Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä sekovene
#63737
RV kirjoitti:...oman bussilinjani jokaiselta vuorolta...
RV kirjoitti:...luulisin että monet vantaalaisetkin...
RV kirjoitti:On melkoisen naiivia kiistää tätä itsestäänselvyyttä...
No nyt on kyllä todella vahvaa dataa. Näillä perusteilla metro siis "palvelee ainakin vajaata miljoonaa".
RV kirjoitti:Kyllä ihmisiä käy töissä myös Helsingistä käsin etelä-Espoossa, ja täten Kivenlahden jatke palvelee useita muita kuin etelä-espoolaisia.
Kyllä. Helsingissä asunee muutamia tuhansia, jotka käyvät Matinkylän länsipuolisessa Etelä-Espoossa töissä. Mutta kuinka moni näistä asuu ja työskentelee sellaisessa paikassa, että metron käyttäminen on edes jotenkuten realistinen vaihtoehto? Useat sadat ainakin? Kuinka monelle näistä metro takaa nopeamman ja laadukkaaman yhteyden töihin? Nopeampaa ei juuri kenellekään, koska metro on hitaampi kuin bussi ja vähäisen asemamäärän takia aiheuttaa pidempiä kävelymatkoja. Laadukkuus on melko subjektiivista, joten en lähde sitä arvioimaan. Kärsijöitä on myös jonkun verran, vaihdot lisääntyvät jne.

Ehkä metro sitten parantaa Suur-Espoonlahden kilpailukykyä, kuten on käynyt Itä-Helsingissä. Siellähän liiketoiminta kukoistaa ja niin edelleen.

Muoks:
Ei ainakaan Turussa ole mitään järkeä käyttää monia satoja miljoonia tämmöiseen haihatteluun. Tämä pitäisi kirkkaana pitää mielessä.
Se on tärkeää pitää mielessä, että haihatteluun ei ole järkeä käyttää rahoja. Viisaita sanoja. Joku voisi vielä kertoa, että mikä tekee Turun ratikasta enemmän haihattelua kuin Suur-Espoonlahden metrosta, varsinkin kun jälkimmäinen on ihan helvetisti kalliimpi.

Muokataan vielä vastaus pallon mainepistekommenttiin:
pallo kirjoitti:bussi nopeampi?
Kyllä se valitettavasti vaan on. Tämähän todettiin jo aiemmassa liityntäbussisuunnitelmassa:
Kuva

Tämän simulaation matkat Etelä-Espoosta Kaivopihalle tapahtuvat siis vaihtamalla metroon Ruoholahdessa, joten bussijärjestelmä on nopeampi myös enemmän itään päin mentäessä. Ja mitä lännemmäksi metro jatkuu, sitä suurempi nopeustappio tulee olemaan, koska älytön mutkittelu sen kuin vain jatkuu. Kivenlahden metro ehkä toisi tuohon karttaan pari vihreää pistettä lisää. Ehkä. Ja sanotaan nyt vielä kerran, että nopeus ei toki ole ainoa vaikuttava tekijä joukkoliikennettä suunniteltaessa, mutta olemassa olevassa tilanteessa Helsingin keskusta on niin ylivoimaisesti tärkein matkakohde, että jos matkat sinne hidastuvat miljardi-investoinnin takia, on jossain menty pahasti pieleen.
Viimeksi muokannut sekovene, 19.12.13 15:18. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Avatar
tekijänä Tehari
#63738
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp ... _p_3.shtml
Liikenneministeri Merja Kyllönen: Kiitoksia, arvoisa puhemies, joustavuudesta.

(...)

