Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä kaupunkilainen
#92389
Ennen metroa myös poikittaislinjat 503 (Matinkylä-Meilahti) ja 504 (Kivenlahti-Pasila) lakkautettiin ja korvattiin Westendinasemalta lähtevällä 551:llä. Metron alkaessa 551 siirrettiin kulkemaan Otaniemen kautta Tapiolaan.

Metron kuormitusta voisi pienentää palauttamalla kyseiset poikittaislinjat takaisin.
tekijänä sekovene
#92395
Ei se metron kuormitus ole ongelma muuta kuin iltapaskojen kohu-uutisissa ja hetkittäin Matinkylän asemalla, kun sinne tulee kerralla puolet Espoon liityntäliikenteestä. Toki jotain metron kanssa päällekkäistä ja paremmin palvelevaa bussiliikennettä olisi syytä palauttaa Länsi-Espooseen tai muuten metron kuormituksesta ei tarvitse välittää nykyistäkään vähää, koska ihmiset siirtyvät käyttämään omia autojaan.
Avatar
tekijänä Tande
#92398
Joo onhan vielä todella paljon matkaa siihen, että voitaisiin puhua oikeista ruuhkista Helsingin metrossa ison maailman tyyliin. Heh. Nythän jotkut espoolaiset ovat närkästyneet jopa siitä, että joutuvat ajoittain matkustamaan seisaaltaan, siinä missä lukemattomistta metrokaupungeissa se on oletusarvo.

(Varmaan voisi Länsimetro-threadiin siirtää nämä.)
Avatar
tekijänä Clepe
#92403
Tande kirjoitti:Joo onhan vielä todella paljon matkaa siihen, että voitaisiin puhua oikeista ruuhkista Helsingin metrossa ison maailman tyyliin. Heh. Nythän jotkut espoolaiset ovat närkästyneet jopa siitä, että joutuvat ajoittain matkustamaan seisaaltaan, siinä missä lukemattomistta metrokaupungeissa se on oletusarvo.

Valitettavasti espoolaiset juntit eivät taida ymmärtää edistyksen päälle ja hymyssä suin nauti pidemmistä matkoista, tunnelimaisemista, kovemmista penkeistä tai seisomisesta. Toisaalta voisi kysyä onko seisaaltaan sardiinipurkkikuormassa matkustaminen jotenkin tavoiteltava asia vai voisiko jopa ajatella että näiden ruuhkaisten metrojärjestelmienkin osalta on tehty mitoitusvirheitä tai ainakin laiminlyöty lisäkapasiteetin rakentaminen?
tekijänä hmikko
#92404
Clepe kirjoitti: ainakin laiminlyöty lisäkapasiteetin rakentaminen?


Tuo on ainakin englanninkielisen maailman suurkaupungeissa enemmän sääntö kuin poikkeus. Lontoossa mentiin vuosikymmenet varsin minimaalisilla metron laajennuksilla, New York on tällä hetkellä melkoisessa kriisissä vaikka 2nd Avenuen linja on tulossa, Torontossa ruvettiin panostamaan todella rajusti jälkijunassa nykyisen kasvun aikana, jne. jne.
tekijänä pallo
#92416
hmikko kirjoitti:
Clepe kirjoitti: ainakin laiminlyöty lisäkapasiteetin rakentaminen?


Tuo on ainakin englanninkielisen maailman suurkaupungeissa enemmän sääntö kuin poikkeus. Lontoossa mentiin vuosikymmenet varsin minimaalisilla metron laajennuksilla, New York on tällä hetkellä melkoisessa kriisissä vaikka 2nd Avenuen linja on tulossa, Torontossa ruvettiin panostamaan todella rajusti jälkijunassa nykyisen kasvun aikana, jne. jne.


New Yorkissahan on paljon linjoja kyllä, mutta matkustus on aika hidasta verrattuna Euroopan kaupunkien metroihin. Kuulutukset ovat myös luokkaa "remember to breeth". Kovin isoa ruuhkaa en ole siellä nähnyt metrossa. Lontoossa on kyllä sitten runsaasti eri junasysteemeitä ja linjoja ja väkeä riittää. Kaarteessa olevia metroasemiahan näissä on, en ymmärrä miksi sellainen ei onnistuisi otaniemeen.
#92417
Kaarre aiheuttaa vaihtelevan välin vaunun ja laiturin väliin, ja suomalaisten turvallisuus- ja esteettömyysmääräysten täyttämiseen ei riitä kuulutus "mind the gap".

