Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
Tekijänä RV
#63487
Objectif Lune kirjoitti:Raide-Jokerin kanssa päällekkäistä haaraa on ihan turha tehdä. Lisäksi myös Espoon sisäinen liikenne Otaniemeen lienee melko merkittävää. Espoo lisäksi haluaa ilmeisesti kovasti panostaa Otaniemeen, joten metroyhteys sinne oli tietenkin saatava. Kyllähän Aalto-yliopston kampuksen saaminen lähes kokonaan Espoon puolelle olisi ollut täysin mahdotonta, ilman metroasemaa.
Raide-J muuna kuin metrona on typerää pelleilyä edes ajatuksena.
Avatar
Tekijänä Tehari
#63489
Objectif Lune kirjoitti:Raide-Jokerin kanssa päällekkäistä haaraa on ihan turha tehdä. Lisäksi myös Espoon sisäinen liikenne Otaniemeen lienee melko merkittävää.
Niinpä, Tämän vuoksi sen metron ois voinu haarauttaa menemään lepuskiin. Sieltä sen ois voinu sitte jatkaa Raide-Jokerina kohti Itistä. Menisi se sitte maan alla tai päällä. Voihan sen toteuttaa vielä myöhemminkin mutta se Espoon "kurvi" on hiukan turha :)
Tekijänä pallo
#63491
"Leppävaarassa on jo kaupunkirata."

Niin on, mutta nythän Espoon läpi sitten menee kaksi junakäytävää, jotka eivät mitenkään integroidu tai kohtaa. Siis etelä-Espoosta esim. Leppävaaraan halajavan täytyy käydä "kätevästi" vaihtamassa Helsingin keskustassa. Keilaniemi - Otaniemi - Leppävaara -metrohaara olisi varmasti ollut erittäin tervetullut uudistus monille. Vielä kun jokeri-raide on tuntuu olevan siellä hankemapin häntäpäässä ja muusta liikenteestä eristämättömänä raitiotienä toteutettuna tulee arvatenkin olemaan erittäin hidas.
Tekijänä sekovene
#63494
pallo kirjoitti:"Leppävaarassa on jo kaupunkirata."

Niin on, mutta nythän Espoon läpi sitten menee kaksi junakäytävää, jotka eivät mitenkään integroidu tai kohtaa. Siis etelä-Espoosta esim. Leppävaaraan halajavan täytyy käydä "kätevästi" vaihtamassa Helsingin keskustassa. Keilaniemi - Otaniemi - Leppävaara -metrohaara olisi varmasti ollut erittäin tervetullut uudistus monille. Vielä kun jokeri-raide on tuntuu olevan siellä hankemapin häntäpäässä ja muusta liikenteestä eristämättömänä raitiotienä toteutettuna tulee arvatenkin olemaan erittäin hidas.
Nyt menee yli ymmärryksen. Miksi pitäisi käydä vaihtamassa Helsingin keskustassa? Lisäksi, jos Raide-Jokeri linjataan Otaniemen kautta ja suurin piirtein nykyistä reittiä Kehä I:n vartta, ei hitaudesta ole pelkoa. Mielestäni tämä linjaus olisi järkevin ja Laajalahden skippaaminen sekä Tapiolan jättäminen pois ihan perusteltua. Ja eipä siitä hitaudesta tarvitse muillakaan väleillä stressata, jos rata rakennetaan kunnolla.
Objectif Lune kirjoitti:Raide-Jokerin kanssa päällekkäistä haaraa on ihan turha tehdä. Lisäksi myös Espoon sisäinen liikenne Otaniemeen lienee melko merkittävää. Espoo lisäksi haluaa ilmeisesti kovasti panostaa Otaniemeen, joten metroyhteys sinne oli tietenkin saatava. Kyllähän Aalto-yliopston kampuksen saaminen lähes kokonaan Espoon puolelle olisi ollut täysin mahdotonta, ilman metroasemaa.
Otaniemen ja Etelä-Espoon välinen liikenne nyt ei kovin suurta ole. Taitaa metron valmistuttuakin suurimmat matkustajavirrat tulla idästä ja pohjoisesta, mutta silti edes pohjoisesta tulevia Jokeri-busseja ei tarvitsisi lisäkapasiteetin takia päivittää pikaraitioteiksi, joten metrosta puhuminen (RV, Tehari, pallo) on höpöhöpöä. Busseilla 102 ja 103 taitaa kapasiteetti kuitenkin olla aika lopussa, joten siihen suuntaan on raiteille jopa tarvetta.
Avatar
Tekijänä Janne_H
#63496
Vaikka kyseessä onkin liikennehanke, niin toivon että keskustelu ei ajaudu täysin liikkennesuunnittelu vänkäykseksi, jota on jo käyty Metron laajennus -ketjussa. Tein ketjun sillä ajatuksella, että täällä seurataan Länsimetroa rakennushankkeena.