Edustaja Tynkkynen, ja moni muukin edustaja täällä, nosti esille Tampereen ja Turun raitiotiehankkeet. Selonteossa on omat linjauksensa, ja nyt on Länsimetro nostettu tässä valiokunnan mietinnössä. Täytyy muistaa se, että on ollut yhteinen linjaus siitä jo pidemmän aikaa, että tulevaan kehysriiheen keväällä, siihen mennessä, meillä täytyy olla yhteiset poliittiset linjaukset siitä, mitä tehdään näiden kaupunkiseutujen isojen hankkeiden osalta. Näkisin itse, että se perusperiaate ei ole muuttunut miksikään. Meillä on se tilanne, että me joudumme tekemään näistä erillisratkaisut, ja kehyksessä tällä hetkellä olevat rahat eivät tule riittämään niihin kokonaisuuksiin ja niitten hankkeitten hoitamiseen. Itse lähden siitä, että isot hankkeet ovat lähtökohtaisesti, niin kauan kuin hallitus on ne yhteisesti linjannut, samalla peliviivalla, kun tiedetään, minkä verran sitä rahaa sitten kaiken kaikkiaan on käytettävissä.
( Pertti Hemmilä /kok (vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Tässä taloudellisessa tilanteessa ei missään tapauksessa pitäisi aloittaa mitään uusia raidehankkeita, kuten nyt on esiin nostettu nämä raitiotiet Tampereelle ja Turkuun. Ei ainakaan Turussa ole mitään järkeä käyttää monia satoja miljoonia tämmöiseen haihatteluun. Tämä pitäisi kirkkaana pitää mielessä. Minä haluaisin nostaa esille tämän, mitä valtiovarainvaliokunta on lausunut yksimielisesti yksityisteistä, että yksityistiet ovat koko kansantalouden näkökulmasta keskeinen osa liikennejärjestelmää, siis koko kansantalouden näkökulmasta. Tämä on ensimmäinen kerta, kun eduskunta tulee yksimielisesti toteamaan tämän, ja tämä olkoon viesti myöskin hallitukselle, joka rakennepaketissaan toissa viikolla ilmaisi halunsa poistaa yksityistieavustukset tulevaisuudessa kokonaan.")
Pertti Hemmilähän on hieno mies.. eiku.

Tästä voimme siis päätellä, että länsimetron rakentaminen jatkuu Kivenlahteen, TRE voi ehkä saada rahaa, Turku voikin imee parsaa.
Avatar
tekijänä RV
#63769
Tehari kirjoitti:http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp ... _p_3.shtml
Liikenneministeri Merja Kyllönen: Kiitoksia, arvoisa puhemies, joustavuudesta.

(...)

Edustaja Tynkkynen, ja moni muukin edustaja täällä, nosti esille Tampereen ja Turun raitiotiehankkeet. Selonteossa on omat linjauksensa, ja nyt on Länsimetro nostettu tässä valiokunnan mietinnössä. Täytyy muistaa se, että on ollut yhteinen linjaus siitä jo pidemmän aikaa, että tulevaan kehysriiheen keväällä, siihen mennessä, meillä täytyy olla yhteiset poliittiset linjaukset siitä, mitä tehdään näiden kaupunkiseutujen isojen hankkeiden osalta. Näkisin itse, että se perusperiaate ei ole muuttunut miksikään. Meillä on se tilanne, että me joudumme tekemään näistä erillisratkaisut, ja kehyksessä tällä hetkellä olevat rahat eivät tule riittämään niihin kokonaisuuksiin ja niitten hankkeitten hoitamiseen. Itse lähden siitä, että isot hankkeet ovat lähtökohtaisesti, niin kauan kuin hallitus on ne yhteisesti linjannut, samalla peliviivalla, kun tiedetään, minkä verran sitä rahaa sitten kaiken kaikkiaan on käytettävissä.
( Pertti Hemmilä /kok (vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Tässä taloudellisessa tilanteessa ei missään tapauksessa pitäisi aloittaa mitään uusia raidehankkeita, kuten nyt on esiin nostettu nämä raitiotiet Tampereelle ja Turkuun. Ei ainakaan Turussa ole mitään järkeä käyttää monia satoja miljoonia tämmöiseen haihatteluun. Tämä pitäisi kirkkaana pitää mielessä. Minä haluaisin nostaa esille tämän, mitä valtiovarainvaliokunta on lausunut yksimielisesti yksityisteistä, että yksityistiet ovat koko kansantalouden näkökulmasta keskeinen osa liikennejärjestelmää, siis koko kansantalouden näkökulmasta. Tämä on ensimmäinen kerta, kun eduskunta tulee yksimielisesti toteamaan tämän, ja tämä olkoon viesti myöskin hallitukselle, joka rakennepaketissaan toissa viikolla ilmaisi halunsa poistaa yksityistieavustukset tulevaisuudessa kokonaan.")
Pertti Hemmilähän on hieno mies.. eiku.