Teoriassa olisi tietysti mahdollista tehdä kaikenlaisia liikkuvia laiturinosia joilla rako otettaisiin kiinni, mutta siinä törmätään sitten siihen samaan ongelmaan mikä olisi automatisoinnin kanssa, eli oikeastaan kukaan ei tiedä minkä kokoisia Helsingin nykyiset vaunut ovat ja millä tavalla ne heiluvat kaarteissa. Eli olemassa olevan kaluston toleranssit on liian suuret jotta päästäisiin riittävän tiukkaan mitoitukseen.
tekijänä hmikko
#92421
pallo kirjoitti:New Yorkissahan on paljon linjoja kyllä, mutta matkustus on aika hidasta verrattuna Euroopan kaupunkien metroihin. Kuulutukset ovat myös luokkaa "remember to breeth". Kovin isoa ruuhkaa en ole siellä nähnyt metrossa.


Itelläni ei ole ensi käden kokemusta, mutta luemma korjausvelkaa on kertynyt todella reippaasti ja poliittinen tahto riittävän rahoituksen takaamiseen on ailahdellut, mitä tarkoitin vastauksella Clepelle. Tällä hetkellä on ilmeisesti yks sun toinen tekninen systeemi tulossa elikaarensa päähän ja aiheuttaa jatkuvia ongelmia liikennöinnissä. Hitaudesta en tiedä, mutta New Yorkin subwayssa on kylläkin pikalinjoja, eli lisäraiteita, joilla on harvempi pysäkkiväli kuin samassa väylässä kulkevalla useammin pysähtyvällä linjalla. Euroopassa harvinaisempi ratkaisu, kun yleensä pidemmän matkan systeemit on tehty erikseen (Berliinin S-Bahn, Pariisin RER).

Mutta menee aiheen vierestä.
#92423
arkkinikkari kirjoitti:Kaarre aiheuttaa vaihtelevan välin vaunun ja laiturin väliin, ja suomalaisten turvallisuus- ja esteettömyysmääräysten täyttämiseen ei riitä kuulutus "mind the gap".

Teoriassa olisi tietysti mahdollista tehdä kaikenlaisia liikkuvia laiturinosia joilla rako otettaisiin kiinni, mutta siinä törmätään sitten siihen samaan ongelmaan mikä olisi automatisoinnin kanssa, eli oikeastaan kukaan ei tiedä minkä kokoisia Helsingin nykyiset vaunut ovat ja millä tavalla ne heiluvat kaarteissa. Eli olemassa olevan kaluston toleranssit on liian suuret jotta päästäisiin riittävän tiukkaan mitoitukseen.

Aviapoliksen asemalle saavuttaessa kuulutetaan "varo laiturin ja junan välistä rakoa".
Avatar
tekijänä Krio
#92424
kaupunkilainen kirjoitti:Aviapoliksen asemalle saavuttaessa kuulutetaan "varo laiturin ja junan välistä rakoa".


Siis kehärataa kulkevissa junissako? Minulla ei taida olla kuuloa, kun tänä vuonna olen pari kertaa jo käyttänyt kyseistä asemaa.
tekijänä Sam33
#92425
kaupunkilainen kirjoitti:Aviapoliksen asemalle saavuttaessa kuulutetaan "varo laiturin ja junan välistä rakoa".


Joo en ole itsekkäänn kuullut, vaikka useaan otteeseen asemaa käyttänyt. Tosin en aivan viime kuukausina. Sen sijaan "varo laiturin ja junan välistä rakoa" -kuulutuksia kuuluu pääradalla ainakin Rekolan asemalla Vantaalla sekä useissa Leppävaaran jälkeen tulevissa lähijuna-asemilla. Tämäkin johtuu vain siitä, että kaikki nämä asemat on tehty kauan aikaa sitten, eikä peruskorjauksia ole tehty. Kun seuraavat peruskorjaukset tulee, en usko että tätä "ominaisuutta" on enää mahdollista säilyttää.
#92428
Krio kirjoitti:
kaupunkilainen kirjoitti:Aviapoliksen asemalle saavuttaessa kuulutetaan "varo laiturin ja junan välistä rakoa".


Siis kehärataa kulkevissa junissako? Minulla ei taida olla kuuloa, kun tänä vuonna olen pari kertaa jo käyttänyt kyseistä asemaa.


Näistä kuulutuksista on jopa tehty artikkeli, jonka kuvituksessa havainnollistetaan Aviapoliksen aseman kaarteisuutta.
Avatar
tekijänä Clepe
#92431
arkkinikkari kirjoitti:Kaarre aiheuttaa vaihtelevan välin vaunun ja laiturin väliin, ja suomalaisten turvallisuus- ja esteettömyysmääräysten täyttämiseen ei riitä kuulutus "mind the gap".

Tuollaisia määräyksiä ei kyllä taida olla. HKL on itse päättänyt Metron standardit ja turvallisuusmääräykset. Vasta viime vuosina valvonta on siirtynyt trafille.
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32