Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä Janne_H
#63642
Grendy lue tuosta Bernheartin viestistä, sieltä löytyy perustelut.

edit: Mitä jos Tampereen kaupunki lupaisi rahoittaa ratikan rakentamista seuraavat neljä vuotta omilla varoillaan?
Mitä jos Tampereella olisivat poliittiset päätökset ja suunnitelmat lukkoon lyöty ratikan osalta?
Mitä jos Tampereella olisi oma mutu laskelma kuinka paljon ratikka säästää rahaa bussiliikenteeseen ja tiehuoltoon verrattuna?

Tässä tapauksessa varmaan valiokunta katsoisi että Tampereen ratikka on ajankohtain ja saa rahat ensiksi.
Tässä tapauksessa en myöskään usko että täällä olisi katkeria espoolaisia tai pk-seutulaisia valittamassa.
Viimeksi muokannut Janne_H, 17.12.13 14:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä Clepe
#63643
Ei se että Espoolaiset poliitikot ovat valmiina laittamaan rahoja hankkeseen tee hankkeesta yhtään järkevämpää. Jos ovat noin innokkaita tuhlaamaan niin voisi mun puolesta Espoo kustantaa koko hankkeen itse, ilman valtion rahoja.
Avatar
tekijänä Janne_H
#63644
Clepe kirjoitti:Ei se että Espoolaiset poliitikot ovat valmiina laittamaan rahoja hankkeseen tee hankkeesta yhtään järkevämpää.
Jokasella oma mielipide järkevyydestä (valiokunnan mielestä on järkevä), mutta varmasti valiokunta katsoo hyvällä että Espoo rahoittaa ensimmäiset vuodet hanketta itse.
Viimeksi muokannut Janne_H, 18.12.13 12:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä RV
#63645
Pääkaupunkiseudun ympäristössä asuu yhteensä reilut 3 kertaa enemmän väkeä kuin koko Pirkanmaalla. Miettikääpä sitä ;) Kateus tässä on tainnut iskeä. Tampere tarvitsee vain kunnon tie- ja lähijunaverkoston, that's it. Ratikat kuuluu aikaan ennen sotia. Ihmettelen, miksei lähijuna Hervannan kautta Valkeakoskelle, läntisten lähiöiden kautta Nokialle ja Hämeenkyröön jne kelpaisi. Tällainen järjestely hoitaisi koko seudun liikenteen miljoonan pysäkin hitaan esihistoriallisen kulkuvälineen sijasta.

Joka pelkästään tapauksessa tämä metrolinja palvelee varmaan vajaata miljoonaa asukasta.
Avatar
tekijänä Clepe
#63656
RV kirjoitti:Pääkaupunkiseudun ympäristössä asuu yhteensä reilut 3 kertaa enemmän väkeä kuin koko Pirkanmaalla.
Voihan näitä toki vertailla, mutta silloin kannattaa käyttää oikeita mittareita. Tässä tapauksessa kannattaa verrata vaikutusalueen asukasmääriä eikä seutujen asukasmääriä. Tampereen ratikan vaikutusalueella (500 m säteellä pysäkeistä) on noin 60 000 asukasta ja 45 000 työpaikkaa, hintaa projektille realistisesti noin 250 M€. Länsimetron jatkeen alueella (myös yli 500 m säteellä asemista) on noin 30 000 asukasta ja työpaikkoja 10 000; hintaa 600 M€. Sanokaa joku, mulla kun ei valtakunnan valioiden kaltainen laskupää, kumpi näistä projekteista vaikuttaa järkevämmältä?
Avatar
tekijänä Tehari
#63657
RV kirjoitti:Ratikat kuuluu aikaan ennen sotia. Ihmettelen, miksei lähijuna Hervannan kautta Valkeakoskelle, läntisten lähiöiden kautta Nokialle ja Hämeenkyröön jne kelpaisi. Tällainen järjestely hoitaisi koko seudun liikenteen miljoonan pysäkin hitaan esihistoriallisen kulkuvälineen sijasta.

Joka pelkästään tapauksessa tämä metrolinja palvelee varmaan vajaata miljoonaa asukasta.
Helsingin ratikka kuuluu aikaan ennen sotia mutta ei 2010-luvulle tai edes 2000-luvulle. Nykyaikaisten pikaratikoiden vertaaminen ratikkaan on kuin yön ja päivän vertaaminen, ei mitään tekemistä keskenään.