Jokasella on mielipiteensä Länsimetron hyödyllisyydestä, tehokkuudesta, linjan reitistä ja laiturien pituuksista. Varmasti jokainen mielipiteensä esille tuova on jo sen tehnyt. Homma on nyt kuitenkin se että tunnelit on jo kaivettu ja päätökset tehty, joten niistä ei jaksaisi vuodesta toiseen lukea nillitystä.
Tekijänä JuLaVu
#63503
pallo kirjoitti:"Leppävaarassa on jo kaupunkirata."

Niin on, mutta nythän Espoon läpi sitten menee kaksi junakäytävää, jotka eivät mitenkään integroidu tai kohtaa. Siis etelä-Espoosta esim. Leppävaaraan halajavan täytyy käydä "kätevästi" vaihtamassa Helsingin keskustassa. Keilaniemi - Otaniemi - Leppävaara -metrohaara olisi varmasti ollut erittäin tervetullut uudistus monille. Vielä kun jokeri-raide on tuntuu olevan siellä hankemapin häntäpäässä ja muusta liikenteestä eristämättömänä raitiotienä toteutettuna tulee arvatenkin olemaan erittäin hidas.
Kyllä sitä bussiliikennettä jää Etelä-Espooseen Länsimetron valmistuttua. HSL:lla on blogi, jossa esitellään suunnitelmiä liityntälinjastoksi. Tässä on yksi postaus blogiin: http://hsllansimetronliityntalinjasto.b ... an-ja.html Tuosta löytyy esimerkiksi Leppävaarasta Matinkylään kulkeva linja M5, joka vastaa suunnilleen nykyistä Espoon sisäistä linjaa 5, paitsi ettei se kulje Matinkylän bussiterminaalia etelämmäs ja tee sitä kierrosta Nuottaniemen kautta Kalastajanmäelle. Tuolle linjalle tavoitteelliseksi vuoroväliksi on ilmoitettu on ruuhkassa 10 minuuttia, päivällä ja illalla 15 minuuttia ja hiljaiseen aikaan 30 minuuttia. Jos ei liikennevälineestä toiseen vaihtaminen huvita, voi Leppävaarasta Matinkylään matkustaa vaihdotta. Leppävaarasta pääsee tietenkin metroradan varteen myös bussilinjalla 550 ja metrolla pääsee Matinkylään. Kauniaisista puolestaan Matinkylään blogin mukaan toisi nykyiseen tapaan linja 533 (tosin kulkien Suurpellon kautta eikä Mankkaan kautta niinkuin nykyisin). Tavoitteelliseksi vuoroväliksi on merkattu ruuhkassa, päivällä ja illalla 15 minuuttia ja hiljaiseen aikaan 30 minuuttia. Siinä nyt kaksi esimerkkiä suunnitelluista bussilinjoista, eivätkä nuo suinkaan ole ainoita.

Sekä M5:n ja 533:n reitit ovat suhteellisen suoraviivaisia, joten kyllä minä ainakin moisia käyttäisin mielelläni.
Avatar
Tekijänä Tehari
#63543
http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/ ... le/a953812
Länsimetron jatko varmistumassa – ajaa muiden ratahankkeiden edelle
Länsimetron jatkaminen Kivenlahteen varmistuu tänään, kun eduskunnan valtiovarainvaliokunnan mietintö valtion ensi vuoden budjetista valmistuu.

