Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä grendy
#93212
It's happening all over again! On nää luvut kyllä kovia.. 171 miljoonaa per kilometri.
Avatar
tekijänä veka
#93219
Iso uusi kustannuserä on Espoonlahden aseman ja Lippulaivan uuden ostarin yhteyteen tulevan liityntäliikenteen terminaalin muuttuminen lämpimäksi tilaksi. Arvokas parannus.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#93233
En kyllä haluaisi olla vastuussa Espoon budjetista ottaen huomioon, kuinka keskeneräinen kaupungin infra on jatkeen valmistumisen jälkeenkin. Raidejokeri parantaa hieman poikittaislinjoja, mutta aika säälittävien yhteyksien varassa espoolaiset joutuvat silti kärsimään varmasti pitkälle 2030-luvulle saakka. Saa nähdä tuleeko tuonne kaupunkia minun elinaikanani.
tekijänä apollonkatu
#93235
Miten toi voi maksaa noin helvetisti kun ei edes laitureita saada tehtyä täysimittasina tai saada tota u-baania jatkettua relevantille seuraavalle s-baananan asemalle Espooseen tai Kirkkonummelle.
Avatar
tekijänä Urbaani
#94910
Länsimetron aloitettua liikennöinnin, jotkut matkustajat kärsivät huimauksesta ja muuntyylisestä pahoinvoinnista metron kiitäessä halki Espoon. Mikä mahtaa olla tilanne nyt? Mielenkiintoinen juttu kyllä, että onko kyse lähinnä psykosomaattisista oireista, joita yleinen kiukku varmasti voimistaa, vai oikeasti muista tunnelijunista poikkeavasta vaivasta.
Avatar
tekijänä markusvalo
#94996
Lisäksi tulee mieleen sellainen mahdollinen tekijä, että Länsimetron osuus on varsin mutkainen ja mäkinen. Kun silmä ei saa siihen liittyvää ärsykettä mutta tasapainoelin tuntee sen, tämä saattaa aiheuttaa huimauksen tunnetta. Lisäksi toki paine-erot vaikuttavat korvaan.

Kuntatekniikan päivillä pidetyssä Länsimetron kalliorakentamisesityksessä on kaavio, jossa näkyy myös korkeus.
Kuva
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#95228
Minusta kyselyn tulos ei ole umpisurkea, kuten Iltalehti otsikoi, vaan tyydyttävä. Sanomattakin on selvää, että tyytymättömiä ovat ne, joiden työmatka-aika on pidentynyt. Itsekin olisin. Tyytymättömyys on tietysti suurinta Länsiväylää lähellä olevissa kaupunginosissa, joista pääsi aikaisemmin vikkelästi bussilla keskustaan, mutta nyt joutuu vaihtamaan metroon Matinkylässä tai Tapiolassa. Tilanne onneksi paranee monille, kun metron loppupätkä valmistuu.

Kyselyn tulos kertoo myös, kuinka loistava yhteys Länäri busseineen oli. Liukkasti omaa kaistaa Ruoholahteen ja saman tien maan alle päätepysäkille. Pärjäsi jopa metrolle ja oli monille sitäkin parempi. Idän ja pohjoisen suunnalla nopea motari jää kauemmaksi ja köröttely hitailla kaduilla vie aikaa.

Espoolle metro on jo nyt osoittautunut vahvaksi muutosvoimaksi. Kaikki asemanseudut ovat tiukassa myötätuulessa. Tapiola oli jo kuihtumassa käsiin ja tekee nyt uutta nousua niin että sen jo huomaa. Suurin voittaja jopa valtakunnan mitassa on ehkä Otaniemi-Keilaniemi.
tekijänä hmikko
#95231
Siis espoolaisten osalta tyytyväisyys HSL:ään putosi 20 prosenttiyksikköä. En pitäisi "tyydyttävänä". Toki tuo on yksi kysely, ei enempää tai vähempää. Silti, liityntälinjat on oikeasti suunniteltu melkoisen vituralleen. Välitön syy on tietysti ymmärrettävästikin rahan säästäminen, mutta samallakin rahalla olisi voinut laittaa aika paljon enemmän vauhtia, eli kiharoita suoriksi liityntälinjoilta. Osa asuinpaikoista olisi jäänyt vielä pahemmin katveeseen, mistä varmasti olisi tullut kitinää, mutta kokonaisuutena suuremmalle joukolle olisi mahdollista saada nopeammat reitit.
Clepe tykkää tästä
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#95239
Aika iso syy on varmasti silläkin, että Tapiolan liityntäyhteys on oikeasti tällä hetkellä niin huono, että huonompaa on vaikea edes kuvitella. Kyllä minuakin vituttaisi, jos pitäisi Tapiolassa vaihtaa bussista metroon. Vituttaa nytkin, kun kävelen työmaiden keskellä asemalle parkkihallia pitkin.