Tästä voimme siis päätellä, että länsimetron rakentaminen jatkuu Kivenlahteen, TRE voi ehkä saada rahaa, Turku voikin imee parsaa.
Mutta kerrankin kansanedustaja todella noudattaa kannattajiensa toivomaa linjaa!
Avatar
tekijänä Tehari
#63773
Länsimetro se vaan korottaa hintalappuaan, ikävä kyllä. Se ei tiedä hyvää länsimetron jatkeelle, raide-jokerille tai östersundomin metrollekaan.
Valtio epäröi, riittääkö sen raha länsimetron jatkoon, raide-Jokeriin ja itämetroon.

Länsimetron hinnannousu voi vaarantaa jopa Uudenmaan muiden suurten raidehankkeiden rahoitusta. Valtion osuus kuluista on kasvamassa niin, että se voi imeä rahoja muilta raidetöiltä.

Länsimetrosta vastaavat Helsingin ja Espoon valtuustot sekä valtio joutuvat vuoden alussa puimaan länsimetron liki miljardiin euroon nousevaa laskua.

Uusin kuluennuste on 976 miljoonaa euroa, josta valtion maksettavaksi olisi tulossa 261 miljoonaa euroa. Sopimus on ollut, että valtio maksaa länsimetron hinnasta vajaan kolmasosan.
http://www.hs.fi/kaupunki/L%C3%A4nsimet ... 7433423598
Avatar
tekijänä Klazu
#64145
HS: Metro katkoo suorat bussilinjat Etelä-Espoosta Helsinkiin

Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussilinjasto myllätään perinpohjaisesti uusiksi, kun länsimetro valmistuu. Yhteydet Helsingin keskustaan vaativat tulevaisuudessa vaihdon, sillä suoria linjoja Kamppiin ei jää.

Luonnos tulevaksi liityntälinjastoksi on esillä Helsingin seudun liikenteen (HSL) verkkosivuilla. HSL kerää matkustajien kommentteja helmikuun alkuun asti. Länsiväylän suunnan bussilinjat vievät luonnoksessa joko Tapiolan tai Matinkylän metroasemille, jossa matkustajat vaihtavat metroon. Vilkasta bussiliikennettä on muun muassa Finnoontiellä, Olarin keskustassa, Kaitaantiellä ja Merituulentiellä. Tiheimmillään vuorovälit ovat muutamia minuutteja.

Myös Helsingin Lehtisaaresta ja Kuusisaaresta poistuu suora yhteys keskustaan. Lauttasaaren suorista linjoista jää jäljelle yksi. Luonnoksessa se on Vattuniemen ja Erottajan välillä kulkeva bussi numero 21. Länsimetron on määrä valmistua vuonna 2016.
Avatar
tekijänä Janne_H
#64617
Kaupunginhallitus on tänään päättänyt esittää valtuustolle Länsimetron jatkeen rakennustöiden aloittamista kesällä.

Juttu Uudenmaan uutisissa: http://areena.yle.fi/tv/2162946
Ja sama juttu tekstinä alla:
Miia Lahti, YLE kirjoitti: Länsimetron jatke askeleen lähempänä toteutumistaan

Espoo on valmis jatkamaan Länsimetron rakentamista keskeytyksettä Matinkylästä Kivenlahteen. Kaupunginhallitus esittää valtuustolle rakentamisen jatkamista kesällä. Töiden välitön jatkaminen voi tuoda laskelmien mukaan jopa 200 miljoonan euron säästöt.

Kuva
Espoolaisministeri Alexander Stubb sai kunnian aloittaa Länsimetron Matinkylän aseman peruskiven muurauksen.

Länsimetron Ruoholahti-Matinkylä -osuuden louhinnat päättyvät maaliskuussa. Espoo haluaa jatkaa louhintaa Kivenlahteen keskeytyksettä, jotta nykyisiltä työmailta vapautuvat tunnelirakentajat ja kalusto saataisiin suoraan metrojatkeen työmaille.

- Nyt on mitä otollisin tilaisuus jatkaa sitä, kun muita näin isoja hankkeita ei ole koko maassa käynnistymässäkään tässä lähivuosina. Tällä tavalla ihan varmasti saataisiin halvemmalla kuin sitten joskus myöhemmin ruuhkassa tehtynä, ja sen takia tämä on niin sanotusti tuhannen taalan tilaisuus aloittaa se heti, sanoo Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Louko.