Valiokunta patistaa hallitusta päättämään länsimetron jatkeen rahoituksesta heti kevään kehysriihessä.
– Länsimetro on isoista infrahankkeista ainoa ajankohtainen. Se menee Tampereen ja Turun raitiotiehankkeiden sekä raidejokerin edelle, valiokunnan puheenjohtaja Kimmo Sasi (kok) kertoo Tekniikka&Taloudelle.
No vittu huhhuh. Ennemmin tehdään tuo, kuin hoidetaan 2 muun suomen "suurkaupungin" joukkoliikenne kokonaan uusiksi. Missä se konekivääri on ?
Voi siis sekä Tampere että Turku sanoa hei hei joukkoliikenteen kehittämiselle, mitä helvetin järkeä tässä valtion touhussa on ?
Samoin voidaan varmasti heittää hyvästit lähijunille niin mansessa kuin turkusessakin. Tuskinpa siis ennen 2030 kummassakaan kaupungissa ole metriäkään kiskoilla kulkevaa toimintaa eli pikaratikkaa.
Taidan muuttaa Venäjälle ja pyytää Pohjois-Korean kansalaisuutta..
Avatar
Tekijänä grendy
#63550
Tampereen ja Turun raitiotiet olisivat yhteensä n. 80-100 pysäkkiä ja reilu 40km rataa. Tampereella pysäkeistä 500m säteellä asuu n. 65 000 asukasta ja työpaikkoja on n. 45 000. Turun lukemia en tähän hätään löydä, mutta eiköhän ne jotain saman suuntaisia ole suurinpiirtein. Valtion rahaa kuluisi näihin hankkeisiin yhteensä n. 115m€.

Länsimetron jatke sisältää 7km ja 5 asemaa. Menoja valtiolle tulee n. 240m€.

n.90 pysäkkiä vs 5 pysäkkiä
n.40km vs 7km
n.115m€ vs 240m€

Hmm kumman valitsisin?

Ei tää valittamalla miksikään muutu, mutta kunhan vaan sanon ja esitän kritiikkini taas kerran pk-seutu keskeisyydelle. Muu Suomi jatkakoot diesel-busseilla kulkemista kun taas ratikat, metrot ja lähijunat olkoot pk-seudun ilona. Mutta kun kerta tamperelainen Kimmo Sasi kannattaa viiden lisäpysäkin rakentamista metrolinjalle niin ei kai tässä tamperelaisena voi todeta kuin että way to go! Sanottakoot muuta mieltä olevien puolustukseksi, että Tampere ja Turku suunnittelee ratikoitaan vielä 2020-luvullakin tällä tahdilla. Ei ihme ettei saada mitään valmiiksi kun suunnitelmia väännetään vuosikausia 5% työteholla. Koska edes päästäisiin siihen vaiheeseen, että voitaisiin todeta, että raha on ainut este rakentamiselle?
Avatar
Tekijänä Janne_H
#63551
Merkittävä syy lienee se, että Länsimetrolla suuremmat vaikutukset lisärakentamisen synnylle ja rakennusalan elvyttämiselle kuin jo "valmiiksi" rakennetuilla Tampereella ja Turulla.
Avatar
Tekijänä grendy
#63553
Janne_H kirjoitti:Merkittävä syy lienee se, että Länsimetrolla suuremmat vaikutukset lisärakentamisen synnylle ja rakennusalan elvyttämiselle kuin jo "valmiiksi" rakennetuilla Tampereella ja Turulla.
Aijjai Janne nyt oot kyllä pahasti tietämätön ;).. Tampereella on jo moneen kohtaan ratikkareitin varrelle suunniteltu massiivista(?) lisärakentamista, eli kyllä täälläkin ymmärretään kaavoittaa ratikkareitin varrelle lisää asukkaita ja työpaikkoja :)
Avatar
Tekijänä Janne_H
#63554
grendy kirjoitti:
Janne_H kirjoitti:Merkittävä syy lienee se, että Länsimetrolla suuremmat vaikutukset lisärakentamisen synnylle ja rakennusalan elvyttämiselle kuin jo "valmiiksi" rakennetuilla Tampereella ja Turulla.
Aijjai Janne nyt oot kyllä pahasti tietämätön ;).. Tampereella on jo moneen kohtaan ratikkareitin varrelle suunniteltu massiivista(?) lisärakentamista, eli kyllä täälläkin ymmärretään kaavoittaa ratikkareitin varrelle lisää asukkaita ja työpaikkoja :)
En tosiaan ole seurannut kovin aktiivisesti Tampereen tai Turun ratikkahankkeita, mutta luulisin kyllä että Etelä-Espoon rakennushankkeet määrällisesti tulevat olemaan suuremmat täysimittaisen Länsimetron toteutuessa.
Luonnollisestikkin ne ovat isommat kun täällä väestönkasvu on suurempaa kuin Tampereella tai Turussa.
Tekijänä Jussi
#63555
Janne_H kirjoitti:
grendy kirjoitti:
Janne_H kirjoitti:Merkittävä syy lienee se, että Länsimetrolla suuremmat vaikutukset lisärakentamisen synnylle ja rakennusalan elvyttämiselle kuin jo "valmiiksi" rakennetuilla Tampereella ja Turulla.
Aijjai Janne nyt oot kyllä pahasti tietämätön ;).. Tampereella on jo moneen kohtaan ratikkareitin varrelle suunniteltu massiivista(?) lisärakentamista, eli kyllä täälläkin ymmärretään kaavoittaa ratikkareitin varrelle lisää asukkaita ja työpaikkoja :)
En tosiaan ole seurannut kovin aktiivisesti Tampereen tai Turun ratikkahankkeita, mutta luulisin kyllä että Etelä-Espoon rakennushankkeet määrällisesti tulevat olemaan suuremmat täysimittaisen Länsimetron toteutuessa.
Luonnollisestikkin ne ovat isommat kun täällä väestönkasvu on suurempaa kuin Tampereella tai Turussa.
Epäilen että Tampereella kaavoitetaan enemmän uutta asuntokantaa ratikan 1. vaiheen varteen kuin espoossa asemien ympäristöön. (Miten tämä lasketaan, 10 minuuttia kävelyä lähimmälle asemalle/pysäkille?)
Toki metroasemien ympäristön rakennustehokkuus on varmaan suurempi ratikan varren tulevaan rakennuskantaan nähden, se lienee selviö liikennevälineiden luonteen huomioon ottaen.
Väestönkasvusta ei voi tuollaista johtopäätöstä suoraan vetään, koska kummankin seudun väestönkasvu on niin suurta ettei näillä kaavoituksilla sitä tulla ratkaisemaan..