Eli vaikka kyselyn tulos on aidosti umpisurkea ja siitä tulee ottaa opiksi, aika paljon parannusta nykytilanteeseen on tulossa vaikka mitään uutta korjausliikettä ei tehtäisikään.
tekijänä hmikko
#95632
Pimpelipom, HSL esittää Espoolle ja Helsingille kääntöraiteiden rakentamista Matinkylään, syyskauden aloitushintaan 100 milliä. HSL esittää myös automatisointihankkeen käynnistämistä uudelleen välittömästi.

Hesari: Länsimetroon joudutaan louhimaan sadan miljoonan euron kääntöraide Matinkylässä – Metrojunien ruuhkat ovat kaikkia ennusteita pahempia

Jos tuohon ruvetaan, niin se voi luemma lykätä kakkosvaiheen avaamista kesäkuusta 2023. Ite en ollut huomannut, että tavoite oli jo lipsunut sinne asti.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#95633
Pääasiallinen moka näyttäisi olevan siinä, että Tapiolasta ei tullutkaan sellaista vaihtoterminaalia kuin alunperin ilmeisesti suunniteltiin. Tapiolasta ruuhka-aikaan lähtevät junat ovat järjestään lähes tyhjiä.

En tiedä, onko ajatuksena liityntälinjojen ajaminen Matinkylän sijaan Tapiolaan sitten kun Tapiolan bussiterminaali saadaan joskus ensi vuonna valmiiksi. Sen pitäisi jo jonkin verran helpottaa Matinkylän ruuhkia, mutta tietysti bussien ajaminen moottoritietä metron kanssa rinnan on aika tyhmää.
tekijänä hmikko
#95635
arkkinikkari kirjoitti:Pääasiallinen moka näyttäisi olevan siinä, että Tapiolasta ei tullutkaan sellaista vaihtoterminaalia kuin alunperin ilmeisesti suunniteltiin.
Jep, ja toinen oli ryssitty automatisointi. Kuljettajattomien junien kääntäminen on ilmeisesti nopeampaa, kun kuljettajan ei tarvitse kävellä junan päästä toiseen ja lukita yhtä ohjaamoa ja avata toista. Matinkylän vuoroväli vissiin suunniteltiin tällä kuljettajattomuuden periaatteella ilman kääntöraiteita, mutta kun automatisoinnista luovuttiin, niin ei kuitenkaan varauduttu ihmiskuljettajan toimintaan tuolla vuorovälillä. Arvatenkin koska kääntöraiteet tunnelissa maksavat rahaa, vaikkakin rakennusvaiheessa ne olisi ehkä saanut vähemmällä kuin tuo nyt mainittu 100 miljoonaa.
Avatar
tekijänä Urbaani
#95637
Itse toivoisin kyllä, että kun homma on nyt kunnolla onnistuttu ryssimään, niin koitettaisiin nyt kerralla tehdä se, mitä tehtävissä on, vaikka hintalappu olisikin sadoissa miljoonissa. Länsimetro tullee tuossa olemaan yli meidän kaikkien eliniän ja parempi tehdä siitä niin toimiva, kuin mahdollista.

Ilmeisesti kukaan ei ole Espoossa tosissaan ehdottanut (siis metropäätöksen jälkeen) pikaraitiotien rakentamista Länsimetron tueksi? Alle miljardilla saisi varmasti Etelä-Espooseen melko kattavan linjaston, mikä vähentäisi huomattavasti länsimetron painetta ainakin Espoon sisäisillä matkoilla, vähentäisi kumipyörillä tapahtuvaa liityntäliikennettä, sekä mahdollistaisi aivan uusia mahdollisuuksia täydennysrakentamisen suhteen ja alueen muuttumista kaupunkimaisemmaksi vrt. Raide-Jokeri.
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33