Se on totta että länsimetro palvelee varmasti vajaata miljoonaa, koska koko espoossa ei ole edes 300 000 asukasta, eikä siellä käy töissä edes lähellekään miljoonaa ihmistä. Eli se ei todellakaan palvele lähellekään miljoonaa asukasta.
tekijänä xoop
#63671
[quote="RV"Ihmettelen, miksei lähijuna Hervannan kautta Valkeakoskelle, läntisten lähiöiden kautta Nokialle ja Hämeenkyröön jne kelpaisi. Tällainen järjestely hoitaisi koko seudun liikenteen miljoonan pysäkin hitaan esihistoriallisen kulkuvälineen sijasta.[/quote]

Samaa ihmeteltiin valiokunnan poikain kanssa. Eihän tuollaiseen ratikkapiiperrykseen nyt ainakaan mitään valtion rahaa kannata laittaa. Espoossa tämä asia on ymmärretty. Jos jotain tehdään, niin tehdään sitten isosti. Se että tässä nyt takerrutaan sellaisiin yksityiskohtiin että suunnitelmat ja rahoituslasakelmat on hatusta vedellyt omaa suojatyöpaikkaansa turvaava tirehtööri, on kyllä todella pikkumaista niuhottamista.
tekijänä pallo
#63672
Tuollainen lähijuna kohtalaisella lisärakentamisella (linjat Hervantaan, Lielahteen ja ehkä jonnekin Atalan suuntaan Taysin ohi?) kattaisi kyllä Tampereen kaupunkialueen ja lähikunnat oikeastaan aika tehokkaastikin, nyt kun miettii. Tuotahan aikanaan puuhattiin mutta tyssäsi sitten ainakin rataverkon ruuhkaisuuteen jne.
Avatar
tekijänä Bernheart
#63673
Palaan taas astialle ja yritän nyt sanoa hiukan lyhyemmin ja ottaen huomioon viime postauksen jälkeiset kommentit täällä.

Fakta 1: Mietintö ei torppaa Tampereen tai Turun ratikoita eikä aseta mitään jonkun toisen edelle. Mietintö ei pidä sisällään priorisointilistaa.Mietintö mainitsee jo liikennepoliittisessa selonteossa luvatut osuudet ratikkahankkeille.

Fakta 2 : Mietinnössä todetaan sinänsä täysin oikein, että länsimetron jatkeen toteutusvalmius on parempi kuin mainittujen ratikkahankkeiden. Tämä ei liity priorisointiin, vaan siihen, että Tampereella ja Turussa ei ole olemassa päätöksiä raitiovaunusta eikä kaavoitus ole valmis. Länsimetron jatkeen hankesuunnitelma on hyväksytty ja kaava on lainvoimainen.

Fakta 3: Tampereen oman aikataulun mukaan päätös ratikasta tehdään valtuustossa vuonna 2014. Hankkeeseen, jonka maksaja on pääosin kunta, ei voida myöntää rahaa, kun kunnan oma päätös puuttuu. Espoonkin osalta todetaan, että valtuuston on päätettävä rahoituksesta vielä erikseen.

http://www.tampere.fi/tampereinfo/viest ... flLDw.html
Valtuusto hyväksyi kaupunkiraitiotien linjauksen suunnittelun pohjaksi

17.06.2013 kello 23:49

Tampereen valtuusto hyväksyi modernin raitiotien linjauksen, jonka pohjalta tarkempaa teknistä yleissuunnitelmaa ryhdytään tekemään. Suunnittelun pohjaksi hyväksytty reitti kulkee Hervannasta keskustaan Sammonkatua ja Itsenäisyydenkatua pitkin. Pispalan kannaksen linjauksesta päätetään tunnelin rakentamispäätöksen jälkeen.

Teknisen yleissuunnitelman valmistumisen jälkeen arvioidaan kustannukset ja muut vaikutukset sekä verrataan raitiotietä runkobussiratkaisuun. Varsinaisen päätöksen siitä rakennetaanko Tampereelle raitiotie valtuusto tekee keväällä 2014.
Lisäksi valtuusto päätti 11.11.2013 haluavansa lisäselvityksiä:
http://www.tampere.fi/tampereinfo/viest ... YS24i.html
Tampereen kaupunginvaltuusto haluaa raitiotieselvityksiä

11.11.2013 kello 20:53

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti 11.11., että suunnitellun kaupunkiraitiotien reittivaihtojen vaikutukset selvitetään vielä tarkemmin. Päätös syntyi äänin 56-11. Selvitystä esitti pormestari Anna-Kaisa Ikonen.

Vähemmistö olisi ollut valmis hyväksymään kaupunginhallituksen esityksen raitiotielinjan vetämisestä Sepänkadun ja Paasikiventien kautta. Toinen linjavaihtoehto kulki Pispalan valtatien kautta.

Raitiotien vaihtoehtojen vaikutusten selvittämisen lisäksi kaupunginvaltuusto päätti myös siitä, miten eri joukkoliikennevaihtoehtoja on tarkoitus vertailla ratikkavaihtoehtojen pohjaksi. Kaupunginvaltuusto on 12.12.2011 päätöksessään edellyttänyt, että raitiotien yleissuunnitelman laatimisen sisällytetään eri joukkoliikennevaihtoehtojen kokonaistaloudellinen vertailu.