Kaupunginhallitus päätti maanantaina esittää valtuustolle rakentamisen jatkamista.

Metrojatkeen välittömällä käynnistämisellä arvioidaan saavutettavan 120-200 miljooonan euron säästöt. Jatkeen kustannusarvio on noin 800 miljoonaa euroa ja Ruoholahti-Matinkylä -osuuden hintalappu noin miljardin.

Kaupunki on asettanut rakentamisen ehdoksi sen, että valtio maksaa 30 prosenttia kustannuksista. Eduskunnan valtiovarainvaliokunta puolestaan edellyttää, että maan hallitus päättää valtionosuuden maksamisen ajoituksesta kevään kehyspäätöksen yhteydessä.

Rakentamispäätöksen synnyttyä urakat voidaan käynnistää ensi kesänä, ja jatkolinja Kivenlahteen olisi valmis vuonna 2019.

Ministeri ei kaipaa kotikaupunkiinsa yhtä keskustaa

Matinkylän metroaseman ja kauppakeskus Ison Omenan laajennuksen peruskiven muuraukseen maanantaina osallistunut Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb (kok.) on kotikaupunkinsa hankkeesta innoissaan. Hänen mielestään Espoo on hyvä monine keskuksineen.

- Maailmalla tämä sijoittuu sillä tavalla, että on olemassa tietty ydinkeskusta niin kuin laajemmin katsottuna, ja se on varmaan tuo stadi eli Helsinki, ja sitten sen ydinkeskustan ympärille muodostuu sellainen mesta, missä on helppo ja kiva perheiden asua, ja se on Espoota parhaimmillaan.

- Tällaisena kuluttajana, isänä ja espoolaisena aina kun Espoota rakennetaan, se on hyvä juttu. Tulee metroa, tulee uusia asuinalueita, tulee uusia rakennuksia ja kauppoja, toivottavasti uusia rafloja kanssa, Stubb nauraa.
http://yle.fi/uutiset/lansimetron_jatke ... an/7067077
tekijänä ÄmJii
#64619
Janne_H kirjoitti:
Miia Lahti, YLE kirjoitti:- Maailmalla tämä sijoittuu sillä tavalla, että on olemassa tietty ydinkeskusta niin kuin laajemmin katsottuna, ja se on varmaan tuo stadi eli Helsinki, ja sitten sen ydinkeskustan ympärille muodostuu sellainen mesta, missä on helppo ja kiva perheiden asua, ja se on Espoota parhaimmillaan.
Näinpä, Stubb ymmärtää, muistaakseni tästäkin on joskus talossa väännetty.

Kiva, jos metro jatkuu.
tekijänä slette
#64621
Miia Lahti, YLE kirjoitti: Metrojatkeen välittömällä käynnistämisellä arvioidaan saavutettavan 120-200 miljooonan euron säästöt.
Tuo "arvioidaan" tarkoittaa sitä, että Olavi Louko on vetänyt em. kustannussäästön puhtaasti omasta hatustaan. Tästä oli hiljattain artikkeli Hufvudstadsbladetissa.
Avatar
tekijänä Janne_H
#64623
slette kirjoitti:
Miia Lahti, YLE kirjoitti: Metrojatkeen välittömällä käynnistämisellä arvioidaan saavutettavan 120-200 miljooonan euron säästöt.
Tuo "arvioidaan" tarkoittaa sitä, että Olavi Louko on vetänyt em. kustannussäästön puhtaasti omasta hatustaan. Tästä oli hiljattain artikkeli Hufvudstadsbladetissa.
Ja myös tässä ketjussa, joten pliis ei 3 sivun vääntöä uudestaan.

Kiistattomat edut ovat mm. valtava työllistävä vaikututus rakennusalalle suorasti metron rakennustöistä ja epäsuorasti Etelä-Espoon tiivistymisellä eteenkin asemien ympäristössä. Sekin on totta, että nyt on paras aika tämän kokoluokan hankkeelle, sillä muita vastaavia ei ole näköpiirissä aivan heti.

