin haara keilaniemi - otaniemi tuntuisi nyt fiksummalta kuin nykyinen U-mutka, mutta kaipa nuo on jonkun puolesta perustellusti laskettu että se kannattaa. Eipä se U-mutka varmaan hidasta kuin sen 1.5-2min sitä matkaa matinkylästä keskustaan, mutta tuo 2 minuutin hidastus on jossain tiehankkeissa jo ihan elämän ja kuoleman kysymys.
No hidastaahan ne U-mutkan pysäkitkin jo reippaasti tuon kahden minuutin verran. Matkan fyysinen pidentyminen sitten siihen päälle.

Koko Länsimetron ongelmallisuus kiteytyy kyllä aika hyvin tuohon mutkaan. Jos mutkaa ei olisi, ei metrosta olisi läntisemmälle Etelä-Espoolle seutubussilinjastoon verrattuna edes sen vertaa hyötyä, kuin nyt tulee olemaan (eli parantuneet yhteydet Otaniemi-Keilaniemi-akselille tippuisivat yhtälöstä pois). Mutka taas tarkoittaa pidempiä matka-aikoja tärkeimpään liikennesuuntaan, eli keskustaan. Mielestäni paras ratkaisu olisi ollut lopettaa metro Otaniemeen tai Tapiolaan ja jatkaa lännen lähiöissä entiseen malliin. Säästyneillä rahoilla sitten Etelä-Espoon poikittaisliikenteeseen parannuksia, koska siellä ne joukkoliikenteen ongelmat piilevät nyt ja metron valmistuttuakin.

Re: Länsimetro

Lähetetty: 11.12.13 16:17
Kirjoittaja RV
Minua on askarruttanut; tuleeko Saunalahteen siis lopulta asemaa vaiko ei?

Re: Länsimetro

Lähetetty: 11.12.13 16:20
Kirjoittaja sekovene
RV kirjoitti:Minua on askarruttanut; tuleeko Saunalahteen siis lopulta asemaa vaiko ei?
No ei se ainakaan Kivenlahden jatkeeseen sisälly.

Hintakeskusteluun liittyen mielenkiintoinen uutinen tältä päivältä: http://www.kauppalehti.fi/etusivu/lansi ... 1312584415

Re: Länsimetro

Lähetetty: 11.12.13 16:52
Kirjoittaja hmikko
huopa kirjoitti: mutta kaipa nuo on jonkun puolesta perustellusti laskettu että se kannattaa.
Heh, päivän vitsi. Espoon valtuusto päätti metrosta, kun kannattavuuslaskelmat oli tehty ja (ääneen tunnustettu) hintalappu oli luokkaa 450 milliä. Epäilen, että kokonaisuuden kannattavuutta ei ole sen jälkeen laskettu.
sekovene kirjoitti: Hintakeskusteluun liittyen mielenkiintoinen uutinen tältä päivältä: http://www.kauppalehti.fi/etusivu/lansi ... 1312584415
Tämä ei oikeasti ole mikään yllätys asiaa yhtään seuranneille. Tunnelirakentamisessa maan uumenista paljastuu aina jotain yllätyksiä, joita ei ole budjetoitu. Otaniemessä heikkoa kiviainesta, lentokentän alla glykolia (mistä tais tulla 40 miljoonan lisälasku) jne. jne. Riski on käytännössä aina suurempi kuin pinnalle rakentamisessa.

Re: Länsimetro

Lähetetty: 11.12.13 22:25
Kirjoittaja Objectif Lune
Raide-Jokerin kanssa päällekkäistä haaraa on ihan turha tehdä. Lisäksi myös Espoon sisäinen liikenne Otaniemeen lienee melko merkittävää. Espoo lisäksi haluaa ilmeisesti kovasti panostaa Otaniemeen, joten metroyhteys sinne oli tietenkin saatava. Kyllähän Aalto-yliopston kampuksen saaminen lähes kokonaan Espoon puolelle olisi ollut täysin mahdotonta, ilman metroasemaa.