En kyllä asettelisi näitä hankkeita toisiaan vastaan. Jos ratikkaa Tampereelle ei rakenneta tai sen rakentaminen viivästyy vielä nyt suunnitellusta aikataulustakin, niin se on vain ja ainoastaan kyvyttömien ja typerien paikallispoliitikkojen vika.
Ja jos näin on niin parempi että edes yhdessä kaupungissa Suomessa kehitetään joukkoliikennettä kunnollisella panostuksella.
Avatar
Tekijänä TommiM
#63571
Aiempi postaus poistettiin ja uuden poiston uhallakin kirjoitan saman uudelleen: Länsi-metro on kahden miljardin euron arvoinen vitsi. Naurattaisi, jos se ei itkettäisi. (Tämä oli siis se aiempi postaus, lisään alle perusteluita miksi sanon näin).

Rahaa siis laitetaan 2000 miljoonaa euroa järjestelmään joka on niin raskas että se on kannattava vain ihan oikeasti isoissa kaupungeissa. Tämä siis käytännössä epäkaupunkiin, johonkin maaseudun ja lähiön väliin sijoittuvaan "kaupunkiin". Ja samalla lasketaan koko järjestelmän kapasiteettia, ihan vaan koska ei ole varaa rakentaa aiemmalle kapasiteetille suunniteltujen metrojunien mittaisia laitureita ja tilalle saadaan tosi lyhyen vuorovälin lyhyet metrojunat testaamattomalla automaattijärjestelmällä. Tämä oli siis se vitsi osuus.

Se mikä tässä pistää itkettään on että neljäsosalla koko roskan hinnasta olisi saatu paljon kattavampi ja paremmin palveleva ratikka, joka joudutaan todennäköisesti tulevaisuudessa kuitenkin rakentamaan.

Mun puolesta Espoolaiset saavat ihan omilla rahoillaan rakennella näitä, mutta se että tähän käytetään koko muunkin Suomen rahoja tekee asiasta aika härskiä. Se mitä Janne sanoo tuossa yllä että "mitä tässä enää itketään kun tunnelit on jo porattu" on aivan totta, mutta ei se tarkoita sitä että virhettä enää pitäisi toistaa. Varsinkaan kun hyödyt eivät millään muotoa ole konkreettisia ja kuulemma koko hankkeesta (siis länsi-metron jatkeesta) ei kait ole vielä edes H/K-laskelmaa tehty.