Vertailuun otetaan 1) runkobussijärjestelmä, 2) raitiotien ensimmäinen vaihe, jossa on raitiotieyhteys keskustasta Hervantaan, Lentävänniemeen ja keskussairaalalle, 3) vaihtoehto, jossa raitiotielle suunnitellulla kulku-uralla liikennöi raitiovaunujen sijaan dieselkäyttöiset tai diesel-sähköiset tuplanivelbussit, 4) ratkaisu, jossa raitiotien kulku-uralla liikennöi raitiovaunujen sijaan tuplaniveljohdinautot. Kaikkiin vaihtoehtoihin sisältyy lähijunaliikenteestä maltillinen perusennuste, jossa on lähijunaliikennettä puolen tunnin vuorovälillä rataosuudella Nokia–Tampere–Lempäälä.

Valtuusto äänesti asiasta, jatkoselvittämistä vastaan äänesti yhdeksän valtuutettua.
Fakta 4: Jos Tampere tekee ratikkapäätöksen 2014, voidaan rakentaminen aloittaa aikaisintaan 2015. Tämä tarkoittaa, että liikennepoliittisessa selonteossa mainittu rahoitus alkaa vuoden 2014 kesällä tehtävästä, vuoden 2015 talousarviosta.

Kun nyt otetaan huomioon kaikki tämä, mistä tämä kaikki negatiivisuus?
Avatar
tekijänä grendy
#63674
Bernheart kirjoitti: Kun nyt otetaan huomioon kaikki tämä, mistä tämä kaikki negatiivisuus?
Ehkä siitä, että viiden metroaseman rakentaminen maksaa melkein miljardin. Jättihankkeeseen rahan upottaminen, josta puuttuu käsittääkseni h/k -laskelma kokonaan, on jotain erittäin outoa. Myöskään lahjusrikkomuksesta tuomitun Länsi-metro Oy:n hallituksen Pj Olavi Loukon "oman tyylin" heitto-kusetus-lobbaukset 100-200milj€ säästöistä, joita ei siis ole olemassakaan, eivät auta yhtään asiaa. Julkisuuskuva tällä viiden lisäpysäkin jatkolla on melko surkea.

Onko oikeasti 30 000 asukkaan, ja 10 000 työpaikan saavuttava pysäkkimäärä lähes miljardin hinnan arvoinen?? Ei todelakaan. "Nykyisen" Länsimetron asemat saavuttavat ihan tarpeeksi suuren osan Espoosta ja näille alueille voidaan rakentaa aivan tarpeeksi massiivista lisärakennuskantaa. Tämä viiden lisälähiöpysäkin lisäys ei tuo yhtään mitään lisää metrolinjalle.
Avatar
tekijänä Bernheart
#63676
grendy kirjoitti:
Bernheart kirjoitti: Kun nyt otetaan huomioon kaikki tämä, mistä tämä kaikki negatiivisuus?
Ehkä siitä, että viiden metroaseman rakentaminen maksaa melkein miljardin. Jättihankkeeseen rahan upottaminen, josta puuttuu käsittääkseni h/k -laskelma kokonaan, on jotain erittäin outoa. Myöskään lahjusrikkomuksesta tuomitun Länsi-metro Oy:n hallituksen Pj Olavi Loukon "oman tyylin" heitto-kusetus-lobbaukset 100-200milj€ säästöistä, joita ei siis ole olemassakaan, eivät auta yhtään asiaa. Julkisuuskuva tällä viiden lisäpysäkin jatkolla on melko surkea.

Onko oikeasti 30 000 asukkaan, ja 10 000 työpaikan saavuttava pysäkkimäärä lähes miljardin hinnan arvoinen?? Ei todelakaan. "Nykyisen" Länsimetron asemat saavuttavat ihan tarpeeksi suuren osan Espoosta ja näille alueille voidaan rakentaa aivan tarpeeksi massiivista lisärakennuskantaa. Tämä viiden lisälähiöpysäkin lisäys ei tuo yhtään mitään lisää metrolinjalle.
En väitä, etteikö tämä voisi olla perusteltua kritiikkiä. Älkäämme kuitenkaan nähkö mörköjä siellä, missä niitä ei ole. Korostin ainoastaan, että mietinnöstä (Sasin puheet ovat puheita) ei löydy todistetta sille, että metro olisi jotenkin "edellä" muutoin kuin teknisessä mielessä (kaava+hankesuun. hyv.). On myös tosiseikka, että Tampereen ratikkapäätös tehdään valtuustossa 2014 (ks. tiedotteet), joten eikö ole loogista, että rahoitus tulisi kesän 2014 riihessä vuoden 2015 talousarvioon?
Avatar
tekijänä RV
#63677
Tehari kirjoitti:
RV kirjoitti:Ratikat kuuluu aikaan ennen sotia. Ihmettelen, miksei lähijuna Hervannan kautta Valkeakoskelle, läntisten lähiöiden kautta Nokialle ja Hämeenkyröön jne kelpaisi. Tällainen järjestely hoitaisi koko seudun liikenteen miljoonan pysäkin hitaan esihistoriallisen kulkuvälineen sijasta.