Laitetaas vielä Hesarin pääkirjoitus eiliseltä:
HS kirjoitti:
Länsimetron jatko näkyy myös asuntorakentamisessa

Espoon kaupunginhallitus käsittelee huomenna maanantaina länsimetron jatkamista Matinkylästä länteen. Päätöksenteolla on kiire, koska länsimetron alkuosan louhinnat päättyvät pääosin tämän talven aikana.

Jos louhintatyöt pääsevät jatkumaan uusilla työmailla ensi kesänä, säästöt voivat olla 120–200 miljoonaa euroa verrattuna joskus myöhemmin aloitettuun urakkaan. Länsimetron jatkon kokonaiskustannuksiksi on nyt arvioitu vajaat 800 miljoonaa euroa.

Vielä syksyllä näytti siltä, että Espoo olisi joutunut tekemään aloituspäätöksen kokonaan omalla riskillään, koska valtiolta ei herunut lupausta sen rahoitusosuudesta eikä hanke noussut korkealle tulevien liikenneinvestointien listalla. Itsenäisyyspäivän aattona solmu kuitenkin alkoi löystyä, kun eduskunnan valtiovarainvaliokunta hyväksyi valtion mukaantuloa puoltavan lausuman. Valiokunta edellytti, että hallitus sitoutuu kevään kehyspäätösten yhteydessä kolmenkymmenen prosentin valtionavustuksen maksamiseen tulevina vuosina.

Nyt aikataulu ja rahoitus tuntuvat vihdoin loksahtavan kohdalleen. On toivottavaa, että tämänkertainen metrohanke etenee Espoon päätöksenteossa nopeasti.

Jos tavoiteaikataulu toteutuu, metro aloittaisi liikennöinnin Kivenlahteen vuonna 2019. Matinkylä olisi päätepysäkkinä vain lyhyen siirtymäkauden ajan. Metroliikenteen piiriin tulisi 50 000 uutta asukasta.

Suurta metroinvestointia ei kuitenkaan tehdä vain nykyistä asukasmäärää ajatellen. On selvää, että päätös ja sen aikataulu vaikuttavat merkittävästi Espoon tulevaan yhdyskuntarakenteeseen.

Espoo on joutunut opettelemaan raideliikenteen ja asuinrakentamisen yhteyttä kantapään kautta. Histan asuinalueelle Kirkkonummen rajan tuntumaan piti Espoon alkuperäisten suunnitelmien mukaan tulla jopa 19 000 asukkaan kaupunginosa. Korkein hallinto-oikeus tyrmäsi kuitenkin suunnitelmat maakuntakaavan vastaisina. Keskeinen peruste oli, ettei Histaan ollut raideyhteyttä. Joskus tulevaisuudessa mahdollisesti rakennettava rata Lohjan ja Salon suuntaan ei riittänyt oikeudelle selitykseksi.

Suurpeltoon rakennetaan parhaillaan suurta asuntoaluetta ilman raideliikenneyhteyttä. Kolmen vuoden takaisessa Espoon raideliikennevisiossa Suurpellosta kaavailtiin yhtä pikaraitioteiden solmukohtaa, mutta vision toteutuminen on tulevien päätöksentekijöiden varassa. Asukkaille on luvassa toistaiseksi bussiyhteys kahden kilometrin päähän valmistuvalle Niittykummun metroasemalle.

Matinkylän ja Kivenlahden välille sen sijaan on nyt tulossa metroyhteys, josta tiedetään pian rahoitus ja aikataulu. Se ohjaa kaavoittajia ja rakennusyhtiöitä etsimään uusia kohteita tulevien asemien lähettyviltä. Esimerkiksi Finnoon aseman seudulle on jo pöytälaatikossa valmiita suunnitelmia, joita päästään nyt toteuttamaan.

Kun metro on valmis, sen kapasiteetti on järkevää hyödyntää mahdollisimman hyvin. Espoon päätös tehdä länsimetron laitureista lyhyitä aiheuttaa ongelmia ensiksi Helsingissä, koska samat junat joutuvat kulkemaan myös kovasti kuormitetussa idässä. Espoossa juniin mahtuu vielä pitkään uusia matkustajia.