Edit: Korjasin tuosta alusta turhaa pois.
Viimeksi muokannut TommiM, 15.12.13 17:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tekijänä arkkinikkari
#63574
Metro on länsimetron valmistumisen jälkeen ainoa oikeasti toimiva poikittaisyhteys itäisten ja läntisten kaupunginosien välillä, eikä tätä voi olla huomioimatta. Tuskin kukaan on sitä mieltä (RV:tä lukuunottamatta) etteikö metro olisi Espooseen liian raskas väline, mutta uuden säteittäisen järjestelmän luominen Etelä-Espoon ja Helsingin välille olisi ollut vielä tyhmempää: jos se on hinnasta kiinni, niin busseilla pääsee käytännössä samaan palvelutasoon TramWest-ehdotuksen kanssa vielä pienemmillä kustannuksilla. Myös tuon 500 miljoonan siteeraaminen länsimetron toteutuneiden kustannusten (tosin en ole tuota 2000 miljoonaa nähnyt yhtään missään) kanssa on vähintäänkin epärehellistä, kun kysessä on ihan eri kustannusindekseillä lasketuista summista, eikä TramWestin kustannuslaskennasta olla tehty minkäänlaista ulkopuolista arviota. Ja kun otetaan huomioon minkälainen myrsky raidejokerin linjauksesta Laajalahden läpi syntyi väittäisin koko ehdotettua linjastoa poliittisesti mahdottomaksi.

Totta kai olisi helvetin hienoa jos metro olisi jo aikanaan rakennettu kevyempänä ja kulkisi maan alla vain keskustan läpi haarautuen maanpäällisenä pikaratikkana Itä-Helsinkiin ja Etelä-Espooseen, mutta kun olemassa oleva infra on mitä on siihen on vähän pakko sopeutua. Olevassa tilanteessa länsimetro oli ainoa järkevä ratkaisu Etelä-Espoon ja kaupungin keskustan väliseksi raideyhteydeksi. Nyt voidaan ja pitää sitten ottaa asiasta kaikki ilo irti ja tehdä tiivistä kaupunkia nopean raskaan raideinfran varrelle. Kysyntää pääkaupunkiseudulla kyllä riittää.
Tekijänä bitterfly
#63579
Turun ja Tampereen raitioteiden yhteishinta on varovastiarvioiden n. 600 miljoonaa Euroa. Turun ja Tampereen yhteiskavu on ollut tänä vuonna +4929 ja väkivämäärä 402704

Länsimetron vähemmän varovainen arvio on n. 800 miljoonaa. Espoon kasvu +3387 ja asukkaita 260283

Ja kun ottaa huomioon, että Turun ja Tampereen raitiotie varustaa kaksi kaupunkiseutua järjestelmällä jota siellä ei aikasemmin ollut ja ottaa huomioon kehitysmahdollisuudet, niin mikä hanke tässä oikeasti on tärkein?

Turun osalta on kaavoitettu raitiotien varrelle Linnakaupunki, joka olisi noin 1:4 koko tästä "valmiiksi rakennetun kaupungin" keskustasta. Ei se, että kaupungissa on oikea keskusta tarkoita, että kaupunki on rakennettu valmiiksi. Ei Espoosta koskaan tulekaan valmista sillä tavalla.

Ja ymmärsinkö oikein, että täällä on nyt JanneH:lla oikedet poistaa viestejä. Kyllä täytyy sanoa, että SW:n arvostelukyky on pahasti alentunut. Talo on menossa todella surkeaan suuntaan, jo nyt on ollut jo pitkään sellainen yleinen nailjailu ja vittuilumeininki huutoboksissa ja vähän muuallakin.

Tampere + Turku > Espoo
Tampereen + Turun kasvu > Espoon kasvu
Tampereelta ja Turusta puuttuu kokonaan raskas joukkoliikenne, kun Espoossa on jo monia tapoja ennestään

Tamperelaisetkin tulevat kyllästymään tähän touhuun ja asenteeseen jos se ei muutu. Mites aioitte pitää Talon hengen korkealla?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 32