Joka pelkästään tapauksessa tämä metrolinja palvelee varmaan vajaata miljoonaa asukasta.
Helsingin ratikka kuuluu aikaan ennen sotia mutta ei 2010-luvulle tai edes 2000-luvulle. Nykyaikaisten pikaratikoiden vertaaminen ratikkaan on kuin yön ja päivän vertaaminen, ei mitään tekemistä keskenään.

Se on totta että länsimetro palvelee varmasti vajaata miljoonaa, koska koko espoossa ei ole edes 300 000 asukasta, eikä siellä käy töissä edes lähellekään miljoonaa ihmistä. Eli se ei todellakaan palvele lähellekään miljoonaa asukasta.
Mikä "PIka"ratikka? Pikaratikasta olisi kyse, jos se olisi täysin eroteltu muusta liikenteestä (kevytmetro). Siinä tapauksessa olisi aivan fine ratkaisu.

Klazu kiisti väitteeni KOKO metroLINJAN kokonaisuudessaan palvelevan ainakin vajaata miljoonaa. Mistä tämä kiistäminen? Etkö muista, että lähijunilla ja kaukojunilla tulevat, sporankäyttäjät, bussilla kulkijat jne useasti vaihtavat metroon määränpäiden vuoksi? Siitä tämä luku.
Avatar
tekijänä Clepe
#63684
RV kirjoitti:Klazu kiisti väitteeni KOKO metroLINJAN kokonaisuudessaan palvelevan ainakin vajaata miljoonaa. Mistä tämä kiistäminen? Etkö muista, että lähijunilla ja kaukojunilla tulevat, sporankäyttäjät, bussilla kulkijat jne useasti vaihtavat metroon määränpäiden vuoksi? Siitä tämä luku.
Ei sillä ole mitään merkitystä montaako ihmistä koko metrolinja palvelee, kun nyt puhutaan metrolinjan jatkeesta.
tekijänä sekovene
#63690
RV kirjoitti:Klazu kiisti väitteeni KOKO metroLINJAN kokonaisuudessaan palvelevan ainakin vajaata miljoonaa. Mistä tämä kiistäminen? Etkö muista, että lähijunilla ja kaukojunilla tulevat, sporankäyttäjät, bussilla kulkijat jne useasti vaihtavat metroon määränpäiden vuoksi? Siitä tämä luku.
Jooh. Lasketaan saman tien kaikki potentiaaliset käyttäjät ulkomaita myöten. Voi sanoa, että metro palvelee satoja miljoonia ihmisiä.

Ehkä 500 metrin vaikutusalue ja päivittäinen matkustajamäärä ovat kuitenkin hieman parempia mittareita?
Avatar
tekijänä RV
#63725
sekovene kirjoitti:
RV kirjoitti:Klazu kiisti väitteeni KOKO metroLINJAN kokonaisuudessaan palvelevan ainakin vajaata miljoonaa. Mistä tämä kiistäminen? Etkö muista, että lähijunilla ja kaukojunilla tulevat, sporankäyttäjät, bussilla kulkijat jne useasti vaihtavat metroon määränpäiden vuoksi? Siitä tämä luku.
Jooh. Lasketaan saman tien kaikki potentiaaliset käyttäjät ulkomaita myöten. Voi sanoa, että metro palvelee satoja miljoonia ihmisiä.

Ehkä 500 metrin vaikutusalue ja päivittäinen matkustajamäärä ovat kuitenkin hieman parempia mittareita?
Kyllä työmatkaliikenne (esimerkiksi omani 5 kilometrin päästä, ja pelkästään oman bussilinjani jokaiselta vuorolta suuren määrän ihmisiä), perustuu päivittäin metroon, ja luulisin että monet vantaalaisetkin käyttävät metroa siirtyessään töihin paikasta toiseen Helsingissä. On melkoisen naiivia kiistää tätä itsestäänselvyyttä; kyse on metrovastaisuudesta mielestäni nyt, eritoten Kivenlahden linjan. Kyllä ihmisiä käy töissä myös Helsingistä käsin etelä-Espoossa, ja täten Kivenlahden jatke palvelee useita muita kuin etelä-espoolaisia.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 33