Palaan taas astialle ja yritän nyt sanoa hiukan lyhyemmin ja ottaen huomioon viime postauksen jälkeiset kommentit täällä.
Fakta 1: Mietintö ei torppaa Tampereen tai Turun ratikoita eikä aseta mitään jonkun toisen edelle. Mietintö ei pidä sisällään priorisointilistaa.Mietintö mainitsee jo liikennepoliittisessa selonteossa luvatut osuudet ratikkahankkeille.
Fakta 2 : Mietinnössä todetaan sinänsä täysin oikein, että länsimetron jatkeen toteutusvalmius on parempi kuin mainittujen ratikkahankkeiden. Tämä ei liity priorisointiin, vaan siihen, että Tampereella ja Turussa ei ole olemassa päätöksiä raitiovaunusta eikä kaavoitus ole valmis. Länsimetron jatkeen hankesuunnitelma on hyväksytty ja kaava on lainvoimainen.
Fakta 3: Tampereen
oman aikataulun mukaan päätös ratikasta tehdään valtuustossa vuonna 2014. Hankkeeseen, jonka maksaja on pääosin kunta, ei voida myöntää rahaa, kun kunnan oma päätös puuttuu. Espoonkin osalta todetaan, että valtuuston on päätettävä rahoituksesta vielä erikseen.
http://www.tampere.fi/tampereinfo/viest ... flLDw.html
Valtuusto hyväksyi kaupunkiraitiotien linjauksen suunnittelun pohjaksi
17.06.2013 kello 23:49
Tampereen valtuusto hyväksyi modernin raitiotien linjauksen, jonka pohjalta tarkempaa teknistä yleissuunnitelmaa ryhdytään tekemään. Suunnittelun pohjaksi hyväksytty reitti kulkee Hervannasta keskustaan Sammonkatua ja Itsenäisyydenkatua pitkin. Pispalan kannaksen linjauksesta päätetään tunnelin rakentamispäätöksen jälkeen.
Teknisen yleissuunnitelman valmistumisen jälkeen arvioidaan kustannukset ja muut vaikutukset sekä verrataan raitiotietä runkobussiratkaisuun. Varsinaisen päätöksen siitä rakennetaanko Tampereelle raitiotie valtuusto tekee keväällä 2014.
Lisäksi valtuusto päätti 11.11.2013 haluavansa lisäselvityksiä:
http://www.tampere.fi/tampereinfo/viest ... YS24i.html
Tampereen kaupunginvaltuusto haluaa raitiotieselvityksiä
11.11.2013 kello 20:53
Tampereen kaupunginvaltuusto päätti 11.11., että suunnitellun kaupunkiraitiotien reittivaihtojen vaikutukset selvitetään vielä tarkemmin. Päätös syntyi äänin 56-11. Selvitystä esitti pormestari Anna-Kaisa Ikonen.
Vähemmistö olisi ollut valmis hyväksymään kaupunginhallituksen esityksen raitiotielinjan vetämisestä Sepänkadun ja Paasikiventien kautta. Toinen linjavaihtoehto kulki Pispalan valtatien kautta.
Raitiotien vaihtoehtojen vaikutusten selvittämisen lisäksi kaupunginvaltuusto päätti myös siitä, miten eri joukkoliikennevaihtoehtoja on tarkoitus vertailla ratikkavaihtoehtojen pohjaksi. Kaupunginvaltuusto on 12.12.2011 päätöksessään edellyttänyt, että raitiotien yleissuunnitelman laatimisen sisällytetään eri joukkoliikennevaihtoehtojen kokonaistaloudellinen vertailu.
Vertailuun otetaan 1) runkobussijärjestelmä, 2) raitiotien ensimmäinen vaihe, jossa on raitiotieyhteys keskustasta Hervantaan, Lentävänniemeen ja keskussairaalalle, 3) vaihtoehto, jossa raitiotielle suunnitellulla kulku-uralla liikennöi raitiovaunujen sijaan dieselkäyttöiset tai diesel-sähköiset tuplanivelbussit, 4) ratkaisu, jossa raitiotien kulku-uralla liikennöi raitiovaunujen sijaan tuplaniveljohdinautot. Kaikkiin vaihtoehtoihin sisältyy lähijunaliikenteestä maltillinen perusennuste, jossa on lähijunaliikennettä puolen tunnin vuorovälillä rataosuudella Nokia–Tampere–Lempäälä.
Valtuusto äänesti asiasta, jatkoselvittämistä vastaan äänesti yhdeksän valtuutettua.
Fakta 4: Jos Tampere tekee ratikkapäätöksen 2014, voidaan rakentaminen aloittaa aikaisintaan 2015. Tämä tarkoittaa, että liikennepoliittisessa selonteossa mainittu rahoitus alkaa vuoden 2014 kesällä tehtävästä, vuoden 2015 talousarviosta.
Kun nyt otetaan huomioon kaikki tämä, mistä tämä kaikki negatiivisuus?
Kantti - 02 Maalis 2014, 01:09
"sortui" (Richterin talosta)
Turun sanomat 11.9.2009:
Alkuperäinen istuntosali tuhoutui maanvyöryssä, Turku purki 1960 loputkin talot