Metron jatkaminen länteen on vain yksi osa Helsingin seudun liikennejärjestelmän rakentamista. Kehärata, Espoon kaupunkirata, Pisararata ja Raide-Jokeri poistavat valmistuttuaan esteitä sujuvalta liikkumiselta nykyisten kuntarajojen yli.

Ratkaisuja tarvitaan, jotta alue pystyy ottamaan vastaan uusia asukkaita ja luomaan edellytyksiä uusien työpaikkojen syntymiselle. Siinä Helsingin seudulla on erityinen tehtävä koko Suomen näkökulmasta. Siksi on tärkeää, että valtio lunastaa lupauksensa omasta rahoitusosuudestaan länsimetron jatkamisessa.
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/L%C3%A ... 1233039976
tekijänä hmikko
#64624
Janne_H kirjoitti: Sekin on totta, että nyt on paras aika tämän kokoluokan hankkeelle, sillä muita vastaavia ei ole näköpiirissä aivan heti.
Mihinkähän talousteoriaan tämmöinen ajatus perustuu? Aina pitää olla yksi louhintaprojekti käynnissä, muuten hukka perii? Onko rakentamisessa viisi pientä hanketta huonompi kuin yksi iso, jos loppusumma on sama?
Avatar
tekijänä Janne_H
#64626
hmikko kirjoitti:
Janne_H kirjoitti: Sekin on totta, että nyt on paras aika tämän kokoluokan hankkeelle, sillä muita vastaavia ei ole näköpiirissä aivan heti.
Mihinkähän talousteoriaan tämmöinen ajatus perustuu? Aina pitää olla yksi louhintaprojekti käynnissä, muuten hukka perii? Onko rakentamisessa viisi pientä hanketta huonompi kuin yksi iso, jos loppusumma on sama?
Jos nyt lykätään niin tämä voi mennä päällekkäin Pisararadan tai Itä-Metron laajennuksen kanssa.
- Nyt on mitä otollisin tilaisuus jatkaa sitä, kun muita näin isoja hankkeita ei ole koko maassa käynnistymässäkään tässä lähivuosina. Tällä tavalla ihan varmasti saataisiin halvemmalla kuin sitten joskus myöhemmin ruuhkassa tehtynä, ja sen takia tämä on niin sanotusti tuhannen taalan tilaisuus aloittaa se heti, sanoo Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Louko.
tekijänä hmikko
#64627
Janne_H kirjoitti: Jos nyt lykätään niin tämä voi mennä päällekkäin Pisararadan tai Itä-Metron laajennuksen kanssa.
Loukolla on siinä määrin oma lehmä ojassa, että en pidä näitä kommentteja juuri minkään arvoisina. Missään ei ole selitetty, miksi hankkeiden päälekkäisyys olisi ongelma. Toisaalta myös Länsimetron louhimiseen tulee joka tapauksessa katkos vaikka valtion rahat varmistuisivat tänään, koska Kivenlahden jatko-osan suunnitelmien valmistuminen ja urakoiden kilpailuttaminen vie aikansa. Louhintafirman työntekijät eivät oletettavasti istu käsiensä päällä niitä kuukausia.
Avatar
tekijänä Janne_H
#64628
hmikko kirjoitti:
Janne_H kirjoitti: Jos nyt lykätään niin tämä voi mennä päällekkäin Pisararadan tai Itä-Metron laajennuksen kanssa.
Loukolla on siinä määrin oma lehmä ojassa, että en pidä näitä kommentteja juuri minkään arvoisina. Missään ei ole selitetty, miksi hankkeiden päälekkäisyys olisi ongelma. Toisaalta myös Länsimetron louhimiseen tulee joka tapauksessa katkos vaikka valtion rahat varmistuisivat tänään, koska Kivenlahden jatko-osan suunnitelmien valmistuminen ja urakoiden kilpailuttaminen vie aikansa. Louhintafirman työntekijät eivät oletettavasti istu käsiensä päällä niitä kuukausia.
Et pidä juuri minään, mutta kommentoit kuitenkin..

Yksi ongelma päällekkäisissä jättilouhintahankkeissa on yksinkertaisesti se, että ammattitaitoista kotimaista työvoimaa ja työkalustoa ei ole tarpeeksi. Esim metrotunneleissa louhimiseen käytettäviä useita miljoonia maksavia "jumboja" on rajallinen määrä.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 33